Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 110  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het beginnende (hobby) fotografen forum

 
Profiel   

Nynkster schreef
Ibbel schreef
Er zijn een paar universele regels voor fotograferen wat betreft lenskeuze:

Alles onder de 50 mm wordt groothoek genoemd. Groothoek gebruik je voor landschappen, als je véél op de foto wilt.

50 mm is een beetje de 'standaard'. Kan je qua landschap net niet alles mee op de foto krijgen, en qua portret is ook het nét niet wat je wilt, maar als universele lens was het vroeger eigenlijk een beetje de standaard vaste brandpuntsafstand, en voor 'kiekjes' prima bruikbaar.

De mooiste brandpuntsafstand voor portretten van mensen is 90 mm, daarmee komen ze het meest natuurlijk over.

Voor paarden (omdat die langere neuzen dan mensen hebben) is een brandpuntsafstand van 135 mm of groter mooier.

Alles wat groter dan 80-100 mm is, wordt telelens genoemd. En kijk maar eens door een verrekijker, telelenzen drukken "diepte" plat. Daarom kun je met een telelens bij paarden vaak mooie portretfoto's / foto's van schuin voor nemen.

Samengevat: ga niet onder de 90 mm voor portretten zitten, en kies liefst iets van 135 / 200 mm.


Ohhh en mag ik nog wat toevoegen?

Als je een cropcamera hebt zit je nog met de cropfactor. Bij veel APS-C bodys is dit 1.6. Dat heeft allemaal te maken met de grootte van de sensor.

Maar dat betekent dus als jij een 50mm lens op jouw Crop camera zet dat je dat X 1.6 moet doen.
(Crop factor verschilt per type en merk camera)

Op een full frame camera is 50mm gewoon 50mm.
Maar op jouw crop is het dus 80mm

Beetje moeilijke stof misschien als je niet alle theorie beheerst. Maar je kan op internet nog wel genoeg vinden daarover.

Misschien wel iets om over na te denken bij het aanschaffen van een lens.


Daarbij vind ik trouwens de kwaliteit van je body ook erg uitmaken. Als je een canon 1100D hebt, met een goede lens, of een canon 5D MarkIII dan scheelt dat ook in kwaliteit. Vind het altijd afhankelijk van beide factoren.

Ik fotografeer met dezelfde lens als een vriendin maar ik ga nooit de kwaliteit bereiken die zij met haar body krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 22:42 



 
Profiel   

Ah ik kom hier ook mee kletsen, kan met de 'echte' fotografen nooit echt volgen :=
Ik heb een canon 200D met de 18-55 55-250 lenzen en een sigma 50-150 2.8.

Fotografeef vooral mijn eigen paarden en als ik ergens iemand tegen kom met een leuk paard vraag ik of ik langs mag gaan :')

Heb niet veel voorbeelden op mijn telefoon staan maar deze stonden nog in de bokt upload
[ img ]
[ img ]

Maar zo veel bewerk ik normaal nooit, meestal zijn het gewoon mijn eigen fotomodellen die dik tegen hun zin even 10 seconden hun neus uit het eten moeten halen voor de foto.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 22:47 



 
Profiel   

Leuk ik meld mij ook!
Ik fotografeer puur voor de lol.
Graag in de dierentuin. Bij vriendinnen op wedstrijd. En de manege paarden en paarden en honden van vriendinnen.
Ik fotografeer met een canon 1000D en een lens van 75-105.
Aanstaande zondag doe ik mee aan een foto workshop in de burgers zoo.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Even voornamelijk plaatjes van de dierentuin. Die had ik bij de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 07:14 



 
Profiel   

Buffelduke schreef
Daarbij vind ik trouwens de kwaliteit van je body ook erg uitmaken. Als je een canon 1100D hebt, met een goede lens, of een canon 5D MarkIII dan scheelt dat ook in kwaliteit. Vind het altijd afhankelijk van beide factoren.

Ik fotografeer met dezelfde lens als een vriendin maar ik ga nooit de kwaliteit bereiken die zij met haar body krijgt.



Maar dat is toch ook logisch? Een 1000D is een instapper en een crop. Een 5DIII is een prof fullframe toestel. Als je alleen al naar het prijsverschil kijkt weet je toch ook meer dan genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 07:26 



 
Profiel   

Liselot schreef
Buffelduke schreef
Daarbij vind ik trouwens de kwaliteit van je body ook erg uitmaken. Als je een canon 1100D hebt, met een goede lens, of een canon 5D MarkIII dan scheelt dat ook in kwaliteit. Vind het altijd afhankelijk van beide factoren.

Ik fotografeer met dezelfde lens als een vriendin maar ik ga nooit de kwaliteit bereiken die zij met haar body krijgt.



Maar dat is toch ook logisch? Een 1000D is een instapper en een crop. Een 5DIII is een prof fullframe toestel. Als je alleen al naar het prijsverschil kijkt weet je toch ook meer dan genoeg


Ja tuurlijk is dat logisch, maar als je niet veel verstand hebt van die nummers van bijv canon is dit toch handige informatie. Toen ik net begon met fotografie had ik daar ook geen weet van, toen wist ik ook niet het verschil tussen crop en full frame

Zelfde toch met lenzen? Als je een lens van 2000 euro ziet of eentje van 300 is dat ook zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:26 



 
Profiel   

Buffelduke schreef
Ja tuurlijk is dat logisch, maar als je niet veel verstand hebt van die nummers van bijv canon is dit toch handige informatie. Toen ik net begon met fotografie had ik daar ook geen weet van, toen wist ik ook niet het verschil tussen crop en full frame

Haha zeker waar hoor, ik heb jaren met een 1000D gefotografeerd en een 70-200 4.0 lens, en ik bleef maar klooien met m'n kwaliteit. Nu tweedehands en 50D gekocht (zaten nog geen 1.000 clicks op, geen krasjes en giga mooie prijs) en wat scheelt dat een hoop zeg :Y)

Ik fotografeer op het moment erg weinig meer, ik denk dat meespeelt dat ik veel door fotografen wordt gevraagd met m'n paarden dus dan zijn je eigen foto's al snel minder speciaal. Ik hoop m'n camera zondag weer mee te nemen :D *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:29 



 
Profiel   

Glas (objectief) doet wel meer voor de kwaliteit van je foto's dan een body. Daarom zou ik dan ook eerder investeren in goed glas dan een goede body.

@Wieneke; je hebt ook hele knappe paarden zie ik!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:35 



 
Profiel   

Chiren schreef
Glas (objectief) doet wel meer voor de kwaliteit van je foto's dan een body. Daarom zou ik dan ook eerder investeren in goed glas dan een goede body.



Klopt hoor! Maar een lens van 2000 euro op een body van 200 euro heeft nog steeds niet heel veel zin.
Scheelt dat er heel veel semi-prof body’s zijn (60/70D, 7D) die zeker als occasion erg goed te betalen zijn.

En je raakt uiteindelijk ook verwend :o (en je wordt veeleisender) ik vond de kwaliteit met mijn 7D altijd heel erg goed, maar toen kocht ik de 5DIII en stond ik weer met mijn ogen te knipperen. Terwijl ik deze nu soms al niet helemaal top vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:41 



 
Profiel   

Oh verwend zeker, hier ook begonnen met foto's maken. Ik begon met gewoon een compactcamera. Toen kreeg ik een 70D in handen en vervolgens heel af en toe de 5DMarkIV in handen, oof. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:45 



 
Profiel   

Chiren schreef
@Wieneke; je hebt ook hele knappe paarden zie ik!

Dankjewel *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:54 



 
Profiel   

Liselot schreef
Chiren schreef
Glas (objectief) doet wel meer voor de kwaliteit van je foto's dan een body. Daarom zou ik dan ook eerder investeren in goed glas dan een goede body.



Klopt hoor! Maar een lens van 2000 euro op een body van 200 euro heeft nog steeds niet heel veel zin.
Scheelt dat er heel veel semi-prof body’s zijn (60/70D, 7D) die zeker als occasion erg goed te betalen zijn.

En je raakt uiteindelijk ook verwend :o (en je wordt veeleisender) ik vond de kwaliteit met mijn 7D altijd heel erg goed, maar toen kocht ik de 5DIII en stond ik weer met mijn ogen te knipperen. Terwijl ik deze nu soms al niet helemaal top vind


Heb je zeker gelijk in! Maar als fanatieke hobbyist kun je wel heel goed uit de voeten met een middenklasser/semi-prof en een 70-200 mm. Daar heb je naar mijn mening meer lol van dan een body van 2000 euro met een lens van rond de 500 euro.

Ik zie het bij mijn cursisten vaker andersom namelijk, meiden met een (semi) prof body en dan een 70-300 mm erop. En dan niet begrijpen waar om de kwaliteiten van hun foto’s toch achterblijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 10:56 



 
Profiel   

Klopt hoor! Daarom zeg ik ook dat je hele leuke semi-prof body’s kan kopen voor zo’n €500 (als occasion dan)

Bij de basisworkshops komen cursisten hier met vanalles. Maar bij de newborn hebben ze het vaak al wel beter voor elkaar met het glaswerk :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:07 



 
Profiel   

@Granoek Wauw wat een gave paarden <3

En ik meld me ook. Hardstikke hobbyfotograaf, en ik ben beter in bewerken dan fotograferen :o :+

Ik heb een aantal Canon camera's, 2 oude analoge, een 450D en een 60D. (idd iets met dat verwend enz :j ) En aangezien ik elke keer kits koop, lenzen teveel. Gebruik bij voorkeur de Tamron 28-75 F 2.8 of de Canon EF 70-200 2.8 I die ik via Ebay op de kop tikte voor echt weinig. Het is echt een uit de hand gelopen iets, en zo goed kan ik helemaal niet fotograferen.

Let wel, deze foto's zijn en bewerkt en ernstig pixel verkleint. Ik krijg ze anders niet geladen (slechte verbinding).

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:16 



 
Profiel   

Hier een Canon EOS 80D, daar ben ik erg blij mee! Lens is een Canon EFS 18-200 mm, door mijn man uitgezocht, haha, daar wordt het dus al iets te technisch voor mij, dus eigenlijk geen idee of dat beter kan.
Zou er graag meer over willen leren, maar heb moeite om de tijd en energie te vinden om er voor te gaan zitten. Liselot, jij zit heel dichtbij mij, wist niet dat je workshops gaf, dus wie weet doe ik binnenkort eens mee!


Laatst bijgewerkt door MightyMike op 12-04-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:19 



 
Profiel   

Liselot schreef
Chiren schreef
Glas (objectief) doet wel meer voor de kwaliteit van je foto's dan een body. Daarom zou ik dan ook eerder investeren in goed glas dan een goede body.



Klopt hoor! Maar een lens van 2000 euro op een body van 200 euro heeft nog steeds niet heel veel zin.
Scheelt dat er heel veel semi-prof body’s zijn (60/70D, 7D) die zeker als occasion erg goed te betalen zijn.

En je raakt uiteindelijk ook verwend :o (en je wordt veeleisender) ik vond de kwaliteit met mijn 7D altijd heel erg goed, maar toen kocht ik de 5DIII en stond ik weer met mijn ogen te knipperen. Terwijl ik deze nu soms al niet helemaal top vind


Nou ik had een keer een lens van 2000 op mijn hele oude body (180 tweedehands nu) gedaan. Deed toch wel wonderen hoor. :=

Dus ik ben groots voorstander van eerst lenzen en daarna body. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:19 



 
Profiel   

Een hele oude body hoeft niet perse een slechte body te zijn. Bijvoorbeeld een 30D (die kan je nu kopen voor zo’n 150 2e hands) is toch een semi-prof toestel en geeft nog best prima kwaliteit. Alleen is hij niet zo snel met wegschrijven en zijn de iso prestaties minder.
Maar zo’n toestel is dus eigenlijk al niet te vergelijken met een echte instapper en die bedoel ik in het stuk wat jij quotte :)

MightyMike: jep! Ik geef een aantal keren per jaar basis workshops en newbornworkshops. Ook is het mogelijk om een workshop op maat te volgen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:27 



 
Profiel   

Leuk, een beginnersfotografie topic! Ik kom graag mee kijken, leren en kletsen :D

Granouk: die “hele bewerkte” foto is prachtig. Heel mooi bewerkt!

De camera is in principe van mijn vriend en we zijn vaak als duo een goede aanvulling op elkaar qua foto’s maken. Zijn foto’s zijn technisch vaak beter, terwijl ik vaak beter “het” moment/gevoel kan vast leggen.

Fotografeer voornamelijk paarden en dieren. Ik heb een eigen haflinger en maak regelmatig foto’s bij wedstrijden en trainingen van vriendinnen. Daarnaast hebben mijn ouders een dierenopvang aan huis, dus daar fotografeer ik ook graag.

We hebben een NikonD7100 met verschillende lenzen. Onder andere een portretlens van Nikon en sinds kort de Tamron 18-400, deze hebben we gekocht omdat we eind september naar Zuid-Afrika gaan!

Hieronder wat plaatjes die ik geschoten heb (het zijn er best veel geworden, kon niet kiezen haha):

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:29 



 
Profiel   

Ahh die laatste <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:30 



 
Profiel   

Die met dat neusje is zooooo leuk!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:31 



 
Profiel   

Zit hier ook iemand bij die van natuur graag foto's maakt? En dan specifiek best wel donkere / moody foto's maakt? Is best wel een dingetje op Instagram maar heb zo'n gevoel dat ik de enige ben op bokt.

Even als voorbeeld mijn pagina:
[ img ]

Ik zou het ontzettend leuk vinden als iemand ook zo'n soort foto's maakt. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:37 



 
Profiel   

Wauw wat een gave collectie foto's Neverland!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:38 



 
Profiel   

He wat leuk! Ik 'fotografeer' al heel wat jaren zo nu en dan eens, maar de laatste tijd ben ik weer wat actiever geworden. Zelfs 'n insta account tot leven gewekt :))

Ik fotografeer met een 1200D met de twee basis lenzen daarvoor. Zou graag iets willen met een lager diafragma nummer, maar daar is nu even 't geld niet voor :+

https://www.instagram.com/exploritives/

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:39 



 
Profiel   

Lijkt me wel gaaf, ben nu gewoon eerst met huis, tuin, keuken foto's bezig, vertaling vakantiefoto's, onze dochters en dieren, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:39 



 
Profiel   

Super gaaf!
Maar ik geraak niet het land uit dus ik zie zo veel dingen niet :')

edit: oké dit klinkt crimineler dan het is, ik heb gewoon niet zo veel verlof haha


Laatst bijgewerkt door Granoek op 12-04-19 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:40 



 
Profiel   

En bijna vergeten, fotografeer wel veel voor mijn creatieve hobby, daar heb ik een 50 mm lens voor van Canon.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 11:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 110  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen