[Foto] Platbodems

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

[Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 16:21

De grote liefdevan mijn vriend en mij. Zeilboten. En dan specifiek ronde- en platbodems :).

Ik heb een paar sfeerplaatjes. Helemaal onderaan nog wat uitleg over de boten, voor wie dat leuk vindt.

Afbeelding
Het vissershoekje. (1)

Afbeelding
Onze eigendame, 'It Houten Hynder'. (2)

Afbeelding
Houten blokken in de werkplaats

Afbeelding
De Nooitgedacht KL26. (3)

Bedankt voor het kijken :D.

(1) De Buitenhaven van Kampen. Op de foto Kampense botters en punters, en een Aak. Deze platbodems, allemaal van hout, zijn originele visserijschepen van meer dan 100 jaar oud, van oudsher gebruikt om op de voormalige Zuiderzee te vissen. Deze boten zijn varende monumenten, en in beheer van een stichting die ze behoudt voor educatieve- en historische waarde. Er worden zeilraces mee gevaren en mensen kunnen de boten met bemanning huren voor een zeiltocht.

(2) een Blok Zeeschouw uit 1968, opgenomen in het stamboek ronde- en platbodemschepen in de categorie B+ en RVEN-geregistreerd varend erfgoed. De boot is volledig in originele staat, op de zeilen na. Vroeger waren zeilen gemaakt van zwaar katoen. Oersterk, maar ook loeizwaar en moeilijk droog te krijgen. De zeilen zijn 20 jaar geleden voor moderne lichtgewicht zeilen in de originele bruinrode kleur vervangen. Alles op de boot gebeurt met de hand, er zijn geen lieren, oprolbaar grootzeil of een rolfok. De enige lier op de boot is om de mast te laten zakken. Helaas mist ca. 1.20m van de mast door houtrot (een bekend platbodemprobleem), de originele mast zal gerestaureerd gaan worden, zodat de boot zo origineel mogelijk bewaard blijft voor toekomstige generaties.

(3) Nooitgedacht KL26 (Klundert) is een van de grootste Schokkers in Nederland. Van origine heette deze boot TD3 - een Torpedisten Schokker gebouwd in 1886 in opdracht van, en tot 1928 in gebruik geweest door, het ministerie van defensie. Om zoals de naam doet vermoeden, mijnen te plaatsen in zeegaten ten tijde van WWI. Tussen de Zeeuwse vissersschepen viel deze Schokker niet op. Momenteel is het schip in privé handen en wordt ze als charter schip gebruikt om toeristen o.a. het droogvallen op de Waddenzee te laten beleven.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:24

Oh, wat gaaf, dat houten paard van je :))
En de rest van de foto's ook trouwens.

Ik ben zelf een paar keer mee geweest op zo'n klassieker en heb een keer fokkenist mogen spelen op een Skûtsje. Heerlijk!

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:38

Afbeelding
Leuk hoor, onze haven in Spakenburg liggen er ook een aantal, plus natuurlijk de Helling waar nog ouderwets gerepareerd wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 17:53

Ibbel schreef:
Oh, wat gaaf, dat houten paard van je :))
En de rest van de foto's ook trouwens.

Ik ben zelf een paar keer mee geweest op zo'n klassieker en heb een keer fokkenist mogen spelen op een Skûtsje. Heerlijk!

Thanks <3.

Hard werken, maar enorm genieten :D.


CharleyT schreef:
[ [url=m/nnlfWQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Leuk hoor, onze haven in Spakenburg liggen er ook een aantal, plus natuurlijk de Helling waar nog ouderwets gerepareerd wordt.

Dank je :D.

Gaaf hoor!

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:57

Herkenbaar plaatje, de Klundert. Jaren "naast" gelegen in de rommelhaven in Enkhuizen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:03

jeetje77 schreef:
Herkenbaar plaatje, de Klundert. Jaren "naast" gelegen in de rommelhaven in Enkhuizen.

Prachtig schip. Echt onze droom, haha. We hebben vorig jaar een rondleiding gehad van de eigenaar :).

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:26

Prachtige foto's! <3 Mijn opa & oma hebben jaren een platbodem gehad en dus zeer regelmatig mee wezen zeilen, echt mooie herinneringen. Mijn oom en tante hadden ook een zeilschip, echt zo'n grote met meerdere masten ook nog geloof ik, zeilden veel op de waddezee. Hier in Zweden zie je helaas alleen maar kunststof zeilboten, niks gaat boven een echt houten schip!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:27

Prachtige en sfeervolle foto's!
De naam van de boot is ook heel toepasselijk :D
Kost het nou veel in onderhoud om zo'n boot te bezitten?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16244
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:39

Prachtige foto's. Ik vind de compositie van de foto's ook erg mooi en gepast <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:42

Piekosjj schreef:
Prachtige foto's! <3 Mijn opa & oma hebben jaren een platbodem gehad en dus zeer regelmatig mee wezen zeilen, echt mooie herinneringen. Mijn oom en tante hadden ook een zeilschip, echt zo'n grote met meerdere masten ook nog geloof ik, zeilden veel op de waddezee. Hier in Zweden zie je helaas alleen maar kunststof zeilboten, niks gaat boven een echt houten schip!

Dank je wel <3.

Meerdere masten, dat was denk ik een Klipper. En hout... Dat is echt een nachtmerrie, ik ben heel erg blij dat onze dame van staal is :=. Alsnog hebben we genoeg hout, en het werk eraan... Pffffrt :)). Maar het is zo mooi <3.

Cayenne schreef:
Prachtige en sfeervolle foto's!
De naam van de boot is ook heel toepasselijk :D
Kost het nou veel in onderhoud om zo'n boot te bezitten?

Dank je wel :D.

Ze heeft die naam sinds haar bouw in 1968. Ze is tegelijk met zusterschip Greate Pier gebouwd in Joure. It Houten Hynder was een zeilschip van de echte Greate Pier :D.

En ja, het is vrij veel onderhoud. En het kost ook een hoop geld, als je het goed wil doen. Zo'n 1500-2000 per jaar, ongeveer :). Grotere boten meer, kleinere boten minder. Het ligt ook aan de leeftijd, de staat en het materiaal.

Maureen95 schreef:
Prachtige foto's. Ik vind de compositie van de foto's ook erg mooi en gepast <3

Dank je wel <3.

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:07

_San87_ schreef:
jeetje77 schreef:
Herkenbaar plaatje, de Klundert. Jaren "naast" gelegen in de rommelhaven in Enkhuizen.

Prachtig schip. Echt onze droom, haha. We hebben vorig jaar een rondleiding gehad van de eigenaar :).


Snap ik, zo'n stoer schip. Je had er meer. De MD3 en de witte olifant geloof ik. Maar dat is van toen ik nog op de charter werkte 25 jaar geleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 22:18

jeetje77 schreef:
_San87_ schreef:

Prachtig schip. Echt onze droom, haha. We hebben vorig jaar een rondleiding gehad van de eigenaar :).


Snap ik, zo'n stoer schip. Je had er meer. De MD3 en de witte olifant geloof ik. Maar dat is van toen ik nog op de charter werkte 25 jaar geleden.

Vijf in totaal. De TD1, van hout. De TD3 werd als vervanger gebouwd, ook was er de Raptor (TD2), en idd de MD3 (oorspronkelijk KL6) en De Witte Olifant TD4.

TD3, MD3/KL6 en TD4 varen nog. Die andere twee weet ik niet, ik weet dat de TD2 jaren geleden eens te koop stond. De TD1 was in 1882 al uit militaire dienst.

Urbanus

Berichten: 44950
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:23

Jaaaa! Ik ben groot geworden op boten maar heb nooit leren zeilen :\

Ben het nu wel aan het overwegen, vond het vroeger zo gaaf met mijn ouders.

Wanneer gaan we cocktails drinken op jouw boot?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 22:24

Urbanus schreef:
Jaaaa! Ik ben groot geworden op boten maar heb nooit leren zeilen :

Ben het nu wel aan het overwegen, vond het vroeger zo gaaf met mijn ouders.

Wanneer gaan we cocktails drinken op jouw boot?

Als Mkango in NL is, zij wil ook zeilen :)).

Urbanus

Berichten: 44950
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [Foto] Platbodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:27

JA

jeetje77

Berichten: 3469
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:35

[quote="_San87_"]
Vijf in totaal. De TD1, van hout. De TD3 werd als vervanger gebouwd, ook was er de Raptor (TD2), en idd de MD3 (oorspronkelijk KL6) en De Witte Olifant TD4.

TD3, MD3/KL6 en TD4 varen nog. Die andere twee weet ik niet, ik weet dat de TD2 jaren geleden eens te koop stond. De TD1 was in 1882 al uit militaire dienst.[/quote.]

Wauw, dat wist ik niet. Super leuk om te lezen. Tnx.