Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:54

Hoe onmogelijk moeten ze gaan worden?
Hooguit booster en pcr?

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:26

smurffie schreef:
Hoe onmogelijk moeten ze gaan worden?
Hooguit booster en pcr?


Verplichte quarantaine, ondanks booster en negatieve PCR? Grenzen sluiten voor NL?
Geen eettentjes open op de piste? (Dit is natuurlijk geen onoverkomelijke situatie)

Dit zijn dingen die ik nu ff zo bedenk. Je zag hoe snel het ging met de regels in Oostenrijk en heb echt geen zin om ff 2000€ te moeten betalen zonder vakantie :+

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:28

Dat is toch een heel logisch risico? Jij wil op vakantie dus dat de reisorganisatie zegt eigen risico lijkt me niet raar.

Het is aan jou of je dat aandurft of dat je annuleert.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:36

Spenk schreef:
Dat is toch een heel logisch risico? Jij wil op vakantie dus dat de reisorganisatie zegt eigen risico lijkt me niet raar.

Het is aan jou of je dat aandurft of dat je annuleert.


Naja, dat weet ik dus niet of het logisch is. Voelt als verschuiven van de verantwoordelijkheid.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:42

Mij lijkt dat als met gewone regels je niet kunt gaan dat je je geld terug moet krijgen.
Stel je mag medisch gezien geen booster en dat verandert na boeking. Dan is het iets waar je niets aan kunt doen. De regels veranderen en je krijgt het dan of via sunweb of via de reisverzekering terug verwacht ik.
Als je in quarantaine moet heb je ook geen vakantie, dus dan lijkt mij ook dat je je geld terugkrijgt. Want reizen is onmogelijk. Of als je niet meer mag gaan omdat grenzen dicht gaan. Dan heb je altijd de mogelijkheid gehad voor omboeken.
Een positieve pcr test voor vertrek valt onder je annuleringsverzekring, want je bent volgens de test ziek. Dan betaalt die de reissom terug.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:27

Zal mijn ervaring ook delen.
Ik ben op dit moment in Zwitserland voor een paar dagen skiën.
Mijn man is niet gevaccineerd en ik wel (geen booster). Hebben voordat we weggingen een test gedaan. Alleen bij het hotel (inchecken) moesten we deze laten zien verder onderweg nergens controle gehad. Ook niet voor een skipas etc.

Bussen naar de lift worden gewoon volgestouwd net zoals de grotere gondels 50+ mensen. Wel met mondkapje uiteraard.
Sommige restaurants op de piste vragen zelfs buiten een QR code maar bij de meeste tentjes kun je zonder controle zitten (buiten) binnen is wel controle op 2G.

Wij kunnen hier dus prima vakantie vieren (met een ongevaccineerde erbij). Eten warm op de berg buiten en savonds op de hotelkamer een broodje die we bij de bakker kopen.
Ontbijt wordt na het invullen van een formulier op de kamer gebracht.

Als je langer als 4 dagen blijft moet je overigens wel testen als ongevaccineerde tussen dag 4 en 7. Maar wij blijven maar 3 dagen.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 17:56

Ik vermaak me zeer met het doorlezen van dit topic en heb heel veel zin om voor het eerst op wintersport te gaan. Nu heb ik een hele leuke jas gezien, zo'n hippe die over je hoofd heen aan en uit moet :Y)

Ik heb hem weggeklikt met het idee "is vast niet zo praktisch" maar ik vind elke andere jas die ik zie toch net niet zo leuk. Dus eigenlijk de vraag, als je een dag aan het skiën bent, hoevaak doe je dan je jas uit? open kan die tot halverwege de voorkant en aan de zijkanten als het warm is, maar als je op een gemiddelde dag 10 keer je jas aan en uit doet, is het misschien toch niet zo handig. Maar als je dat 3x doet, is het te doen denk ik.
First world problems natuurlijk :7 Maar ik vind het echt zo'n leuke jas :')

Edit: als we toch aan het vragen zijn. We zijn beide nog nooit wezen skien, dus het leek ons wel handig eens even te oefenen hier in Nederland. De indoor skihallen zijn allemaal aan de andere kant van het land, maar er zitten wel van die rollerbanen in de buurt. Is dat een beetje oke om op te oefenen? We nemen sowieso op vakantie zelf nog skiles, maar ik denk dat het wel lekker is als je al een beetje gevoel hebt, zodat je niet de hele week aan het klungelen bent.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:05

Ik heb mijn jas niet uitgedaan tijdens het skiën. Meestal ook niet in een restaurant, alleen op een warme dag 1x uitgedaan.

Ga je naar een echt koud gebied of wel wat warmere temperaturen? (bij ons was het een keertje 4 graden :Y) )

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:06

prugelpiet schreef:
Ik vermaak me zeer met het doorlezen van dit topic en heb heel veel zin om voor het eerst op wintersport te gaan. Nu heb ik een hele leuke jas gezien, zo'n hippe die over je hoofd heen aan en uit moet :Y)

Ik heb hem weggeklikt met het idee "is vast niet zo praktisch" maar ik vind elke andere jas die ik zie toch net niet zo leuk. Dus eigenlijk de vraag, als je een dag aan het skiën bent, hoevaak doe je dan je jas uit? open kan die tot halverwege de voorkant en aan de zijkanten als het warm is, maar als je op een gemiddelde dag 10 keer je jas aan en uit doet, is het misschien toch niet zo handig. Maar als je dat 3x doet, is het te doen denk ik.
First world problems natuurlijk :7 Maar ik vind het echt zo'n leuke jas :')
.


Zo lang je geen skibroek koopt met bretels lijkt me dit wel te doen :P .

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 18:32

Dat ligt eraan waar je heen gaat en wanneer. Wij gaan normaliter altijd rond de carnaval en vaak is dat eind februari begin maart. Dan kan het echt wel warm zijn als de zon schijnt. Dus dan doe ik met tussenstops vaak wel mijn jas open of uit. Zeker als we lekker op de top zitten. En binnen en met plassen vind ik het sowieso fijner om mijn jas uit te hebben.

Ik heb vroeger weleens wat skilessen op zo'n band gehad. Ik vond het op de sneeuw makkelijker dan op zo'n band. Maar het was wel wennen de eerste paar afdalingen op de sneeuw, want op de band was ik vooral bezig met niet van de band af te vliegen aan de bovenkant :') Terwijl je ski's op sneeuw vanzelf glijden. Dus als het je zelfvertrouwen geeft vooral doen, maar ik denk niet dat je er mega veel aan hebt. Je leert het op de sneeuw zelf toch het snelst is mijn ervaring

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:03

Mijn ervaring is juist dat de band positief heeft bijgedragen aan mijn techniek!! Toen ik daarna de sneeuw in ging heb ik wel ter plekke ook nog les genomen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:19

Ik ben dus een autodidakt. Heb mezelf leren skiën en zeker beter dan gemiddeld. Later heb ik een keer 10 lessen op zo'n lopende band genomen, maar dat was meer voor de fun dan echt verbeterend. Een deel daarvan waren snowboard lessen.
Een groot verschil tussen echt skiën en de lopende band is het ontbreken van de middelpunt vliedende kracht bij de band. Omdat je niet naar beneden gaat, maar op 1 plek staat is het gevoel van de bochten echt anders. Als je de band voor jezelf alleen hebt en je begint bovenaan en laat jezelf langzaam naar beneden gaan, dan krijg je dat gevoel wel weer. De band is ook enorm stroef.
Ik had altijd alleen les, want ik wil niet met mensen op een band die de band niet op het snelste standje willen hebben.

Geen les nemen is bij toeval gekomen, toen ik begon met skiën konden we pas om 12 uur in het klasje beginnen. En om 9 uur gaan de liften open. De skipas is dan al geldig, dus ik ben maar gewoon begonnen. Om 12 uur bij het klasje aangeschoven, maar dan zit je met mensen in de groep die nog geen meter op de ski's gestaan hebben en dan verwachten ze dat je omhoog gaat lopen. En dat terwijl er een lift naast zit. Dus ik nam de lift op die oefenhelling, en remde dan weer bij het klasje. Dat wekte ergernis op bij de skileraar, maar mijn ergernis was nog groter, want ik kon vanaf het allereerste moment gewoon bochtjes maken. Dus na 2 uur heb ik de beste man gedag gezegd en ben zelf verder gegaan. Op dag 3 ging ik al gewoon rode pistes af. Kennelijk had ik er toch wel talent voor. Dat is later ook bevestigd.
Ik had een hele mooie techniek met de oude ski's, dus mooi gesloten, enkels tegen elkaar, netjes parallel, enz. En daarna kwamen de carve ski's. Die techniek is toch wel wat minder elegant, maar was ook prima te leren.

Het mooiste vond ik die ene dag dat ik een gids heb ingehuurd om off piste te skien. Compleet met lawinepieper en schep. Geweldig.
Afbeelding

Ik zit eens door oude foto's te bladeren. Best leuk weer.
Afbeelding
Afbeelding

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:58

prugelpiet schreef:
Ik vermaak me zeer met het doorlezen van dit topic en heb heel veel zin om voor het eerst op wintersport te gaan. Nu heb ik een hele leuke jas gezien, zo'n hippe die over je hoofd heen aan en uit moet :Y)

Ik heb hem weggeklikt met het idee "is vast niet zo praktisch" maar ik vind elke andere jas die ik zie toch net niet zo leuk. Dus eigenlijk de vraag, als je een dag aan het skiën bent, hoevaak doe je dan je jas uit? open kan die tot halverwege de voorkant en aan de zijkanten als het warm is, maar als je op een gemiddelde dag 10 keer je jas aan en uit doet, is het misschien toch niet zo handig. Maar als je dat 3x doet, is het te doen denk ik.
First world problems natuurlijk :7 Maar ik vind het echt zo'n leuke jas :')

Edit: als we toch aan het vragen zijn. We zijn beide nog nooit wezen skien, dus het leek ons wel handig eens even te oefenen hier in Nederland. De indoor skihallen zijn allemaal aan de andere kant van het land, maar er zitten wel van die rollerbanen in de buurt. Is dat een beetje oke om op te oefenen? We nemen sowieso op vakantie zelf nog skiles, maar ik denk dat het wel lekker is als je al een beetje gevoel hebt, zodat je niet de hele week aan het klungelen bent.


Ik heb ook zo'n 'over de hoofd jas' en dat bevalt me prima. Ik doe hem gemiddeld 3x per dag uit maar dat ik te overzien.

Ik heb ook een tijd op een band gelest en vond het positief bijdragen aan mijn techniek. Ik snowboard de laatste jaren alleen maar en heb les genomen ter voorbereiding op de wintersport zodat mijn knieën alvast konden wennen aan de belasting. Daarbij komt dat de band absoluut niet vergevingsgezind is. Ieder foutje wordt direct afgestraft. Waar je op de piste je nog even kan smokkelen en je achterste been een zetje kan geven (wat niet de bedoeling is) kan dat op de band absoluut niet. Heb op de band echt wel een paar keer flink op mijn kont gelegen. Het maakt je echt bewust van je techniek en wat je aan het doen bent.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:01

Is dat vallen op die band niet eng? Toen ik die lessen had skiede ik nog. Maar met snowboard nog nooit op zo'n band gestaan.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:16

Ik kan je nu al wel vertellen dat de kans dat ik talent voor skien heb ongeveer nihil is, dus ik ga maar braaf op les :)) We gaan 6 dagen skien, waarvan we minimaal 4 ochtenden les willen nemen. Dan komen we een eindje denk ik.

Leuk dat het over de hoofd jas wel goed lijkt te gaan, dan ga ik hem bestellen. We gaan halverwege februari naar Oostenrijk en skien dan in het Brixental. Ik heb het absoluut niet snel warm, dus ik gok dat als ik de voorkant open rits, ik dan al genoeg verkoeling heb.

Misschien dan toch handig om eens een paar keer te gaan skien op zo'n band. Bottrop is een goede 2 uur rijden vanaf hier, dus daar zouden we ook een keer heen kunnen gaan.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 20:19

capopjekop schreef:
Is dat vallen op die band niet eng? Toen ik die lessen had skiede ik nog. Maar met snowboard nog nooit op zo'n band gestaan.

Eigenlijk val je nooit is mijn ervaring.

Snowboarden kan ook prima. Maar daar ben ik wel eens gevallen.
Had ik minder gevoel voor en minder lol in. Ik heb het in de sneeuw nog wel geprobeerd, maar na 2 uur de boel ingeleverd en weer op eigen materiaal gaan skien.
Je ziet hier ook meteen een basisfout op de foto, je moet druk op je voorste been houden. :D

Afbeelding

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:04

capopjekop schreef:
Is dat vallen op die band niet eng? Toen ik die lessen had skiede ik nog. Maar met snowboard nog nooit op zo'n band gestaan.


Ik kruip even onder mijn steen vandaag:
Ik heb 8 lessen ongeveer gehad op een band, met al ski ervaring. Maar ik ben er gigantisch hard op gevallen, ik werd als ware naar achter gelanceerd, en omdat er een touw door het midden van de band was gespannen werd ik ook weer terug naar voren geduwd. Ik stap nooit meer op z’n band en neem voor dat geld liever privé les op wintersport. :P

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:10

prugelpiet schreef:
Misschien dan toch handig om eens een paar keer te gaan skien op zo'n band. Bottrop is een goede 2 uur rijden vanaf hier, dus daar zouden we ook een keer heen kunnen gaan.


Maar Bottrop is een echte helling met sneeuw in een indoor hal :)

Deurningen is een rollerband, als ik me goed herinner. Dat is dan mssn best dichtbij, als Bottrop op 2 uur zit voor je?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:03

Yesterday schreef:
capopjekop schreef:
Is dat vallen op die band niet eng? Toen ik die lessen had skiede ik nog. Maar met snowboard nog nooit op zo'n band gestaan.


Ik kruip even onder mijn steen vandaag:
Ik heb 8 lessen ongeveer gehad op een band, met al ski ervaring. Maar ik ben er gigantisch hard op gevallen, ik werd als ware naar achter gelanceerd, en omdat er een touw door het midden van de band was gespannen werd ik ook weer terug naar voren geduwd. Ik stap nooit meer op z’n band en neem voor dat geld liever privé les op wintersport. :P


Dat zou ook echt mijn angst zijn zeg. Heftig.

Ik heb zelf weinig les gehad, maar wij gaan al vanaf jongsaf aan met een heel ervaren groep. Daar gaan de beginners mee met de oude rotten. En de neef van m'n moeder is met een Oostenrijkse getrouwd. Haar broer komt ons ieder jaar opzoeken en die weet ook allemaal mooie offroadroutes. Die man kan zo geweldig goed skiën. Die heeft ons ook weleens een lesje gegeven. Toen heb ik m'n snowboard even ingeruild voor ski's. Ik mis het

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:34

Indy_Mouse_9 schreef:
prugelpiet schreef:
Misschien dan toch handig om eens een paar keer te gaan skien op zo'n band. Bottrop is een goede 2 uur rijden vanaf hier, dus daar zouden we ook een keer heen kunnen gaan.


Maar Bottrop is een echte helling met sneeuw in een indoor hal :)

Deurningen is een rollerband, als ik me goed herinner. Dat is dan mssn best dichtbij, als Bottrop op 2 uur zit voor je?


Ja, dat lijkt me dan leuker dan zo’n rollerband? :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:17

Geen idee, ik heb nooit op de rollerband gestaan :') maar denk het wel, hehe.

Of Bottrop nou ideaal is weet ik niet. Ze hebben geen lift naar boven maar een lopende band, en het stuk daar bovenaan is eigenlijk altijd super ijzig. Zou je daar ook les willen nemen? Ik weet niet hoe handig en leuk het is om zelf bezig te gaan als je totaal geen ervaring hebt.
Ik snap hoe graag je wilt **\O/** maar al met al ben je misschien beter af om gewoon te wachten tot je echt in de bergen bent en echte les krijgt. Duurt het nog lang voor je gaat?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:22

Dan zou ik eerder voor de lopende band gaan. Ik ben al meerdere malen in bottrop geweest en eigenlijk was het altijd wel redelijk druk. En veel mensen die denken het te kunnen maar die nog niet echt goed kunnen remmen :') ik zou het zelf niet fijn vinden om daar als beginnende skiër te gaan oefenen iig en je bent relatief lang met die lift onderweg. Dan denk ik dat je op die band meer qualitytime hebt

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:31

Thanks voor de input. Zo kom je nog eens wat te weten :))

Het is het waard om te wachten? Ik zou het zo zonde vinden als ik 4 dagen sta te klungelen. Ik ben jaren geleden eens in de Uithof geweest, toen ging ik wel van de ‘grote’ berg, maar ik meen me te herinneren dat het remmen nog niet zo heel soepeltjes ging. Maar dat het ook niet dramatisch verliep. Dus misschien inderdaad geduldig wachten. We gaan 19 februari, dus duurt niet zo heel lang meer *\o/*

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:33

Als je in NL grote berg wil lessen moet je naar Landgraaf :j

Hier zaterdag weer Snowworld, zin in *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 23:40

Hee is dat weer open? Als alles toelaat denk ik dat we een borstel buitenbaan een keer gaan bezoeken door de week. Die zijn niet zo duur en hopelijk dan ook niet druk.