Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fotograferen is tegenwoordig photoshoppen..

 
Profiel   

Mij valt op dat tegenwoordig veel "fotografen" meer gebruik maken van fotobewerkingsprogramma's.

Voor mij blijft het de kunst om een zo'n mooi mogelijke foto uit mijn camera te laten rollen. Ik heb namelijk een hekel aan lang achter de computer zitten om te bewerken :+

Mijn mening; een fotograaf hoort niet veel gebruik te maken van Photoshop
(hiermee bedoel ik extreme bewerking zoals; zonnetje in de hoek, complete hoofdstellen etc. wegwerken, achtergrond vervagen, vlindertjes in de foto's plakken enzovoorts. Het origineel wijkt erg veel af van de bewerkte versie)

Discussieer mee zou ik zeggen... maar hou het lief :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:34 



 
Profiel   

Ik vind vaak een zonnetje in de hoek enzo wel mooier, maar aan de andere kant ben ik het wel eens met je stelling

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:37 



 

Toen ik begon met fotograferen was ik ook van het extreem bewerken.
Niet zozeer iets erbij shoppen, maar ik hield vooral van véééél kleur. :))
Uiteindelijk ben ik steeds iets minimalistischer gaan bewerken en tegenwoordig zie je vaak niet dat er iets bewerkt is.
Ik licht soms een oogje op, pas wat overbelichte of onderbelichte onderdelen aan en werk vaak wel netjes de stroomdraadjes weg of een halstertouwtje, maar ik shop geen extra voorwerpen in een foto die er niet zijn.

Máár... uiteindelijk gaat het erom wat de klant wil en als je het voor jezelf doet; wat jij zelf mooi vindt. :j
Dan maakt het me niet uit hoe iemand tot een resultaat komt, als de klant het maar mooi vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:39 



 
Profiel   

Fotografie is een vrij beroep en ook een vorm van kunst. Welke jij hoek daarin opzoekt staat je helemaal vrij, net zoals een andere fotograaf een andere kant op kan gaan.

In mijn ogen is fotografie een totaal pakket: van bedenken, kijken, ontspannen, bewerken, afdrukken/etaleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:40 



 
Profiel   

Ja ieder zijn eigen stijl en smaak natuurlijk!

En idd Kim, een beetje photshoppen doet iedereen wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:41 



 
Profiel   

ik ben het wel eens met je, al is soms een goeie fotoshop moment erover wel echt mooi..

bij mij worden enkel de kleuren een beetje meer kleur gemaakt, en meer niet, simpel gezegd omdat ik 1 het mooi vind hoe dat ze dan zijn, en 2 ik niet heel goed met photoshop overweg kan nog niet! Basis lukt me wel natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:44 



 
Profiel   

aMomentLT schreef
ik ben het wel eens met je, al is soms een goeie fotoshop moment erover wel echt mooi..

bij mij worden enkel de kleuren een beetje meer kleur gemaakt, en meer niet, simpel gezegd omdat ik 1 het mooi vind hoe dat ze dan zijn, en 2 ik niet heel goed met photoshop overweg kan nog niet! Basis lukt me wel natuurlijk!

Helemaal met je eens, sommige foto's hebben iets meer bewerking nodig. Maar inderdaad ook ik ben niet zo handig met Photoshop :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:47 



 
Profiel   

Ik heb hier een tijdje geleden een artikel over geschreven: http://mhilariustutorials.nl/algemeen/g ... hop-nodig/

Ik ben het eens met Yucca, ik zie het als een totaalpakket. Als het eindresultaat maar mooi is, maakt het mij niet uit hoe dat verkregen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 16:59 



 
Profiel   

ODonoghue schreef
Ik vind vaak een zonnetje in de hoek enzo wel mooier, maar aan de andere kant ben ik het wel eens met je stelling


Tegenwoordig zie je op iedere foto een zonnetje in een hoek schijnen, zelfs als de overige belichting helemaal niet klopt.
Doodzonde en mijns inziens echt geen aanwinst voor de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 17:21 



 
Profiel   

Goof schreef
ODonoghue schreef
Ik vind vaak een zonnetje in de hoek enzo wel mooier, maar aan de andere kant ben ik het wel eens met je stelling


Tegenwoordig zie je op iedere foto een zonnetje in een hoek schijnen, zelfs als de overige belichting helemaal niet klopt.
Doodzonde en mijns inziens echt geen aanwinst voor de foto.


Ik weet niet eens hoe het moet tbh :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 17:23 



 
Profiel   

Goof schreef
ODonoghue schreef
Ik vind vaak een zonnetje in de hoek enzo wel mooier, maar aan de andere kant ben ik het wel eens met je stelling


Tegenwoordig zie je op iedere foto een zonnetje in een hoek schijnen, zelfs als de overige belichting helemaal niet klopt.
Doodzonde en mijns inziens echt geen aanwinst voor de foto.


Dit stoort mij ook enorm bij zulke nabewerkingen. :j

Ik ben van mening dat je foto zo perfect mogelijk uit de camera moet rollen. Alleen al omdat ik het nabewerken het minst leuk vind en het liefst heb dat het mij zo min mogelijk tijd kost.
Enige nabewerking is met fotograferen in RAW altijd wel nodig.

'Vroeger' in de rolletjes tijd was je ook enorm zuinig met het maken van foto's. Tegenwoordig zie ik steeds vaker dat er maar op los geschoten wordt. En ook dat probeer ik toch echt te voorkomen. Ik probeer enigszins het 'rolletjesprincipe' aan te houden. En niet afhankelijk te zijn van die ene mooie foto tussen tig andere foto's die het dan net niet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 19:17 



 
Profiel   

Ik hou van fotograferen, maar nog meer van het nabewerken. Zolang de mensen vragen of ik foto's voor ze wil maken én bewerken in 'mijn stijl', is het toch prima?
Overigens vind ik toegevoegde zonnetjes, bloemetjes en zulke dingetjes weer niets, maar hee... Ieder zijn smaak. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-16 21:28 



 
Profiel   

Ja dat zonnetje klopt vaak letterlijk en figuurlijk van geen kant...

Prima dat mensen graag veel na-bewerken, ieder zijn eigen stijl. Maar ik vind het dan wel minder fotograferen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:24 



 
Profiel   

Suus__ schreef
Ja dat zonnetje klopt vaak letterlijk en figuurlijk van geen kant...

Prima dat mensen graag veel na-bewerken, ieder zijn eigen stijl. Maar ik vind het dan wel minder fotograferen :o


Het is voor mij een reden dat ik een groot aantal fotografen hier op Bokt niet zou boeken, niet omdat het eindwerk niet mooi is, maar omdat het eindwerk niet in de buurt komt van de beginsituatie.

Optimaliseren zoals je in de DoKa zou doen, is ook goed. Maar als de lucht grauw is, dan is de lucht grauw en niet in eens prachtig.

Mijn eigen werk probeer ik steeds natuurlijker te houden, de foto moet voor 90% klaar zijn in de camera en de laatste 10% is de ontwikkeling in Lightroom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:31 



 
Profiel   

Ik fotografeer ook graag en vaak, ook nabewerken maar ik shop er nooit iets bij wat er niet is op het origineel.
Halstertouwtjes en stroomdraadjes haal ik meestal wel weg als ik het storend vind :)
Verder als de foto wel mooi is maar wat over/onderbelicht dan probeer ik hem in Lightroom nog wat te redden, meestal lukt dat wel.

Van de zonnetjes ben ik ook niet zo'n grote fan :o
Maar ook ik vind het totaalplaatje het belangrijkst uiteindelijk, zolang het maar niet meer Photoshop dan foto is, dan kun je het beter fotobewerking noemen in plaats van fotografie vind ik. :P

Edit: zoals hierboven, voor 90% uit de camera en de overige 10% in Lightroom dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:32 



 
Profiel   

Mijn vader doet dat ook altijd heel erg veel. Uitsnijdingen maken, dingen wegpoetsen, kleur en zo aanpassen. Vaak vind ik het niet eens mooier worden en is niet wat je daadwerkelijk hebt gefotografeerd.

Ik ben nog van de tijd zelf rolletjes ontwikkelen en afdrukken en zorgen dat je foto zelf gewoon zo goed mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:35 



 

Ben wel benieuwd of jullie kunnen zien welke qua zon echt is en welke toegevoegd. :))

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:36 



 
Profiel   

Onderste is nep kbk :)

Ik vind het ook het totaalplaatje, met een foto die van zichzelf al niks is kun je met bewerking ook niet meer veel redden. Dus de foto zelf moet ook al heel goed zijn. Toch probeer ik wel wat extra een sfeer in mijn foto's te leggen, dat is dus toch wat anders dan een standaard bewerking. Maar daardoor merk ik dat mijn stijl herkenbaar wordt bij mensen en bij een aantal ook in de smaak valt. Je valt dan op tussen de rest. Dat is ook iets belangrijks als het gaat om bekendheid/klanten willen krijgen. :) maar ik vind het zelf ook mooi. Ik zie een kale foto uit de camera ook als een leeg canvas. Het heeft nog net even dat extra nodig om er een kunstwerkje van te maken! :D


Laatst bijgewerkt door Fearn op 30-06-16 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:36 



 

-O-

Die is inderdaad nep. :j
Heb wel gebruik gemaakt van licht dat daar al viel, maar heb het iets overbewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:40 



 
Profiel   

Volg het licht en het antwoord spreekt voor zich.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:41 



 
Profiel   

Ik werk storende objecten weg die je niet anders had kunnen doen met fotograferen. Ik werk touwhalsters weg en eventueel verkeers borden of mensen zodat ik de foto krijg die ik in mijn hoofd heb. Vaak kan je om bepaalde dingen niet heen. Bijvoorbeeld op het strand, mensen die op de achtergrond lopen of een hond of evt wat verdwaalt afval. Dat stoort gewoon.

Edit. Oja en ik bewerken natuurlijk in raw gewoon alles zoals ik het wil, dus contrast, belichting etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 08:44 



 

Suus__ schreef
Mijn mening; een fotograaf hoort niet veel gebruik te maken van Photoshop


Voor fotojournalistiek zeg ik volmondig: "Ja"
In de journalistiek moet een foto zoveel mogelijk de werkelijkheid weergeven en dan zijn aanpassingen aan de foto not-done.

Dat staat overigens los van kleurcorrectie.
Want een RAW foto uit een spiegelreflex camera komt er nou eenmaal niet druk-klaar uit rollen.
Lichte aanpassingen voor kleur, witbalans, contrast en verscherpen na verkleinen zijn noodzakelijke handelingen.


En dan kom je gelijk al uit op de "Nee" die ik geef op je stelling.
Want zelfs in het strikte vak van journalistiek is photoshop (of een ander bewerkingsprogramma) toch een noodzaak. En als je veel foto's maakt en levert, maar je dus 'veel gebruik van photoshop'.




Of en hoeveel een fotograaf (in andere categorieën dan journalistiek) met een fotobewerkingsprogramma bezig is... Dat moet hij helemaal zelf weten.
Daar zijn geen regels of normen voor.

Er "hoort" dus ook niets.

En al sinds het tijdperk van de DOKA wordt er gespeeld en geëxperimenteerd met de mogelijkheden en ook extremen. Destijds waren ze ook niet alleen op kleur aan het corrigeren.
Er kwam soms heus knip- en plakwerk aan te pas. Dubbele belichtingen, dodge, burn... etc.

De tools die photoshop nu te bieden heeft, zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen bij het digitale tijdperk. Een zeer groot deel werd al op één of andere wijze toegepast in de donkere kamer in het analoge tijdperk.


----------------------------------

Fotografen zijn beeldmakers.
Het beeld is het eindresultaat.

Je kunt een hele pure fotograaf zijn, die schiet om daarna zo min mogelijk aan te passen.
En je kunt een digitale artiest zijn, die schiet uit noodzaak, zodat hij daarna echt aan de slag kan met "zijn" werk; het beeld aanpassen om tot zijn eigen eindresultaat te komen.
En alles wat daar tussenin ligt.

Daar zijn geen regels voor geschreven. Iedereen mag zijn eigen werkwijze kiezen.


En als je niet super goed bent in fotografie, maar waanzinnig goed bent in beeldbewerking...
Maakt het dan écht wat uit, of je dat super gave eindresultaat direct zo uit de camera hebt geschoten of achteraf zo hebt gemaakt?
Nee, natuurlijk niet.


----------------------------------

Kijk, het is niet handig als je slecht bent in photoshoppen, en dan toch veel met photoshop aan het werk gaat. Waardoor het eindresultaat er knullig uit ziet met zonnetjes die links geplakt zijn, terwijl de echte zon van rechts komt.

Dat zien wij als fotografen... 95 van de 100 klanten zal het waarschijnlijk niet eens opvallen, maar dat is weer een andere discussie.


----------------------------------

Je moet als fotograaf/beeldmaker lekker doen wat en hoe je het zelf wilt.
En dat kun je zo minimaal of zo extreem doen als je je maar kunt bedenken.


De enige grens die ik zelf wel duidelijk zie, is de grens van fraude.
Ik vertelde eerder al over journalistiek.
Maar ook als een foto voor verkoop van een paard of een dekking gebruikt wordt, dan is dat een stukje dat de werkelijkheid moet laten zien.
Een been hoger tillen of een holle rug wegwerken, vind ik in dat geval niet kunnen.
Dat is natuurlijk de eindverantwoordelijkheid van de persoon die de foto voor zijn gewin gaat gebruiken (de verkoper / hengstenhouder).
Maar in zo'n situatie is het inderdaad belangrijk om het beeld niet te manipuleren.



----------------------------------


Als ik van Amsterdam naar Eindhoven moet rijden met de auto...
Dan maakt het toch niet uit of ik via Utrecht of via Rotterdam wil rijden?
Zo lang je maar uiteindelijk in Eindhoven terecht komt.
Ja, het is een hele andere route. En de ene route is misschien wat energie zuiniger dan de ander. Of zelfs sneller. Maar het gaat erom dat je op de eindbestemming komt.

Dat is met fotografie ook zo.



----------------------------------

In mijn eigen situatie wisselt het heel sterk.
De ene foto krijgt amper bewerking, een ander wat meer.

In andere landen heb je wellicht de luxe dat er een baai is aan zee, waar geen toeristen komen en waar maar 1 strand opgang is.
Als je die afsluit, kun je het paard lekker vrij laten lopen zonder gevaar of risico.

In Nederland gaat dat niet.
Als ik een klant heb die voor bijvoorbeeld een kalender een foto wil hebben met een loslopend paard op het strand, dan zijn mijn keuze beperkt:

1. Ik kan naar zo'n ander land gaan, maar dat kost meer geld dan wat de foto oplevert
2. Ik kan in Nederland een paard zoeken dat veilig los kan lopen. Maar die zijn er maar weinig en vaak zijn het niet de sprookjespaarden die de klant zoekt.
3. Ik kan in Nederland een braaf paard zoeken dat aan het plaatje van de klant voldoet, en op een rustige doordeweekse dag in de lente een stukje strand afzetten met een paddock die ik later in photoshop weg gum.

Ja, dan ben je wat meer met photoshop bezig.
Het eindresultaat is hetzelfde als mijn collega in Californië die een privé baai heeft waar ze echt los kunnen.
Maakt het uit dat ik dan een extra touwtje wegwerk in photoshop?
Nee... helemaal niets. Het is gewoon een manier zodat ik om een probleem heen kan werken.



Uit de 71 foto's die momenteel in m'n paarden portfolio staan, zijn er bijvoorbeeld maar 15 iets zwaarder bewerkt (zoals draadje van een paddock weggehaald, iets meer met kleur erin, zonnetje, ketting er af, etc). De rest heeft alleen zeer lichte retouchering gekregen (witbalans, contrast, verscherping na verkleinen, etc.)



De afgelopen maanden ben ik wel wat meer uren gaan steken in fotobewerking.
Niet zozeer extremer, maar wel preciezer.


Fotografie is een creatief vak.
Je verbeelding is de enige grens qua mogelijkheden.

Dat je geen photoshop "hoort" te gebruiken, is hetzelfde als zeggen dat de film industrie geen green screen "hoort" te gebruiken.
Dan zouden kaskrakers als Lord of the Rings, alle verfilmde striphelden, maar ook producties als Titanic nooit mogelijk zijn.

Of vertel dat een schilder alleen olieverf en een kwast mag gebruiken. En alleen realistisch mag schilderen.
Dan zouden we Picasso niet kennen. Van Gogh zou nooit iemand van hebben gehoord. Mondriaan?
Schilders zouden niet met pastel of houtskool kunnen tekenen.
En ze zouden geen andere producten kunnen gebruiken om mee te werken (stof verwerken in het schilderij of andere methodes gebruiken om verf aan te brengen in plaats van een kwast).



Zo lang je een ander geen kwaad doet of schade brengt met je werk, moet je vooral zelf weten hoe je tot je eindresultaat komt.
Voor de ene zal dat nauwelijks fotobewerking zijn, voor de ander 10% fotografie en 90% fotobewerking.
En dat is prima. Het is één van de manieren om stijl te leggen in je werk. Niet alleen door fotografie, maar ook door alles wat daarna nog volgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 11:03 



 
Profiel   

Ik ben het volledig eens met Femke.

Een RAW is wat te vergelijken met de oude negatieven van vroeger, en daarmee kon je in de Doka ook nog heel veel variatie aanbrengen en zelf keuzes maken. Leuk stukje hoe bewerken vroeger ging: http://www.nrc.nl/handelsblad/2010/05/1 ... n-11890019

ALs je foto's in jpeg schiet, dan wordt je foto ook al bewerkt, maar dan door de camera en de beperkte instellingen die daarop vallen te maken. Dus niemand heeft een onbewerkte foto! Door met raw te schieten kun je hierin zelf keuzes maken, net als vroeger in de doka.

Nepzonnen, 'lichtbronnen e.d. maken of groter werk vind ik andere koek. Ik denk dat er onderscheid gemaakt kan worden in nabewerken en fotoshoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 12:08 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Het is voor mij een reden dat ik een groot aantal fotografen hier op Bokt niet zou boeken, niet omdat het eindwerk niet mooi is, maar omdat het eindwerk niet in de buurt komt van de beginsituatie.

Optimaliseren zoals je in de DoKa zou doen, is ook goed. Maar als de lucht grauw is, dan is de lucht grauw en niet in eens prachtig.

Mijn eigen werk probeer ik steeds natuurlijker te houden, de foto moet voor 90% klaar zijn in de camera en de laatste 10% is de ontwikkeling in Lightroom.

Mee eens, ik vind het zonde als het eindresultaat niet meer lijkt op hoe het daadwerkelijk was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 13:33 



 
Profiel   

@ Femke, lange lap tekst maar zeker een goed stuk tekst! Kan niet anders dan ermee instemmen :j
Je hebt als fotografe inderdaad keuzes hoe ver je wilt gaan, zowel qua Dubai of Noordwijk als in Photoshop ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-16 13:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 133 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen