Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:18

Ik ben nog van de analoge tijd, dat je op camera's alleen maar hele stops had. De tijd dat 400 ASA (ja ja, ISO is ook nieuw) de meest gevoelige film was die je kon kopen. Die kon je dan als 1600 ASA belichten (maw, het hele rolletje 4 stops onderbelichten in feite) en dan in de doka 'forceren' (langer ontwikkelen). Kreeg je een prachtige korrel :+

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:23

Kan het zijn dat mijn camera de sluitertijd automatisch compenseert met diafragma? :o

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:25

Als je je camera op Tv (belichtingstijd vast) instelt, zal hij idd het diafragma aanpassen. Als het diafragma niet verder open kan, kan je foto nog steeds onderbelicht zijn. Of omgekeerd, overbelicht zijn als je diafragma niet verder dicht kan.

Als je je camera op Av (diafragma vast) instelt, zal hij de belichtingstijd aanpassen. Dat betekent dat je dus ook bewegingsonscherpte kunt krijgen als de belichting langer wordt, bv naar 1/30 of nog langer.

ISO past je camera alleen aan als je hem op 'auto' hebt gezet, en zal dat pas doen als hij er met diafragma en belichting niet uit komt.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:32

Volgensmij is het bij mij S (voor Tv) en A (voor Av). Alleen maak ik nu altijd foto's in M. Als ik de diafragma groter maak, zie ik dat de sluitertijd korter word? Ik kan de sluitertijd wel vaak flink aanpassen, zonder dat diafragma meteen kleiner wordt. Ik weet het niet helemaal precies, heb nu ook mijn camera niet bij de hand. :+

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:42

Als jij in M fotografeert en M staat voor manual dan kan het niet zo zijn dat je camera iets aan gaat passen.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:44

Liselot schreef:
Dat is per canon model weer ietsje verschillend. Je moet iig in het menu aanpassen dat je one spot focus wilt. En dan kan je op je camera zelf een knopje vinden met 9 puntjes waarmee je het punt kan wijzigen. Ofwel door aan te raken op het touch screen ofwel door aan je wieltjes te draaien


Dankjewel! Ga er straks even naar zoeken.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 13:49

Ibbel schreef:
Als jij in M fotografeert en M staat voor manual dan kan het niet zo zijn dat je camera iets aan gaat passen.

Nee dat vond ik dus ook wel vreemd... Ik zal er straks thuis nog eens naar kijken. Misschien dat ik toch nog een instelling verkeerd heb staan oid. Hij staat in ieder geval wel op M, dat weet ik zeker. :Y)

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:17

Bedankt voor je uitleg Inbel! Super helder! Daar kan ik wat mee.


En voor de kenners: ik vind het de mooiste foto s worden als het diafragma laag staat natuurlijk. Wanneer kies je dan om je diafragma omhoog te zetten? (Ik ga er even vanuit dat de professionele foto s met wazige achtergrond met een redelijk laag diafragma gemaakt worden? ) Anders krijg je het onderwerp niet naar voren toch?

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 14:37

Bij landschapsfotografie wil je meestal meer scherptediepte, en dus een kleiner diafragma. Bij portretten kies je idd voor een groot diafragma en weinig scherptediepte. Maar als je een paard van schuin voor wilt fotograferen en je wilt 'm helemaal scherp, zul je ook een kleiner diafragma moeten kiezen. Zeker als je met een telelens fotografeert (wat je vanwege de vertekening zou moeten doen bij foto's van schuin-voor)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 15:41

Door alle tips die hier voorbij komen, heb ik zin om mijn camera opnieuw boven te halen en foto's te maken van mijn paard! :D Maar daar is helaas geen tijd voor. :')

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 16:15

Jolandee : er bestaan schema’s die aangeven hoeveel er qua diepte scherp is met jouw lens + aantal Mm en diafragma.

Dus laat dat bij mijn lens met 2.8 helemaal ingezoomd maar een heel klein stukje zijn. Als je dan een portret maakt van een mens zouden alleen de ogen scherp zijn. Dan kun je ervoor kiezen om het diafragma meer dicht te zetten (hoger getal). Dan wordt er meer scherp en zou je de neus tot de oren bijvoorbeeld scherp kunnen krijgen. Wat er dan misschien net wat beter uitziet.

Ook heeft de afstand tussen het model&achtergrond veel invloed op de onscherpte van de achtergrond

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:33

Ik heb net twee uur geleden mijn allereerste camera binnen gekregen! Ben er helemaal enthousiast over, dus de beestjes moesten gelijk aan mijn gepruts geloven. :+ Haha. Erg leuk om te doen! Het hele proces van bewerken en doen moet ik me ooit nog eens in gaan verdiepen, voor nu eerst maar eens oefenen met de camera zelf.
Tot nu toe deze als resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Ga straks een rustig even alle tips ed doorlezen.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:59

Yanaa, voor de eerste keer al echt hele leuke foto's!

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:41

Vandaag eerste keer bloesems erop gezet. Schoonzus was mee dus die heb ik op de foto gezet. Ben echt benieuwd hoe het geworden is :))

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:52

Voor mijn verjaardag een nieuwe lens gekregen ik ben zooo blij *\o/*
Nu even kijken wat ik er mee kan :)

Afbeelding

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:53

Wat schattiggg! En gefeliciteerd =D

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:18

Een model heb je al Womble! :D

Zo, een resultaat van de bloesemshoot. Wat een ontzettend leuke foto's zou je kunnen maken daarvan zeg. Eerste keer hiervan foto's gemaakt. :D

Afbeelding

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:21

Jeetje wat mooi Nayomie _/-\o_ :oo

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:42

Wauww mooi! <3

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:44

Dank jullie wel <3
Oh en natuurlijk gefeliciteerd met je verjaardag Womble. Y)(^)

Echt een aanrader voor iedereen. Als je een boompje tegen komt, pak de camera en schiet er op los.

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:04

Ik lees zo even alles terug, maar ik ben ook maar een simpele beginnende hobby'fotograaf'. Ik wil mezelf die benaming niet eens geven. Ik heb een Olympus E500 camera met 2 lenzen, 14-45mm en een 40-150mm. Gebruik eigenlijk alleen maar de laatste.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat foto's van de afgelopen tijd. Ik ben vooral weer bezig met het snappen van m'n camera _O-

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:31

Nayomie echt een prachtige foto <3

Diertjec zeker je eerste foto vind ik mooi gelukt! Niet speciaal qua pose maar wel mooie scherptediepte

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:58

Dank je wel miefje <3

Diertje, leuk! Zeker ook knap dat je het bewegende paard zo hebt kunnen vastleggen! Gaaf! Misschien een tip, maar vrijblijvend verder, probeer bij sommige foto’s de horizon recht te trekken. Bij die laatste paardenfoto vind ik het dan weer erg passend, dat wel. :D

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:07

Leuk Yanaa! Van de hond is ook goed gelukt al!
Wat je wel kan proberen is dat je zelf helemaal plat op de grond gaat, Dan lijkt de hond nog imposanter en heb je vaak mooi stukje voorgrond :D

DiertjeC : die laatste van de kat, wat een snoesje <3

Ik vandaag ook bloesems geschoten. 2 jaar geleden zelfde modellen en zelfde boom, maar kan wel merken dat ik nu goed begrijp hoe het in elkaar steekt :')

En foto in het land, zon dus witte lucht. Met beetje photoshop geprobeerd er wat van te maken. Niet gek al zeg ik het zelf, ik hou er wel van

Afbeelding
Afbeelding

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:10

Thanks voor de complimenten en tips! Horizon had ik zelf ook gezien idd en dat is nog best moeilijk om dat recht te krijgen :')