Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VRAAG] Hoe kies je de juiste fotograaf?

 
Profiel   

Nav een oproep op Facebook waar ik op zoek ben naar een paardenfotograaf voor in de herfst.

Hoe kies ik de juiste/meest geschikte fotograaf uit van alle aanmeldingen?

Waar let jij op? Afstand? Prijs ? Aantal foto's wat je krijgt?

Shoot!



Laatst bijgewerkt door Essie73 op 17-06-21 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag in titel gezet

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:37 



 
Profiel   

Ik vind de stijl het allerbelangrijkste, rest is bijzaak. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Prijs vind ik zelf niet zo spannend, voor een goede fotograaf heb ik best veel over.
Wel zou ik minimaal 5 foto's willen.
Maar de keuze is reuze, dus ik heb nu een aantal opgeslagen waarvan de stijl me aanspreken en dan als ik binnenkort een shoot wil doen hak ik die knoop door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:41 



 
Profiel   

Ik zou naar de stijl kijken, en daarna naar de rest. Als ik een shoot zou laten doen, zou ik Marlies Trap willen hebben, ondanks dat zij niet om de hoek woont. Ik vind haar foto's altijd heel sfeervol, dus dan maar wat meer reiskosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:43 



 
Profiel   

Ik zou eerst een selectie maken van wie de foto's jou aanspreken. Vanuit daar kan je gaan kijken naar de andere punten die jij intreressant vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:44 



 
Profiel   

Ik denk dat het vooral belangrijk is wat je van de stijl vind en of die je aanspreekt. Daar zou ik als eerste in selecteren. Daarna of je een beetje hoogte krijgt van de soort fotograaf, of je hem/haar toegankelijk en vriendelijk vind overkomen.

Pas als laatste zou ik prijzen gaan vergelijken en wat je dus voor deze prijs krijgt, eventueel een berichtje naar de fotograaf (of meerdere) sturen die je in gedachten had om je wensen te bespreken. Dan kan je misschien uit het contact al opmaken of je er een goed gevoel bij hebt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:44 



 
Profiel   

Ja de stijl die je aanspreekt, en vervolgens de prijs. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:45 



 
Profiel   

Stijl van de fotograaf en gevoel die ik bij de fotograaf krijg zijn voor mij het belangrijkste. Daarna afstand ook wel. Ik heb op dit moment geen eigen paard, maar een bijrijdpaard en geen trailer. Als een fotograaf op 2 uur afstand woont, vind ik dat best zonde van het geld dat in de reiskosten gaat zitten. Mocht het m'n eigen paard geweest zijn en zou ik een trailer hebben, zou ik dat al minder belangrijk vinden.

Als ik dan een aantal fotografen gevonden heb die voldoen, ga ik pakketten vergelijken en eventueel al contact opnemen, om te kijken of wat ik wil mogelijk zou zijn. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:48 



 
Profiel   

De stijl inderdaad. Ik zou ook vragen of je alle foto's van een bepaalde shoot mag zien, want meestal worden alleen de beste foto's online gezet. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik 5 foto's kreeg aangeleverd bij een shoot, en dat bleken 5 bijna dezelfde foto's te zijn in exact dezelfde pose, terwijl we juist veel verschillende poses hadden gefotografeerd.

Verder kijk ik altijd even naar de reviews.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 11:59 



 
Profiel   

N.a.v. 8nnemiek d'r verhaal over 5 praktisch dezelfde foto's aangeleverd krijgen een toevoeging; ik zou het dus ook belangrijk vinden dat ik zélf de foto's mag uitzoeken in het pakket :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:07 



 
Profiel   

Eerst op kwaliteit, dan op stijl.

Als beiden goed zijn, dan mag het wat kosten.

Als beiden niet van een goed niveau zijn, dan kun je net zo goed een familielid vragen. Dan is elke prijs te hoog.

Ik denk dat je, in deze tijden van een wildgroei aan "fotografen", niet voor een dubbeltje op de eerste rij moet willen zitten als je iets apart wilt.

Wat wil je precies, dat zou mijn eerste vraag zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:08 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ik zou naar de stijl kijken, en daarna naar de rest. Als ik een shoot zou laten doen, zou ik Marlies Trap willen hebben, ondanks dat zij niet om de hoek woont. Ik vind haar foto's altijd heel sfeervol, dus dan maar wat meer reiskosten.


Ik had serieus nooit gedacht hier mijn naam tegen te komen. :')
Maar ik vind het wel super lief. :*

Zelf foto's kunnen kiezen zou ik ook belangrijk vinden ja. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:03 



 
Profiel   

Ik zou als eerste kijken naar of de stijl me aanspreekt en dan pas de prijs.
Wat hierboven genoemd word, Ik stuur mijn klanten altijd een voorproefje. En daarna een persoonlijke bestelpagina waar ze dan zelf hun favorieten uit kunnen kiezen :o
Jij kent je paard het best, En wat ik als fotograaf mooi vind kan jij wel minder mooi vinden. Ook vind ik het fijn als je goed en vriendelijk met elkaar kunt communiceren, dus als jij met een idee komt daar ook enthousiast op gereageerd word of zelfs aangevuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:17 



 
Profiel   

Ik had gemeld tijdens gouden uur in mijn oproep.

Maar zag bij 2 fotograven al foto's waarbij de zon te fel aanwezig is, en de foto wel heel erg oranje gloed krijgt.
Heb een vos dus te fel oranje zal hij wegvallen in de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:23 



 
Profiel   

Er zijn zóveel aanbieders, je kunt beter wat meer geld kwijt zijn en écht tevreden zijn dan 5 verschillende goedkope wanna-be fotograven waar iedere foto het nét niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:27 



 

Storm schreef
Er zijn zóveel aanbieders, je kunt beter wat meer geld kwijt zijn en écht tevreden zijn dan 5 verschillende goedkope wanna-be fotograven waar iedere foto het nét niet is.
Hoewel 'duur' ook niet direct gelijkstaat aan 'goed'. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:29 



 
Profiel   

Ik vind zelf hoe snel/vriendelijk een fotograaf reageert ook wel belangrijk. Ik hoor best veel verhalen van mensen die wel betalen maar nooit hun foto's ontvangen, of een jaar moeten wachten op hun foto's. Dus termijn van afleveren foto's is voor mij belangrijk. Zou daarom ook eerder geneigd zijn om een fotograaf te boeken die al bij een vriendin geweest is en waarvan ik weet dat de communicatie vlot ging en het resultaat me aanstaat. De prijs en aantal foto's is dan minder belangrijk, liever 3 hele mooie dan 100 slechte. Maar kies ze ook wel graag zelf uit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 13:40 



 
Profiel   

De fotograven die op mij gereageerd hebben hebben allemaal wel ongeveer dezelfde prijzen.

Maar vind kiezen dus nog lastig hihi. Daarom ook wel al ruim op voorhand aan het zoeken want de herfst is nog "veraf".

Voorheen trok mijn zus foto's... Maar ondanks ze mijn zus is en ik vroeger altijd gratis voor haar fotograveerde (en foto's tot in de puntjes bewerkte zoals halster touw weghalen en ik dus uren tijd erin stak) vraagt zij wel geld aan mij en vind ik de kwaliteit niet het van het. Ook wordt er niets weggewerkt van halstertouw bv.

Dus wil nu wel graag meer geld spenderen maar wel voor kwaliteitsvolle foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 14:10 



 
Profiel   

Verder spreken me veel Nederlandse fotograven aan dankzij bokt. Maar helaas is dat voor mij nog niet haalbaar. Dan komt er ontzettend veel km vergoeding bij bovenop. Of reizen met mijn paard naar een plek in Nederland is ook nog een dingetje... Paard is niet gewend van verre ritjes met trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 14:31 



 
Profiel   

Waar woon je? Er zijn vast ook fotografen die net over de grens wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 14:47 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Waar woon je? Er zijn vast ook fotografen die net over de grens wonen.

Paard staat in Lummen Belgisch Limburg.

Fijn dat jullie willen mee zoeken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 14:55 



 
Profiel   

Stijl vind ik het allerbelangrijkste.
De prijs maakt mij niet veel uit. Het is niet iets wat je maandelijks doet. Spaar dan liever voor foto's waar ik echt heel blij van word, dan goedkopere foto's die ik net iets minder vind.
Daarnaast zou ik graag zelf de foto's uit willen kiezen, dus inzage in alle foto's.
Ik ben zelf ook paardenfotograaf en geef dus ook inzage in alle technisch gelukte foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 15:04 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Verder spreken me veel Nederlandse fotograven aan dankzij bokt. Maar helaas is dat voor mij nog niet haalbaar. Dan komt er ontzettend veel km vergoeding bij bovenop. Of reizen met mijn paard naar een plek in Nederland is ook nog een dingetje... Paard is niet gewend van verre ritjes met trailer.


En elkaar halverwege ontmoeten is misschien ook een optie :D
Zal eens denken of ik fotografen ken die misschien wat dichter bij jou wonen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 15:18 



 
Profiel   

Zoals hierboven genoemd vind ik stijl ook erg belangrijk. Daarnaast vind ik de sfeer die een fotograaf meebrengt ook heel belangrijk. Als ik op zoek ben naar een fotograaf en op de website staat bv al "max 2 uur aan fotografie" dan haak ik al af. Dan wordt het zo'n gehaast om de shoot binnen die tijd af te krijgen. Terwijl ik eigenlijk nooit veel langer bezig ben, alleen die rust vind ik voor mens en dier belangrijk.

Daarnaast kijk ik ook naar hoe de persoon fotografeert. Pakt diegene de kleine momentjes tussendoor? Of worden alleen de geposeerde foto's goed geschoten? Juist die onderonsjes vind ik altijd zoveel waard. Van alle foto's die ik gemaakt heb, zijn de ongeposeerde, of juist degene waarbij het model niet doorhad dat ik doorklikte het mooiste geworden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 15:24 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ik had gemeld tijdens gouden uur in mijn oproep.

Maar zag bij 2 fotograven al foto's waarbij de zon te fel aanwezig is, en de foto wel heel erg oranje gloed krijgt.
Heb een vos dus te fel oranje zal hij wegvallen in de foto.


Bedenk wel dat de fotograaf hier ook altijd afhankelijk is van het tijdstip waarop het model kan/wil.

Ik shoot zelf altijd het liefste tijdens het gouden uur, maar ik heb ook modellen die perse op die en die dag willen, en dan bijv. midden op de dag. Ja, dan ben ik afhankelijk van de zon en de locatie wat je er op dat moment van kan maken. Soms kun je heel mooi door bomen heen toch een mooi effect creëren, ook midden op de dag.
Ik vind ook de kleding die een model aantrekt heel bepalend voor de sfeer van de foto. Als iemand met super felle kleuren aan komt, wordt de sfeer automatisch al anders dan bij natuurtinten.
Ik geef altijd van te voren aan dat ik altijd mee wil denken in locatie/kleding/tijdstip. En dat ze zelf ook even aan kunnen geven wat ze bijv. mooi vinden zodat voorgaande daarop afgestemd kan worden.

Bij een eigen shoot let ik inderdaad altijd op voorbeelden van de fotograaf, is dat de kwaliteit en stijl die ik zoek, en dan kijk ik pas naar de rest. Als mijn pony straks wat ouder is, wil ik ook shoots in gaan plannen, nu staat hij in de opfok in een groep jonge hengsten, en dan is het gewoon niet handig.

Dus mijn tip, kijk op de Social media/website van de fotograaf, en kijk dan of dat is wat je wil.
Daarna kun je natuurlijk met de fotograaf overleggen wat je wil, ik vind het zelf ook altijd wel prettig als mensen doorsturen (bijv. voorbeeldfoto's) wat ze een beetje in gedachten hadden, dan kan ik daar op inspelen qua poses. Sommige mensen hebben liever wat "statige" foto's, en andere vinden speelse foto's juist leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 15:50 



 
Profiel   

Heb van iemand via pb vernomen dat dat felle oranje tegenwoordig de "stijl" is maar veel gekopieerd wordt door fotograven onderling.

Ik wil dat dus niet. En te felle nabewerking wil ik ook niet (moet fotoshoot blijven geen fotobewerkingshoot)
En heb nu 2 fotograven die ik ga contacteren om meer informatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 17:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen