[VRAAG] Bewerking anders na printen en ander scherm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

[VRAAG] Bewerking anders na printen en ander scherm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 21:25

Misschien kan iemand mij helpen hier :(

Ik heb sinds kort de canon eos rp met een viltrox adapter voor mijn lenzen die vandaag binnen kwam. Natuurlijk even direct testen!

Ik merk dat ik tegen een puntje aanloop, niet eens de camera zelf maar vooral in de na bewerking..
Ik bewerk het op mijn gekalibreerde scherm (ik heb een spider daarvoor)
En soms print ik de fotos uit en bekijk ik het natuurlijk op mijn scherm.
Maar oh, wat een verschil vergeleken met mijn andere camera..

Zit er wat fout in mijn instellingen van de camera, of kan ik ergens zien of er iets verkeerd staat met mijn instellingen bij adope Lightroom of Photoshop?
Iemand die met mij mee kan kijken..
Zo kan ik mijn foto natuurlijk niet afdrukken op canvas voor mezelf

Het is zowel op de telefoon als via de printer zo verkleurd.. had ik niet

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 05-01-24 02:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Bewerking anders na printen en ander scherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:10

Hoe lang geleden heb je gekalibreerd? En met welk kleurprofiel werk je (zowel in camera als in lightroom/photoshop)?

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 23:05

Liselot schreef:
Hoe lang geleden heb je gekalibreerd? En met welk kleurprofiel werk je (zowel in camera als in lightroom/photoshop)?


Een week geleden, ik kan het nog een keer opnieuw doen. Altijd als ik mijn scherm op start moet ik eerste de kalibreer programma openen zodat het scherm naar het goede springt.
Het leek gewoon goed te staan. (Zou morgen eens opnieuw kalibreren.)

sRGB werk ik in

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Bewerking anders na printen en ander scherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 09:08

Heb je ook rekening gehouden met het licht bij het kalibreren? Als je kalibreert bij daglicht, maar de geprinte foto ‘s avonds bij kunstlicht vergelijkt dan zal de kleur altijd heel anders lijken.
Verder zou ik niet er vanuit gaan dat je printer de juiste kleuren drukt. Laat een foto liever via een fotoservice afdrukken.
Maar als er zo veel verschil is tussen de foto’s uit verschillende camera’s dan zou ik eigenlijk verwachten dat het probleem zit in de nabewerking en niet zo zeer in het beeldscherm/printer?

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:21

8nnemiek schreef:
Heb je ook rekening gehouden met het licht bij het kalibreren? Als je kalibreert bij daglicht, maar de geprinte foto ‘s avonds bij kunstlicht vergelijkt dan zal de kleur altijd heel anders lijken.
Verder zou ik niet er vanuit gaan dat je printer de juiste kleuren drukt. Laat een foto liever via een fotoservice afdrukken.
Maar als er zo veel verschil is tussen de foto’s uit verschillende camera’s dan zou ik eigenlijk verwachten dat het probleem zit in de nabewerking en niet zo zeer in het beeldscherm/printer?


Scherm even opnieuw gekalibreerd.
Ik gebruik de preset die ik ook bij mijn vorige camera gebruikte. Als ik het toen uitprinten of op de telefoon bekeek kwam het aardig overheen. Nu zit er zo'n verschil in

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Bewerking anders na printen en ander scherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:26

Gebruik je echt alleen een preset, of doe je ook handmatig kleuren bewerken?
Het idee van een preset is eigenlijk dat je eerst zelf de basishandelingen uitvoert (dus belichting, contrast, kleurtemperatuur, verzadiging enz, want dat is voor elke camera en situatie anders) en daarna hoor je eigenlijk pas een preset te gebruiken, om een foto een bepaalde look te geven.

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:34

8nnemiek schreef:
Gebruik je echt alleen een preset, of doe je ook handmatig kleuren bewerken?
Het idee van een preset is eigenlijk dat je eerst zelf de basishandelingen uitvoert (dus belichting, contrast, kleurtemperatuur, verzadiging enz, want dat is voor elke camera en situatie anders) en daarna hoor je eigenlijk pas een preset te gebruiken, om een foto een bepaalde look te geven.

Klopt dat doe ik. De basis voor een normale foto, contrast, belichting, schaduw. En dan de preset. Zelf doe ik niks aan de kleur.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VRAAG] Bewerking anders na printen en ander scherm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:41

Wat ik zelf dan eens zou proberen (mits je de oude camera nog hebt): maak eens met beide camera’s een paar foto’s van hetzelfde onderwerp, zelfde belichting, en vergelijk die dan eens in Lightroom.
Als de kleurtinten bij de nieuwe camera dan veel anders zijn dan weet je in de nabewerking waar je rekening mee moet houden, en zoiets kun je ook ín de camera al instellen via een kleurprofiel.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:58

Vaak bij een nieuwe camera zal je ook die preset moeten aanpassen aan die camera. Ze hebben allemaal net andere kleuren enzovoorts die ze meegeven en moeten dus ook anders bewerkt worden.

Verder, wat voor printer gebruik je
Dat een ander scherm het er anders uit laat zien is normaal. Die zijn niet gekalibreerd en staan allemaal anders ingesteld. Foto's die op mijn scherm en afgedrukt door fotobedrkjf helemaal perfect zijn zien er op bijvoorbeeld telefoons anders uit en niet zo goed. Ik bewerk dus anders voor afdrukken als voor social media. En afdrukken alleen via professionele bedrijven waar ze niet nog eens aan de foto's gaan sleutelen.

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 13:29

Mhh, een beetje gek , alsof mijn kalibreer apparaat niet goed is.
Mijn vorige fotos (met andere camera kwam de bewerking er wel mooi uit bij Adobe) wanneer gekalibreerd


Ik heb mijn scherm eens op zijn eigen instellingen gezet en dan komt het er erg vergelijkbaar uit.

Maar ik ben nog niet helemaal tevreden
Afbeelding