Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:18

Ik ben het met je eens hoor. Ik zie ze ook langskomen waarbij het gewoon echt niet klopt en echt nep is. Ik heb ook liever dat iemand 10 keer aangeeft dat ze ergens niet blij mee zijn, maar ik bewerk ook minder extreem en meer realistisch. Hoewel ik dat dromerige prachtig kan vinden.

Het lastige is ook nog dat mijn schermen gekalibreerd zijn en de kleuren dus goed zijn die weergegeven worden. Zo worden ze ook als je ze afdrukt. Maar als een klant ze bekijkt kunnen ze heel anders zijnndoor de instellingen van hun schermen. Ik heb iemand wel eens de foto's op mijn schermen laten zien, omdat zij ze op haar telefoon niet goed vond. Haar scherm stond enorm raar afgesteld en op mijn scherm was ze wel enorm blij met de foto. Maar het leken wel 2 totaal verschillende foto's. (Dus heb ik heel slecht er 1 bewerkt die op haar telefoon er goed uit zag en de ander was voor internet en afdrukken)

Ik ben wel benieuwd inderdaad. Niks ten nadele van de fotografen maar klant moet wel tevreden zijn, helemaal voor dat geld. Je hoort het alleen echt niet aan te passen zelf. Wat zeiden ze allemaal over de kleur van het paard?

Niobe, maar wat als je de stijl prachtig vindt, maar niet in kon schatten dat ze de kleur van jouw paard onrealistisch zouden maken? Ik volg een aantal hele bekende fotografen die ook flink bewerken, maar wel enorm de nadruk leggen op de kleur van het dier goed houden. Je kan de sfeer en kleur enorm veranderen zonder het dier een nieuwe kleur te geven. Bij hun voor en na foto's zie je echt dat er enorm veel veranderd is, maat de kleur wel klopt. Warmer als de omgeving daarom vraagt, maar wel realistisch. Maar ik zou als fotograaf liever hebben dat dat aangegeven wordt, dan pas ik het aan tot de klant tevreden is. Met zelf bewerken ga ik niet akkoord := staat ook heel duidelijk in de voorwaarden en bij boeken en afleveren

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:21

Hmm, dat blijft toch wel een lastige kwestie vind ik....
Ergens maakt het mij als fotograaf niet eens zoveel uit als mensen er een filter overheen gooien, ze hebben er tenslotte voor betaald. Jouw eigendom, dus doe er lekker mee wat je wilt. Maar dan hoef ik absoluut niet benoemd te worden in de betreffende post als zijnde fotograaf.

Hetzelfde als dat ik soms pijn in m'n ogen krijg omdat mensen foto's op de verkeerde manier uploaden op social media. Terwijl ik wel een web formaat heb toegevoegd die daar speciaal voor bestemd is (wat ze er dan mee doen, geen idee...).

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:29

MyWishMax schreef:
Ik ben het met je eens hoor. Ik zie ze ook langskomen waarbij het gewoon echt niet klopt en echt nep is. Ik heb ook liever dat iemand 10 keer aangeeft dat ze ergens niet blij mee zijn, maar ik bewerk ook minder extreem en meer realistisch. Hoewel ik dat dromerige prachtig kan vinden.

Het lastige is ook nog dat mijn schermen gekalibreerd zijn en de kleuren dus goed zijn die weergegeven worden. Zo worden ze ook als je ze afdrukt. Maar als een klant ze bekijkt kunnen ze heel anders zijnndoor de instellingen van hun schermen. Ik heb iemand wel eens de foto's op mijn schermen laten zien, omdat zij ze op haar telefoon niet goed vond. Haar scherm stond enorm raar afgesteld en op mijn scherm was ze wel enorm blij met de foto. Maar het leken wel 2 totaal verschillende foto's. (Dus heb ik heel slecht er 1 bewerkt die op haar telefoon er goed uit zag en de ander was voor internet en afdrukken)

Ik ben wel benieuwd inderdaad. Niks ten nadele van de fotografen maar klant moet wel tevreden zijn, helemaal voor dat geld. Je hoort het alleen echt niet aan te passen zelf. Wat zeiden ze allemaal over de kleur van het paard?

Niobe, maar wat als je de stijl prachtig vindt, maar niet in kon schatten dat ze de kleur van jouw paard onrealistisch zouden maken? Ik volg een aantal hele bekende fotografen die ook flink bewerken, maar wel enorm de nadruk leggen op de kleur van het dier goed houden. Je kan de sfeer en kleur enorm veranderen zonder het dier een nieuwe kleur te geven. Bij hun voor en na foto's zie je echt dat er enorm veel veranderd is, maat de kleur wel klopt. Warmer als de omgeving daarom vraagt, maar wel realistisch. Maar ik zou als fotograaf liever hebben dat dat aangegeven wordt, dan pas ik het aan tot de klant tevreden is. Met zelf bewerken ga ik niet akkoord := staat ook heel duidelijk in de voorwaarden en bij boeken en afleveren


Maar als er al voorbeelden zijn van de fotograaf, dan zie je toch al of ze de kleur van het paard/model natuurlijk laten of meebewerken, lijkt mij.
Aangeven bij de fotograaf als je ergens niet blij mee bent is natuurlijk altijd goed. En vragen of er iets aangepast kan worden ook. Desnoods kun je inderdaad vragen of je het zelf aan mag passen, maar zelf herbewerken zonder toestemming is gewoon niet tof.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:38

Weet ik niet. Als ik kijk naar eigen merrie, die heeft een bepaalde ondertoon van de vacht. Een andere vos weer totaal anders. Ook de bruine die ik had waren allemaal anders. Dus als ze mijn vos geler maken zie ik dat dat niet klopt, want geel klopt niet. Maar bij een andere vos zou dat wel kunnen kloppen. Hond van een vriendin is zwart met echr een blauwe gloed, dus dan wat koeler klopt, mijne zwarte heeft meer een rode gloed dus hem blauwig maken klopt echt niet. En soms zie je wel eens bewerkingen waar er juist onbedoeld eenngloed over het onderwerp komt, groen als weerkaatsing van het gras. Dat zie ik niet echt als stijl, maar als fout?

Ik weet niet hoe de foto's eruit zien, dus kan maar gokken hoor. Ben het verder echt met je eens.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:43

Ik ben zelf geen fotograaf, maar wel grafisch vormgever. Wat meer sfeer creëren met Photoshop snap ik, maar als je geen oog hebt voor de echte kleur van een dier is dat naar mijn idee onprofessioneel en een fout.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:47

Maanlicht schreef:
Ik ben zelf geen fotograaf, maar wel grafisch vormgever. Wat meer sfeer creëren met Photoshop snap ik, maar als je geen oog hebt voor de echte kleur van een dier is dat naar mijn idee onprofessioneel en een fout.



Ik heb het idee dat in het begin van photoshop idd meer werd gekeken naar het 'object' te verbeteren en tegenwoordig alles er omheen. De lucht, de zon, andere of geen wolken, meer of minder groen.

Het is eigenlijk geen fotograferen meer, maar alleen samenstellen van diverse filters boven op elkaar.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:54

Maanlicht schreef:
Ik ben zelf geen fotograaf, maar wel grafisch vormgever. Wat meer sfeer creëren met Photoshop snap ik, maar als je geen oog hebt voor de echte kleur van een dier is dat naar mijn idee onprofessioneel en een fout.


Als het voor een nieuwsartikel is, is het onprofessioneel en fout ja. Maar als het om een fotograaf in de kunstzin gaat, dan is het puur de invulling en inzicht van de fotograaf. Het is zijn/haar/hen “kunst”. Daar mag je wat van vinden, maar er is geen goed of fout.

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:01

Niobe schreef:
Aangeven bij de fotograaf als je ergens niet blij mee bent is natuurlijk altijd goed. En vragen of er iets aangepast kan worden ook. Desnoods kun je inderdaad vragen of je het zelf aan mag passen, maar zelf herbewerken zonder toestemming is gewoon niet tof.


Mijn ervaring met het aangeven ervan is dat het er gewoon niet beter op gemaakt wordt. Ze zien niet wat ik zie of nemen de tijd er niet voor, ik weet het niet.. Dus ik ben gestopt met zeuren/mopperen. Ik doe het zelf wel. Maar geloof me.. ik had ook liever gehad dat ze het zelf zouden doen. Scheelt mij een hoop tijd en gepruts en tenslotte heb ik voor de bewerking betaald.

Niobe schreef:
Maar als er al voorbeelden zijn van de fotograaf, dan zie je toch al of ze de kleur van het paard/model natuurlijk laten of meebewerken, lijkt mij.

Inmiddels maak ik er inderdaad echt een hele studie van om fotografen te vinden die de kleur van het paard juist maken :(

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:05

Niobe schreef:
Maanlicht schreef:
Ik ben zelf geen fotograaf, maar wel grafisch vormgever. Wat meer sfeer creëren met Photoshop snap ik, maar als je geen oog hebt voor de echte kleur van een dier is dat naar mijn idee onprofessioneel en een fout.


Als het voor een nieuwsartikel is, is het onprofessioneel en fout ja. Maar als het om een fotograaf in de kunstzin gaat, dan is het puur de invulling en inzicht van de fotograaf. Het is zijn/haar/hen “kunst”. Daar mag je wat van vinden, maar er is geen goed of fout.


Je hebt helemaal gelijk. Ik vind er een verschil in zitten of je als fotograaf de vrije hand krijgt of als men je betaald om hun dier op de foto te zetten zoals het er daadwerkelijk uit ziet. Als je paard dan ineens paars of groen is, of zo gephotoshopt dat het er niet eens meer op lijkt, vind ik dat een fout.

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:06

Hier een natuurfotograaf (amateur die het voor de hobby doet) en enige wat ik wil aanpassen is licht en contrast en even wat incroppen om de vogel of wild dier beter in beeld te krijgen. Verder blijft alles zoals het is. Zoals het moment was. Gewoon zo zoals de natuur is.
Zondag heb ik een fotoshoot op de planning staan. Een vriendin vroeg of ik foto's van haar en haar pony wilde maken omdat ze de foto's van de vorige keer ook zo mooi vond (heb de combinatie al eerder op de foto gezet). Ook daarin zal dat precies het geen zijn wat ik doe.
Ik zorg met maken van de foto's dat ze al zo goed mogelijk zijn en hooguit maar iets aan hoef te passen en alles puur natuur en spontaan is. Heb er ook geen behoefte aan om alles zo te bewerken dat het al niet meer natuurlijk overkomt.

Het echte vele nabewerken wat er nog wel eens gebeurd vind ik zelf minder mooi als klant en fotograaf zijnde. Gewoon puur natuur. Dat is waar ik voor sta en waar ik oprecht ook van houd.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:28

Ik heb ook een bepaalde manier van bewerken, overigens doel ik dan niet op zonnetjes toevoegen, vlinders toevoegen, maar ik werk zeker wel eens wat weg zoals een lantaarnpaal of een stopbord die veel te veel opvalt in een foto.

Nu is mijn hoofdvak ook geen paarden/dieren meer, maar bruiloften en daarin heb je zoveel verschillende manieren van fotograferen en wat iemand mooi vind. Light and airy, dark and moody, journalistiek of juist klassiek. Ja daar veranderen kleuren van, is dat erg? Nee, want dat is de kunst en iets wat een fotograaf zelf mag invullen. Ik vind het ook zonde als de kleur van het pak niet overeenkomt met wat het daadwerkelijk was of dat een persoon hartstikke bruin lijkt maar dat eigenlijk niet is. Er zijn echter genoeg bewerkingsstijlen op het moment die richting donkere/bruine/warme tinten gaan en die kloppen dan sowieso al minder snel qua kleur. Daar zijn toch evengoed heel veel fans van, dus of het erg is, nee. Dat is nu eenmaal inderdaad de kunst en voor ieder is er wat wils, het gaat er om dat de klant krijgt wat hij verwacht toch? Zoveel mensen zoveel wensen.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:32

heidiLOVER schreef:
Ik heb ook een bepaalde manier van bewerken, overigens doel ik dan niet op zonnetjes toevoegen, vlinders toevoegen, maar ik werk zeker wel eens wat weg zoals een lantaarnpaal of een stopbord die veel te veel opvalt in een foto.

Nu is mijn hoofdvak ook geen paarden/dieren meer, maar bruiloften en daarin heb je zoveel verschillende manieren van fotograferen en wat iemand mooi vind. Light and airy, dark and moody, journalistiek of juist klassiek. Ja daar veranderen kleuren van, is dat erg? Nee, want dat is de kunst en iets wat een fotograaf zelf mag invullen. Ik vind het ook zonde als de kleur van het pak niet overeenkomt met wat het daadwerkelijk was of dat een persoon hartstikke bruin lijkt maar dat eigenlijk niet is. Er zijn echter genoeg bewerkingsstijlen op het moment die richting donkere/bruine/warme tinten gaan en die kloppen dan sowieso al minder snel qua kleur. Daar zijn toch evengoed heel veel fans van, dus of het erg is, nee. Dat is nu eenmaal inderdaad de kunst en voor ieder is er wat wils, het gaat er om dat de klant krijgt wat hij verwacht toch? Zoveel mensen zoveel wensen.


Ja, dat is ook waar. Ik denk dat het belangrijk is om van te voren verwachtingen uit te spreken.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:33

Ieder mens heeft zo zijn wens. Toch?

Ik proef hier een beetje dat photoshoppen niet ok en nep is. En dat "fotograferen zoals het is" geweldig en bewonderenswaardig is.

Mwah. In een wereld waar iedereen met een redelijke telefoon een scherpe foto kan produceren vind ik het niet vreemd dat men zich gaat onderscheiden en er extremere bewerkingen ontstaan. Voor alles is een markt denk ik dan. Je kiest een fotograaf op diens portfolio lijkt me. Als zwarte dieren daarop al blauw of paars lijken vind ik het raar om een fotograaf daarop achteraf aan te spreken. (Ondanks dat ik zelf vind dat dit een fout is).

Leven en laten leven.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:39

Flux schreef:
Je kiest een fotograaf op diens portfolio lijkt me. Als zwarte dieren daarop al blauw of paars lijken vind ik het raar om een fotograaf daarop achteraf aan te spreken. (Ondanks dat ik zelf vind dat dit een fout is).


Wat natuurlijk lastig is bij 'op portfolio' kiezen, is dat je niet weet hoe een paard er in werkelijkheid uitziet.
Als álle zwarte paarden in de portfolio blauwzwart zijn, dan zou er een lichtje moeten gaan branden. Maar wie heeft 10 verschillende zwarte, bruine, vos of andere kleur paarden in z'n portfolio staan?

Een vos die wat gelig op de portfoliofoto staat, hoe moet ik weten dat het dier in werkelijkheid veel roder is? Of een zwarte die een roodzweem heeft? Misschien ís die wel zo. Of een bruine die naar grijsbruin neigt? Is dat paard die kleur of niet?

Als je het paard op de portfoliofoto niet kent, kun je totaal niet beoordelen of de foto's de natuurlijke kleuren weergeven. Dat zie je pas als je 20 foto's van je eigen paard terugkrijgt.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:52

Ik stuur zelf over het algemeen een klein voorproefje van mijn nabewerkingen voor of tegelijkertijd met een fotouitkiespagina. Dan kunnen mensen altijd nog aangeven of ze iets anders willen bij het uiteindelijke resultaat.

Bij paardenshoots houd ik het sowieso vooral naturel, alleen bij fantasyshoots wil ik nog weleens los gaan. Maar dat laatste is meestal geen betaalde shoot. Voor mij geldt ook dat de wens van de klant het belangrijkst is uiteindelijk en dat kan makkelijk zonder mijn eigen stijl los te hoeven laten.

Ik vind trouwens 300 a 400 euro voor een paar (extra) bewerkte foto’s wel belachelijk, maar dat is een andere discussie denk ik :=

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:55

Haha niobe, helemaal eens met hele bericht. Ook als ik wel eens flink, omdat klant iets wil, bewerk laat ik eerst een voorproefje zien of het naar wens is. En daarna pas de rest en heel uitgebreid.

En soms heb ik een foto waar ik enorme potentie in zie wbt een bepaalde manier van bewerken. Als klant er niet om vraagt krijgen ze dan en die extreme foto en de normale. Dan gebruik ik zelf die extreme, maar hebben zij hem ook. Mogen ze zelf kijken welke beter past bij hen. Maar soms moet je ook nee zeggen tegen bepaalde verzoeken, omdat het niet iets is wat je doet oid.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 11:59

MyWishMax schreef:
Haha niobe, helemaal eens met hele bericht. Ook als ik wel eens flink, omdat klant iets wil, bewerk laat ik eerst een voorproefje zien of het naar wens is. En daarna pas de rest en heel uitgebreid.

En soms heb ik een foto waar ik enorme potentie in zie wbt een bepaalde manier van bewerken. Als klant er niet om vraagt krijgen ze dan en die extreme foto en de normale. Dan gebruik ik zelf die extreme, maar hebben zij hem ook. Mogen ze zelf kijken welke beter past bij hen. Maar soms moet je ook nee zeggen tegen bepaalde verzoeken, omdat het niet iets is wat je doet oid.


Ja precies!

Ik heb het verzoek nog niet gehad, maar ik ben volledig anti slanker photoshoppen bijvoorbeeld. Maar als een shirtje ergens een beetje oncharmant zit, maar de foto verder is wel top, dan wil ik die nog wel fixen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:01

Ik ben niet tegen bewerken, sterker nog.. een van mijn favoriete fotos van mijn honden is door de fotograaf gephotoshopt en tot 1 foto gemaakt ipv 2 omdat ze niet stil wilden staan samen.

Ik vind dat juist weer kwaliteit want dat zou een ander wellicht niet gelukt zijn en daar had ik echt een professional voor nodig.
Beetje warmer of sfeervoller maken houd ik ook wel van.

Uiteraard als je volledig de kleur verkeerd hebt dan doe je iets fout.. maar voor dingen wegwerken of samenvoegen.. heb ik als klant geen problemen mee.

Niemand in mijn omgeving kan het zelf zien ook. En ik wist het niet tot fotograaf het zelf aangaf bij de bezichtiging.


Afbeelding

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:19

Maanlicht schreef:
heidiLOVER schreef:
Ik heb ook een bepaalde manier van bewerken, overigens doel ik dan niet op zonnetjes toevoegen, vlinders toevoegen, maar ik werk zeker wel eens wat weg zoals een lantaarnpaal of een stopbord die veel te veel opvalt in een foto.

Nu is mijn hoofdvak ook geen paarden/dieren meer, maar bruiloften en daarin heb je zoveel verschillende manieren van fotograferen en wat iemand mooi vind. Light and airy, dark and moody, journalistiek of juist klassiek. Ja daar veranderen kleuren van, is dat erg? Nee, want dat is de kunst en iets wat een fotograaf zelf mag invullen. Ik vind het ook zonde als de kleur van het pak niet overeenkomt met wat het daadwerkelijk was of dat een persoon hartstikke bruin lijkt maar dat eigenlijk niet is. Er zijn echter genoeg bewerkingsstijlen op het moment die richting donkere/bruine/warme tinten gaan en die kloppen dan sowieso al minder snel qua kleur. Daar zijn toch evengoed heel veel fans van, dus of het erg is, nee. Dat is nu eenmaal inderdaad de kunst en voor ieder is er wat wils, het gaat er om dat de klant krijgt wat hij verwacht toch? Zoveel mensen zoveel wensen.


Ja, dat is ook waar. Ik denk dat het belangrijk is om van te voren verwachtingen uit te spreken.
Zeker. Zoals Flux zegt, je kiest iemand op basis van zijn/haar portfolio, dat schept verwachtingen en als die niet kloppen wanneer je de foto's ontvangt dan mag je inderdaad best een fotograaf daar op aanspreken vind ik zodat je er toch samen uit kan komen. :) Het is misschien inderdaad lastig als je de andere paarden niet kent, maar er zijn er toch ook zeker genoeg die echt niets bewerken en geen Photoshop of Lightroom hebben.

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:14

Ibbel schreef:
Flux schreef:
Je kiest een fotograaf op diens portfolio lijkt me. Als zwarte dieren daarop al blauw of paars lijken vind ik het raar om een fotograaf daarop achteraf aan te spreken. (Ondanks dat ik zelf vind dat dit een fout is).


Wat natuurlijk lastig is bij 'op portfolio' kiezen, is dat je niet weet hoe een paard er in werkelijkheid uitziet.
Als álle zwarte paarden in de portfolio blauwzwart zijn, dan zou er een lichtje moeten gaan branden. Maar wie heeft 10 verschillende zwarte, bruine, vos of andere kleur paarden in z'n portfolio staan?

Een vos die wat gelig op de portfoliofoto staat, hoe moet ik weten dat het dier in werkelijkheid veel roder is? Of een zwarte die een roodzweem heeft? Misschien ís die wel zo. Of een bruine die naar grijsbruin neigt? Is dat paard die kleur of niet?

Als je het paard op de portfoliofoto niet kent, kun je totaal niet beoordelen of de foto's de natuurlijke kleuren weergeven. Dat zie je pas als je 20 foto's van je eigen paard terugkrijgt.


Sluit ik me bij aan!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:21

Ik ben het met je eens.
Ik fotoshop nooit, heb niet eens een programma daarvoor, maar mis ook het geduld.
Al zijn er wel eens foto's bij waarvan ik zou willen dat ik wel kon fotoshoppen, zoals een mooie in een heideveld, maar dan net dat touwtje voor de neus langs.

Maar goed, merk wel de laatste tijd dat ik met foto's maken echt niet op kan tegen de 'echte' fotografen, al is het dan maar omdat mijn camera er ook niet meer toereikend voor is om kwaliteit te leveren.
Ik ben om die reden al een tijdje geleden gestopt met natuur- en dierfoto's te maken, zeker in opdracht, omdat ik van mening ben dat anderen het veel beter kunnen, al is het dan enkel maar omdat die de hele foto geheel nabewerken, niet enkel in kleur en scherpte, maar soms ook in omgeving, achtergrond, wolkenluchten, enz.
Zelfs al eens complete wei in een zee met branding zien veranderen :+

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:35

Ik vind het overdreven bewerken vooral enorm irritant als het om wedstrijdfoto's gaat. Ja, fotograferen is ook kunst, maar op een wedstrijdplaatje wil ik kunnen zien hoe ik/mijn paard/outfit/hindernis etc daadwerkelijk eruit zagen op die dag :o niet wat voor een creatieve interpretatie daarvan betreffende fotograaf weet te verzinnen.

Zo heb ik een cross foto besteld waarop (onbewerkt nog) mijn kobaltblauw dekje en shirt de juiste kleur hadden maar eenmaal bewerkt waren ze allebei grijs... en het paard was ook een hele aparte tint bruin, met roodachtige gloed die ik in het echt nog nooit had gezien :+

Ik neem het mensen ook kwalijk als zwaar bewerkte foto's (ik heb het dus niet over een beetje contrast bijstellen of kleurcorrectie oid, maar echt van de werkelijkheid afwijken) gebruikt worden voor reclamedoeleinden, of het nou om een paard te koop gaat of een vakantiebestemming die iemand aan het promoten is. Paarden die geen "gewone" verkoopfoto's hebben kijk ik het liefst niet eens naar, scheelt teleurstellingen :=

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:44

Fly_high schreef:
Zo heb ik een cross foto besteld waarop (onbewerkt nog) mijn kobaltblauw dekje en shirt de juiste kleur hadden maar eenmaal bewerkt waren ze allebei grijs... en het paard was ook een hele aparte tint bruin, met roodachtige gloed die ik in het echt nog nooit had gezien :+

Precies dit! En als je zo’n foto in een portfolio ziet, kan je het een super mooie foto vinden, omdat je als buitenstaander geen idee hebt wat de originele kleuren zouden moeten zijn. Daarom zoek ik inmiddels geen fotografen meer uit op portfolio. Maar scan ik de hele social media op zoek naar zoveel mogelijk voor en na bewerkte foto’s.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:16

Ik deel je mening ergens wel TS
Ik vind het vooral jammer dat het zo normaal is geworden. Ik kan het zelf niet, heb ook geen plezier in fotos bewerken, dus dan val je al snel “buiten de boot”.
Merk dat zelf vooral als ik stockfoto’s wil verkopen. Eerlijk gezegd kan ik wel een leuk plaatje schieten en ik heb het creatieve inzicht ook wel om er (tijdens het fotograferen) iets moois van te maken.
Maar wanneer ik er iets mee wil doen, zoals verkopen, blijkt het lang niet zo mooi te zijn als de rest omdat iedereen aan bewerking doet. Ik vind dat zelf wel jammer want dat zit mijn hobby een beetje in de weg -O-
Niet dat ik er perse aan wil verdienen, maar het geeft de fotografie hobby wel een leuk extra doel..

Over mijn persoonlijke paardenfoto’s gooi ik wel eens een simpele filter, maar dat vind ik niet echt foto-bewerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:14

Gitana schreef:
Ik deel je mening ergens wel TS
Ik vind het vooral jammer dat het zo normaal is geworden. Ik kan het zelf niet, heb ook geen plezier in fotos bewerken, dus dan val je al snel “buiten de boot”.
Merk dat zelf vooral als ik stockfoto’s wil verkopen. Eerlijk gezegd kan ik wel een leuk plaatje schieten en ik heb het creatieve inzicht ook wel om er (tijdens het fotograferen) iets moois van te maken.
Maar wanneer ik er iets mee wil doen, zoals verkopen, blijkt het lang niet zo mooi te zijn als de rest omdat iedereen aan bewerking doet. Ik vind dat zelf wel jammer want dat zit mijn hobby een beetje in de weg -O-
Niet dat ik er perse aan wil verdienen, maar het geeft de fotografie hobby wel een leuk extra doel..

Over mijn persoonlijke paardenfoto’s gooi ik wel eens een simpele filter, maar dat vind ik niet echt foto-bewerking.
Terwijl ik stockfoto's juist liever zo neutraal mogelijk heb, want dan kan ik er zelf mee aan de slag en hoef ik niet eerst de foto terug te schroeven naar iets neutraals dat niet overbewerkt is.

Voor mij zit, net als bij enkele anderen, de crux vooral in het waarom van de bewerking. Moet je nabewerken omdat je foto's gewoon niet goed (genoeg) zijn, of bewerk je na omdat dat past bij je manier van werken en bij wat jij uit je foto's wilt halen, oftewel: is het een bewuste keuze?

Zo kies ik er bijvoorbeeld bijna altijd voor om foto's iets onder te belichten, want als ik ergens een hekel aan heb, is het aan uitgebeten hooglichten. De meeste van mijn foto's maak ik op reis of in situaties waar je niet de tijd hebt om tig pogingen te wagen voor je foto, of in situaties met een groter verschil in licht en donker dan wat een camera überhaupt aankan. Dan is het beter om je schaduwen wat op te lichten, dan dat je met van die grijze vlekken in je foto zit. := Compositie daarentegen doe ik zo min mogelijk aan, dat moet gewoon goed zijn, zelfde met focus en scherptediepte.

Voor ultrarealistische kleuren moet je ook niet bij mij zijn, want ik hou van 'muted' kleuren en een palet dat een beetje neigt naar "teal & orange" of iig vrij koele kleuren. :))