Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 110  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het beginnende (hobby) fotografen forum

 
Profiel   

Die natuurfoto’s zijn heel mooi cayenne! Ik denk dat ze door ietwat nabewerking nóg gaver zullen zijn :j

Hier een aantal plaatjes van mij

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


MightyMike: iedereen is ergens begonnen! Maakt toch niets uit dat er verschillende niveau’s zijn.
Juist je foto’s delen en wat met de tips doen, daar ontwikkel je van :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:06 



 
Profiel   

Liselot, ik ben ook fan van jou foto's! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:07 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Liselot, ik ben ook fan van jou foto's! <3


Ahw lief, dank je!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:08 



 
Profiel   

Vind die 2e en 3e erg gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:09 



 
Profiel   

Prachtige foto's cayenne!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:13 



 
Profiel   

Liselot, wauw zo mooi! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:14 



 
Profiel   

Het is echt niet erg opbouwend als ervaren fotografen hier hun mooiste foto's komen laten zien, imo. Dat geeft écht geen boost, maar maakt dat mensen denken: dat lukt mij nooit, laat maar. En dat zou heel zonde zijn van dit topic.

Ik denk dat het véél leerzamer kan zijn als de ervaren mensen hun miskleunen laten zien én laten zien hoe ze het (een volgende keer) hebben opgelost...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:22 



 
Profiel   

Ben ik helemaal met je eens Ibbel. Het leek mij ook leuk om als echte beginner mee te praten in dit topic, ik sla de gevorderde topics dan ook over, ik lees wel mee, wil wel graag leren, maar de beginners sneeuwen hier direct onder door de gevorderde foto's, waar heel eerlijk alleen reacties op zijn gekomen, niet op de beginnende foto's. Wil niet zeggen dat het heel fijn is dat deze mensen mee praten, daar hoop ik immers van te leren! Vind jullie foto's allemaal prachtig, dat hoop ik ooit ook te kunnen, maar hoop ook dat de beginners aan bod mogen komen en dat het een leerzaam topic mag zijn voor deze fotografen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:26 



 
Profiel   

Een paar van mijn foto's:
[ img ]
Onze hond voor een witte muur
[ img ]
Onze meiden, vind deze foto erg leuk, maar krijg de zon niet helemaal weg gewerkt
[ img ]
De jongste met haar pony, maar dan gewoon in de tuin. Zie prachtige foto's op mooie locaties, maar goed, hier dus met hek op de achtergrond :o Wellicht weg te werken? Ik krijg kleine dingen wel netjes weg in photoshop.
[ img ]
Onze oudste vind het gelukkig erg leuk om model te spelen ;)
[ img ]
Wat geprobeerd in zwart wit met behoud van kleur van de ballon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:35 



 
Profiel   

Achtergrond is 2/3 van de foto, zo niet meer. Ik kijk altijd eerst naar de achtergrond en dan pas naar mijn onderwerp.

Maar soms kan dat niet omdat je onderwerp beweegt. Deze foto is voor mij dus niet goed vanwege de achtergrond:
[ img ]


Bij portretfoto's in de felle zon is het vaak verstandig om 'in te flitsen'. Heb je wel een goede flitser nodig (ingebouwde flitsers zijn veel te 'hard') en vaak is het voldoende om maar 1/3 of 2/3 flitskracht te gebruiken. Krijg je hele mooie zachte schaduwen van.

Als je de foto in RAW hebt geschoten, kun je nog proberen je uitgebeten plekken (highlights) weg te werken door te spelen met je 'highlight- schuifje' in RAW.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:38 



 
Profiel   

Ik gaook meevolgen .
Moet wel nog kijken voor mijn foto’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:40 



 
Profiel   

Ik zou in de felle zon juist op zoek gaan naar de schaduw, met tegenlicht werken of een reflectiescherm erbij pakken. Schaduw en tegenlicht zorgt er ook voor dat je model niet hoeft te knijpen met ogen tegen de zon. Maar iedereen heeft een andere werkwijze uiteraard.

Kies je bij dieren ook voor flitsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:43 



 
Profiel   

Ik heb wel in RAW geschoten, heb geprobeerd in Photoshop mijn foto iets minder overbelicht te krijgen, maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken. Heb niet geflitst nee. Highlight schuifje? Hihi, zal googlen :o Zijn gelijk mijn mooiste foto's hierboven _/-\o_ Ben ik al erg blij mee hoor, maar wil graag het technische wat beter begrijpen om mooiere resultaten te gaan krijgen. Op locaties fotograferen is erg mooi, maar zover ben ik nog niet, dus probeer dan het beste te halen uit mijn eigen omgeving. Lijkt me erg leuk om eens wat workshops te gaan volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:45 



 
Profiel   

Volgens mij benadruk ik ook dat je als beginner vooral moet posten en wat met het commentaar kan doen :)

Inflitsen doe ik nooit buiten, werk altijd met het licht wat er is. Bij felle zon pak ik meestal tegenlicht of zoek ik de (half)schaduw op

Ben nu onderweg naar klanten, zal later even op je foto’s reageren MM!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:47 



 
Profiel   

MightyMike schreef
Ik heb wel in RAW geschoten, heb geprobeerd in Photoshop mijn foto iets minder overbelicht te krijgen, maar weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken. Heb niet geflitst nee. Highlight schuifje? Hihi, zal googlen :o Zijn gelijk mijn mooiste foto's hierboven _/-\o_ Ben ik al erg blij mee hoor, maar wil graag het technische wat beter begrijpen om mooiere resultaten te gaan krijgen. Op locaties fotograferen is erg mooi, maar zover ben ik nog niet, dus probeer dan het beste te halen uit mijn eigen omgeving. Lijkt me erg leuk om eens wat workshops te gaan volgen.


Ik zou alle foto's nog wat contrastrijker maken. Zoals bijvoorbeeld de honden foto, die maak je al snel wat spannender door de ogen wat te verhelderen en een lichte curve aan te brengen over de hele foto.

Dat highlight schuifje zit hier in Photoshop als je een raw opent:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:51 



 
Profiel   

Ik noem mijzelf geen beginner meer maar ook niet ervaren. Ik zit in de categorie waarbij ik niet echt weet waar ik hoor. Ik weet al veel, maar kan nog veel meer bijleren. Ik bewerk in zowel lightroom als photoshop. Qua kleuren vind ik lightroom heel handig, het heeft fijne interface, alles wat niet met kleur te maken heeft doe ik in photoshop.

Hierbij een foto toen ik net begon:
Geschoten met een canon 1100D, 55-250mm lens, f4.0, ISO 100. Sluitertijd weet ik niet meer, zal waarschijnlijk rond de 1/640 geweest zijn.

[ img ]

Dan eentje van een fotomeeting vorig jaar:
Canon 1100D, 50mm lens, f2.8, iso100, sluitertijd weet ik zo even niet. Zit op mobiel dus kan niet opzoeken:


[ img ]

Helaas afgelopen jaar alleen mijn eigen gefotografeerd.

Verder heb ik nog een stuk of 4 analoge modellen.
Onderstaande foto geschoten met een analoge canon AV-1, 50mm lens. Hier heb ik overigens niks aan bewerkt. Het is van een rolletje afgedrukt en ingescand dus kon er ook niks aan doen.

[ img ]

Ik doe graag mee aan fotomeetings. Je hebt verschillende modellen en plekken waar je foto’s kan maken + dat er vaak ook ervaren mensen meedoen en je altijd tips aan hun kan vragen.

Vandaag komt mijn nieuwe body, de canon 7D en nieuwe lens, de 70-200 f4 binnen. Ben erg benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 10:11 



 
Profiel   

Jaaa leuk topic!! Ik heb sinds vorig jaar mei een sony a6000. Probeer zoveel mogelijk in M te schieten, maar ik merk dat ik af en toe eens iets vergeet, waardoor foto's, vooral in donkere omgeving, soms wat karig uitkomen. Desondanks heel tevreden met wat ik tot nu toe heb gemaakt. Hier een paar van mijn favorieten.

Ik heb het topic nog niet gelezen, ga ik zeker doen, zag met scrollen al een paar tips voorbij komen :D

Toen ik de camera net een paar weekjes had:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Afgelopen herfst ben ik vooral gaan experimenteren, daar kwamen deze uit.
[ img ]
[ img ]

Nu het steeds wat beter gaat, dit zijn mijn laatste shots.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Niet alle foto's zijn bewerkt. :)
Heb op dit moment ook geen bewerk programma meer. Weet niet zo goed welke ik moet aanschaffen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 10:26 



 
Profiel   

Wat een leuk topic!
Ik ben sinds eind februari trotse bezitter van een Canon EOS 2000D. Er zat een standaard lens van 18-55mm bij en van een bevriende fotograaf mocht een lens 18-135mm lenen.

Dit zijn een paar van mijn foto's

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik loop tegen het probleem aan dat ze op de camera heel erg scherp lijken, maar zodra ik ze op mijn laptop zet kan ik niet eens inzoomen omdat zo onscherp lijken. Ik kwam erachter dat mijn camera ingesteld stond om foto's te maken van formaat 720 x 480 en ik hoop ook eigenlijk dat dat het hele probleem is geweest.

Waarom fotograferen een aantal van jullie in RAW? Helpt dat om scherpere foto's te maken? Bij mij stond die eerst op S3. En hoe openen jullie foto's in RAW? Op mijn laptop kan ik ze niet openen wel als ik ze b.v. op FB wil zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 12:17 



 
Profiel   

RAW is eigenlijk het echte 'negatief' dat je camera maakt. Met dat negatief kun je in de donkere kamer (lightroom heet niet voor niets lightroom) nog van alles doen qua belichting, contrast, verzadiging etc.

De JPG die je camera (ook) opslaat, kun je meer zien als een polaroid. Daar kun je dus weinig meer aan veranderen, dat is een (gecomprimeerd) bestand waar alles al min of meer in vast ligt.

Als je camera het kan, dus altijd in RAW fotograferen, dan kun je naderhand veel meer tweaken met nabewerken.

Om RAW zichtbaar te maken heb je een hulpprogrammaatje nodig, die zijn er zat te vinden op internet, maar het meest praktische is RAW in te lezen in LR of PS of welk bewerkingsprogramma ook, en je bewerkte foto als JPG op te slaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 12:26 



 
Profiel   

Zitten wel erg mooie foto's allemaal tussen!

Ah, het highlight schuifje ken ik dan idd! Gebruik ik wel in photoshop, legde alleen de link niet, haha, maar ben daar idd voorzichtig mee. Te veel twijfel ik altijd of het er nog wel mooi uitziet. Maar moet idd gewoon meer gaan uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:08 



 
Profiel   

Inderdaad: uitproberen!

En zeker als je begint, is het niet noodzakelijk om gelijk in RAW te fotograferen. Of in M of AV te willen schieten. Ja, technische achtergrond is belangrijk. En misschien zijn andere fotografen het niet met me eens, maar ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je begint met (hobby) fotografie compositie (en: kijken!!!) veel belangrijker is dan de techniek of nabewerken!
Bijvoorbeeld die foto van Ibbel om te laten zien dat achtergrond heel belangrijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:46 



 
Profiel   

100% akkoord met wat JewEmm zegt, vooral omdat ik zelf nog de hele tijd tegen de lamp loop haha.
Ik wilde ook maar gelijk alles weten en alle knopjes kennen en nu ben ik steeds zo gefocust op die instellingen en dan wil ik een foto maken en denk ik yessss mooi, en als ik ga bewerken zie ik verkeersborden en een mottige bakrand ofzo.

En dan denk ik ja kip dit had je gewoon kunnen weten ook..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:49 



 
Profiel   

JewEmm schreef
Inderdaad: uitproberen!

En zeker als je begint, is het niet noodzakelijk om gelijk in RAW te fotograferen. Of in M of AV te willen schieten. Ja, technische achtergrond is belangrijk. En misschien zijn andere fotografen het niet met me eens, maar ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je begint met (hobby) fotografie compositie (en: kijken!!!) veel belangrijker is dan de techniek of nabewerken!
Bijvoorbeeld die foto van Ibbel om te laten zien dat achtergrond heel belangrijk is.


eens, ik ben eerst gaan leren wat de ''juiste'' composities zijn en wat mooi werkt qua omgeving voor ik ben gaan werken aan echt helemaal perfect instellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 16:50 



 
Profiel   

Oh wat leuk, dit topic!

Helaas heb ik mijn camera (een Panasonic Lumix uit 2009 :') ) al een tijdje laten verstoffen, maar ik wil binnenkort wel weer aan de slag gaan
En misschien wordt het tijd voor een spiegelreflex...

De afgelopen jaren heb ik wat zitten experimenteren, soms met camera en soms met mijn telefoon, en daar zijn zulke plaatjes uit gekomen. (helaas zijn de pony en de kat overbelicht/niet nabewerkt)
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 17:11 



 
Profiel   

Ik meld mij ook! Vorig jaar heb ik mijn eerste spiegelreflex(Canon eos 1300D) gekocht en ben ik begonnen met fotograferen. Vooral zodat ik mijn eigen referenties voor mijn tekenwerk kon gaan schieten. Helaas heb ik niet veel tijd om te oefenen, maar ik vind het zo leuk! Aan nabewerken ben ik nog niet begonnen. Daar moet ik nog even de tijd voor nemen haha.
Hier wat voorbeelden. Ik schiet manual, maar altijd een beetje op de gok en op gevoel:)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Als ik deze foto's zo bekijk dan zie ik dus niet zo goed wat ik in nabewerking zou moeten doen om de foto's te verbeteren. Als iemand mij daar tips over kan geven graag!

Ik zie hier trouwens wel echt geweldige foto's voorbij komen al!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 17:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 110  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen