Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:34

Heb er eigenlijk niks voor gedaan B-)

Alleen de belichting iets omhoog gegooid, hij was iets te donker.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:30

Ik meld me ook :))
Heb het topic niet gelezen maar wel veel hele mooie foto’s bekeken!
Maar ik ben dan ook echt hobby beginnend op het laagste niveau :')
Maar wil graag toch wat foto’s delen en misschien kan ik wat handige tips ontvangen!
Ik fotograffeer trouwens gewoon met mn iphone 7 hoor :o

Afbeelding
Afbeelding
En omdat mevrouw graag op haar eigen manier op de foto wil ....

Afbeelding

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:33

Afbeelding
Vandaag deze mooie merrie op de foto gezet van een bokker.

Amado7

Berichten: 10732
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:12

Hele gave foto! Gaaf met die zon.

Is hij vanuit een iets andere hoek gemaakt? Hij kijkt een beetje vreemd vind ik, alsof de verhoudingen net niet helemaal kloppen.

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:55

Vealosz, ik vind 't een gave foto alleen je nabewerking klopt niet en doet er afbreuk aan. Je ziet dat de lichtbron van linksboven het paard komt (aan de hand van de schaduwen op het paard), waardoor de intensiteit van de zon midachter niet klopt. Zeker op de flanken en in de hals zie je duidelijk dat de lichtbron er naderhand bijgeplaats is. Het idee ervan is wel weer heel tof.

Knabbel: Als je de foto's van een lager standpunt neemt zodat je paard groter lijkt (behalve die laatste, die is gewoon humor zo :+ ) gaan ze al een stuk meer van kwaliteit tonen!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:12

Vealosz schreef:
[ [url=m/KDvtTL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag deze mooie merrie op de foto gezet van een bokker.


Ik vind hem niet zo aangenaam om naar te kijken sorry, de zon doet wat pijn aan de ogen (of mijn helderheid staat te hoog voor deze foto). Ook geeft het nu zo'n vreemd wit effect rond zijn linkeroog? Ook de lucht lijkt me eigenlijk een te zware tint oranje. Het zou ook geen kwaad kunnen als er iets van wolk of laag in zou zijn. Nu lijkt het een beetje een oranje veeg aan de zijkanten.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 23:47

Allemaal zeer bedankt voor de feedback. Ik ga kijken of ik hem kan aanpassen :j.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:41

Mag ik ook meekletsen? Ik heb sinds zaterdag een Nikon d3500 gekregen voor mijn verjaardag Y)(^)

Ik heb hem savonds gelijk geprobeerd en het resultaat was heel veel wazige foto’s dit was de best gelukte:
Afbeelding

De volgende dag heb ik hem op mijn eigen poezels gebruikt:
Afbeelding

En vandaag mocht mijn nieuwe vriend mee naar stal! *-:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben verder een enorme leek. En dit is de eerste keer dat ik met een spiegelreflex foto’s maak. Dus ben enorm benieuwd naar jullie mening! Brand los :):)

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:56

De katten foto's vind ik het mooist gelukt. Je zou hier nog kunnen letten op dat je de hele kat op de foto zet, en niet delen van t oor/poten mist.
De 3e foto vind ik niks (sorry :')). Lijkt meer op een foto die je even snel maakt om te laten zien hoe je nieuwe halster eruit ziet ofso (even een snelle foto).
De 4e is opzich wel oke, alleen de achtergrond is jammer en de houding van de pony. Mocht je achtergrond nou bomen oid zijn, en de pony zou mooi recht staan met het hoofd niet naar de grond, dan is dat best een prima foto!
De foto van het paard vind ik lastig. Ik denk dat je aardig dichtbij hebt gezeten met een 35 tot 55 mm lens oid? Grotere paarden kun je beter fotograferen van een grotere afstand met een brandpuntsafstand van 55mm en hoger (bv de 70-200mm). Met een te kleine focale lengte kloppen de verhoudingen namelijk niet.

Ik zoek altijd informatie sites die wat uitleg over bijvoorbeeld paarden fotografie, of hondenfotografie e.d. zoals: https://zoom.nl/artikel/cursussen/23876 ... rafie.html

Je zou ook nog kunnen spelen met het diafragma. Door deze groter te maken (getal kleiner) krijg je een wazige achtergrond/bokeh. Bij de katten heb je wel een groot diafragma gebruikt, waardoor de achtergrond dus wazig is. Dat was bij je andere foto's ook mooier geweest.

Mensen die me willen verbeteren, graag! Ik ben ook nog lerende! :D

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:20

ik heb de standaard lens er bij gekregen (18/55 mm) en deze heb ik ook als enige tot nu toe dus daar moet ik het voorlopig eerst even mee doen :+ en verder ben ik echt leek. dus diafragma? :')
bedankt voor je tips!

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:23

claudiadvx schreef:
ik heb de standaard lens er bij gekregen (18/55 mm) en deze heb ik ook als enige tot nu toe dus daar moet ik het voorlopig eerst even mee doen :+ en verder ben ik echt leek. dus diafragma? :')
bedankt voor je tips!

https://vinkacademy.nl/fotografietips/u ... diafragma/

Dit is een hele duidelijke uitleg over diafragma. :j

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:54

Ik ben er natuurlijk direct mee bezig gegaan
En zie hier:
Afbeelding
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:47

Jaa top!! :D

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:09

Vooral die onderste is echt superfijn om naar te kijken. De achtergrond is wat rustiger.

Mijn tip voor nu: gewoon lekker even beginnen in de 'standaard' standen, gevoel krijgen hoe je foto's er het mooiste uit komen (qua standpunt).

Het onderwerp verder van de achtergrond verwijderen zorgt dat je echt het verschil in diepte gaat zien. Bij de bovenste foto zie je dat je dichter op de heg zit en dat een deel van de heg dan ook netaan voor lekker 'te scherp' is. Zou de hond verder verwijderd zijn van de heg zou het al een heel ander beeld geven.
Ook: probeer zoveel mogelijk van de hond op de foto te zetten. Meer hond = beter. :+ Close-ups van scherpe snuit/wazige ogen vind ik heel leuk persoonlijk. Is meer een detailfoto, maar dan is het ook gemaakt als detailfoto. Waar de hond er nu half op staat doet hem dan geen recht aan want je ziet niet hoe groot pupmeneer (of mevrouw) is.

Maar als ik zie wat je eerste foto's waren en welke je nu hebt: top!!
De foto's van de paarden vind ik zelf nog steeds het lastigste om te maken. Zeker met de lens die je hebt, dat is voor mij echt een lens die ik vervloek en zelf zo snel mogelijk weg heb gedaan. Maar dat is een luxe ding, voor het begin niet zo bijzonder belangrijk. Als je gaat uitbreiden zou ik voor een 50mm lens gaan. Kan je breed inzetten, zorgen voor hele fraaie beelden en zijn betaalbaar en het scherpstellen van deze lenzen zijn heel fijn.
Qua toestel die je hebt: Top!!!! Dat is een geweldig toestel, qua specificaties en qua prijs. Daar ga je nog veel plezier van beleven!

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 05:57

Omenstabij, ik vind je keuze voor een 50mm lens interessant... Ze heeft nu al een 35-55 waar de 50 dus gewoon al in zit. Prime lenzen zijn eigenlijk best moeilijke lenzen. Ik zou juist eerder het bereik vergroten met een telelens, zeker als je paarden vaker gaat fotograferen. Ik gebruik mijn 55-210mm lens het meeste bij dieren. Daar heb ik de minste vertekeningen van bij paarden fotografie. De 35-55mm kan ze dan gewoon houden voor honden, katten en familie foto's.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:27

Ik lees al een tijdje mee, maar ben ook heel slecht in het bijhouden van topics :o , maar mag ik me hier ook melden?
Ik fotografeer vooral wanneer ik wat tijd heb en dan zijn de paarden van stalgenoten of vrienden het slachtoffer. Of de katten :P Inmiddels ook de CC van adobe aangeschaft en nu eindelijk wat meer creatief kunnen nabewerken (en met RAW werken :D)
Heb een EOS 700D en maak toch de mijn meest favoriete foto's met de 50mm 2.8 <3 Die raad ik iedereen aan, is zo'n leuk ding waarmee je ook goed kan oefenen met weinig licht. Maar 70-200 staat toch ook nog op een lijstje, misschien als ik later groter ben :)

Wat ik wel lastig vind ik het voorkomen om door te slaan in die nabewerking. Is dit iets wat anderen herkennen? Dat als je klaar bent het geweldig lijkt, maar wanneer je er later op terug kijkt je toch even je hoofd krabt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:05

Die laatste foto vind ik echt heel erg mooi!

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:50

J0anieke schreef:
Omenstabij, ik vind je keuze voor een 50mm lens interessant... Ze heeft nu al een 35-55 waar de 50 dus gewoon al in zit. Prime lenzen zijn eigenlijk best moeilijke lenzen. Ik zou juist eerder het bereik vergroten met een telelens, zeker als je paarden vaker gaat fotograferen. Ik gebruik mijn 55-210mm lens het meeste bij dieren. Daar heb ik de minste vertekeningen van bij paarden fotografie. De 35-55mm kan ze dan gewoon houden voor honden, katten en familie foto's.



De 50mm is zo ontzettend fijn omdat hij zo lichtsterk is. Zeker in het begin is dat heerlijk om mee te experimenteren. Om daar mensen mee te fotograferen is echt een geschenk. Ik heb inderdaad ook een telelens gehad, maar merkte dat ik daar gewoon moeite mee had. Heb eerst in combinatie met mijn 1100D Canon een Tamron 75mm-300mm F4/5.6 gehad maar het was hem gewoon net niet. Buiten dat ik voor optimaal effect echt heel ver van mijn onderwerp af moest staan, was mijn combinatie gewoon te traag om iets deftigs vast te leggen. Nou was ook mijn kennis een stuk minder, dat moet ik eerlijk toegeven. Maar damn. Nee. Nooit weer.
Daarna heb ik de overstap gemaakt naar een 550D met 70-300mm Tamron F4/5.6 (aka de camera van vriendlief) en daar merkte ik al een vooruitgang qua motor maar nog steeds: ik moest ver genoeg van mijn onderwerp af staan en kwam het onderwerp te dichtbij en te snel te dichtbij was het huilen geblazen. Het weer moest dan ook nog ideaal zijn (een beetje bewolking oké, maar teveel bewolking + schemer of wat dan ook? Ja nee.)
Daarna dan de overstap op de Nikon D3400 met gelijk ook een 55-200mm (meen ik) F4/5.6 wat ook gewoon geen aangename combinatie was. Ook hier bleef ik klungelen met 'te weinig licht'.
Toen kwam er een 50mm F1.8 wat echt een verademing was. Ik kon eindelijk met weinig licht fotograferen en heb hier graag en met veel plezier sfeervolle foto's mee kunnen maken.

Op dit punt heb ik de eer om een Nikon D800 met een 70-200mm f2.8 te fotograferen en dat voelt nu als de gouden combinatie waar ik het idee heb dat mijn camera en ik dezelfde gedachtes mee hebben.

Met de wat minder scherpstelpunten van de D3400 heb ik het meeste plezier gehad met mijn 50mm lensje. Ook omdat die gewoon een stuk betaalbaarder is, is dit een ideale lens om er als tweede bij te kopen. Aanvullend is een 55-200mm ook fijn, maar ehg. Ik weet het niet. Hoewel toen natuurlijk de D3400 in combie met die 55-200mm wel enorm veel chiller was dan mijn oude combinatie. Ook vooral omdat die 55 dan net het verschil kan maken :')
Het is natuurlijk gewoon oefenen maar ik vond het zo'n verademing dat met die 50mm mijn camera ook precies zag wat ik zag. Het scherpstellen was gewoon zo klaar, geen aarzeling en geen miscommunicatie.

Heel verhaal :') Ik ben gewoon een zeur denk ik want ik zit nu terug te kijken op foto's gemaakt met mijn Canon combinatie en die zien er ook prima uit. :+ Aan de andere kant: ik heb nog nooit met mijn telelenzen (buiten mijn huidige om dan) een scherpe foto gekregen. Ja, 'scherp', maar dan net niet helemaal op het onderwerp. Of ik ben echt bizar slecht in fotograferen en heb pas de afgelopen zomer enige kennis opgedaan, dat is echt oprecht goed mogelijk :')

Uit de Canon 1100D met 75-300mm F4/5.6
Spoiler:
Afbeelding


Uit de D800 + 70-200mm f2.8
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:11

Ik heb ook een nieuwe lens en die laatst maar weer eens uitgetest.
Het is een Sigma 17-50 f2.8, ook heb ik een Sigma 70-200 f2.8 erbij maar nog niet uitgetest met mijn eigen camera. Deze heb ik wel met de Canon 80D van m'n vriend uitgeprobeerd

Canon 600D + 17-50 f2.8
Afbeelding

Canon 80D + 70-200 f2.8
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:38

@omenstabij
Tja... Dat kan aan zoveel dingen liggen waarom ze onscherp zijn... f2.8 laat al veel meer licht binnen dan f4 bijvoorbeeld, waardoor je de sluitertijd sneller kan laten zijn en eerder scherpere foto's krijgt.
Het klopt wel dat je met een 70-200 etc meer afstand moet nemen dan met een 50. :j In sommige situaties is dat onhandig, zeker als je alleen de telelens hebt. Ik vind alleen de 'misvorming' bij paardenfotografie vervelender dan iets afstand moeten nemen. Het beste kun je eigenlijk gewoon beide lenzen hebben... :')
Geen goede scherpe foto kan aan vanalles liggen in je instellingen, maar ook aan je body en lens. Bij mij ligt dat vaak aan de sluitertijd bij weinig licht.
In welke modus maak(te) je de foto's?

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:58

Gisteren weer het paard van een vriendinnetje op de foto gezet.

Afbeelding

Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:44

Ik ben ook weer wat aan het proberen. Mn ouders hebben een pup en ik heb sinds kort ook een 70-200mm (wel de f4 omdat ik 9 vd 10x toch overdag foto's maak) aangeschaft, dus mooie combi om te oefenen. :D Bouke de pup mag helaas niet langer dan 13 minuten wandelen, dus het is soms lastig om in zon kort tijdsbestek een goede foto te nemen... :')
Ga deze nog op de computer nabewerking. Krijg het niet voor elkaar op mn mobiel om hem iets er meer uit te laten springen.
Afbeelding

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:09

J0anieke schreef:
@omenstabij
Tja... Dat kan aan zoveel dingen liggen waarom ze onscherp zijn... f2.8 laat al veel meer licht binnen dan f4 bijvoorbeeld, waardoor je de sluitertijd sneller kan laten zijn en eerder scherpere foto's krijgt.
Het klopt wel dat je met een 70-200 etc meer afstand moet nemen dan met een 50. :j In sommige situaties is dat onhandig, zeker als je alleen de telelens hebt. Ik vind alleen de 'misvorming' bij paardenfotografie vervelender dan iets afstand moeten nemen. Het beste kun je eigenlijk gewoon beide lenzen hebben... :')
Geen goede scherpe foto kan aan vanalles liggen in je instellingen, maar ook aan je body en lens. Bij mij ligt dat vaak aan de sluitertijd bij weinig licht.
In welke modus maak(te) je de foto's?


Toendertijd de modus dat ik alleen de sluiterstijd zelf aanpaste. Of de sportstand want zo gevorderd was ik wel :+

En met de hondenfoto's durf ik het niet goed te zeggen, het zou zo de volle automatische stand geweest kunnen zijn.

(Tegenwoordig stel ik wel alles zelf in omdat ik daar gewoon veel meer vrijheid in voel.)

J0anieke

Berichten: 4881
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:25

Ik denk dat daar ook al wat scherpte verlies in mee speelt dan.. :D Ik vind het zelf ook nog lastig, zeker bij bewegende voorwerpen... :+


Nu is het hondje heel erg moe... <3
Afbeelding

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:44

Mijn hart. Hou op. Die van mij is nu 1.5 en ik mis dat ie zo klein en schattig en tilbaar en poepig was.

Afbeelding

Nu is ie somber en sielugh.