Studeren in het Fort van Breendonk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:27

Het is maar net wat je gewend bent en wat ouders vinden dat je moet weten. Wij waren best jong toen we naar de landingsstranden in Normandië gingen en daarna bij mijn oom en tante in Frankrijk De Langste Dag te zien kregen. We waren toen echt nog geen 12. Momenteel is er een groep aai aai ouders, maar de kinderen spelen wel het ene nat het andere moordspel op de PlayStation.

Vraag voor jou: zijn er ook rondleidingen waar je je als eenzame toerist bij kunt aansluiten?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 20:02

Lithya schreef:
Het is maar net wat je gewend bent en wat ouders vinden dat je moet weten. Wij waren best jong toen we naar de landingsstranden in Normandië gingen en daarna bij mijn oom en tante in Frankrijk De Langste Dag te zien kregen. We waren toen echt nog geen 12. Momenteel is er een groep aai aai ouders, maar de kinderen spelen wel het ene nat het andere moordspel op de PlayStation.

Vraag voor jou: zijn er ook rondleidingen waar je je als eenzame toerist bij kunt aansluiten?


Ik gids met plezier eenzame toeristen rond hoor! Mijn kleinste groep was 2 mensen :D
Vind ik heel leuk om te doen!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:16

LWDaisy schreef:
Ik gids met plezier eenzame toeristen rond hoor! Mijn kleinste groep was 2 mensen :D
Vind ik heel leuk om te doen!


Laat het je weten!! Ander fort waar je het over had gaat inderdaad pas de 25e weer open.

haffiefreak

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:02

Indrukwekkende foto's.
En fijn dat je wel veel groepen hebt die wel interesse tonen.
Ik ben ooit eens op fort Pampus geweest. Dat was zonder gids.
Dan heb je een hele andere "kijk" in zo'n fort. Met gids lijkt me indrukwekkender.
Jij bent toch ook van het topic dat je je opa 'volgt'?
Ken jij in Nederland nog meer forten met rondleiding?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 17:13

haffiefreak schreef:
Indrukwekkende foto's.
En fijn dat je wel veel groepen hebt die wel interesse tonen.
Ik ben ooit eens op fort Pampus geweest. Dat was zonder gids.
Dan heb je een hele andere "kijk" in zo'n fort. Met gids lijkt me indrukwekkender.
Jij bent toch ook van het topic dat je je opa 'volgt'?
Ken jij in Nederland nog meer forten met rondleiding?


Gelukkig hebben de meeste groepen wel interesse, of staan ze er in ieder geval wel voor open! :j

Met of zonder gids - ik kan voor- en nadelen voor beide bedenken :D Aan een gids kan je vragen stellen, zonder gids kan je rustiger rondwandelen.

Ik ben idd degene die het spoor van haar overgrootvader volgt, ik ben best al ver gekomen :j Ik heb wel heel veel hulp gehad hoor, in mijn eentje zou het me nooit gelukt zijn!

Zo uit mijn hoofd zou ik Kamp Amesfoort en Vught zeggen. Oh, en Westerbork! Ik geloof dat je ook de Hollandse Schouwburg kunt bezoeken, waar de mensen verzameld werden voor transport naar Westerbork. Het Anne Frank-huis is ook echt de moeite waard.

Het verscholen dorp is volgens mij ook wel de moeite. Is geen kamp, maar een onderduikplaats :) Ik heb er één en ander over gelezen, en ik ben wel van plan er eens een kijkje te gaan nemen :)

Ik ben vorig jaar heel toevallig op een stuk van de Atlantikwall gestuit ergens in NL, ik vond het wel indrukwekkend :) Was aan zee (of een super groot meer?), wij gingen daar uitwaaien met de hond toen we er op uit kwamen dat daar een deel van de Atlantikwall stond :)

Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j

haffiefreak

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:46

LWDaisy schreef:
haffiefreak schreef:
Indrukwekkende foto's.
En fijn dat je wel veel groepen hebt die wel interesse tonen.
Ik ben ooit eens op fort Pampus geweest. Dat was zonder gids.
Dan heb je een hele andere "kijk" in zo'n fort. Met gids lijkt me indrukwekkender.
Jij bent toch ook van het topic dat je je opa 'volgt'?
Ken jij in Nederland nog meer forten met rondleiding?


Gelukkig hebben de meeste groepen wel interesse, of staan ze er in ieder geval wel voor open! :j

Met of zonder gids - ik kan voor- en nadelen voor beide bedenken :D Aan een gids kan je vragen stellen, zonder gids kan je rustiger rondwandelen.

Ik ben idd degene die het spoor van haar overgrootvader volgt, ik ben best al ver gekomen :j Ik heb wel heel veel hulp gehad hoor, in mijn eentje zou het me nooit gelukt zijn!

Zo uit mijn hoofd zou ik Kamp Amesfoort en Vught zeggen. Oh, en Westerbork! Ik geloof dat je ook de Hollandse Schouwburg kunt bezoeken, waar de mensen verzameld werden voor transport naar Westerbork. Het Anne Frank-huis is ook echt de moeite waard.

Het verscholen dorp is volgens mij ook wel de moeite. Is geen kamp, maar een onderduikplaats :) Ik heb er één en ander over gelezen, en ik ben wel van plan er eens een kijkje te gaan nemen :)

Ik ben vorig jaar heel toevallig op een stuk van de Atlantikwall gestuit ergens in NL, ik vond het wel indrukwekkend :) Was aan zee (of een super groot meer?), wij gingen daar uitwaaien met de hond toen we er op uit kwamen dat daar een deel van de Atlantikwall stond :)

Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j



Dank je wel voor je uitgebreide informatie.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:42

Ik vind 12 jaar wel heel erg jong voor een bezoek aan het fort van Breendonk. Het is een erg donkere plaats en je voelt ook gewoon dat er erge dingen gebeurd zijn daar.

Wij waren destijds een jaar of 16 toen we met onze klas op bezoek gingen naar het fort van Breendonk en iedereen was zwaar onder de indruk en heel erg stil tijdens en na het bezoek. Iedereen vond het ook heel heftig en tot op vandaag vind ik het de meest lugubere plaats waar ik al naartoe geweest ben.

Dus ik vind niet dat dat je de gruwel die er plaats gevonden heeft moet verbloemen omdat de bezoekers nog zo jong zijn, ik vind eerder dat de ouders/begeleiders eens beter moeten nadenken of dit wel een geschikte keuze is voor zo een jonge kinderen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:46

LWDaisy schreef:
Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j


TS. wauw wauw wauw. Wat een indrukwekkend fort!!

Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.

Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?

haffiefreak

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:55

Lithya schreef:
LWDaisy schreef:
Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j


TS. wauw wauw wauw. Wat een indrukwekkend fort!!

Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.

Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?



Van mij mag je de vragen hier wel gewoon neerzetten.
Ik vind het wel interessant om meer van het Ford te horen/lezen

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:24

Lithya schreef:
LWDaisy schreef:
Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j


TS. wauw wauw wauw. Wat een indrukwekkend fort!!

Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.

Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?


Zet ze hier neer! Ik lees het graag, en met mij andere ook denk ik

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 08:14

Lithya schreef:
LWDaisy schreef:
Lithya je zou het ook kunnen combineren met de Mechelse Dossinkazerne, dat doen veel van de scholen die ik een rondleiding geef :j


TS. wauw wauw wauw. Wat een indrukwekkend fort!!

Ben vandaag naar Fort van Breendonk geweest. Er was wel een schoolreisje, maar beetje heen en weer lopen, mocht dat de pret niet drukken. De audiotour is al enorm compleet. Soms best jammer dat er tijdens de rondleiding meer info werd gegeven, dan de audiotour gaf. Ik ben echt zo iemand van juist de randzaken die nergens staan… denk dat ik er bijna 3 uur over heb gedaan om rond te komen. Iedere keer weer verbaasd ik mij erover…. Hoe kan iemand een ander zoiets willens en wetens aandoen. Als het jij of hij is… maar die bokser: ik vond het wel mooi om te mishandelen. Dan ben je toch gewoon echt ziek. Hoe alles gebouwd was vond ik wel echt heel knap. Ze hadden niet de middelen zoals wij die kennen en dan zoiets gigantische neerzetten.

Wat ik mij nog afvroeg. Aan de achterzijde zitten nog 2 uitbouwsel. Waren deze van binnenuit te bereiken? Als bijna alle nog zo mooi in takt? Zijn de cellen, waar de gevangen overdag in moesten staan hernummerd? Zag er meerdere nummers op staan. Het mortuarium, had die een eigen uitgang, of leek dat zo op een foto? Er komen vast nog wel meer vragen bij mij op, maar om de anderen niet te vervelen…. stuur ik die wel per pb als het mag?


Ooh fijn dat je het zo interessant en indrukwekkend vond! Je wordt er altijd even stil van he..

De audiotour is idd heel compleet, je bent er makkelijk 2-3u mee bezig! Maar daar kan je helaas geen vragen aan stellen, en die vertelt natuurlijk ook niet altijd de side-stories zoals een gids dat wel kan :) Er zijn ook véél te veel verhalen/feiten om ze allemaal te vertellen hoor, ook als gids, maar het voegt imo zeker iets toe aan een rondleiding! Maar zoals je zelf zegt, de audiotour is zeker wel compleet, en absoluut de moeite waard :j

Ik verbaas me er ook nog elke dag over hoor: hoe kon iemand, een méns, dit een ander mens aandoen... Vanuit die vraag was destijds als tiener mijn interesse al gewekt: hoe is dit ooit kunnen gebeuren?
En ondertussen kan ik de theorie wel uitleggen - over hoe de NSDAP en Hitler aan de macht zijn gekomen, hoe hij Europa als schaakbord heeft gebruikt, hoe het mogelijk was dat men wetten opstelde om bewust bepaalde groepen uit te sluiten, hoe zooooo veel mensen (zowel de gewone burger als het lid van de SS) daarmee akkoord ging, ... Ik "snap" nu hoe dat allemaal in zijn werk gegaan is, wat de achtergrond was, hoe het zo ver is kunnen komen, maar... ik begrijp nog steeds niet hoe men dat echt in de praktijk kon omzetten. Hoe men iemand kon opsluiten onder zulke omstandigheden, in elkaar kon trappen, dwangarbeid kon afdwingen, kon martelen.. Ik denk dat ik dat nooit zal begrijpen.

Wyss (de bokser) zei op zijn proces in Mechelen "dat het hem puur om de lust om te mishandelen ging." Ziekelijk... Hij is schuldig bevonden aan moord op minstens 16 gevangenen en de mishandeling van minstens 167 gevangenen...

De oorlogsindustrie was echt.. ja, hoe zeg je dat.. wonderwel georganiseerd. Daardoor heeft Hitler/Duitsland het ook zo lang volgehouden, is hij zo ver kunnen gaan. De viervoudige administratie, de wapens, de tanks, de Hitlerjugend, de kampen, de SS, de bewakers, de collaborateurs, de verordeningen, ... Een waar meesterwerk qua organisatie (dit klinkt fout, ik hoop dat je me correct begrijpt, ik heb absoluut geen bewondering voor de misdaden die gepleegd zijn door de bezetter, maar als je gaat uitpluizen hoe die industrie draaide - daar was flink over nagedacht!)

Ik ben in die aanbouwsels zelf nog niet binnen geweest, helaas is niet heel het Fort toegankelijk (zoals de stallen en de werkplaats), ik heb om eerlijk te zijn geen idee wat zich daar bevind (schaamschaam) - ik vraag het zondag even na! Als mijn oriëntatie een beetje klopt, is het aangeduide op de foto de folterkamer. Dat was oorspronkelijk de munitiekamer. Er zit nog een deur na de folterkamer (links, vlak voor je de gang van de Jodenbarakken binnengaat) - ik denk dat het dié deur is die toegang geeft tot het aanbouwsel. Ik vraag het zondag zeker na!

Afbeelding
Afbeelding

Hernummering - dat kan idd wel. Die cellen zijn door de Duitse bezetter gebouwd, origineel waren dit slaapzalen. Men bouwde eerst 1 kamer om tot cellen, waarbij men 1 kant cellen had en 1 kant een soort "wachtkooi" was. Later bouwde men die wachtkooi ook om tot cellen, en verbouwde men ook de kamer ernaast om tot cellen. Zo kwamen ook de ziekenboegen tot stand - het zijn omgebouwde slaapzalen. Doorheen de bezetting is er wel eea aangepast, naargelang het aantal gevangenen, dus hernummering kan zeker gebeurd zijn!

Je bedoelt met mortuarium de dodenkamer he? Tegenover de ziekenboeg?
Afbeelding
Ik vraag het zondag even na voor je, maar ik denk dat men gewoon het poortje gebruikte. Ik vraag het voor de zekerheid na hoor!

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust hoor, ik beantwoord ze heel graag!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:35

Vanwaar eigenlijk dat een aantal ruimtes ook voor jullie als gids niet toegankelijk zijn/ niet precies weten wat er zit, staan deze ruimte gewoon leeg?

Het is vrij Lang geleden dat ik er geweest ben, en misschien haal ik nu div kampen door elkaar, maar er waren toch ook buiten barakken? Of vergis ik mij

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 12:29

billy3105 schreef:
Vanwaar eigenlijk dat een aantal ruimtes ook voor jullie als gids niet toegankelijk zijn/ niet precies weten wat er zit, staan deze ruimte gewoon leeg?

Het is vrij Lang geleden dat ik er geweest ben, en misschien haal ik nu div kampen door elkaar, maar er waren toch ook buiten barakken? Of vergis ik mij


Oa achterstallig onderhoud.. ruimtes die niet meer veilig genoeg zijn (vocht, vloer die verzakt is, ...) om een groep in toe te laten.

Doodzonde hoor!

Buitenbarakken zijn er niet in Breendonk :)

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 09:46

Gisteren een docu op Netflix gevonden - zijn propagandafilmpjes van de Amerikanen, van vlak na de bevrijding van een aantal kampen. Breendonk zit er ook bij, en daar toonden ze oa dit beeld!

Afbeelding

Links de Jodenbarakken, de deuren leiden naar het gangetje van de folterkamer :) Aan de andere kant de nieuwe toiletten.
Misschien gingen ze dus langs hier naar buiten met de kisten, maar ik vraag het morgen zeker na :)
Morgen rondleiding voor mijn familie *\o/*

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 13:11

Succes morgen!!! Hoe heet die docu?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 16:10

Lithya schreef:
Succes morgen!!! Hoe heet die docu?


Dankjewel!
Zo uit mijn hoofd denk ik "5 came back", daar zijn er 2 van :)

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 07:06

Even snel een berichtje - wat ben ik toch gezegend!

Gisteren (een deel) van mijn familie mogen rondleiden. We zijn normaal nogal luidruchtig, maar ik heb iedereen stil gekregen, ze waren allemaal erg onder de indruk van het verhaal van Breendonk. Was weeral heel tof om te doen!

Afbeelding

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:51

Het is ook wel een plek waar je stil wordt.

Jullie wilden van mij nog horen hoe en wat toch?

Oke, helaas ging het Vlaams even wat snel en kreeg ik de audiotour niet gestart. Gelukkig was iemand even zo vriendelijk om mee te lopen naar het eerste punt en toen ging het simpel. De audiotour wijst voor zichzelf. Alle nummers staan duidelijk vermeld. Vooral de afwisseling tussen informatie en getuigenverklaringen vond ik erg fijn, dan wordt het niet zulke droge kost. Tussendoor wijken even wat nummers af, maar ook dat is geen probleem. Helaas kreeg zowel ik, als een ander gezin geen geluid uit de audio bij de televisies die onderweg hingen. Topicstarter had nog twee kamers genoemd die ik moest bekijken, maar die zaten volgens mij wel in de audiotour. Bekijk je de plattegrond, dan lijkt het een relatief klein fort, totdat je gaat lopen, dan voelt het een stuk groter. Achteraf denk ik dat ts heel blij was dat ze mij niet hoefde rond te leiden, met al mijn foto’s en vragen.

Met het mortuarium bedoelde ik inderdaad de doden kamer, maar een van de gidsen noemde het eerbiedig het mortuarium.

Ben met met de foto’s bezig en dan “loop” je weer door het fort.

Eerder heb ik voormalig kampen bezocht, Buchenwald, Esterwegen, Dachau, Theresien en Westerbork. Ook een paar andere forten, net als de landingsstranden. Vught heb ik de dag voor Front van Breendonk bezocht. Wat mij bij de voormalig kampen altijd opviel was de doodse stilte. Geen vogel kwam in het kamp. Dat was hier wat anders met allemaal ganzen en meerkoetjes. Net of er eindelijk weer wat leven mag terugkeren.

Maar nu alweer een vraag. Op “top”dagen zat er tot 650 man in het fort. Zaten die allemaal in de twee gangen? In de lange gang waar je begint en in de gang na het folterkamertje? Ik begreep dat er 48 man per zaal waren, dan zouden er 14 zalen moeten zijn geweest (of 13 want zullen altijd wel een paar in een cel of ziekenbarak hebben gezeten/gelegen). Waren de ramen voorheen helder, zodat de gevangenen werden geconfronteerd met hun gevangenschap?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 07:56

Lithya schreef:
Het is ook wel een plek waar je stil wordt.

Jullie wilden van mij nog horen hoe en wat toch?

Oke, helaas ging het Vlaams even wat snel en kreeg ik de audiotour niet gestart. Gelukkig was iemand even zo vriendelijk om mee te lopen naar het eerste punt en toen ging het simpel. De audiotour wijst voor zichzelf. Alle nummers staan duidelijk vermeld. Vooral de afwisseling tussen informatie en getuigenverklaringen vond ik erg fijn, dan wordt het niet zulke droge kost. Tussendoor wijken even wat nummers af, maar ook dat is geen probleem. Helaas kreeg zowel ik, als een ander gezin geen geluid uit de audio bij de televisies die onderweg hingen. Topicstarter had nog twee kamers genoemd die ik moest bekijken, maar die zaten volgens mij wel in de audiotour. Bekijk je de plattegrond, dan lijkt het een relatief klein fort, totdat je gaat lopen, dan voelt het een stuk groter. Achteraf denk ik dat ts heel blij was dat ze mij niet hoefde rond te leiden, met al mijn foto’s en vragen.

Met het mortuarium bedoelde ik inderdaad de doden kamer, maar een van de gidsen noemde het eerbiedig het mortuarium.

Ben met met de foto’s bezig en dan “loop” je weer door het fort.

Eerder heb ik voormalig kampen bezocht, Buchenwald, Esterwegen, Dachau, Theresien en Westerbork. Ook een paar andere forten, net als de landingsstranden. Vught heb ik de dag voor Front van Breendonk bezocht. Wat mij bij de voormalig kampen altijd opviel was de doodse stilte. Geen vogel kwam in het kamp. Dat was hier wat anders met allemaal ganzen en meerkoetjes. Net of er eindelijk weer wat leven mag terugkeren.

Maar nu alweer een vraag. Op “top”dagen zat er tot 650 man in het fort. Zaten die allemaal in de twee gangen? In de lange gang waar je begint en in de gang na het folterkamertje? Ik begreep dat er 48 man per zaal waren, dan zouden er 14 zalen moeten zijn geweest (of 13 want zullen altijd wel een paar in een cel of ziekenbarak hebben gezeten/gelegen). Waren de ramen voorheen helder, zodat de gevangenen werden geconfronteerd met hun gevangenschap?


Hoi, ik had je graag rondgeleid met al je vragen hoor :D

De ramen zijn vrijwel meteen blauw geschilderd als ik het goed heb. Niet alleen zodat de gevangenen niet naar buiten konden kijken, maar ook ter verduistering van het fort.
De indeling van de kamers is doorheen de bezetting veranderd, naargelang het aantal gevangenen. In het begin waren er 12 kazematten met 8 stapelbedden met 2 verdiepingen = 32 gevangenen per kamer. Later werden er Jodenbarakken en cellen bijgebouwd, en werden er kamers als ziekenzaal voorzien. Vanaf begin 1943 waren er 10 kazematten die als slaapzaal gebruikt werden, de bedden hadden ondertussen al 3 verdiepingen = 48 gevangenen per kamer. Er waren ook 2 kazematten met 16 isoleercellen per lokaal, 2 kazematten als ziekenzaal en 1 Jodenbarak met daarin 4 lokalen (60 man per kamer).

Ik moet nu gaan werken, ik neem straks de tijd verder te antwoorden! :D

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 07:41

Wie trouwens op zoek is naar een goeie, leerrijke docu: "Hitlerjugend" op Disney+. En "The last of us" op Netflix is ook heel goed!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 08:27

What our fathers did is ook een aanrader. Niet alle familie staat achter alle gemaakte keuzes en praat alles goed. Stond op Netflix.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 07:46

Oeh, ik heb nog een spannende update..!


Fort Liezele zoekt ook nog gidsen. Ik had ruim een week geleden een mailtje gestuurd, en kreeg gisteren een super enthousiast antwoord terug! Ik word in het najaar verwacht ook daar de opleiding te volgen en daarna examens af te leggen, en als dat allemaal vlot verloopt, ben ik volgend jaar ook gids te Liezele!! *\o/*

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:40

Gaaf!!!

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 20:32

Ondertussen lekker aan het zwoegen voor mijn examen Engels, als ik slaag mag ik ook rondleidingen ik het Engels geven!
Ik dacht dat mijn Engels wel oké was, maar mijn God, de vertaling verloopt hier en daar best stroef! :')

Ik heb gelukkig Engelse vrienden die hier en daar kunnen helpen, en een goeie website om te vertalen, maar ik had over een aantal woorden nooit eerder nagedacht!

Ik ben van plan de woorden die ik niet (naar mijn zin) kan vertalen, in het Duits te zeggen. Zoals bijvoorbeeld kameroverste (Zugführer), en dan gewoon uit te leggen wat dat woord betekent. Mijn Engelse vrienden kunnen bijvoorbeeld "Luftwaffe" ook gewoon, dus ik denk dat dat wel moet lukken :) Er zijn nu eenmaal gewoon een aantal Duitse termen, en die laten zich soms al moeilijk naar het NL vertalen, en naar het Engels vind ik het nog moeilijker haha.

Het woord "kazemat" is ook zo'n hersenkraker haha. "Room" dekt naar mijn gevoel de lading niet, en "dormitory" voelt veel te chique aan.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 21:04

Is dat niet gewoon casemates? Of anders bunkers?

Volg je topic al een tijdje, heel tof! Als ik het me goed herinner ben ik hier met school een keer geweest, maar dat is echt lang geleden :o Wil er sowieso graag een keer heen! Maar dan wil ik wel de rondleiding van jou :))