[tek] Aquarel-potlood tekening + tekening met inkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

[tek] Aquarel-potlood tekening + tekening met inkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:43

Pas geleden (paar dagen terug) had ik mijn aquarel potloden uitgeprobeerd en er een paardje mee gemaakt. Ik heb in stappen foto's er van gemaakt:

eerst alles met potlood doen (sorry van de vinger Bloos)
Afbeelding

Toen de manen met water gedaan en de hals/nek:
Afbeelding

Alles gedaan, achtergrondkleurtje erbij en: klaar!
Afbeelding

Ik vind bovenstaande tekening/schilderij (wat is het?) niet echt mooi, maar ik vond het wel erg leuk om te doen, dus ik ga er vaker mee werken.

Nu mijn inttekening, gisterenavond gemaakt. Het is iets van een zeemeermin oid. Er moet nog een achtergrond bij, maar dat durf ik niet goed. Hier dus graag tips over! Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoiets heb gemaakt of dat het ooit goed lukte met oost-indische inkt, dus ik vind deze nog wel goed gelukt.
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Commentaar en tips en dergelijke zijn altijd welkom!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:59

Geweldig die zeemeermin!
Dat paard is ook erg leuk, maar hoe breng jij je water aan op je tekening?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 18:08

Ik doe dat water erop met een vochtig penseeltje, daar waar ik met het potlood harder gedrukt heb is wat meer water nodig en daar gebruik ik dus een nat penseel voor.
Bedankt trouwens!

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:10

Ah oke, dat dacht ik al, ik heb nooit zin in het prigelwerk, en gebruik een klein stukje spons, gewoon afgeknipt, gaat erg makkelijk Lachen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:23

ik vind die zeemeermin echt super, het heeft iets menselijks maar toch ook weer helemaal niet... en dat paard is mooi nadat 'ie vochtig is, mij lukt dat nooit dus (kliederzooi Tong uitsteken)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 18:23

Frostwood: Maar krijg je dan niet snel dat je allemaal vegen krijgt? (nog erger dan hier op de hals te zien is en rechtsboven in het groen)
Of van die puntjes omdat er in spons gaatjes zit?

Yessy: Bedankt! Bloos

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:36

mooie tekeningen anne
vooral die zeemeermin is erg mooi
mooie strakke lijnen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:53

Annetje schreef:
Frostwood: Maar krijg je dan niet snel dat je allemaal vegen krijgt? (nog erger dan hier op de hals te zien is en rechtsboven in het groen)
Of van die puntjes omdat er in spons gaatjes zit?

Yessy: Bedankt! Bloos


Deppen deppen deppen deppen deppen Tong uitsteken en nog meer deppen Lachen
En daarna eventueel nog met keukenrol deppen Lachen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:03

oef die keukenrol dat ken ik *veeeeeg* weer een tekening verpest Tong uitsteken

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:42

Die zeemeermin is echt super mooi! Haha!
Dat paard ook Lachen Mooi hoor

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:01

Ik vind de lijnen van de zeemeermin heel strak gedaan... met pen en inkt? Misschien vind je het leuk om een keer met klein penseel en inkt te werken, kan je vaak meer 'zwier' in je lijnen krijgen.

Ik vind de aquareltekening eigenlijk heel 'vlak' weinig detail, en vooral weinig gedaan met schaduwwerking. Ik weet zelf niets van aquarelpotlood, maar wat ik juist het fijne van aquarelverf vind is dat je lekker met een klein penseel kan pielen om details en schaduw goed te krijgen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:07

Ellende schreef:
Ik vind de lijnen van de zeemeermin heel strak gedaan... met pen en inkt? Misschien vind je het leuk om een keer met klein penseel en inkt te werken, kan je vaak meer 'zwier' in je lijnen krijgen.
Ja dat zei mijn vader ook al (die werkte daar vroeger altijd mee) maar ik ben bang dat ik mijn penselen dan niet meer schoon krijg. Ik heb er namelijk maar twee en kan er hier in de buurt geen penselen vinden die de haren mooi hebben staan.

Citaat:
Ik vind de aquareltekening eigenlijk heel 'vlak' weinig detail, en vooral weinig gedaan met schaduwwerking. Ik weet zelf niets van aquarelpotlood, maar wat ik juist het fijne van aquarelverf vind is dat je lekker met een klein penseel kan pielen om details en schaduw goed te krijgen.
Mij lukte dat dus absoluut niet om gedetailleerd te werken. Het was ook zo dat nadat alles opgedroogt was, ik niet nog een keer ergens met het potlood de schaduwen donkerder kon maken of iets anders nuanceren. Dus ik denk dat ik dat had moeten doen toen ik het alleen getekent had (meer verschil tussen schaduw enzo)

Weten jullie misschien iets voor een achtergrond bij de zeemeermin? Ik vind het zo zo kaal namelijk.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:16

Een onderwaterkasteel met veel wuivend zeewier?

mijn ervaring is dat je oostindische inkt goed uit penselen krijgt hoor. Ik weet niet waar je woont, maar hier in leiden zit een goede zaak, veel keus. En je hebt de Harolds in Rotterdam (waar ik van mezelf op dit moment niet mag komen omdat ik geeen geld heb Lachen )

En over de aquarelpotloden: ik zou zeggen, gooi die krengen weg en gebruik echte aquarel Knipoog

(alhoewel ik tekeningen gezien heb die met aquarelpotlood gedaan waren... *wow* )

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:32

Ik vrees dat die winkels voor mij een beetje ver weg zijn, maar ik heb familie daar wonen (Rotterdam) en ik ben binnenkort jarig dus ik vind dat ik penseeltjes van hun krijg Bloos
Ik denk trouwens dat ik met gewone aquarelverf ook niet veel kan Haha! Heb er nooit mee gewerkt dus dan kan ik dat ook niet denk ik.
Jij werkt daar veel mee of niet?

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:47

Ik zou de achtergrond met aquarel doen, beetje blauw-groen achtige tinten.. op zich is aquarel niet heel moeilijk om mee te werken maar je moet wel papier hebben wat de verf goed opneemt,

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:19

Die zeemeermin is echt heel erg mooi! Heb je het zelf bedacht of is het van een bestaand plaatje nagetekend, zowiezo erg knap.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:35

Ik vind de zeemeerming echt prachtig, ik zou er geen achtergrond bij tekenen. Het heeft juist iets, doordat ze zo alleen op het blad staat. Het "gebrek" aan schaduw stoort mij niet, het staat mooi zo.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:22

Ik werk er inderdaad vrij veel mee... voorbeeldje:
http://132.229.150.31/eline/temp/bokt/herfst%2Ejpg
Het is niet zo moeilijk... je moet van licht naar donker werken, donkere lagen over de lichte heen...


Beschrijf dan wel heel goed de penselen die je wil hebben, anders heb je kans dat ze met dingen aankomen waar je helemaal niets aan hebt Lachen

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:18

Ellende schreef:
Ik werk er inderdaad vrij veel mee... voorbeeldje:
http://132.229.150.31/eline/temp/bokt/herfst%2Ejpg


Jeetje Ellende ik moet zeggen dat ik die echt supermooi vind
Doe je dit ook in opleiding of is het gewoon een hobby???

Annetje: Ik vind die zeemeermin echt heel goed gelukt *LOL*
Mooi zo met die strakken lijnen.
Als achtergond zou ik het niet te druk maken om de zeemeermin goed uit te laten komen. Ik zou iig blauw ( zee ) nemen en daar dan wat ruig getekende wier in maken en evt. wat tropische vissen als je dan kan maar niet te overheersend. De zeemeermin moet wel op de voorgrond blijven

Dat paard vind ik persoonlijk iets minder. Ik vind daar de manen bijvoorbeeld te glad. Ik weet niet goed hoe ik het nou moet zeggen maar iets lijkt er in verhouding niet helemaal aan te kloppen.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:24

De zeemeermin is echt super OK dan! Mooi gedaan hoor OK dan!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 14:03

Summetje: Ik heb het helemaal zelfverzonnen.

Ellende: hoe ziet aquarelverf er eigenlijk uit? Heb je dat in tubes/potjes/of in harde vorm (net als in die kinder-verfdozen) Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik daar ooit mee gewerkt heb. Ik werkte altijd met plakaatverf, nu steeds met acryl omdat ik plakaat niet mooi vind. Ik probeer nu ook steeds andere technieken enzo uit, dus nu moet ik nog écht aquarelleren!

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:38

ik vind de zeemeermin heel knap!!!
zoiets zou ik echt niet kunnen
alleen vind ik dat je bij het paard wat meer schaduw kunt aanbrengen

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 01:47

die inkttekening vind ik mooii!! *LOL*

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:11

hm.. niet echt mijn smaak van tekenen.. Scheve mond maar tog knap gedaan....

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:53

Annetje schreef:
Summetje: Ik heb het helemaal zelfverzonnen.

Ellende: hoe ziet aquarelverf er eigenlijk uit? Heb je dat in tubes/potjes/of in harde vorm (net als in die kinder-verfdozen) Ik kan me namelijk niet herinneren dat ik daar ooit mee gewerkt heb. Ik werkte altijd met plakaatverf, nu steeds met acryl omdat ik plakaat niet mooi vind. Ik probeer nu ook steeds andere technieken enzo uit, dus nu moet ik nog écht aquarelleren!



ik heb aquarelverf in tubetjes