Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 21 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 110  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het beginnende (hobby) fotografen forum

 
Profiel   

Valerie, veel paardenfotografen lichten achteraf op zodat ze de lucht kunnen behouden :) lang niet allemaal natuurlijk, maar dit kan wel een reden zijn. Ook een reden is dat je makkelijker kunt oplichten dan details terughalen als het overbelicht is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:27 



 

Hoi allemaal!

Vraagje, ik heb nu een Canon 400D (oudje dus) met de standaard kitlens er op. Nu wil ik graag een nieuwe lens aanschaffen voor portretfotografie, van paarden dan. Ik heb de 70-300mm IS USM f4-5.6 op het oog maar ik twijfel wel of dat is wat ik zoek. Waar ik vooral mee zit is dat ik met de huidige lens het mooie ‘bokeh’ effect niet goed voor elkaar krijg. Is deze daarvoor geschikt of kan ik beter aan wat anders denken? Let wel, ik wil liever geen honderden euro’s uitgeven aan een nieuwe lens daar ik erg weinig fotografeer (en en student ben :')).

Of is het eventueel handiger om een nieuwe body (en lens dan) te kopen? Mijn huidige camera heeft bijvoorbeeld een iso tot max 1600 en de foto’s kunnen er korrelig uit komen. Ligt dit aan de body of de lens?

Laatste vraag! Met welk (gratis) programma bewerken jullie? Ik doe dat nu met Google Photos (don’t judge me :')) maar ik heb liever een alternatief.

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 22:58 



 
Profiel   

ik heb laatst : tamron 70-300mm f/4-5.6 aangekocht
en vind hem wel goed werken voor wat ik er maar mee doe.
[ img ]

qua programma's wil ik ook weer verder gaan kijken. Maar zie ik dat nu goed dat alles met maandelijkse bijdrage is?
En niet meer zoals vroeger het programma aan te kopen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 23:17 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Hoi allemaal!

Vraagje, ik heb nu een Canon 400D (oudje dus) met de standaard kitlens er op. Nu wil ik graag een nieuwe lens aanschaffen voor portretfotografie, van paarden dan. Ik heb de 70-300mm IS USM f4-5.6 op het oog maar ik twijfel wel of dat is wat ik zoek. Waar ik vooral mee zit is dat ik met de huidige lens het mooie ‘bokeh’ effect niet goed voor elkaar krijg. Is deze daarvoor geschikt of kan ik beter aan wat anders denken? Let wel, ik wil liever geen honderden euro’s uitgeven aan een nieuwe lens daar ik erg weinig fotografeer (en en student ben :')).

Of is het eventueel handiger om een nieuwe body (en lens dan) te kopen? Mijn huidige camera heeft bijvoorbeeld een iso tot max 1600 en de foto’s kunnen er korrelig uit komen. Ligt dit aan de body of de lens?

Laatste vraag! Met welk (gratis) programma bewerken jullie? Ik doe dat nu met Google Photos (don’t judge me :')) maar ik heb liever een alternatief.

Alvast bedankt!


Ligt er ook een beetje aan wat je standaard kitlens is. De mijne was (op een Nikon D3300) 18-55mm f/3.5-5.6.

Ik ben daarna overgegaan op de redelijk goedkope Nikkor 55-300mm f4.5-6.3. Daarmee kan je ook goede bokeh krijgen onder de juiste instellingen en goed licht.
Dus met de lens die je in gedachten hebt moet het zeker lukken!

Wat betreft het korrelige, dat heeft meestal te maken met je ISO.
Hoe hoger de ISO, hoe meer korrels, maar je kan daarmee wel onder donkerdere omstandigheden scherp fotograferen.
Een max ISO van 1600 is niet erg veel, als je ook in het bos e.d. wilt fotograferen is dat niet ideaal.
Maar als je nu al veel korrels ervaart, is het misschien ook wel de body. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Dus het ligt er aan beetje aan wat je zelf wilt. Wil je echt meer gaan fotograferen? Dan zou ik ervoor kiezen om een nieuwe body en lens te halen.
Wil je de camera er maar eens in de zoveel tijd bijpakken? Kies dan in de eerste instantie voor een nieuwe lens, die je in gedachten hebt heeft (denk ik) een grotere zoom-range dan je kitlens en dan kan je kijken of dat bevalt. Een nieuwe body kan dan altijd later nog.

Dure spullen zijn niet altijd beter, je spullen moeten aansluiten op je wensen.
Als je bijvoorbeeld een dure, zeer goede groothoek-lens hebt voor landschappen en een goedkope, matige zoom-lens om dier-portretten te maken, dan pak je toch vaker de goedkope zoomlens erbij als je paarden gaat fotograferen, ook al is ie qua foto's kwalitatief minder. Het is dan wel de lens waar je zelf voor je doel het meeste mee kan.

Als je de spullen hebt waarmee je met plezier foto's kan maken, dan kom je verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 06:54 



 
Profiel   

Momenteel werk ik met Lightroom en photoshop om na te bewerken. Dat kan je inderdaad niet meer aankopen maar is via een maandelijkse betaling. Ik betaal voor het foto-pakket (lightroom + photoshop) 12,09€ via mijn credit kaart. Voorheen had ik een volledig pakket voor 60€ incl indesign, pdf programma's,... maar omdat ik deze voor mijn werk niet meer nodig had, ben ik over gestapt naar het goedkopere pakket. Ik ben er alleszins heel tevreden van, maar ben me bewust dat het wel elke maand die 12€ is... Ik heb nooit met andere programma's gewerkt of geprobeerd, altijd heel tevreden geweest van het adobe systeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:01 



 
Profiel   

Kmbrly schreef
ik heb laatst : tamron 70-300mm f/4-5.6 aangekocht
en vind hem wel goed werken voor wat ik er maar mee doe.
[ [url=m/z7dJNC.jpg]Afbeelding[/url] ]

qua programma's wil ik ook weer verder gaan kijken. Maar zie ik dat nu goed dat alles met maandelijkse bijdrage is?
En niet meer zoals vroeger het programma aan te kopen ?



Ik gebruik darktable. Dat is een gratis programma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:25 



 
Profiel   

Ik heb ook wat foto’s gemaakt op de hei! De fjorden Zoran en Viking.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 14:55 



 
Profiel   

ooh wat mooi <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 19:56 



 
Profiel   

Wat een leuk topic is dit! :)
Ik fotografeer zelf niet veel, maar vind het wel leuk om zo nu en dan eens wat plaatjes te schieten.
Merk dat vooral scherpstellen echt een issue voor me is. Heb afgelopen week voor de lol foto's gemaakt van een vriendin en haar pony, maar het lukte me ook met tracking focus niet om actiefoto's (vooral op grotere afstand) mooi in focus te krijgen. Hoe doen jullie dat? (Aan de sluitertijd lag het niet, die was met 1/1250 in principe hoog genoeg om de beweging nagenoeg te bevriezen.)

De foto's van de fjord hierboven vind ik prachtig! Vooral de tweede, erg mooi :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 22:38 



 
Profiel   

Ik werk zelf het liefste mat AF-C (Ai servo voor canon) :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 22:49 



 
Profiel   

Mag ik me ook melden?

Sinds een aantal weken m'n fotografie hart uit het stof gehaald. Altijd tegen mezelf gezegd: "eigenlijk wil ik verder met fotografie" maar ja, nooit wat mee gedaan.
Momenteel volg ik een fotocursus via Zoom.nl en lees ik alles wat los en vast zit. Ben ook druk aan het oefenen m.n natuur. Wil graag meer mensen/paarden/stellen voor de lens hebben maar vind het lastig om mensen te vinden, daarnaast wil ik ook m'n portfolio mee uitbreiden. Alleen vind het ook wel spannend om aan bekenden te vragen of ik hen mag fotograferen, bang om afgewezen te worden.

Momenteel fotograaf ik met een Canon EOS 1200D en een 55-250mm lens en een 18-55 kit lens .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:10 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Erg blij met de resultaten van mijn laatste 2 fotoreportages :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:36 



 
Profiel   

Misschien lijkt iemand van hier het leuk :D [FK] Bokt fotoclub

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 17:36 



 
Profiel   

Mooi Miefje! vooral de actiefoto vind ik heel gaaf!

Ik heb de laatste tijd wat mislukte expedities gehad.

Vorige week vroeg de wekker gezet en naar het bos gegaan om wild te fotograferen. Overal wildsporen maar geen wild te bekennen. Dinsdagavond een behoorlijk stuk gelopen naar een mooie hei voor een zonsondergang. Eenmaal aangekomen kwamen er wolken voor de zon en tot slot gisterochtend weer vroeg uit de veren voor een mooie zonsopgang boven de hei met mistbanken.

Geen mistbank te bekennen _O- .

Maar goed, ik vermaak me er prima mee en het is nog goed voor mijn conditie ook :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 09:59 



 
Profiel   

Dankjewel eekhoornerik :)
Dat is wel een beetje banketstaaf, dat je dan niet vindt waar je van komt :') maar goed van spontane ideeën komen altijd de mooiste foto's! Ook als het niet uitkomt hoe je het had bedacht :)

Zometeen heb ik een fotoreportage bij een manegeles. Weer wat anders dan normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 15:04 



 
Profiel   

Heeft er iemand tips voor in photoshop de benen van een model effen te maken? Ik had een super lief meisje voor de lens, maar op bijna alle foto's heeft ze vlekken op haar benen en ik krijg ze moeilijk weg. Iemand een tutorial of een tip hoe ik dit kan aanpakken?

[ img ]

Mij stoorde het niet echt, maar ik had een preview naar de mama gestuurd en ze vroeg om dat nog bij te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 09:36 



 
Profiel   

Ik ben vanavond even naar het bos geweest! De meeste heide staat al mooi ik bloei [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 21:48 



 
Profiel   

Valerie_91 schreef
Heeft er iemand tips voor in photoshop de benen van een model effen te maken? Ik had een super lief meisje voor de lens, maar op bijna alle foto's heeft ze vlekken op haar benen en ik krijg ze moeilijk weg. Iemand een tutorial of een tip hoe ik dit kan aanpakken?

[ [url=m/PUgBjE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij stoorde het niet echt, maar ik had een preview naar de mama gestuurd en ze vroeg om dat nog bij te werken.


Misschien met dodge & burn? Daarmee kun je gebieden donkerder en lichter maken. Je kunt dan de vlekken een stuk minder laten opvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:25 



 
Profiel   

Dodge en burn of frequency seperation zouden zeker helpen. Maar dat vereist wel enige handigheid met photoshop.

Anders misschien met pipet een huidtint selecteren en dan met een lage dekking er overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 10:35 



 
Profiel   

Weten jullie misschien waar het leuk is om een paardenfotografie workshop te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 11:16 



 
Profiel   

Leuk Claudia, al zou ik zelf een andere compositie hebben gekozen. Het licht komt vrij hard over op de foto. Is de foto midden op de dag gemaakt? 's ochtends als de zon net op is, is het mooi om de dauw op de hei te fotograferen.

Ik heb dat laatst gedaan met een soort gras dat tussen de hei bloeit en dan krijg je een leuk glinsterend effect:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 12:11 



 
Profiel   

eekhoornerik schreef
Leuk Claudia, al zou ik zelf een andere compositie hebben gekozen. Het licht komt vrij hard over op de foto. Is de foto midden op de dag gemaakt? 's ochtends als de zon net op is, is het mooi om de dauw op de hei te fotograferen.


Nee savonds! Rond een uur of 8

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 13:03 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje, want ik wil graag mijn diafragma getal zo laag mogelijk hebben. Mijn lens is een Tamron 18-200 F/3.5-6.3 op een Canon 1100D. Als ik mijn diafragma op 4 heb ingesteld springt hij soms zelf naar 6.3 kan ik dit voorkomen? Ik fotografeer altijd in M.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:21 



 
Profiel   

Dat ligt aan hoe ver je inzoomt. Op 18mm kan het diafragma minimaal op 3.5 maar op 200mm kan hij minimaal maar 6.3 halen. Dus als je hem lager instelt dan hij aan kan zal hij zelf automatisch omspringen, omdat het niet mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 14:25 



 
Profiel   

manonnevot schreef
Dat ligt aan hoe ver je inzoomt. Op 18mm kan het diafragma minimaal op 3.5 maar op 200mm kan hij minimaal maar 6.3 halen. Dus als je hem lager instelt dan hij aan kan zal hij zelf automatisch omspringen, omdat het niet mogelijk is.


Ah dat verklaart een hele hoop. :')

Vandaar dat het ook zo op de lens staat. Goh voel ik me even niet slim. _O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 19:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 21 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 110  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen