[vraag] Waarom zoveel photoshop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:35

xYaartje schreef:
Adelaide71 schreef:
Ik ben geen fotograaf en wellicht begrijp ik het gewoon niet, maar waarom moet alles tegenwoordig zo perfect weergegeven worden ipv het plaatje laten zoals het is? Je ziet het overal op social media. Wat is er mis met het moment het moment laten en weergeven zoals het origineel gemaakt is inclusief alle 'foutjes'. Maak waarschijnlijk heel domme opmerkingen, maar ik stoor me er weleens aan.

Adelaide, zelf fotografeer ik graag en veel. Of ja. Mijn pony en verzorgpony’s zijn altijd de modellen, maar ik begrijp je hoor. Hoef zelf ook niet altijd de perfecte foto. Natuurlijk. Een enkele keer zoom ik wat meer in in lightroom, doe ik iets met licht en contrast, maar verder is de foto zoals hij is en eigenlijk doe ik het vaker niet dan wel dat na bewerken.
Voor mij is dat ene moment inderdaad gewoon al goed. Ik ben nu ook alle foto’s van de pony’s aan het uitzoeken en eerlijk? Bewerken doe ik al niet eens meer. Ze zijn zoals ze zijn. Dat was het moment op dat moment en dat wil ik zelf niet al te veel manipuleren.
Bij mij ligt de uitdaging er meer in om tijdens het fotografie moment zelf op de juiste plek en tijd te zijn om net die ene gave foto te krijgen.
Fotografeer zelf ook graag de emotie in het moment dan het perfecte plaatje om die emoties heen. Heb ergens een foto van de kudde waar mijn pony in staat (tevens ook de kudde die ik verzorg) en het aller mooiste aan die foto is de emotie die er op te zien is. Vier pony’s met vier verschillende emoties. Dat vind ik prachtig :j .

Heb binnenkort ook weer een fotoshoot die ik mag doen en ik zeg altijd: ‘Doe gewoon zoals je altijd doet. Ik klik wel en zorg ervoor dat de mooie foto’s eruit komen rollen’. Niets geforceerd of geposeerd, maar precies zoals het paard en haar baasje zijn. Op dat moment :j . Natuurlijk mogen ze altijd iets voorstellen wat ze graag op de foto willen hebben, maar zelfs dan wil ik alles zo spontaan mogelijk :) .


Prachtig vind ik dit! Zal aan jou denken als ik een fotograaf zoek!!! +:)+

xYaartje
Berichten: 1462
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:06

Adelaide71 schreef:
xYaartje schreef:
Adelaide, zelf fotografeer ik graag en veel. Of ja. Mijn pony en verzorgpony’s zijn altijd de modellen, maar ik begrijp je hoor. Hoef zelf ook niet altijd de perfecte foto. Natuurlijk. Een enkele keer zoom ik wat meer in in lightroom, doe ik iets met licht en contrast, maar verder is de foto zoals hij is en eigenlijk doe ik het vaker niet dan wel dat na bewerken.
Voor mij is dat ene moment inderdaad gewoon al goed. Ik ben nu ook alle foto’s van de pony’s aan het uitzoeken en eerlijk? Bewerken doe ik al niet eens meer. Ze zijn zoals ze zijn. Dat was het moment op dat moment en dat wil ik zelf niet al te veel manipuleren.
Bij mij ligt de uitdaging er meer in om tijdens het fotografie moment zelf op de juiste plek en tijd te zijn om net die ene gave foto te krijgen.
Fotografeer zelf ook graag de emotie in het moment dan het perfecte plaatje om die emoties heen. Heb ergens een foto van de kudde waar mijn pony in staat (tevens ook de kudde die ik verzorg) en het aller mooiste aan die foto is de emotie die er op te zien is. Vier pony’s met vier verschillende emoties. Dat vind ik prachtig :j .

Heb binnenkort ook weer een fotoshoot die ik mag doen en ik zeg altijd: ‘Doe gewoon zoals je altijd doet. Ik klik wel en zorg ervoor dat de mooie foto’s eruit komen rollen’. Niets geforceerd of geposeerd, maar precies zoals het paard en haar baasje zijn. Op dat moment :j . Natuurlijk mogen ze altijd iets voorstellen wat ze graag op de foto willen hebben, maar zelfs dan wil ik alles zo spontaan mogelijk :) .


Prachtig vind ik dit! Zal aan jou denken als ik een fotograaf zoek!!! +:)+

Lief! Dank je! En wat fijn om te horen! Je mag altijd een PB sturen tegen de tijd dat je er een zoekt en dan kan ik je daarna op voorhand altijd ook wat voorbeelden doorsturen :j .

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:15

Ik fotografeer hobbymatig en als ik zie wat andere fotografen shoppen denk ik waarom... ik fotografeer het liefst zo natuurlijk mogelijk en doe in photoshop alleen kleur etc aanpassen

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:37

Op Instagram komen wel eens 'before & after' plaatjes voorbij.
Laatst zag ik een silhouet bij avondzon, in de bewerkte versie had het paard een hele andere bovenlijn... Rondere hals en rondere achterhand. Ik zou dan toch denken, dat is mijn paard niet meer. Zo ziet ze er helemaal niet uit.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [vraag] Waarom zoveel photoshop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:03

In de onderwaterfotografie bewerkt iedereen. En bij het ONK mag het niet ( er mag helemaal niets nabewerkt worden bij de masters) en dan valt het gewoon op hoeveel stofjes je altijd hebt en hoe groen het water is. Zelf laat ik het water groen als ik het zelf ook groen zie.