[FOTO] Praag door een Lensbaby sweet 50

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[FOTO] Praag door een Lensbaby sweet 50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 22:57

Vorige week op vakantie geweest met mijn moeder naar Praag. We fotograferen beide met een m43 systeem camera (zij Panasonic, ik Olympus). Zij heeft sinds kort een Lensbaby composer pro ii sweet 50 die mee is gegaan en waar ik uitgebreid mee heb kunnen experimenteren.

Een prime lens met een scherpte sweet spot, hoe verder van die spot, hoe meer onscherpte. De lens werkt volledig manueel. Door de kop fysiek te verplaatsen/verschuiven/verdraaien kun je bepalen waar het centrum van de sweet spot ligt. Door je diafragma te vergroten of te verkleinen wordt de sweet spot met scherpte ook groter of kleiner. En dus ook handmatig scherp stellen. Gelukkig werkt peaking wel. Het is best een beetje oefenen, soms is niet makkelijk te zien waar de sweet spot nou precies zit.

De scherpte onscherpte effecten zijn dus volledig uit de camera en niet door nabewerkingen.

Zo leuk om mee te spelen in zo’n stad. Je gaat echt op een hele andere manier tegen je foto’s aankijken en het dwingt je creatiever te zijn.

De astronomische klok


Afbeelding

Afbeelding

De karelsbrug en de burcht van Praag bij nacht in HDR.

Afbeelding

Een terrasje op de berg gaf ons een prachtig uitzicht op de stad

Afbeelding

En nog een kiekje van een duif op een plein

Afbeelding

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 06:15

Wat gaaf! Geeft een heel eigen sfeer aan de foto's zo, er zit beweging en dynamiek in. Gaaf idee om zo de stad vast te leggen!

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO] Praag door een Lensbaby sweet 50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 17:07

Heel gaaf!
Ik moet zeggen dat ik het het mooiste vind op de klok en de duif, daar heb je wat meer een punt waarop je specifiek scherp wilt stellen, waardoor het onscherpte voor mijn gevoel meer 'nut' heeft en daardoor ook fijner kijkt dan op de andere 2 foto's.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 18:07

Dank allebei. Eleionomae en eens hoor. Daarom is het ook zo’n uitdagende lens. Je moet echt een duidelijk onderwerp hebben en nadenken over je achtergrond zodat het effect echt “popt”. Vind zelf de detail foto’s ook wat meer geslaagd. De anderen vind ik ook wel gaaf, maar toch iets minder bijzonder. Al vind ik dat uitzicht toch wel grappig vanwege het doorkijkje door de bomen en omdat wat nu scherp is “de kerk en plein” van Praag is, dat is ook waar die astronomische klok is. Maar dat moet je dan ook maar net weten. Al heeft die ook wel een beetje een “dronken” effect.

Maar helemaal eens dat het met een echt detail onderwerp gaver is en dan nog ook secuur je achtergrond moet kiezen.

Je kunt er ook andere inzet objectiefjes in doen. Zo is er ook de “edge” waar je een lijn scherp hebt ipv een spot. En de twist die een soort spiraal toevoegd. Mijn moeder heeft alleen de sweet.

Ik denk dat voor uitzichten vooral de edge interessant is. Bij de edge krijg je een heel apart “miniatuur” effect, dat het net lijkt of je in Madurodam hebt staan fotograferen.

Voorbeeldje van internet geplukt:
Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Praag door een Lensbaby sweet 50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:38

Waauw, leuke foto's met de lens. Die van de duif vind ik het best geslaagd. Daar vind ik het effect ook niet zo heel hard. Bij de foto van het landschap vind ik het een heel hard effect, daarom niet mis, maar het geeft een enorme dynamiek aan de foto die wel heel heftig is :D