Oudere systeemcamera's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 15:30

Dit najaar staat er een grote reis op de planning: 3 weken Tanzania *\o/*

Waarvan 2 weken safari en hopelijk wild zien.

Nu wil ik graag een camera meenemen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn huidige fotocamera is de Nikkon Coolpix S9700 uit 2014, toestel ook in 2014 aangeschaft dus dit jaar 10 jaar oud.


Afbeelding

Screenshot van de kenmerken van dit toestel.

Er komen matig mooie foto's uit, maar ik wil dit toestel eigenlijk niet meer meenemen naar Afrika.

Op zoek dus naar een ander toestel, maar dat is nog niet zo makkelijk!

Belangrijkste eis: max €250! Dit omdat er óók nog een nieuwere gopro aangeschaft gaat worden (huidige Hero 6 niet tevreden mee.) De gopro is fantastisch voor filmen én onderwater voor de laatste week in Mafia Eiland, maar is crap voor foto's maken.

Mijn huidige telefoon is een Samsung A51 van 2 jaar oud, deze gaat waarschijnlijk wel vervangen worden, maar zeer waarschijnlijk door een Samsung A14 of A34, met camera's die leuk zijn voor een snel kiekje, maar absoluut de kwaliteit missen om als hoofdcamera gebruikt te worden op safari.

Ik kijk dus voornamelijk naar 2e hands. Compactcamera's van na 2014 zijn er nog héél weinig, het meeste wat je ziet is spiegelreflex (zwaar!) En systeem camera's. Mijn voorkeur gaat uit naar die laatste, maar vind het wel lastig te bepalen welke lenzen ik dan moet hebben. Mijn oude Nikkon heeft 30x optische zoom, volgens mijn onderzoek vergelijkbaar met een 750mm lens?

Wat opvalt op marktplaats, dat camera's van 10 jaar oud, daar nog absoluut de hoofdprijs voor gevraagd wordt! Die toen de tijd €500-600 nieuw gekost hebben en die nu nog €300 zouden moeten opbrengen. Is dat normaal?

Ik kom redelijk veel de Sony Aplha 5100 en de 6000 tegen. En Cannon M10 en M100

De Sony Alpha 6000 zou nog €350 moeten kosten, voor een toestel uit 2017, dus dik 7 jaar oud ondertussen.

Welke ervaringen heeft Bokt met de 1e generatie systeem camera's en welke zijn aanrader en bij welke moet je ver weg blijven?

Over budget valt niet te onderhandelen, aangezien een nieuwe gopro óók zo €300 gaat kosten en ik een volledige nieuwe outfit moet aanschaffen, waarvan een blouse met broek al snel €80 per stuk kost (dus minimaal €160 voor een broek en blouses) en ik minimaal 3 setjes kleding nodig ga hebben voor 3 weken. (Één aan, één schoon, één te drogen.)

Daarnaast de afgelopen maand behoorlijk wat pech gehad met m'n auto en die geintjes hebben bij elkaar óók al €970... dus spaarpot is leeg...

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:32

Je weet dat als je een beetje zoomlens erbij wil dat je ook nog een paar honderd extra moet neertellen? Tenminste neem aan dat je ook graag wildlife op de foto zet en je dus met een kitlens niet voldoende dichtbij kunt komen? Ik zou kiezen voor of een GoPro of een fatsoenlijke camera. 250 euro is namelijk echt heel weinig voor systeemcamera en lens(en).

Eerlijk: Ik zou de GoPro niet doen. Ik heb er zelf 1 gekocht voor 6 maanden Zuid-Midden Amerika en hij zit nu al 2 maanden in mijn tas zonder eruit te komen. Heb ik geen mooie dingen gezien. Natuurlijk wel, ben bijvoorbeeld op de Galapagos geweest en heb daar ook zeker gefilmd, maar toch is er weinig waar je hem voor kunt gebruiken op reis

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 16:42

Travel_me schreef:
Je weet dat als je een beetje zoomlens erbij wil dat je ook nog een paar honderd extra moet neertellen? Tenminste neem aan dat je ook graag wildlife op de foto zet en je dus met een kitlens niet voldoende dichtbij kunt komen? Ik zou kiezen voor of een GoPro of een fatsoenlijke camera. 250 euro is namelijk echt heel weinig voor systeemcamera en lens(en).

Eerlijk: Ik zou de GoPro niet doen. Ik heb er zelf 1 gekocht voor 6 maanden Zuid-Midden Amerika en hij zit nu al 2 maanden in mijn tas zonder eruit te komen. Heb ik geen mooie dingen gezien. Natuurlijk wel, ben bijvoorbeeld op de Galapagos geweest en heb daar ook zeker gefilmd, maar toch is er weinig waar je hem voor kunt gebruiken op reis


Ik heb dus al een gopro en ik weet héél goed dat ik er absoluut 1 mee ga nemen en niet het exemplaar wat ik nu heb

De laatste week gaan we naar Mafia Eiland, één van de beste snorkel/duikstekken van de wereld! O.a. kan je tijdens het snorkelen Walvishaaien tegenkomen! Dus de Gopro gaat mee voor fotografie/filmen in/onder water! (En ja, mèt extra onderwaterhuis enz wat óók nog aangeschaft moet worden)

Mijn vraag gaat dan ook niet over wél of geen gopro, maar over welke oudere systeemcamera goede foto's maakt en welke nog een beetje fatsoenlijk geprijsd is.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:06

Leuk Tanzania, ik ben afgelopen jaar geweest. Mafia staat bij mij nog op het lijstje, ben benieuwd naar je foto's.

Ik weet niet of je al eerder op safari bent geweest, maar als je niet de Kilimanjaro op gaat wandelen of dagen door de savanne gaat wandelen zou ik er geen andere outfit voor aanschaffen hoor. Tijdens de safari's zit je hele dagen in een jeep en alles zit binnen 5 minuten onder een dikke laag stof, dus ik heb een korte broek gewoon een week aangehad. Ik had mijn Canon RP mee en een RF 100-400 mee. Daar heb ik mooie foto's mee kunnen maken en had ik ook echt wel nodig om ook de vogels etc. erop te krijgen. Zit helaas niet in je budget, maar mijn afweging was toen "Ik maak een droomreis die flink geld kost, dan is het zonde om met korrelige plaatjes thuis te komen." Dus in jouw situatie zou ik kijken of je het budget nog een klein beetje kan oprekken...
Als ik bij bijv Kameraexpress kijk naar 2e hands systeem camera's begint het bij €250 en dan heb je alleen een body... Ik ben zelf echt een Canon meisje en heb geen ervaring met de merken die ik in dat lagere segment daar tegenkom. Ben benieuwd naar de andere adviezen.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 18:10

Emj_23 schreef:
Leuk Tanzania, ik ben afgelopen jaar geweest. Mafia staat bij mij nog op het lijstje, ben benieuwd naar je foto's.

Ik weet niet of je al eerder op safari bent geweest, maar als je niet de Kilimanjaro op gaat wandelen of dagen door de savanne gaat wandelen zou ik er geen andere outfit voor aanschaffen hoor. Tijdens de safari's zit je hele dagen in een jeep en alles zit binnen 5 minuten onder een dikke laag stof, dus ik heb een korte broek gewoon een week aangehad. Ik had mijn Canon RP mee en een RF 100-400 mee. Daar heb ik mooie foto's mee kunnen maken en had ik ook echt wel nodig om ook de vogels etc. erop te krijgen. Zit helaas niet in je budget, maar mijn afweging was toen "Ik maak een droomreis die flink geld kost, dan is het zonde om met korrelige plaatjes thuis te komen." Dus in jouw situatie zou ik kijken of je het budget nog een klein beetje kan oprekken...
Als ik bij bijv Kameraexpress kijk naar 2e hands systeem camera's begint het bij €250 en dan heb je alleen een body... Ik ben zelf echt een Canon meisje en heb geen ervaring met de merken die ik in dat lagere segment daar tegenkom. Ben benieuwd naar de andere adviezen.


De speciale kleding die ik wil aanschaffen, is kleding van het merk Craghoppers en is insecten werend. En dat schijnt wel nodig te zijn, wij gaan naar een aantal onbekende parken rondom Dar Es Salaam. Zijn daar behoorlijk wat muggen (en hoog malaria risico, dus óók pillen slikken) en er zit een vervelende stekende vlieg. Daarnaast is dat kleding met lange mouwen en lange (afrits) broek. Sowieso wordt donkere/lichte en felle kleuren kleding afgeraden. Liefst kaki kleur kleding.

En het budget omhoog is gewoon lastig, omdat ik maar een wajong uitkering heb (en dus net bijna €1000 aan kosten aan m'n auto heb gehad) en er gewoon héél veel nog aangeschaft moet worden. Want naast camera's en accessoires bijvoorbeeld óók een nieuwe handbagage tas... en die dingen kosten ook gemakkelijk €150. Dus het is én én én wat aangeschaft moet worden.


Daarom ook liever GEEN goedbedoelde opmerkingen meer over het budget opkrikken en/of mijn keuzes over kleding/ gopro enz

Graag ervaringen over de oudere generatie systeemcamera's.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:20

Eerlijk, als 250 euro je budget is, zou ik gewoon die Nikon Coolpix meenemen. Je gaat voor dat geld echt geen camera vinden die een betere kwaliteit foto's maakt en dat zoom bereik heeft.

Daarnaast zodra je een systeemcamera met een flinke zoom wilt, dan heb je ook meteen een flink gewicht. Vergelijkbaar met het gewicht van een spiegelreflex camera.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:24

Ah tse tse vliegen waarschijnlijk. Dat zijn inderdaad etters. Herkenbaar dat de kosten oplopen. Maar veel succes, enne, het is nog altijd bokt hè. Het staat ons allemaal vrij om je goedbedoelde adviezen te geven, ook als jij daar geen zin hebt. Succes met het vinden van de adviezen die wel aanstaan, maar mensen mogen hun mening geven. En jij mag er natuurlijk ook bij blijven dat het logisch is om voor 100derden euro’s kleding te kopen die je waarschijnlijk nooit meer gebruikt. En welke camera het ook wordt, denk aan een extra accu en kijk ook naar de prijs van extra geheugenkaarten. In oude camera’s moet vaak nog een grote maat aan geheugenkaarten en die zijn flink aan de prijs, vooral als je er een aantal nodig hebt. Wil je vast niet horen want gaat niet over camera’s, maar wel iets om mee te nemen in je budget.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:28

Ik ben het met Oji eens. Als je en een camera wil en daarvoor ook nog een objectief moet kopen zit je ver boven budget en niet eens voor echt betere kwaliteit. Degene waar je iets aan hebt zijn zelfs tweedehands prijzig en niet binnen budget.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 18:42

Emj_23 schreef:
Ah tse tse vliegen waarschijnlijk. Dat zijn inderdaad etters. Herkenbaar dat de kosten oplopen. Maar veel succes, enne, het is nog altijd bokt hè. Het staat ons allemaal vrij om je goedbedoelde adviezen te geven, ook als jij daar geen zin hebt. Succes met het vinden van de adviezen die wel aanstaan, maar mensen mogen hun mening geven. En jij mag er natuurlijk ook bij blijven dat het logisch is om voor 100derden euro’s kleding te kopen die je waarschijnlijk nooit meer gebruikt. En welke camera het ook wordt, denk aan een extra accu en kijk ook naar de prijs van extra geheugenkaarten. In oude camera’s moet vaak nog een grote maat aan geheugenkaarten en die zijn flink aan de prijs, vooral als je er een aantal nodig hebt. Wil je vast niet horen want gaat niet over camera’s, maar wel iets om mee te nemen in je budget.


Jep, de tse tse vlieg. En de kleding gaat zeker óók na Tanzania nog regelmatig gedragen worden. Ik loop sowieso 9/12 maanden in een dunne wandelbroek rond, dus de broeken gaan daarna gewoon door als normale broek. En ik maak graag meerdaagse wandelingen met backpack op en tent mee, waarvoor die broeken ook uitstekend geschikt zijn. De shirts met lange mouwen zullen wat vaker in de kast blijven, maar ook tijdens het kamperen kunnen die prima van pas komen. Ben in Brabant wel eens volledig lek gestoken binnen enkele minuten. Ik heb ook liever iets met lange mouwen aan dan dat ik deet smeer (zal in Tanzania wel moeten, daar is het zo veel mogelijk én én)

Kwa camera... tja, ik was er al bang voor. Maar de oude nikkon maakt écht geen mooie foto's dus die wil ik eigenlijk écht niet meer meenemen.

@emj_23 wat zijn jouw ervaringen met de oudere Cannon toestellen? En bedankt voor de overige tips!

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:46

Kijk eens naar de mogelijkheid iets te huren. Dan ben je voor je vakantie mogelijk hetzelfde kwijt maar heb je wel de foto's die je wilt.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Oudere systeemcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:09

Ik had hiervoor de 500d, maar dat is een spiegelreflex. Ik snap je argument qua gewicht namelijk echt wel, en die was, met lens, best zwaar. Maar als je geen gewichtrestrictie hebt van bijv 15 kg op een van die kleine vliegtuigjes zou ik gerust een spiegelreflex meeslepen op safari. Ik was daar wel heel tevreden over. Heb een van de Canon powershots ook wel eens in handen gehad (niet op safari). Kwamen ook mooie foto’s van. Misschien kijken of je toch een fatsoenlijke compactcamera 2hands kan vinden? Of lenen van iemand? Hadden meerdere mensen mij aangeboden, zorgen dat je goed verzekerd bent voor het geval dat. Blijft lastig, ik weet hoe duur die vakanties zijn en het blijft schipperen. Ik heb tse tse vliegen trouwens dwars door spijkerbroeken zien steken.. Heb zelf nog een mooi litteken van zo’n rotbeest.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:16

Die oudere camera's ben je er niet met alleen de body. Daar komt je objectief nog bij en dat past écht niet in jouw budget. De body kan je goedkoop krijgen, hoewel ik het niet zou uitgeven voor zulke cameras meer, de objectieven die je nodig hebt niet. Zoveel zoom als jij wilt is onbetaalbaar, maar sowieso een lens die genoeg kwaliteit heeft is echt meerdere malen X jouw budget voor de camera.
Dan kan je nog beter gewoon een nieuwe compact camera gaan halen met veel zoom. Daar heb je eerder wat in jouw budget.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:18

De systeemcamera an sich heb je niet veel aan (de genoemde canons vond ik erg slechte kwaliteit leveren). Het probleem gaat hem zitten in de lens. Want met een 18-55 kitlens ga je geen beest op de foto zetten. Je hebt al snel een 100-400 nodig of een 70-200 met extender. En geen van de genoemde lenzen ga je onder de 250 euro vinden.

Je hebt lenzen nodig om te kunnen fotograferen, zonder lenzen is een body waardeloos. En nog meer dan de body gaan de lenzen de kwaliteit van je foto’s bepalen. Je gaat voor 250 euro geen body met lens vinden (met een focaal bereik waar je iets aan hebt op safari). Je gaat zelfs geen body met een matige kwaliteit lens vinden voor dat bedrag.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 19:51

MyWishMax schreef:
Die oudere camera's ben je er niet met alleen de body. Daar komt je objectief nog bij en dat past écht niet in jouw budget. De body kan je goedkoop krijgen, hoewel ik het niet zou uitgeven voor zulke cameras meer, de objectieven die je nodig hebt niet. Zoveel zoom als jij wilt is onbetaalbaar, maar sowieso een lens die genoeg kwaliteit heeft is echt meerdere malen X jouw budget voor de camera.
Dan kan je nog beter gewoon een nieuwe compact camera gaan halen met veel zoom. Daar heb je eerder wat in jouw budget.


Een nieuwe compact camera met veel zoom zou mijn 1e optie zijn.

Maar die zijn tegenwoordig echt onvindbaar!

De goedkoopste compact camera met een beetje zoom gaat tegenwoordig voor €650 over de toonbank! Die dingen zijn echt absurd duur geworden in de afgelopen 10 jaar!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:11

Ik schrik van de 2e hands prijzen maar ms kom je hem een keer tegen voor een voor jou betaalbare prijs. De Sony RX10 IV. Deze is echt perfect voor iets als een Safari. Eén vaste lens die extreem kan zoomen en nette kwaliteit levert.
Op marktplaats zag ik ze nog wel ver boven je budget staan maar je weet maar nooit, zou hem zeker af en toe eens intoetsen.
Deze versie wordt nog steeds verkocht maar hij bestaat al jaren dus ms dat je er wel eens eentje ziet met wat meer kliks.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 11:12

boeflover schreef:
Ik schrik van de 2e hands prijzen maar ms kom je hem een keer tegen voor een voor jou betaalbare prijs. De Sony RX10 IV. Deze is echt perfect voor iets als een Safari. Eén vaste lens die extreem kan zoomen en nette kwaliteit levert.
Op marktplaats zag ik ze nog wel ver boven je budget staan maar je weet maar nooit, zou hem zeker af en toe eens intoetsen.
Deze versie wordt nog steeds verkocht maar hij bestaat al jaren dus ms dat je er wel eens eentje ziet met wat meer kliks.


Prachtige camera, maar zelfs 2e hands niet te betalen €800+, wat ook niet gek is met een nieuwprijs van €1600.

Maar je hebt me wél aan het denken gezet, deze Sony is namelijk een zogenaamde bridge camera en dat is precies wat ik eigenlijk zoek!

Ik zoek een vervanger van mijn 10 jaar oude superzoom compact camera en ik denk dat een Bridge camera daar een goede opvolger voor is.

Ik hoef namelijk niet perse iets met verwisselbare lenzen, ik zoek gewoon een leuke camera met voldoende zoom waar mooie plaatjes uit komen. Of in ieder geval betere foto's dan uit m'n huidige telefoon en de oude compact camera. Veel verstand van fotografie heb ik niet :+ schiet nog altijd 100% op de autostand.

Maar de foto's uit de oude Nikkon zijn vaak bewogen en dat is zonde.

Bewogen heb je vaker met veel inzoom, weet ik en ik ga kijken of ik een klein statief mee kan nemen.

Heb wel al wat modellen voorbij zien komen uit bijvoorbeeld 2016-2017 maar moet nog eens per merk een lijstje gaan maken welke modellen voldoen aan mijn eisen.