Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:37

De felle DOF is vaak met een kitlens niet te bereiken omdat je niet tot die lage F waarde van 2.8 of 1.4 kan gaan.
Hoe lager de F waarde hoe mooier de DOF (scherptediepte).
Maar er is zeker wel scherptediepte mogelijk.

Kitlens is volgens mij F3.5 als laagste waarde, maar ook weer afhankelijk van je andere instellingen die de F waarde dan weer omhoog kunnen brengen.

In welke stand heb je gefotografeerd?

Voor een mooie scherptediepte zou je het diafragma goed open moeten houden, dus een lage F waarde.
Dit kan als je onder de M stand fotografeert als ik me niet vergis is dit de stand waarin je diafragma en sluitertijd zelf bepaald.

Als je enkel diafragma wil bepalen is stand A jouw vriend.

In de handleiding kan je dit ook allemaal terugvinden.
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... es_01.html

Lisewiesje

Berichten: 368
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:46

Amado7 schreef:
Leuke foto, leuk idee! Ik snap wat je bedoelt. Ik had hem persoonlijk liggend gemaakt en dan de tegenstelling tussen wazig en scherp net wat groter gemaakt zodat je niet zit te turen waar hij nou op scherpgesteld is. Dus dan je zoontje scherp en achtergrond nog waziger. Of juist de achtergrond scherp en je zoontje wazig. Ik zou het contrast ietsjes groter maken in dit geval. Daarmee voorkom je dat hij net wel net niet scherp is ook. Ik zie nl ook niet echt waar je hem op scherpgesteld hebt. Ik gok op zijn vestje ? Zit op telefoon dus dan is het moeilijk te zien. En even op overbelichting van het hoofd letten. Succes alvast met fotograferen :j


Was wel de bedoeling om op hem scherp te stellen, maargoed de kleine man is nog niet echt van het stilstaan. Ik kan op het moment dat ik daar ben niet echt goed puzzelen met instellingen want dan heeft die weer een plek achter een boom gekozen met andere belichting en 3 seconde later staat hij in de zon. Zo snel ben ik nog niet met schakelen en de juiste instellingen vinden. Probeer zoveel mogelijk te oefenen, te lezen en te leren zodat het hopelijk ooit allemaal makkelijker gaat!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:52

Haha idem bij dieren die staan ook niet stil :+
Ik fotografeerde standaard in stand A of S toen ik mijn Nikon nog had.
Nu heb ik een Sony dus iets andere knopjes (moest in begin hard zoeken achter de juiste standen :') ).

Veel oefenen is enige wat ik kan meegeven als tip. Al doende leer je het beste.

Lisewiesje

Berichten: 368
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:53

Art_Ificious schreef:
De felle DOF is vaak met een kitlens niet te bereiken omdat je niet tot die lage F waarde van 2.8 of 1.4 kan gaan.
Hoe lager de F waarde hoe mooier de DOF (scherptediepte).
Maar er is zeker wel scherptediepte mogelijk.

Kitlens is volgens mij F3.5 als laagste waarde, maar ook weer afhankelijk van je andere instellingen die de F waarde dan weer omhoog kunnen brengen.

In welke stand heb je gefotografeerd?

Voor een mooie scherptediepte zou je het diafragma goed open moeten houden, dus een lage F waarde.
Dit kan als je onder de M stand fotografeert als ik me niet vergis is dit de stand waarin je diafragma en sluitertijd zelf bepaald.

Als je enkel diafragma wil bepalen is stand A jouw vriend.

In de handleiding kan je dit ook allemaal terugvinden.
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7 ... es_01.html


Dit was wel in de M stand, probeer ik wat mee te puzzelen.

Wil heel graag nog een andere naast mijn kitlens, maar kan er nog niet echt wijs uit worden welke ik dan moet hebben. Ik fotografeer puur voor het vastleggen van dierbare en dierbare momenten. Dus paard, hond, kind en bij familie gelegenheden. Suggesties voor wat een goede optie is voor ik geloof een Nikon d5300?

Lisewiesje

Berichten: 368
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:58

Art_Ificious schreef:
Haha idem bij dieren die staan ook niet stil :+
Ik fotografeerde standaard in stand A of S toen ik mijn Nikon nog had.
Nu heb ik een Sony dus iets andere knopjes (moest in begin hard zoeken achter de juiste standen :') ).

Veel oefenen is enige wat ik kan meegeven als tip. Al doende leer je het beste.


Mijn paard en hond staan beter stil dan mijn zoontje en zelfs als ik actie foto's wil maken lukt mij dat minder goed met zoonlief dan met mijn dieren.

Moet wel zeggen dat ik zoals je zegt met de belichting van mijn zoontjes hoofd ook wel eens moeite heb. Net zo als mijn vos met een giga witte bles en hoge witte benen. Krijg ik er dan toch net niet helemaal op zoals ik dat graag zou willen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:05

Ik had toen de 70-200mm F4 en de 50mm F1.8

De 50mm gebruikte ik wel graag en is ook een goede lens voor portretfoto's van mensen omdat je daar ook een mooie dof bij verkrijgt.

Belichting pas ik vaak achteraf aan in lightroom. Echt overbelichte delen weer details in krijgen is helaas niet mogelijk. Maar je kan het wel minder fel maken.
Ook kan je in je camera de belichting een stop of 2 naar beneden halen.

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:47

Ik denk dat het inderdaad kan helpen om een 50mm f1.8 lens te kopen. Daarmee kan je een duidelijker onderscheid maken tussen wat wel en niet scherp is. Dan zou je er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om de achtergrond scherp te doen, maar je zoontje op de voorgrond juist onscherp.

Een prime lens zoals 50mm f1.8 zijn meestal scherper, goedkoper, kleiner en lichter dan een zoomlens. Het grote nadeel aan een prime lens is dat je er dus niet mee kan in- en uitzoomen en dus zelf op een andere plek moet staan als je een ander beeld wil.

De 50mm f1.8 lens is meestal een van de goedkoopste lenzen die je kan kopen. Vaak kan je er op marktplaats wel een vinden voor €100 - €150. Ik durf alleen niet te zeggen welke lens past bij jou camera want ik heb geen verstand van Nikon camera’s

Lisewiesje

Berichten: 368
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:52

Bedankt voor de tips! Ik ga mijzelf een lens kado doen :D Hopelijk binnenkort een update van een nieuw resultaat!

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 08:44

Wat vinden jullie van deze foto's


Afbeelding

Afbeelding

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:04

Deugnietje,
In basis niet verkeerd maar ik zou er nog wat meer contrast en/of saturatie in doen. Vind ze nog wat aan de fletse kant, ze mogen er wat meer uitspringen als je snapt wat ik bedoel :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:15

Akkoord met droomy over de tweede, de eerste vind ik zo dan wel weer net goed :)

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:32

Afbeelding

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:58

Deugenietje schreef:
[ [url=m/InkPpY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die knalt er lekker uit :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:39

Deugenietje schreef:
Wat vinden jullie van deze foto's


[ [url=m/OU1MYJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vtYbgM.jpg]Afbeelding[/url] ]
die eerste zou zo ingelijst mogen worden. Die is prachtig.

2e mist misschien idd een beetje contrast.

Uw laatste vind ik persoonlijk iets te fel knallen, maar is puur mijn mening :)

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:14

Die eerste foto is echt heel erg mooi @Deugenietje!

Fotografie staat bij mij helaas een beetje op een laag pitje, school en ander werk gaat even voor, maar ik ga morgen portretfoto's maken van mijn opa en oma :)

robinxfellow

Berichten: 808
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:27

Vandaag naar Blijdorp geweest om te fotograferen. Opzich wel tevreden over het resultaat, alleen ontstaat er altijd zoveel ruis, ook bij een ISO van 200 tot 800.
Iemand tips om dit te voorkomen?

Onbewerkte voorbeelden van vandaag:

Afbeelding
1/320 - f/6,3 - ISO 400

Afbeelding
1/400 - f/8,0 - ISO 400

Beide gemaakt met m'n sigma 150-600mm F/5-6.3 lens.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:30

Kan iemand me helpen? Bovenste foto is op mijn telefoon en onderste op mijn laptop, de kleuren komen totaal niet overeen Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:38

Ik heb dat ook eens gehad.
Ergens was iets mis gegaan met het opslaan in lightroom.

Op laptop waren ze zoals ik ze opgeslagen had en op gsm fletser van kleur.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:41

Myponyhoward schreef:
Kan iemand me helpen? Bovenste foto is op mijn telefoon en onderste op mijn laptop, de kleuren komen totaal niet overeen

Dat heeft er eigenlijk altijd wel mee te maken dat het kleurprofiel niet is ingesloten in de foto. Even je export instellingen checken dus.
Nu weet ik dat er 2 opties zijn aan profiel, AdobeSrgb en nog een.
Ik meen dat die andere beter is voor internet, correct me if I’m wrong.

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:18

robinxfellow schreef:
Vandaag naar Blijdorp geweest om te fotograferen. Opzich wel tevreden over het resultaat, alleen ontstaat er altijd zoveel ruis, ook bij een ISO van 200 tot 800.
Iemand tips om dit te voorkomen?

Onbewerkte voorbeelden van vandaag:

[ [url=m/7IoQUS.jpg]Afbeelding[/url] ]
1/320 - f/6,3 - ISO 400

[ [url=m/vNtoqY.jpg]Afbeelding[/url] ]
1/400 - f/8,0 - ISO 400

Beide gemaakt met m'n sigma 150-600mm F/5-6.3 lens.

Zou je van die foto’s wellicht een RAW bestand kunnen delen?

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:39

Ik wil me meer verdiepen in fotobewerking. Wat wordt er aangeraden? Photoshop en/of lightroom? Vandaag wat lammetjes en bloesem gefotografeerd, die zal ik hier nog wel een keer plaatsen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:51

dalena schreef:
Ik wil me meer verdiepen in fotobewerking. Wat wordt er aangeraden? Photoshop en/of lightroom? Vandaag wat lammetjes en bloesem gefotografeerd, die zal ik hier nog wel een keer plaatsen :)

Ik heb abonnement op Adobe voor Photoshop en lightroom.

Wil je liever niet betalen kan je ook eerst een proefversie downloaden.
GIMP is ook best makkelijk en gratis, daar bewerkte ik vroeger mee voor plaatjes op een paardenspel


Deze om precies te zijn
Afbeelding

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 07:59

Art_Ificious schreef:
dalena schreef:
Ik wil me meer verdiepen in fotobewerking. Wat wordt er aangeraden? Photoshop en/of lightroom? Vandaag wat lammetjes en bloesem gefotografeerd, die zal ik hier nog wel een keer plaatsen :)

Ik heb abonnement op Adobe voor Photoshop en lightroom.

Wil je liever niet betalen kan je ook eerst een proefversie downloaden.
GIMP is ook best makkelijk en gratis, daar bewerkte ik vroeger mee voor plaatjes op een paardenspel


Deze om precies te zijn
[ [url=m/ZSDC0a.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt! :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:51

Ik heb even een vraagje.
Een dikke maand geleden heb ik foto's gemaakt op een wedstrijd, gewoon voor mezelf en voor mijn schoonfamilie die met paarden aanwezig waren. Ik heb toen ook van andere paarden foto's gemaakt waaronder de uiteindelijke kampioenen.

Nu heeft de secretaris van het ledenblad van het betreffende rasevenement mij gevraagd foto's aan te leveren van de beide kampioenen, merrie en hengst. Heb dan mijn vriend gevraagd wat ik daarvoor mocht vragen omdat ik nog nooit geld heb gevraagd voor foto's maar diezelfde persoon me 3 jaar geleden ook om foto's vroeg en ze toen beloofde dat ik evenveel betaald zou krijgen als de andere fotografe.
Nooit geld van gezien, geen zin in gedoe dus haar verder genegeerd.

Nu wil ze dus opnieuw 2 foto's, dacht ik, dus heb ik samen met mijn vriend besproken om 15€ per foto te vragen, want de andere fotografen krijgen 25€ maar omdat ik nog maar rookie ben vond ik niet dat ik dat kon vragen.

Dus zo gezegd zo gedaan, link gestuurd naar foto overzicht met daarbij ' ze kosten 15€ per foto', letterlijk zo.
Een maand later stuurt ze mij een lijst door met 20 foto's die ze wilt bestellen en of ik die alvast kan sturen want het ledenblad moet af. Ze zou het dan wel betalen via de boekhoudafdeling.

Heb nog gevraagd of ze zeker is dat ze 20 foto's wilt, of dat ze later nog wilde selecteren en niet alles zou gebruiken. Ook gezegd dat als ze 20 foto's bestelde, ik de prijs op 275 zou zetten ipv 300 omdat het er zo veel waren en met het voorgevoel dat ze toch nog om korting zou vragen.

Nu heeft ze vandaag eerst gezegd dat ze effectief alle 20 foto's wilde en dan zo snel mogelijk want het moest naar de drukker, en een uur later nog een mail dat ze toch nog foto's geschrapt heeft want het werd te duur. Nu zijn het 17 foto's.

Oh en ze wilt ook een factuur omdat het zo'n groot bedrag is en er moest ook nog van de prijs af want anders werd het ledenblad te duur en dat kreeg ze niet verantwoord.


Ik weet niet goed wat ik hier nu mee moet... Langs de ene kant is het nu voor mij een principekwestie omdat ze die oude foto's ook nooit betaald heeft maar langs de andere kant denk ik 'heb nooit geld gekregen voor foto's, alles extra is leuk meegenomen al is het 100€'

Ze weet overigens heel goed dat ik niet professioneel fotografeer en eigenlijk alleen daar ben voor mijn schoonfamilie en dat ik dus helemaal geen factuur kan opstellen.
Wat zouden jullie doen?

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 14:01

Ik zou op mijn strepen staan. Het is niet jouw probleem dat zij dat niet kan verantwoorden. Verder gewoon een simpele factuur maken. En de foto's niet eerder sturen dan dat ze betaald zijn.

Zie het als een compliment! En ook al voelt het misschien gek, toch gewoon daar geld voor vragen (en het eerst laten betalen!). Ik vind mezelf ook echt nog een beginnende fotograaf, maar ik vraag ook geld voor mijn foto's als ik op een clinic fotografeer ofzo. Er gaat toch tijd inzitten om alles na te bewerken.

Spreek ook even af op welk formaat ze de foto's krijgt en of ze die met of zonder (klein) watermerk krijgt.