Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 110  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het beginnende (hobby) fotografen forum

 
Profiel   

BloemBloem schreef
Wauw! Mooi!!!!! Wat voor een stand?


Op portret met een zoomlens, dan op het laagste gezet diafragma. Het was alleen veel zon buiten denk dat het beter was geweest in de schaduw

Mijn lens stond op 4.9 1.5 en dan is het een tameron sp 70 300 mm

Edit en dank je :D ik wil graag eens een cursus doen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 10:35 



 
Profiel   

Ik heb van de week geshoot met dit knappe duo! Ik ben zelf redelijk tevreden met het resultaat :D

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 20:36 



 
Profiel   

1e kiekje Mexico :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 14:51 



 
Profiel   

Gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 16:38 



 
Profiel   

Vraag me af of het hier überhaupt mogelijk is om een slechte foto te maken :D <3!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 23:58 



 
Profiel   

Mooi!!

Ik heb maar een oproep geplaatst voor een workshop. Al paar hele toffe reacties. Ben benieuwd wat eruit voort komt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 15:45 



 
Profiel   

Mag ik mij als beginnende hobbyfotografe ook melden?

Ik heb veel interesse in natuurfotografie, ik woon op de Veluwe en dat is natuurlijk prachtig. Maar zie maar eens het wild mooi op de foto te zetten...Ik struin veel in de bossen, zie vaak ook wel wild maar het op de foto krijgen is een apart verhaal :D

Ik volg nu een online workshop landschapsfotografie en ga in september een workshop ontwakend bos met edelherten doen.

Is er iemand hier die wild fotografeert en wellicht wat tips heeft? Ik zal vanavond wat foto's die ik eerder heb gemaakt uploaden. Ik ben mij nog aan het inlezen over diafragma, ISO, sluitertijd en alle andere technische moeilijkheden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 15:58 



 
Profiel   

Oh Ja was er nog behoefte aan als ik stuk over ISO, diafragma en sluitertijd typ?

En welkom natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 16:00 



 
Profiel   

Hoi Gianti, dank je!
Ik heb daar wel behoefte aan, heb alles wel gelezen in een boek maar jij kan het zo duidelijk uitleggen heb ik al door :j

Ik stoei nu voornamelijk met de A instelling van de Nikon. Dus het diafragma. Sluitertijd wordt dan automatisch aangepast. Maar ik denk dat voor wildfotografie je toch ook handmatige moet gaan instellen voor de beste resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 16:04 



 
Profiel   

eekhoornerik schreef
Mag ik mij als beginnende hobbyfotografe ook melden?

Ik heb veel interesse in natuurfotografie, ik woon op de Veluwe en dat is natuurlijk prachtig. Maar zie maar eens het wild mooi op de foto te zetten...Ik struin veel in de bossen, zie vaak ook wel wild maar het op de foto krijgen is een apart verhaal :D

Ik volg nu een online workshop landschapsfotografie en ga in september een workshop ontwakend bos met edelherten doen.

Is er iemand hier die wild fotografeert en wellicht wat tips heeft? Ik zal vanavond wat foto's die ik eerder heb gemaakt uploaden. Ik ben mij nog aan het inlezen over diafragma, ISO, sluitertijd en alle andere technische moeilijkheden :+


Ik fotografeer ook weleens op de Veluwe :D ik doe het meeste handmatig qua instellingen, maar heel eerlijk zet ik het ook weleens op auto of op een vaste sluitertijd, vooral als ik meer in het bos-gedeelte ben. Je lichtinval wisselt daar zoveel af, de dieren zijn snel weg, dus je hebt vaakt weinig tijd om je instellingen perfect aan te passen.

Ik fotografeer ook uit de hand, want ik wandel en fotografeer als ik iets zie. Als je met statief werkt is het natuurlijk weer anders.

Een redelijk hoge shutterspeed (minstens 1/200 in het bos) is voor mij een must, anders staan de dieren vrijwel zeker wazig op de foto.

En een goede telelens (minstens een bereik van 200mm, ik heb er zelf een van 55-300mm) is raadzaam want de diertjes komen meestal niet naar je toe :P

Enkele foto's:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Die van de das was echt een bijzondere ontmoeting! En een gevalletje van "had ik de camera maar op auto staan" want deze foto was echt super donker, de das was bijna niet te zien, het was erg vroeg en in een donker stukje bos. Ik heb de foto flink moeten bijlichten achteraf en dat gaat de kwaliteit van de foto niet ten goede :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 16:58 



 
Profiel   

Toffe foto's Melyoramel!

Ik zou zo'n uitleg waarderen Gianti, je legt echt duidelijk en super fijn uit :D

Hier m'n kleine vent weer eens op de foto gezet gisteren.
[ img ]
1/640, iso 800

[ img ]
1/640, iso 800

[ img ]
1/640, iso 800

[ img ]
1/50, iso 100

Merk dat ik vaker en fijner fotografeer met een hoge belichtingstijd en hoge iso, waarom, geen idee _O-
Is wel makkelijker schakelen met als meneer bedenkt om te gaan rennen, dan red ik het niet met 1/50 belichtingstijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 17:08 



 
Profiel   

als ik in NL woonde had ik graag cursus bij je gevolgd Gianti! ik vind jou fotos altijd erg mooi

weer mooie fotos allemaal <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 17:29 



 
Profiel   

Melyoramel, prachtig! De ree is echt in zo'n mooie sfeer neergezet. Uiteindelijk wil ik daar naar toe.
Verblijf je op een vaste plek en wacht je tot er wild langskomt of wandel je en schiet je onderwijl foto's?

Dit zijn een paar foto's, waarbij ik dus op de automatische stand heb gefotografeerd. Op zich mooi maar het kan beter :o

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik gebruik nu de oude camera en lens van mijn vriend. Nikon D60 met 18-200 mm zoom, maar ik wil het bereik dmv een converter vergroten. Sluitertijd dus op minimaal 1/200 zetten?

@Diertjec: wat een prachtig veulen heb je! Wat voor ras is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 17:59 



 
Profiel   

Die 1e vind ik echt prachtig! Schaduw valt precies mooi zo achter het bankje, zon staat precies mooi, geweldig!

Dankje! Hij is gewoon een simpele springgefokte KWPN'er :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 18:48 



 
Profiel   

eekhoornerik schreef
Melyoramel, prachtig! De ree is echt in zo'n mooie sfeer neergezet. Uiteindelijk wil ik daar naar toe.
Verblijf je op een vaste plek en wacht je tot er wild langskomt of wandel je en schiet je onderwijl foto's?

Dit zijn een paar foto's, waarbij ik dus op de automatische stand heb gefotografeerd. Op zich mooi maar het kan beter :o

[ [url=m/qwtt8d.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VlUlFZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s6EMys.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik gebruik nu de oude camera en lens van mijn vriend. Nikon D60 met 18-200 mm zoom, maar ik wil het bereik dmv een converter vergroten. Sluitertijd dus op minimaal 1/200 zetten?

@Diertjec: wat een prachtig veulen heb je! Wat voor ras is het?


De eerste foto vind ik ook prachtig! Mooi licht, bankje en de mist op de achtergrond, super!

Ik wandel en maak foto's, meestal ben ik samen met mijn hondje (aangelijnd) op pad!


[ img ]


Sluitertijd minimaal 1/200 vind ik het prettigst. In het bos op een bewolkte dag moet je soms terug naar 1/100 of lager, maar voor bewegende dieren is dat te laag. Bloemen en natuurfotos gaan dan nog prima.

Wat ik ook nog wel eens doe is camera op auto zetten en dan met de camera aan even rondkijken en zien welke instellingen de camera zelf zou kiezen. En die instellingen dan handmatig instellen en ermee spelen, maar dan heb je al een basis.

Een andere fijne werkwijze
vind ik sluitertijd en diafragma vast instellen en auto-ISO. Dan weet ik dat de lichtinval (diafragma) maximaal is (1/2.8 of 1/4.5 afhankelijk van mijn lens :) )
Dan kijk ik wat de ISO doet. Schiet die omhoog (dan gaat hij donker compenseren, maar krijg je meer ruis op de foto), dan doe ik de sluitertijd naar beneden (van 1/500 naar 1/200 bv), daardoor gaat de ISO ook naar beneden.

Het ligt ook echt aan de omstandigheden. Met veel licht heb ik de ISO het liefst zo laag mogelijk, minste ruis, maar dan moet je een hogere shutterspeed nemen of een lager diafragma (beter 1/11 dan 1/2.8 bv.)
In een donker bos is er af en toe niet aan de ontkomen dat de ISO omhoog gaat als je een vaste sluitertijd wilt.
En dan ben ik zelf van "liever iets meer ruis en een scherpe foto dan een compleet wazig beeld".

Het is echt een ontdekkingsreis, fotograferen, en dat maakt het ook leuk vind ik! De momenten dat je instelt, een foto maakt en een resultaat krijgt waar je blij mee bent, dat laat zien dat je steeds meer leert, geweldig!

Fotograferen hoeft niet om het eindresultaat te gaan, de reis is minstens even belangrijk! :D

Deze kwam ik ook nog tegen bij mijn Veluwe foto's! Zijn al wel van ruim een jaar geleden, maar nog steeds hartstikke blij mee.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 19:51 



 
Profiel   

Vorige week nog eens een shoot gedaan met mijn zus. Hieronder een aantal foto's:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

en ook nog eens een actiefoto geprobeerd

[ img ]

Foto's zijn 's avonds genomen rond half 8. Ik had enkel héél veel problemen om scherp te stellen. Ik ga zo dadelijk wat voorbeelden posten waar ik tegen aan bots.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 20:32 



 
Profiel   

Ik had de laatste shoot heel veel problemen om scherp te fotograferen. Heel veel van mijn foto's zijn ergens net een klein beetje bewogen of gewoon helemaal wazig. En ik weet totaal niet goed wat ik fout doe. Ik fotografeer in M-stand. Het was bewolkt, randje zonnig bij het nemen van de foto's.

Eerste voorbeeld waar ik tegen aan loop. Foto's zijn direct na elkaar genomen, met slechts enkele tientallen seconden tussen. De ene moment wilt mijn camera niet scherp stellen, andere moment wel. Als het paard lichtjes beweegt zijn de foto's zowizo bewogen.

Ik fotografeerde deze met volgende instellingen : iso 400, 300mm, diafragma 3,5 - 1/125
[ img ]

Foto 2, ook hetzelfde probleem. Camera wilt niet scherp stellen en trekt uiteindelijk wazig.

Deze is genomen met volgende instellingen; iso 400, 300mm, diafragma 3,5 - 1/100

[ img ]

Ik fotografeer met een nikon d5300, sigma lens 18-300mm, 3,5 - 6,3

Nu vraag ik mij af waaraan mijn probleem ligt?
Ik heb een beetje gevoel dat mijn iso te hoog staat en mijn sluitertijd eerder hoger had moeten zetten. Maar ik ben slecht beginnend en geen idee of het de oplossing is?

Daarnaast vroeg ik me af wat de beste instellingen zijn voor de AF-veldstand en de lichtmeting. Ik heb hier wat aan liggen sleutelen, maar ook met weinig resultaat.

Nog één vraag over de actiefoto's. Ik vind het moeilijk om de benen van het paard niet wazig te hebben, ligt dit ook aan de lichtmeting?

Héél benieuwd naar jullie antwoorden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 21:06 



 
Profiel   

Ik denk dat probleem toch echt bij je sluitertijd ligt :) Ook wat je aangeeft, dat de benen bewogen blijven, dat is echt iets wat aangeeft dat je sluitertijd te lang is :) ISO vind ik niet heel hoog. Je zal misschien in de donkere tinten erdoor wat ruis zien, maar niet dusdanige onscherpte. Welke af-veldstand staat hij nu? Ik vind voor actie AF-C het fijnste.

En dan zal ik even wat basis uitleg gaat typen deze week :D

en wat lief KarmaChansy <3 <3

Ik ben beetje aan prutsen met photoshop, maar merk echt dat ik scherm moet kaliberen en gewoon niet weet welke kant ik met foto op wil... En jeetje wist wel dat bokt upload kwaliteit minder maakte, maar wat het met de kleuren doet is bizar :o

https://adobe.ly/33cCJki
https://adobe.ly/2T8e7EP

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 23:10 



 
Profiel   

De belichting is hoe jij je camera instelt. Het bestaat uit iso, sluitertijd en diafragma. Door deze in te stellen kan je je foto lichter of donkerder maken.

ISO
ISO is de lichtgevoeligheid van de sensor. Afhankelijk van model van je camera gaat deze van ongeveer 100-6400. Hoe hoger het getal, hoe gevoeliger je camera voor licht wordt en je foto’s dus lichter worden. Het nadeel van een hogere ISO is dat je ruis kan zien in de foto, dit zijn een soort korrels over je foto heen. Het verschilt per camera vanaf wanneer je ruis krijgt en hoeveel ruis.
DUS: Wat gebeurt er wanneer je de diafragma en sluitertijd niet aanpast, en de ISO van 100 naar 800 zet?
Spoiler:
Je foto wordt lichter, en je krijgt meer korrels


SLUITERTIJD
De sluitertijd is de tijd waar je sluiter in open staat. Ik vind het dus fijn om het te vergelijken met een deur.
Stel je staat in een kamer met daarachter een drukke winkelstraat. Wanneer je de deur openzet en lang open laat staan, dan zie je allemaal mensen voorbijlopen. Dit gebeurt dus ook bij je camera bij een lange sluitertijd, hij ziet de gehele beweging en dat ziet eruit als een bewogen/onscherpe foto.
Wanneer je de deur snel open en dicht doet, zie je alleen maar een klein stukje, je ziet niet een man de straat door lopen, maar bijvoorbeeld alleen het moment dat hij zijn knie omhoog heeft. Je hebt dan de beweging bevroren = de beweging scherp.

Het gemene is dat het in breuken gaat, breuken van een hele seconde. ½ (van een seconde) duurt langer dan 1/200 (van een seconde). Wat sommige een handigere manier vinden om te onthouden is: hoe groter het getal onder de streep hoe sneller de sluitertijd.

Zoals ik erboven typten, sluitertijd heeft ook invloed op de hoeveelheid licht in je foto. Hoe langer je sluitertijd is, hoe langer er licht naar binnen kan komen en hoe lichter je foto dus wordt. (Het nadeel is daarvan dat je risico loopt op bewogen foto). Hoe sneller je sluitertijd, hoe donkerder je foto wordt, maar je wel eventuele beweging bevriest.

Dus:
Als ik diafragma en iso niet aanpas en ik mijn sluitertijd sneller maak, dan:
Spoiler:
wordt mijn foto donkerder, maar bevriest de beweging

Als ik een actiefoto wil maken van een paard, dan moet ik dus een
Spoiler:
snelle (groter getal onder de streep)
sluitertijd kiezen.

Belangrijk is om te beseffen, dat je zelf, als je uit de hand fotografeert, ook nooit je hand helemaal stil hebt. Bij een gemiddelde kitlens zeg ik altijd pas op met langer dan 1/50ste, dus als je richting de 1/30, 1/20/ 1/15 etc gaat. Hoe meer zoom je hebt (meer aantal mm, dus bijvoorbeeld de 55-200mm lens), hoe eerder je beweging ziet door je eigen hand.

Voor paarden in actie probeer ik altijd rond de 1/1000 te zitten, vaak maak je als je nog sneller gaat het onnodig donkerder (waardoor bijvoorbeeld je iso weer omhoog moet en je meer ruis krijgt). Merk je dat de benen niet helemaal scherp zijn, dan moet je dus wel sneller en van bijvoorbeeld 1/1000 naar 1/1200

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 23:33 



 
Profiel   

Valerie_91 schreef
Ik had de laatste shoot heel veel problemen om scherp te fotograferen. Heel veel van mijn foto's zijn ergens net een klein beetje bewogen of gewoon helemaal wazig. En ik weet totaal niet goed wat ik fout doe. Ik fotografeer in M-stand. Het was bewolkt, randje zonnig bij het nemen van de foto's.

Eerste voorbeeld waar ik tegen aan loop. Foto's zijn direct na elkaar genomen, met slechts enkele tientallen seconden tussen. De ene moment wilt mijn camera niet scherp stellen, andere moment wel. Als het paard lichtjes beweegt zijn de foto's zowizo bewogen.

Ik fotografeerde deze met volgende instellingen : iso 400, 300mm, diafragma 3,5 - 1/125
[ [url=m/N9Ahnj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto 2, ook hetzelfde probleem. Camera wilt niet scherp stellen en trekt uiteindelijk wazig.

Deze is genomen met volgende instellingen; iso 400, 300mm, diafragma 3,5 - 1/100

[ [url=m/kC82Iz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik fotografeer met een nikon d5300, sigma lens 18-300mm, 3,5 - 6,3

Nu vraag ik mij af waaraan mijn probleem ligt?
Ik heb een beetje gevoel dat mijn iso te hoog staat en mijn sluitertijd eerder hoger had moeten zetten. Maar ik ben slecht beginnend en geen idee of het de oplossing is?

Daarnaast vroeg ik me af wat de beste instellingen zijn voor de AF-veldstand en de lichtmeting. Ik heb hier wat aan liggen sleutelen, maar ook met weinig resultaat.

Nog één vraag over de actiefoto's. Ik vind het moeilijk om de benen van het paard niet wazig te hebben, ligt dit ook aan de lichtmeting?

Héél benieuwd naar jullie antwoorden


Ik denk ook, net als Gianti, dat je sluitertijd te langzaam is.

Zelf hou ik minimaal 1/200 sluitertijd aan met dieren fotograferen, maar het liefst hoger.

Ik denk dat je bij dergelijke lichtomstandigheden beter een hogere sluitertijd kan pakken en een hogere ISO voor lief moet nemen.

Ook zie ik dat je lens voor het diafragma 3.5-6.3 is.
Wist je dat met deze lens dan geldt dat wanneer hij op 18mm staat hij een diafragma van 1/3.5 kan halen, maar wanneer je inzoomt hij dat niet haalt? Bij inzomen tot 300mm kan hij maar maximaal 1/6.3 halen, en dan krijg je sowieso donkerdere foto's dan wanneer je niet inzoomt.
Alleen lensen die 1 diafragma-getal noemen kunnen dat diafragma over hun hele range aanhouden.

Dit kan je zelf makkelijk zien door het diafragma vast te zetten op 3.5, en dan inzoomen en kijken naar je scherm, dan zie je dat de camera het diafragmagetal tijdens het inzoomen omhoog gooit.

@Gianti: top uitgelegd! Voor mij bekend, maar ik kan het zelf niet zo helder uitleggen :P Het leest erg prettig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 05:21 



 
Profiel   

Super, dankjewel allemaal voor de tips! Ik ga er vanavond iets uitgebreider over antwoorden, vooral over de veldstand ect. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 05:55 



 
Profiel   

Gianti, wat kan jij goed uitleggen zeg! Ik begin het nu eindelijk echt te begrijpen :j

@ Melyoramel, ik vind die tweede foto (heide) van jou heel mooi <3

Ga morgen weer op pad om wat te oefenen in de bossen. Eigenlijk zou ik om 6.00 uur mijn wekker moeten zetten voor het mooiste licht, maar vroeg opstaan zonder stok achter de deur blijft lastig :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:36 



 
Profiel   

eekhoornerik schreef
Gianti, wat kan jij goed uitleggen zeg! Ik begin het nu eindelijk echt te begrijpen :j

@ Melyoramel, ik vind die tweede foto (heide) van jou heel mooi <3

Ga morgen weer op pad om wat te oefenen in de bossen. Eigenlijk zou ik om 6.00 uur mijn wekker moeten zetten voor het mooiste licht, maar vroeg opstaan zonder stok achter de deur blijft lastig :=


Hoe vroeger hoe beter :P Ik loop het liefst met zonsopgang de Veluwe op, dan heb je ook de meeste kans om de diertjes te zien.

Maar ik ben sowieso meer een ochtend- dan avondmens, dus voor mij is het opstaan meestal geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 09:58 



 
Profiel   

handig gianti! bedankt.

Ik ben vrijdag naar ommen geweest en mijn camera ging natuurlijk mee.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Sinds gisteren heb ik ook een nieuwe lens! Een tamaron van 70-300 ik miste echt wel wat bereik in ommen. Hopelijk is dat nu verholpen. Binnenkort maar even uitproberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 14:06 



 
Profiel   

Melyoramel schreef
Ook zie ik dat je lens voor het diafragma 3.5-6.3 is.
Wist je dat met deze lens dan geldt dat wanneer hij op 18mm staat hij een diafragma van 1/3.5 kan halen, maar wanneer je inzoomt hij dat niet haalt? Bij inzomen tot 300mm kan hij maar maximaal 1/6.3 halen, en dan krijg je sowieso donkerdere foto's dan wanneer je niet inzoomt.
Alleen lensen die 1 diafragma-getal noemen kunnen dat diafragma over hun hele range aanhouden.


Tja, Dat wist ik dus niet! Maar doordat je dan op 200 of 300mm fotografeert bekom je toch die diepte die we graag willen in de foto's? Ik twijfel al langer om voor een andere lens te gaan, eentje van 70-200mm. Werken die allemaal volgens hetzelfde principe dat jij beschrijft? Of zijn er bepaalde lenzen waarmee je op 200mm fotografeert die dan wel diafragma 1/2.8 hebben? Of heb je bij 70mm diafragma 1/2.8 en gaat het diafragma bij het inzoomen ook verder omhoog zoals je beschrijft? Ik vind het straf dat het mij nog nooit opgevallen is.


Misschien nog een stomme vraag. Als je je sluitertijd verhoogt naar 1/200 of hoger, worden je foto's dan niet veel donkerder? (klopt mijn redenering? :') ) Lossen jullie dat dan op door de iso aan te passen of gebeurt dit in de nabewerking?

Ik moet zeggen dat jouw uitleg héél duidelijk is Gianti! Ik pak het zeker mee als ik de volgende keer met mijn toestel op stap ga.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 110  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen