[FOTO] Eerste fotoshoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

[FOTO] Eerste fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 15:29

Een stalvriendin vond mijn foto's van een van onze onderlinge wedstrijden zo leuk dat ze vroeg of ik een fotoshoot wou doen met haar en haar paard. Nou ben ik een echte hobbyfotograaf en heb ik mijn camera (met standaard kitlens :Y) ) net 4 maanden.

Al met al niet heel ontevreden, maar ik zie ook zelf duidelijke fotografie en nabewerkingsfoutjes. Vooral in het nabewerken moet ik nog echt een stijl vinden en merk ik dat ik soms veel te grof ben.

Afijn, hier een kleine verzameling! Kritiek is welkom!

1. Over het geheel wel blij mee, alleen het heftige blauw om de blaadjes van de bomen heb ik niet gezien in het bewerken.
Afbeelding

2. Een van mijn favorieten.
Afbeelding

3. Zo'n voorbeeld van te heftige bewerking. Wel heel hard mijn best gedaan haar gezicht wat te verzachten, in het origineel zaten er hele heftige, overbelichte vlekken in. Wellicht dat dit dan dus gewoon aan mijn camera instellingen gelegen heeft.
Afbeelding

4. Hier ben ik ook erg blij mee!
Afbeelding

5. Deze vindt ik heel erg mooi! Ook dit was een bewerk uitdaging, omdat er een schaduw recht over de neus loopt. Dit was qua positionering tijdens het fotograferen slecht op te vangen in verband met de bomen er omheen. Maar we blijven oefenen!
Afbeelding

6. Deze vind ik vooral heel erg komisch. Dit paard is zo'n lolbroek.
Afbeelding

7. Weinig commentaar. Wellicht heb ik hem iets te donker gemaakt.
Afbeelding

8. Dit was echt de allermoeilijkste. Ik heb wel 100 foto's van deze paarden samen in die 5 minuten. Voor de een overbelicht was voor de ander onderbelicht. Uiteindelijk in de nabewerking redelijk voor elkaar gekregen. Donkere paarden fotograferen vindt ik toch makkelijker.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 23-09-21 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eerste fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:43

Lekker bezig! :))

Ik vind je standpunt bij 1, 2 en 4 te laag. Een kitlens bij paarden is eigenlijk ook niet handig. Die vervormt de boel. :+

Foto 7 vind ik raar belicht, te gelig.

Bij foto 6 is de horizon scheef. :P

Foto 5: het paard had ik daar niet neergezet, zeker niet in dat schaduw stuk. En wat zit zijn halster raar daar? Er valt schaduw rechts op zijn lijf en ik vind persoonlijk de foto te gecentreerd.


Wat waren je instellingen? Overal hetzelfde of per foto verschillend? Heb je op de M stand gefotografeerd?

Maar vooral lekker dooroefenen hoor. :D

kinel
Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Eerste fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:16

Mooi hoor. M’n dochter is ook hobby matig met fotoshoots begonnen. Mag volgende week hele weekend een keuring fotograferen.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 17:20

Bellatrix schreef:
Lekker bezig! :))

Ik vind je standpunt bij 1, 2 en 4 te laag. Een kitlens bij paarden is eigenlijk ook niet handig. Die vervormt de boel. :+

Foto 7 vind ik raar belicht, te gelig.

Bij foto 6 is de horizon scheef. :P

Foto 5: het paard had ik daar niet neergezet, zeker niet in dat schaduw stuk. En wat zit zijn halster raar daar? Er valt schaduw rechts op zijn lijf en ik vind persoonlijk de foto te gecentreerd.


Wat waren je instellingen? Overal hetzelfde of per foto verschillend? Heb je op de M stand gefotografeerd?

Maar vooral lekker dooroefenen hoor. :D


Dat van die kitlens snap ik helemaal!! Ik ben druk aan het sparen voor een geschikte lens, maar dit is een dure hobby -O- Verder is het standpunt een goeie tip!

Ik vond het persoonlijk ook een lastig paard om te fotograveren ivm. zijn kleur. Hij is een heeeeeele lichte palomino.

Foto 5 was een gevalletje ''als een tank het water in'' en toen moest zijn eigenaresse uit nood de leadrope loslaten. Heel veel keuze had ik dus niet hier }:0

Ik heb inderdaad op M gefotografeerd (ook een uitdaging) en zijn op veel foto's anders.

Van een aantal foto's even de settings gescreenshot. Dit is ook iets waar ik enorm mee aan het spelen en stoeien ben.

Foto2: https://i.gyazo.com/ee3204f346224bb9492 ... bfac9d.png
Foto5: https://i.gyazo.com/ba2d65809764d0224a8 ... b320c9.png
Foto7: https://i.gyazo.com/2b3d3e7463b9b47363b ... 7b1e89.png
Foto8: https://i.gyazo.com/13da64faa4af81e2183 ... 54f155.png

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [FOTO] Eerste fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:41

Goed bezig ga mee met Bellatrix kwa punten

Wat wel leuk betaalbare lens is is de 55-250 van Canon

Kijk ook eens bij de camera winkels bij tweedehands dan heb je wel garantie maar niet volledige bedrag

Verder gewoon lekker door oefenen.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:08

Hier nog een hobbyfotograaf (moet de hobby weer eens oppakken.) foto 7 vind ik gaaf. :D mooie actiefoto. Foto vier vind ik mooi opgezet met dat tegenlicht. Maar ik denk dat het felle licht je op veel foto's parten speelt. Vooral foto één, twee en acht vind ik erg vlak door het gebrek aan schaduw. Schaduw geeft contrast en daardoor diepte en levendigheid. Dat vind ik dus goed aan het idee van foto vier al is het licht te fel.

Om een donker en licht paard te fotograferen zou ik met een laagstaande zon willen werken. Dan zou ik de zon links (of rechts) van me willen hebben. Dan moet het donkere paard links in beeld staan met de linker (voor het paard rechter) zij in beeld zodat deze fel wordt aangelicht. Het witte paard moet dan min of meer gespiegeld staan zodat de beschaduwde rechter (linker) zij in beeld is. De laagstaande zon geeft dan warm licht en veel contrast terwijl beide paarden toch goed in beeld zijn.

Iets anders dat de foto vlak maakt is de grote scherptediepte. De achtergrond is bijna even scherp als het onderwerp. Met dat felle licht had je waarschijnlijk een heel klein diafragma. Als je het diafragma open zet en je sluitertijd verkort vervaagt de achtergrond. Dat geeft diepte. (Een betere lens helpt ook)

Dan nog iets over de beeldcompositie. Op de meeste foto's staat het paard in het midden van de foto. Dat maakt vooral foto 1 erg statisch. Bij foto 5 pakt het wel mooi uit vind ik omdat dat bijna een portret is. Een veelgebruikt concept voor de beeldcompositie is de regel van derden. Dan plaats je je onderwerp op ongeveer een derde van de breedte en eventueel ook de hoogte van het beeld waarbij het onderwerp gewoonlijk de foto in kijkt. Als het onderwerp groot is zoals op foto één kan je er ook voor kiezen om het onderwerp de rechter (of linker) twee derde van de foto in te laten nemen. Wat dat betreft is foto vier wel mooi in balans omdat de ruimte tussen mens en paard ongeveer op een derde van links ligt.

...
...

Sorry ik zie nu dat ik veel te veel theoretische onzin getypt heb. Dat was niet de bedoeling. Maar het staat er nu toch. :')

nou ja smile! *-:)

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: [FOTO] Eerste fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 20:35

Bedankt voor alle feedback!!

Ik ben ook zeker niet ontevreden en ook redelijk genoeg om in te zien dat ik nog VEEL te leren heb :+ Een betere lens gaat zeker wonderen doen en die moet er binnenkort ook komen. Dat spelen met beeldcompositie en licht is zeker een goeie en dat is ook een ding dat op mijn to do lijstje staat. Vooralsnog is dit het resultaat van heel wat uurtjes youtube how to's :D

Ik ga je commentaar van de week nog eens goed doorlezen, dank je wel!