[VRAAG] Welke camera zoek ik? (Compact, systeem spiegelreflex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

[VRAAG] Welke camera zoek ik? (Compact, systeem spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 13:18

Hoi allemaal,

In maart ben ik op reis geweest naar Costa Rica, zonder camera, alleen de telefoon. Ik kan jullie vertellen dat dat een lichtelijk drama is geweest qua foto's. Inmiddels ben ik bezig met de volgende reis te plannen, waarschijnlijk Afrika. En dan moet er natuurlijk een camera mee!

Aangezien je ook wat moet oefenen met die camera, ben ik mij alvast daarin aan het oriënteren.

Aangezien ik een echte leek ben, weet ik totaal niet waarop ik moet letten.

Ik wil in ieder geval eentje met voldoende zoom, zodat ik ook goede foto's van wilde dieren kan maken. Maar ook leuk als ik af en toe t paard ermee kan fotograferen bijvoorbeeld of tijdens andere reizen hij ook geschikt is voor landschap oid.

Niet te zwaar, maar hoeft ook niet zo'n plat broekzakmodel te zijn. Naar mijn idee lever je dan toch ook wel wat in op bepaalde kwaliteit.

Budget max 1000,-. Mag een bridge zijn. Liever geen met wisselbare lenzen, maar geen absolute no go. Liever rond de 600 a 800 euro, maar voor een iets betere camera wil ik wel iets meer neerleggen als dat echt de moeite is.

Ik heb geen idee hoe leuk ik fotografie echt ga vinden, dus beetje eentje die makkelijk is te begrijpen en makkelijk is voor beginners.

Ik heb geen idee aan hoeveel mp, iso, zoom etc. Ik aan moet denken.

Canon sx70, lumix fz1000ii/2000 spreken mij aan. Vriendin had het over de Canon m50, maar dat is met losse lens. Hoeveel zoom is minimaal aan te raden voor wilde dieren? Canon sx70 heeft bijvoorbeeld 65x zoom, terwijl de fz1000ii maar 16x zoom heeft. Is dat voldoende vóór dat soort reizen (wilde dieren)?

Ik ben benieuwd of hier nog ideeën zijn waar ik echt naar moet kijken
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 19-07-23 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:20

FZ2000 (of FZ1000ii) in jouw geval. :j Makkelijk en veelzijdig. Genoeg stabilisatie voor mij om tot zo'n 2 seconden sluitertijd uit de hand te schieten en het ingebouwde ND filter vind ik ook handig. Het is onze go to camera op vakantie om alles mee te doen en genoeg zoom te hebben, zonder meerdere of zware lenzen mee te sjouwen. Mijn man heeft hem als primaire camera om de nek hangen (hij weet nog minder van fotografie dan ik en gebruikt hem uitsluitend op vakantie) en ik gris hem uit zijn handen als ik met mijn camera onvoldoende bereik heb. Ik ben jaren geleden met een FZ1000 op vakantie gegaan zonder hem van tevoren te testen en hoewel ik achteraf spijt had van de beeldverhouding en het toch een béétje onhandig vond dat ik niets wist van de camera of fotografie in het algemeen, was ik alsnog blij met de uitkomst. Alles op automatisch geschoten, volgens mij. Ging prima. :P

De Fz2000 filmt ook prima. Het enige nadeel is dat hij niet super licht of klein is, maar daar ontkom je bijna niet aan als je genoeg zoom wil hebben. Ik vind de kleinere Canon systeemcamera's ook tof, maar die filmen voor mij met te weinig stabilisatie en je komt met een kitlens meteen zoombereik tekort als je dieren fotografeert.

De Canon sx70 ken ik niet. Ik weet ook niet goed wat een aantal keer zoom betekent. De FZ2000 heeft volgens mij een equivalent van 400mm zoom en daar kom je best een eind mee. Ik kan er kitesurfers mee volgen alsof ik door een verrekijker kijk.

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:49

Voor leuke vakantiefoto's zou ik niet voor een systeemcamera gaan, maar een camera die met ingebouwde lens flink kan zoomen. Dat scheelt een hoop gedoe en gewicht, en daar zitten ook prima camera's tussen. Beter dan wat je voor dat geld aan lenzen kan kopen bij een systeemcamera.
Het enige waar je op moet letten is dat compactcamera's vaak een elektronische zoomlens hebben, en die kunnen stuk gaan als ze bijvoorbeeld onder je jas of in je tas zitten, en per ongeluk aan gaan en willen zoomen en klem komen te zitten (is mij al 2x gebeurd ^) )

Wat zoom betreft; kijk alleen naar de optische zoom. Digitale zoom voegt niks toe.
En om te vergelijken kijk je naar het aantal millimeter; een zoom van 600mm (35mm eq.) is al erg netjes. Voor safari's wil je waarschijnlijk meer zoom, 1000mm of meer is dan wel erg fijn. Zorg wel dat je dan een statief meeneemt, dat kan ook een uitschuifbare monopod zijn.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Welke camera zoek ik? (Compact, systeem spiegelreflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:30

Ik volg even mee! Ik heb ruim een jaar geleden een Canon PowerShot SX430 IS tweedehands aangeschaft. En hoewel ik heel blij ben met de kwaliteit van de meeste foto's, merk ik toch wel wat gebreken. Ik heb ook niet zoveel verstand van fotografie, maar het duurt bijv. heel lang voor hij een keer klikt.. Sluitertijd denk ik die heel traag is? Dit is mega lastig met beweging... Kleinste beweging van het paard of de kat en de foto is gelijk bewogen. Maar op het moment dat iets stil zit, prima foto's! Maar volgens mij is die sluitertijd oid nergens handmatig in te stellen, dus ben nu ook aan het kijken voor een iéts betere, maar toch vergelijkbare camera, en neig steeds weer naar de Canon Poweshot SX70 HS (of een eerdere generatie), maar geen idee of die handmatig in te stellen is, of van zichzelf een snellere sluitertijd heeft. Dus ik volg graag even mee voor tips!

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 09:14

Denk dat de fz1000ii of fz2000 momenteel het meest interessant zijn. Heb inmiddels begrepen dat de sensor ook invloed heeft en die is bij de Canon minder goed.

Wel vind ik 16x zoom wat weinig, dus misschien dat ik om deze reden dan toch de fz2000 zou verkiezen. De zoomlens is 400mm vs 480mm (fz1000ii vs fz20000) of is dat verschil uiteindelijk verwaarloosbaar? 16x: 20x)

De Sony rx10 heeft ook mijn aandacht getrokken. 25x zoom, voorderest wel gelijkwaardig aan de fz2000, iets beter misschien, maar gelijk ook een heel stuk duurder. (Sony 1500, fz2000 855, fz1000ii 720) De vraag of dat het waard is. Wat is jullie mening hierover?

Ik ga volgende week eens even naar de fotozaak, eens kijken wat zij te zeggen hebben.

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:58

De Sony is voor fotografie beter. Maar ook (bijna) 2x zo duur, dus het is ook geen 'eerlijke' vergelijking. Voor mij persoonlijk is Panasonic onovertroffen qua beeldstabilisatie (ik wil geen extra's zoals een gimbal gebruiken), maar als je alleen gaat fotograferen maakt dat niet zo uit.

Handige vergelijking met fz1000 en fz2000 (in het buitenland fz2500 volgens mij):
https://m.dpreview.com/reviews/sony-cyb ... sc-rx10-iv