[VRAAG]Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

[VRAAG]Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 21:58

Hoi allemaal,

Al enige tijd zit ik erover te denken om mijn gehele Pentax set te verkopen en over te stappen naar Canon. Dit i.v.m. een groter (tweedehands) aanbod.

Idealiter heb ik een body met een groothoek voor het stormchasen en een 70-200 voor de paarden. Het leukste is natuurlijk 2.8, maar dat budget heb ik op het moment niet (helemaal).

Wat opties die ik bedacht heb:

1) Een goedkope instapbody van Canon, tweedehands, bv. een 600D. Dan kijken voor bv een Sigma 70-200 2.8 (en eerst een wat meer 'standaard' lensje voor het chasen?)
2) Een goede/nieuwere body aanschaffen, bv. 7D mark II (tweedehands) en dan (evt. tweedehands) 'standaard' groothoek en zoomlens erbij
3) Direct de overstap maken naar systeem. Daarbij heb ik op dit moment de Canon EOS R50 op het oog, met een 18-45mm 4.5-6.3 en een 55-210mm 5-7.1. Beide lenzen hebben IS.

In het verleden heb ik gefotografeerd met een 70-200 2.8, die scherpte-diepte en kwaliteit is natuurlijk fantastisch. Daar ga ik met bovenstaande niet aan komen, maar ik *denk* :') dat ik daar wel mee kan leven. In mijn huidige set heb ik ook geen 2.8 zoomlens meer (autofocus van desbetreffende lens is kapot).

Voor- en nadelen/vragen:
Optie 1: lager aantal foto's per seconden, niet het meest ideale voor de sport.
Optie 2: hoeveel ga ik merken van de hogere mogelijkheiden en kwalteit van deze body met een standaard zoomlens?
Optie 3: 2.8 lenzen zijn duur! Maar de camera zelf is wel weer een nieuwere technologie, dus ik verwacht dat daar ook winst in zit, hoe zien jullie dit? Plus, het (gebrek aan) gewicht is voor mijn polsen een stuk fijner. Ik moet met PC werk en langere autoritten eigenlijk standaard braces om door overbelasting in het verleden. Dit speelt makkelijk weer op.

Welke optie levert volgens jullie de meeste fotokwaliteit op? Wat is het meest verstandig naar de toekomst toe? En, niet onbelangrijk... heb ik een optie gemist? :)

Super bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door Muiz op 04-01-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:14

Ik zou sowieso voor een systeemcamera gaan :j Dat is toch de toekomst, dus als je nu gaat investeren in nieuwe lenzen dan is het wel fijn als die nog 20 jaar mee kunnen, niet te hard in waarde zakken en ook evt op een volgende body passen. Met adapters moeten werken is niet ideaal, en inderdaad is het gewicht van systeem een heel groot voordeel.

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 22:18

Ja, dat is ook een beetje mijn afweging. Heb je enig idee of de mount die ze gebruiken (RF heeft de camera die ik op het oog heb) ook de 'standaard' blijft? Hoe groot is de kans dat ze de hele zaak weer omgooien? Dat is dan weer de andere afweging. :') Zover ik weet is het bij DSLR altijd wel (redelijk) gelijk gebleven, dus ik ga er een beetje vanuit dat het voor de systeemcamera's ook wel geldt.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:20

Pb

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:46

Die mount zal lange tijd hetzelfde blijven, daar mag je wel vanuit gaan :j

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 15:15

Top, dankje! Ik ben gisteren bij Kamera Express geweest om eens te informeren en voelen en heb net mijn bestelling geplaatst. Het is de Canon R50 geworden met twee lenzen erbij, dus inderdaad maar vast de overstap naar systeem. Wat is het licht! :oo

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG]Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:30

Veel plezier ermee! Het gewicht ga je echt merken als je een hele dag op pad bent, heerlijk!

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VRAAG]Nieuwe cameraset kopen; wat is voor mij de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 15:31

Dankjewel! Zal allemaal best wel even wennen zijn, ook omdat ik van een ander merk kom natuurlijk. Maar dat komt wel weer goed, instellingen heb je meestal zo gevonden.