Welke systeem camera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 20:09

Ik wil beginnen met het maken van foto's als hobby. Nu vroeg ik mij af welke systeemcamera ik het beste kan kopen.
Ik twijfel tussen de lumix s5 en de canon r6.

Welke zouden jullie kiezen?

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:12

Wat is je budget? Want als beginner kom je aan met behoorlijke prijzige keuzes :o

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:17

Hier kun je vast al een hoop informatie vinden: [FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Wordt het je eerste camera?
Wat wil je zoal gaan fotograferen? Voor landschappen heb je bijvoorbeeld een heel andere lens nodig dan voor portretten, en weer een andere lens dan voor vogels/wilde dieren.
Welk budget heb je?

Ik heb zelf geen ervaring met die twee camera's, maar wel met de Sony systeemcamera's, en de Sony a6000 is een heel populaire, betaalbare systeemcamera voor zowel beginners als gevorderde fotografen. Omdat de body erg goedkoop is houd je wat meer budget over voor een goede lens. Investeren in goede lenzen is beter dan een dure body met goedkope lenzen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:18

Ik heb de R6 en ben daar heel tevreden mee. Ik fotografeer paarden, honden, katten en mensen. Heb de RF 70-200 2.8 erbij en de 50mm 1.8.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:24

Bij Canon is de instap systeemcamera volgens mij nu de R10. Alle andere serieuze mirrorless bodies van Canon zijn nog duurder. :=

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 21:56

Budget rond de 2000 mits het wel een goede camera is.
Ik zal voornamelijk gezinnen willen fotograveren en zwangeren.
Gewoon hobbymatig, hebben veel gezinnen en zwangeren in mijn omgeving.
Daarnaast dieren en natuurlijk ook de natuur/landschappen.
Ik heb verder geen ervaring maar wil wil een cursus gaan volgen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:05

Dan zou ik sowieso een lichtsterke lens kiezen, een f2,8 bijvoorbeeld, en een zoomlens lijkt me in dat geval het fijnst, die zijn wat veelzijdiger.
Je kan bv kijken voor een 70-200mm en nog een 16 of 24-70mm. Dan heb je zowel een groothoeklens voor landschappen en groepsfoto’s als een zoomlens voor dieren en portretten.
Met €2000 voor de hele combinatie zit je dan wel redelijk krap.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:47

Hier de R6 en de RF70-200 f4, heel blij mee. (na 30 jaar Nikon)

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:55

Hier begonnen met de Olympus Mark IV met een 25 mm F1.8 lens. Die zijn nieuw niet zo duur. Heb je ook Tamrom zoomlenzen voor (budget lens).

Daarna overgestapt op een (tweedehands) Sony A7 iii met o.a. een Sony 50mm F1.8, 80 mm F1.8 en sinds kort ook de 135mm F1.8 en een Tamrom 70-180 mm zoomlens.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 09:56

Welk merk raden jullie aan, Sony nikon of canon

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101800
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:18

Ik heb alleen ervaring met Canon.
Kan geen mening geven over de andere.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:32

Hier nog een beginner. Ik wil graag vogels gaan fotograferen. Puur voor mezelf, niet voor instagram / facebook / whatsoever. Ik krijg volgend jaar een mooie bonus en heb mijn oog laten vallen op de Sony DSC/RX10 IV. Ik wil geen losse lenzen, gewoon 1 toestel waarmee ik in kan zoomen. Ik zie regelmatig hele mooie vogelfoto's die met dit toestel gemaakt zijn :)

Mijn vriendin heeft de bovengenoemde Lumix gehad, maar de software daarvan liep steeds vast.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:50

LadyDaily schreef:
Welk merk raden jullie aan, Sony nikon of canon

Als je nog geen lenzen hebt dan is er geen verkeerde keus tussen die merken. Allemaal prima kwaliteit.
Sony heeft volgens mij het grootste assortiment in systeem-lenzen, maar Canon is wel bezig met een inhaalslag. Misschien dat ze Sony inmiddels al voorbij zijn, dat zou best kunnen.
Maar ze zijn allemaal hartstikke goed.
Sony wordt wat vaker gekozen door mensen die naast foto ook met videografie bezig zijn.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 14:14

prompter schreef:
Hier nog een beginner. Ik wil graag vogels gaan fotograferen. Puur voor mezelf, niet voor instagram / facebook / whatsoever. Ik krijg volgend jaar een mooie bonus en heb mijn oog laten vallen op de Sony DSC/RX10 IV. Ik wil geen losse lenzen, gewoon 1 toestel waarmee ik in kan zoomen. Ik zie regelmatig hele mooie vogelfoto's die met dit toestel gemaakt zijn :)

Mijn vriendin heeft de bovengenoemde Lumix gehad, maar de software daarvan liep steeds vast.


Bedankt! Ik heb me nog meer verdiept en de lumix valt inderdaad af.
Ik twijfel tussen de canon r6 en Sony a7 iv

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 14:14

8nnemiek schreef:
LadyDaily schreef:
Welk merk raden jullie aan, Sony nikon of canon

Als je nog geen lenzen hebt dan is er geen verkeerde keus tussen die merken. Allemaal prima kwaliteit.
Sony heeft volgens mij het grootste assortiment in systeem-lenzen, maar Canon is wel bezig met een inhaalslag. Misschien dat ze Sony inmiddels al voorbij zijn, dat zou best kunnen.
Maar ze zijn allemaal hartstikke goed.
Sony wordt wat vaker gekozen door mensen die naast foto ook met videografie bezig zijn.


Dankjewel, al blijft de keuze nog steeds lastig
Ervaring met 2e handschoenen?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:31

Ik zou eens naar een camerawinkel gaan en daar beide camera's even testen. Je kan vergelijken hoe ze in je hand liggen, hoe het gewicht aanvoelt, wat je van het menu en de knoppen vindt. En zoek op Youtube een aantal vergelijkingsvideo's. Daar wordt duidelijk uitgelegd wat exact de verschillen zijn, en vaak tonen ze wat foto's en filmbeelden naast elkaar van beide camera's.

Tweedehands doe ik persoonlijk niet snel bij zo'n dure camera's, of je moet al echt een betrouwbaar adres vinden waar ze eventueel nog wat garantie erbij geven. Lenzen kun je wel prima tweedehands kopen. Daar heb je minder kans op verborgen gebreken en slijtage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:39

8nnemiek schreef:
LadyDaily schreef:
Welk merk raden jullie aan, Sony nikon of canon

Als je nog geen lenzen hebt dan is er geen verkeerde keus tussen die merken. Allemaal prima kwaliteit.
Sony heeft volgens mij het grootste assortiment in systeem-lenzen, maar Canon is wel bezig met een inhaalslag. Misschien dat ze Sony inmiddels al voorbij zijn, dat zou best kunnen.
Maar ze zijn allemaal hartstikke goed.
Sony wordt wat vaker gekozen door mensen die naast foto ook met videografie bezig zijn.
Canon is Sony nog lang niet voorbij, want de third parties brengen nog steeds nauwelijks lenzen voor de Canon RF mount uit. Je zit dus of vast aan het gebruik van adapters, of aan lenzen die, ook tweedehands, behoorlijk duur zijn.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:55

Ah goed om te weten. Zonde dat third parties zo langzaam zijn met die ontwikkeling!
Sony heeft in ieder geval een flinke keus in lenzen. De Sigma Art collectie is erg mooi spul bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:04

Naar verluidt heeft dat te maken met de technologie van de RF-lenzen, die gewoon heel lastig in te bouwen is voor bedrijven als Tamron en Sigma. := Als ik in mijn omgeving kijk, is vrijwel iedereen overgestapt naar Sony, met een enkeling die nog bij Canon DSLRs is gebleven, en ook voor mij is er inmiddels een Sony a9 onderweg (maar ik kom bij Pentax vandaan). :D

Ik ben ook fan van Sigma. :j De lenzen voor mijn DSLR zijn inmiddels behoorlijk gedateerd, maar ik heb nog steeds weinig aan te merken op mijn twee Sigma's (70-200mm en 15mm fisheye). <3

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:19

Oh mazzelaar, die a9 schijnt echt heel fijn te zijn!

Ik heb inmiddels ook een paar Sigma lenzen liggen, maar wel de goedkopere modellen :)) De 30mm f1.4, en de 100-400mm (die zich als 150-600mm gedraagt op mijn APS-C camera), en de 16mm f1.4 staat op mijn wenslijstje voor komend jaar. En dan nog een 105mm f2.8 macro :Y)
De lenzen die ik nu heb zijn hartstikke fijn. Vooral de 30mm gebruik ik érg veel voor foto en video op huwelijken.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:43

We hebben nu eerst voor de Canon eos r gekozen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:04

Mooie body de Canon EOS R. :D

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 09:21

En deze lenzen erbij gekocht

canon rf 50mm f/1.8 stm

canon rf 24-105mm f4-7.1 is stm-lens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:26

Veel plezier met je camera, LadyDaily! :D

Hier is m'n a9 vandaag binnengekomen en het is echt love at first shot. <3 Ik kon echt niet wennen aan de interface van Canon, maar de Sony was echt oppakken en gaan, heel fijn! Meteen ook wat knoppen gecustomised, zodat ik snel bij de instellingen kan die ik het meeste gebruik/aanpas. Moet wel even wennen aan de stilte, hahaha.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:57

LadyDaily schreef:
Budget rond de 2000 mits het wel een goede camera is.
Ik zal voornamelijk gezinnen willen fotograveren en zwangeren.
Gewoon hobbymatig, hebben veel gezinnen en zwangeren in mijn omgeving.
Daarnaast dieren en natuurlijk ook de natuur/landschappen.
Ik heb verder geen ervaring maar wil wil een cursus gaan volgen.

Ok, je hebt al gekocht, maar. Dan is er maar 1 advies: Olympus OMD EM5 mk3 met de 12-200 lens. Je zit dan op 1600 nu en je kunt daarna elke willekeurige MFT lens kopen mocht dat nodig zijn.

Ik ben een groot fan van Olympus. Vreemd genoeg lijken veel fotografen het merk onder te waarderen, en wordt het zelden geadviseerd in winkels, maar ja, 'wij van wc-eend adviseren...'.
Voor mij speelt mee dat er ook een onderwaterhuis bij moet. En ik wil gewoon wel alles kunnen op fotografievlak en dat kan met Olympus.