Welke systeem camera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thats_Me

Berichten: 10945
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:02

Hier ook een groot Olympus of nu dan omd-system fan. Ik heb de omd 10 en diverse lenzen. Klein, compact en kwalitatief ontzettend goed. Ik sleep camera's en lenzen het liefst tijdens een wandeling of vakantie de hele tijd mee. Iets wat met Olympus prima gaat. Heb hiervoor met canon en nikon gefotografeerd en dat werd al snel te zwaar.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:12

Thats_Me schreef:
Hier ook een groot Olympus of nu dan omd-system fan. Ik heb de omd 10 en diverse lenzen. Klein, compact en kwalitatief ontzettend goed. Ik sleep camera's en lenzen het liefst tijdens een wandeling of vakantie de hele tijd mee. Iets wat met Olympus prima gaat. Heb hiervoor met canon en nikon gefotografeerd en dat werd al snel te zwaar.

Dat hoor ik wel meer bij mensen die overstappen. Zelf nooit een full frame gehad.

Ik heb de em1 mk2 en de em5 mk2.

Wat ik zo jammer vindt is dat Kamera expres e.d. nooit Olympus adviseren. Ik ga met iemand naar Tromso die geen camera had en graag ook het noorderlicht wil vastleggen. Die ging voor advies naar de winkel en kreeg het advies van een Canon of een Sony. Maar was dan wel even 3000 euro armer. Het noorderlicht zou absoluut niet met een goedkopere camera vast te leggen zijn. Ik zo van hmmm, dan doe ik het fout, want dit is dus met een goedkopere camera gedaan. Oh zegt hij, dat ziet er ook goed uit. Dus heeft hij de EM5 mk3 gekocht (dat is de kleinere body met alle functies van de em1 mk2).
Maar zelfs met een nog eenvoudigere camera zou het noorderlicht vast te leggen moeten zijn. Het is ook wat voor efford je er in wilt stoppen.
Ik vind het gewoon jammer dat het lijkt of men altijd naar een paar grote spelers wil kijken en niet naar de rest.
Neemt niet weg dat een Canon ook prima is hoor.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:20

Mkango schreef:
Naar verluidt heeft dat te maken met de technologie van de RF-lenzen, die gewoon heel lastig in te bouwen is voor bedrijven als Tamron en Sigma. := Als ik in mijn omgeving kijk, is vrijwel iedereen overgestapt naar Sony, met een enkeling die nog bij Canon DSLRs is gebleven, en ook voor mij is er inmiddels een Sony a9 onderweg (maar ik kom bij Pentax vandaan). :D

Ik ben ook fan van Sigma. :j De lenzen voor mijn DSLR zijn inmiddels behoorlijk gedateerd, maar ik heb nog steeds weinig aan te merken op mijn twee Sigma's (70-200mm en 15mm fisheye). <3


Okee, ik zie tijdens mee loopdagen toch vooral Canon camera's. Ik heb zelf net een nieuwe Canon systeem camera gekocht met een gratis adapter erbij.
Ik ben er heel tevreden over. De adapter is geen probleem. Het wisselen is makkelijk. Er zijn zat geschikte RF lenzen te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:36

elmiran schreef:
Mkango schreef:
Naar verluidt heeft dat te maken met de technologie van de RF-lenzen, die gewoon heel lastig in te bouwen is voor bedrijven als Tamron en Sigma. := Als ik in mijn omgeving kijk, is vrijwel iedereen overgestapt naar Sony, met een enkeling die nog bij Canon DSLRs is gebleven, en ook voor mij is er inmiddels een Sony a9 onderweg (maar ik kom bij Pentax vandaan). :D

Ik ben ook fan van Sigma. :j De lenzen voor mijn DSLR zijn inmiddels behoorlijk gedateerd, maar ik heb nog steeds weinig aan te merken op mijn twee Sigma's (70-200mm en 15mm fisheye). <3


Okee, ik zie tijdens mee loopdagen toch vooral Canon camera's. Ik heb zelf net een nieuwe Canon systeem camera gekocht met een gratis adapter erbij.
Ik ben er heel tevreden over. De adapter is geen probleem. Het wisselen is makkelijk. Er zijn zat geschikte RF lenzen te koop.
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:18

Mkango schreef:
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.



Ze moeten het wel terug verdienen of een portfolio op bouwen, en ik zelf ook. Ik zag vooral de Canon R5 tijdens mee loop dagen. Een camera van 4500 euro. De R6, en daarnaast nog de oudere full frame modellen.

Het is een bepaalde handigheid die je moet hebben. Al moet ik zeggen als de adapter er op zit gaat het wisselen precies hetzelfde als zonder adapter. Wil je er een RF lens er op dan draai je eenvoudig de andere lens incl ring los. Of als je alleen de lens wilt wisselen voor een andere EF lens kun je de ring laten zitten. Je hebt er geen extra handelingen door.

Voor kwaliteit zou ik toch liever naar de Canon of Sony lenzen kijken.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:30

LadyDaily schreef:
En deze lenzen erbij gekocht

canon rf 50mm f/1.8 stm

canon rf 24-105mm f4-7.1 is stm-lens


Veel plezier met je nieuwe camera TS :D. Bevalt hij?

Mocht je ooit een tweedehands lens erbij zoeken, in Geldermalsen zit een goede winkel. Hier hebben ze veel EF en een aantal RF lenzen op voorraad. Je mag ze proberen op je eigen camera. Sommige lenzen zijn in nieuwstaat (als demomodel gebruikt, of retour gestuurd geweest).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:25

elmiran schreef:
Mkango schreef:
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.



Ze moeten het wel terug verdienen of een portfolio op bouwen, en ik zelf ook. Ik zag vooral de Canon R5 tijdens mee loop dagen. Een camera van 4500 euro. De R6, en daarnaast nog de oudere full frame modellen.

Het is een bepaalde handigheid die je moet hebben. Al moet ik zeggen als de adapter er op zit gaat het wisselen precies hetzelfde als zonder adapter. Wil je er een RF lens er op dan draai je eenvoudig de andere lens incl ring los. Of als je alleen de lens wilt wisselen voor een andere EF lens kun je de ring laten zitten. Je hebt er geen extra handelingen door.

Voor kwaliteit zou ik toch liever naar de Canon of Sony lenzen kijken.
Dan ben ik benieuwd of ze over 10 jaar, als ze echt fulltime fotograaf zijn, dezelfde keuze maken. 4,5k uitgeven aan alleen een body als je dat geld uit je steady fulltime baan haalt is toch anders dan wanneer je gaat rekenen hoeveel fotoshoots je daarvoor moet doen opgeteld bij je andere vaste lasten.

Dat kan, maar ik zag voor mij het nut niet van investeren in lenzen die horen bij een ander, ouder systeem als ik de kans heb om met een volledig schone lei te beginnen. Bovendien heb ik dus een Sony, waardoor dat hele gedoe met adapters überhaupt niet relevant is. :')

Daarnaast doen lenzen van Sigma en Tamron echt niet onder voor Canon of Sony zelf als je kijkt naar de reviews en side by side comparisons van verschillende lenzen. :') Imo zit dat vooral tussen mensen hun oren.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:49

Als je al wat hebt snap ik adapters, anders niet. Voor 4500 kun je ook gewoon direct wat goeds kopen. En dat inclusief lenzen al. In ieder geval 1 lens.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:02

Mkango schreef:
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.


Als je als ondernemer geen 4.5 k kan uitgeven aan apparatuur dan doe je iets fout en kan je beter snel weer in loondienst gaan.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:06

Als startende bijbaan ondernemer kan het wel heel veel zijn. Ben je full time ondernemer, ja, dan moet zoiets kunnen.
Dus je hebt ondernemers en ondernemers en daarmee ook verschillende budgetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:10

loulou schreef:
Mkango schreef:
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.


Als je als ondernemer geen 4.5 k kan uitgeven aan apparatuur dan doe je iets fout en kan je beter snel weer in loondienst gaan.
En als je het verschil niet snapt tussen het niet kunnen en het niet willen uitgeven (omdat er voor minder geld spul te koop is dat net zo goed, zo niet beter is), ook. :')

En waarom zou je zoveel geld uitgeven als er voor de helft van de prijs apparatuur te krijgen is die minstens net zo goed is? Dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee, en helemaal niet zo’n ontzettend snuggere ondernemer. Duurder is niet altijd beter, wat een beetje verstandige ondernemer je óók zal uitleggen — kosten versus baten en dat alles. Winst maak je niet door klakkeloos geld over de balk te smijten.

Bovendien is die 4,5k alleen nog maar je body, daarbovenop komen dus nog je lenzen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-23 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:14

loulou schreef:
Als je als ondernemer geen 4.5 k kan uitgeven aan apparatuur dan doe je iets fout en kan je beter snel weer in loondienst gaan.

Dat is wel een erg vreemde gedachtegang. Ja, je inkomen is een stuk hoger als ZZP’er, maar je hebt ook veel meer kosten, en je moet flink sparen voor je pensioen. En er zijn meer redenen om voor jezelf te willen werken dan alleen een hoog salaris. Al zou ik er minder dan een minimum loontje aan over houden, dan nog zou ik never nooit terug in loondienst willen.
En ook als ZZP’er is het slim om je geld niet als water uit te geven, wat is er mis met een goedkopere camera die net zo goed is als die dure van 4.5k?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:24

Ik vind het ook wel humor dat hier nu geïmpliceerd wordt dat een fotograaf die werkt met merken als McLaren, Mastercard en Jaeger-LeCoultre, en ook in tennis, autoracen en de ren- en polosport actief is, beter weer in loondienst kan gaan omdat hij van Canon DSLRs is overgestapt naar Sony mirrorless. Om exact dezelfde reden: topapparatuur voor minder geld. :')

En denk maar niet dat hij voor 100 euro/pond voor een shoot z'n bed uit komt hoor. :))

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke systeem camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:45

Ik werk zelf met de APS-C camera’s van Sony zelfs, die body kostte net €1000. Ach jee, ik zal maar gauw op zoek gaan naar echt werk :+

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:10

loulou schreef:
Mkango schreef:
Tja, als je het niet terug hoeft te verdienen met plaatjes schieten, maakt het allemaal ook niet zo uit en is Canon een veilige keuze. :D (Althans, ik neem aan dat je geen professionele rensportfotografen krijgt op je meeloopdagen.) Maar aangezien ik van 0 moest beginnen (en er wel m'n geld mee moet verdienen), wilde ik het ook gewoon meteen goed doen en niet hoeven rommelen met adapters, dus dan kijk je toch al naar heel andere prijzen dan ik nu betaald heb.


Als je als ondernemer geen 4.5 k kan uitgeven aan apparatuur dan doe je iets fout en kan je beter snel weer in loondienst gaan.

Joh, je KAN misschien wel 4k uitgeven aan fotoapparatuur (ik tel je moeiteloos een set van 7,5k bij elkaar, heb je ook niks bijzonders) maar als je als ondernemer jezelf de juiste kritische vragen stelt, kun je voor 3k ook een prima startset kopen. Heb je de ballen om ook wat occasions erbij te doen, kan het voor minder en heb je nog betere spullen ook!

Ik kocht een 5D mkIV van een jaar oud met 50k op de teller voor amper 2k waar ie nieuw bijna 4k was!
En voordat je gaat zaniken, een 5D staat voor 500k op de rol.......

TS: klinkt als een mooie set, veel plezier ermee.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:20

Hij pakte de quote niet en dus heb ik de verkeerde verwijderd zie ik nu. Het ging mij om deze

Citaat:
Dan ben ik benieuwd of ze over 10 jaar, als ze echt fulltime fotograaf zijn, dezelfde keuze maken. 4,5k uitgeven aan alleen een body als je dat geld uit je steady fulltime baan haalt is toch anders dan wanneer je gaat rekenen hoeveel fotoshoots je daarvoor moet doen opgeteld bij je andere vaste lasten.


natuurlijk is 4,5 k heel veel geld als startende ondernemer. Maar na 10 jaar moet je wel iets opgebouwd hebben dat je 4,5 k kan uitgeven aan een body. Of je dat ook nodig vindt en om die reden een andere keuze maakt is een tweede.

Voor de meeste mensen met een vaste baan is 4,5 K uitgeven voor een camera juist belachelijk veel geld. Als ondernemer is het een investering, die je terug verdient. Na 10 jaar ondernemen zou 4,5 k niet veel moeten zijn.

Het gaat mij er niet om dat je geen goede fotograaf zou kunnen zijn met een goedkopere camera. Ik vind je geen goede ondernemer als je na 10 jaar geen 4,5 K kan investeren in apparatuur. En dan kan je dus beter gewoon in loondienst gaan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:26

Je punt was bij je eerste post al duidelijk, loulou, dus herhalen heeft weinig zin en mij woorden in de mond leggen ook niet. :) Er staat niet voor niets "dezelfde keuze maken," wat al impliceert dat ze mogelijk het geld wel hebben liggen, maar ervoor kiezen om wat anders te kopen als ze gaan nadenken over hoe dat geld terugverdiend moet worden en vooral hoeveel daarvoor gewerkt moet worden, terwijl er ook camera's op de markt zijn die een stuk goedkoper zijn en mínstens net zo goed - zo niet beter - zijn. Elke cent die je niet nodeloos uitgeeft, is immers je eerste verdienste.

(Ter verduidelijking de sleutelwoorden maar even dikgedrukt.)

Nog los daarvan: met alleen een body van 4,5k ben je er niet en lenzen, goede batterijen en goede geheugenkaarten zijn ook niet bepaald gratis. :') Ook die neem je mee in je begroting, net als de afschrijving op je apparatuur. Althans, een verstandige ondernemer doet dat, anders kun je inderdaad beter in loondienst blijven werken.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:22

Het klopt, duurder is niet altijd beter. Maar er zijn mensen die bedenken dat ze 'fotograaf' willen worden en stappen een kamera express of cameanu binnen. Nog nooit een camera in handen gehad zeg maar. Dan krijg je altijd de duurdere merken geadviseerd. Voor noorderlichtfotografie zou alleen Canon of Sony van minstens 3000 voor body met lens werken.
En dat terwijl je dezelfde resultaten krijgt met Olympus voor 1600 euro. En zelfs sommige echte compactcamera's kunnen zoiets goed vastleggen (zelfs de gopro 10 kan het volgens reviews).

Sensorgrootte (MFT, APS-C, full frame) speelt bij systeemcamera's echt geen grote rol meer en mocht je een hogere resolutie willen, dan zijn er tegenwoordig enorm goede 'opblaasprogramma's' die het aantal pixels zelfs kunnen ver-6-voudigen zonder kwaliteitsverlies.
Natuurlijk kun je met een gopro minder, het dynamisch bereik is gewoon minder. Ook veel compact camera's zijn wel een tikkeltje minder qua dynamisch bereik. Maar ga je eenmaal aan een systeemcamera met verwisselbare lenzen, dan zijn de verschillen echt niet zo groot meer.
Er zijn alleen af en toe wat mindere 'kit' lenzen. Als je die negeert, dan hoeft de eerste investering niet meteen het allerhoogste te zijn.

Bij Olympus heb je overigens de EM1 lijn als pro lijn (OM-1), de EM5 als semipro (OM-5) en dan heb je nog de EM10 voor de hobbyfotograaf. De verschillen tussen de EM1 en EM5 zijn klein. Ook zie je dat bijvoorbeeld alles van de EM1 mk2 uit de prolijn nu in de EM5 mk3 gestopt is, met alleen een kleinere body en kleinere accu, maar softwarematig is het dezelfde camera.

Uiteindelijk is het de fotograaf die de belangrijkste factor is. Ik heb een foto op levensgroot formaat van mij in het Natuurmuseum Fryslan hangen die met een ACTIONCAM gemaakt is in 2017, en dan ook nog eens geen gopro, maar eentje van nog geen 200 euro. Right time, Right place zeg maar.
Ook kun je nog steeds in de prijzen vallen op foto wedstrijden met een compact camera of een model van 6 jaar oud.

Een deel van het principe duurder=beter of minstens full frame nodig komt ook nog van aanbieders van fotografie opleidingen. Bij de LOI staat er bij de opleiding voor beroepsfotograaf ook nog steeds iets benoemd van spiegelreflexcamera nodig. Ik weet zeker dat ik met mijn EM5 die opleiding zou kunnen doen en dat je echt niet geweigerd wordt of slechter scoort. Maar omdat de ingangseisen qua apparatuur nogal verouderd zijn krijg je dat nieuwkomers ook denken dat het nodig is.

De beginnende ondernemer is op diverse fronten eenvoudig niet geheel juist voor te lichten. En dat zie je gebeuren. Ook programma's als 'het perfecte plaatje' werken natuurlijk mee als verkapte reclame van ik moet Zus of Zo kopen om goed te zijn.

Maar voel je echt niet minder met een 'crop camera'.

ikke

Berichten: 37584
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:39

germie schreef:
Maar voel je echt niet minder met een 'crop camera'.

Sterker nog, een crop heeft z'n eigen voordelen.
Het heeft een reden dat ik de 7D heb laten repareren, naast m'n 5D.

Ik ben het wel eens met de stelling dat de huidige lijnen systeemspul niet meer onder doen.
Strik genomen is een DSLR natuurlijk ook volkomen onzin. De reden voor die spiegel stamt uit de analoge tijd, toen we door de lens wilden zien wat we echt op de foto kregen (al werd die parallax ook graag overdreven) ook met telelenzen.