[VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

[VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:37

Hoi!

Ik maakte zojuist toch iets geks mee :') _O-

Een paar jaar geleden fotografeerde ik fanatiek (ook een bedrijf had ik), zo staan er ook veel van mijn foto's op internet (mijn website en facebookpagina).

Nu scroll ik wat op facebook en zie ik ineens mijn foto die in een "grappig" plaatje verwerkt is, op een comedypagina. Er zijn tekstballonnetjes bij de paarden gezet en de foto is duizenden malen geliked, op gereageerd & honderden keren gedeeld :')

Maar mogen zij dit zomaar doen?

Ik zocht na deze ontdekking ook eens op google naar die foto. Nu blijkt dat die vaker is gebruikt op websites.

Omdat ik niet meer actief ben als fotograaf heb ik daar niet echt meer op gelet..

Ik ben wel benieuwd wat bokt hiervan vindt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:44

Volgens mij moeten ze officieel op zijn minst de fotograaf credit geven.

Nou ben ik wel benieuwd waar je het over hebt :')

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:45

Nee, want er zit auteursrecht (copyright) op. Ze mogen zonder jouw toestemming niet je foto's gebruiken. Wil je dus niet dat dit gebeurt dan kun je het melden op Facebook. Als jij kan aantonen dat je de fotograaf bent dan zijn ze verplicht de afbeelding te verwijderen.

https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... -gebruiken

Anoniem

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:50

Ik ben wel heel benieuwd om welk plaatje het nu gaat :D

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:01

Ik heb de eigenaresse van de pony's voor de zekerheid wel even gevraagd of ze het goed vind dat die foto erop blijft staan.

Maar die pony's zijn sowieso al beroemd :') Als je op google zoekt naar "shetlander" staan ze ook op de 1e pagina. En één van de pony's heeft ook al een keer op de Penny gestaan:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 25-09-19 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek link naar plaatje verwijderd

Anoniem

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:03

_O-

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:05

Beetje dubbel inderdaad, aan de ene kant jammer dat ze het zo doen. Aan de andere kant leuk dat ze je foto er voor gebruiken.

Had net even gestipt omdat ik benieuwd was om welke foto en pagina het ging. Ik kreeg hem vanmiddag al via app doorgestuurd van een vriend van me. Vond hem om eerlijk te zijn wel heel grappig gemaakt _O-

Al zouden ze aan mij wel echt een verkeerde hebben....

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:16

Nee, dit mag niet. Je kan de pagina dwingen deze te verwijderen ofwel te betalen voor het gebruik vd foto. Weigeren ze beiden, zou je er een advocatenbureau op kunnen zetten. Alleen dan moet je wel in dit geval de persoon vinden die voor deze pagina verantwoordelijk is :+

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:19

Was het plaatje toevallig tegengekomen vandaag, vond het wel lollig :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:23

Nirvana_ schreef:
Nee, dit mag niet. Je kan de pagina dwingen deze te verwijderen ofwel te betalen voor het gebruik vd foto. Weigeren ze beiden, zou je er een advocatenbureau op kunnen zetten. Alleen dan moet je wel in dit geval de persoon vinden die voor deze pagina verantwoordelijk is :+


Dit, je zou eens de pagina van Evert Kwok (?) moeten zien, daar is een hele discussie aan de gang :P

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:23

Heb de pagina toch maar even een bericht erover gestuurd. We zullen het zien.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:25

Dat mag inderdaad niet, zit gewoon een copyright op je foto.

Daarbuiten om is het plaatje wel grappig. Had hem vandaag ook al langs zien komen op facebooK!

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:26

De eigenaresse vindt het gelukkig ook wel grappig :D

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:32

Oh maar dit geintje ken ik ook. Zelfs een "bekende" manege die mijn foto in dit geval gebruikt en niet reageert op mijn vraag als ze toestemming hebben. Inmiddels een bericht gestuurd (want hij was wel gelezen) dat de foto eraf gehaald moet worden.
Als ze het hadden gevraagd was er naar mijn mening geen probleem geweest (al staan hier ook personen op, dus is het een ander verhaal).

Ik heb het ooit gehad met OmroepBrabant die een filmpje van youtube af hadden gehaald en geen bronvermelding hadden geplaatst. Stond bij dat de bron onbekend was, terwijl ze makkelijk contact hadden kunnen leggen. Netjes gemaild en zij hebben toen gewoon een x bedrag (welke we overeen gekomen waren) overgemaakt omdat zij niet achter de bron aan waren gegaan.

Nu heb ik dat verhaal van die Evert ook gelezen en de tekenaar staat hier zeker goed in zijn recht, maar je moet maar zolang aan dat touwtje willen trekken...

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:36

Azmay schreef:
Volgens mij moeten ze officieel op zijn minst de fotograaf credit geven.

Nou ben ik wel benieuwd waar je het over hebt :')


En dit is dus pertinent niet waar. Credits kan de fotograaf eisen bij de verkoop van de foto, maar dat is gewoon een afspraak tussen verkoper en koper. Punt is dat de pagina geen toestemming heeft gevraagd en dat dat gewoon diefstal is.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:55

Oooh dat was jouw foto _O- Ik kwam hem gisteren ook tegen op Facebook.

Ben benieuwd wat de pagina zegt ervan ja. Publiciteit voor je fotografie zal niet veel nut hebben nu, maar wel zo netjes om te vermelden inderdaad. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:05

Op de blog van Cynthia.nl kun je lezen dat zij er wel eens 4000 euro voor betaald heeft en dat ze zelf inmiddels ook facturen stuurt. Dus vermelding van je naam zou al mooi zijn :D

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [VRAAG] Foto's gebruikt op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:11

Hahaha ik werd er gisteren ook al in getagd op facebook ja :')

Maar zonder toestemming foto's gebruiken mag niet nee, ook al staan ze op Google.