Reis Noorwegen tips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:51

Uit eten gaan is sowieso een uitdaging want er is daar totaal geen cultuur om buiten de deur te eten. Het is echt meer ieder voor zich en ieder kookt zn eigen maaltje. Fast food kom je daar amper tegen.

Wat ik hoogtepunten vond qua route die we nu hebben gereden:
- Weg 7 van Geilo naar Eidfjord, met de prachtige Voringsfossen vlakbij Eidfjord
- Weg 55 van Sogndalsfjora naar Lom
- Gamle Aurlandsvegen, met het uitzichtpunt Stegastein
- Strynefjellsvegen
- Trollstigen (wel heel druk)

Rondom de Jostedalsbreen is het ook heel mooi, daar had ik meer van willen zien maar we hebben daar helaas heel veel regen gehad dus besloten om verder te rijden.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 05-10-22 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:56

Ik vond Noorwegen echt sprookjesachtig mooi, maar ook berekoud en nat. Had het niet graag gemist, maar zoek de kou en nattigheid niet meer op.bij ons ligt dat vooral aan de gezondheid hoor.

Uit eten en lekker shoppen, nee, daarvoor moet je niet naar Noorwegen, ook het contact met de locals was minimaal. Maar als je dat niet zoekt, snap ik dat je er echt verslaafd aan kan raken.

Ons verslag staat ook nog online: https://reis2017tijmes.wordpress.com/

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:59


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:01

Vooruit, met wat beeldmateriaal:

Langs weg 7 naar de Eidsfjord
Afbeelding

Voringsfossen
Afbeelding

Boyabreen (onderdeel van de Jostedalsbreen)
Afbeelding

Strynefjell
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 16:02

MoniqueT schreef:
Ik vond Noorwegen echt sprookjesachtig mooi, maar ook berekoud en nat. Had het niet graag gemist, maar zoek de kou en nattigheid niet meer op.bij ons ligt dat vooral aan de gezondheid hoor.

Uit eten en lekker shoppen, nee, daarvoor moet je niet naar Noorwegen, ook het contact met de locals was minimaal. Maar als je dat niet zoekt, snap ik dat je er echt verslaafd aan kan raken.

Ons verslag staat ook nog online: https://reis2017tijmes.wordpress.com/


Wij zijn verder erg op onszelf dus dat komt goed uit :') shoppen doen er soms op roadtrip alleen bij decathlon voor als iets mist of stuk is. Vanwege de kou denk ik ook de het eenmalig is, maar ik heb het wel altijd al willen zien en wie weet ben ik daarna ook verkocht door de landschappen :+

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:19

Het valt zeker in die periode echt wel mee met de kou, als je niet het noorden of grote hoogte opzoekt. Een Decathlon vind je er niet, wel een XXL Sports, dat is net zoiets.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:37

Mwoah wij hebben wel dagen gehad dat t niet boven de 13 graden kwam en ook wel dat t op die bergwegen 7 graden was met wind en regen. Maar goed Noorwegen had de natste zomer in 50 jaar, dat hielp niet zeg maar. Je moet gewoon voorbereid zijn op alle weersomstandigheden.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:58

Oké, is waarschijnlijk ook net wat je onder kou verstaat. Ik dacht meer aan temperaturen rond of onder het vriespunt. We hebben afgelopen jaar ook in mei wel een dikke sneeuwbui gehad ‘s morgens. Dan kijk je wel raar op als je je tent openritst, maar dat was wel redelijk op hoogte. Een paar uur later liepen we weer in ons t-shirt. In Noorwegen kun je niet zonder een goede water en winddichte jas en een makkelijk aan en uit te trekken isolatie laag.

Cholwell

Berichten: 70
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:59

Een highlight die genoemd mag worden: de tocht naar Preikestolen (de preekstoel), in de buurt van Stavanger. Stevige wandeling maar een super mooi pad en natuurlijk een bestemming om van te dromen (voor sommigen een nachtmerrie, dat kan ook). De camping aan de voet van de bergen werd door Nederlanders gerund toen ik daar een jaar of tien geleden was.

https://www.pointsandtravel.com/wp-cont ... 0.jpg.webp

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:27

Heel eerlijk, wij wonen in Spanje, niet gek dat wij Noorwegen al snel koud vinden natuurlijk.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:54

Wij zijn dit jaar door Denemarken, stukje Noorwegen en Zweden geweest. Was echt fantastisch! Prachtige natuur en onwijze rust. Alles met de auto gedaan en onderweg de mooiste dingen gezien. Overnachtingen hebben we via Buro Scanbritt geboekt. Over een paar jaar willen we de Noorse Fjorden nog doen (maar komend jaareerst naar Kroatië/Slovenië).

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 21:28

Cholwell schreef:
Een highlight die genoemd mag worden: de tocht naar Preikestolen (de preekstoel), in de buurt van Stavanger. Stevige wandeling maar een super mooi pad en natuurlijk een bestemming om van te dromen (voor sommigen een nachtmerrie, dat kan ook). De camping aan de voet van de bergen werd door Nederlanders gerund toen ik daar een jaar of tien geleden was.

https://www.pointsandtravel.com/wp-cont ... 0.jpg.webp


Bedankt voor je tip, ik heb alleen precies in de OP gezet dat me hele toeristische plekken zoals die liever over sla :o tenzij er misschien veel reacties komen met dit mag je echt niet overslaan :D

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:53

Dan zou ik Trolltunga ook overslaan. Daar sta je gewoon in de rij.
Telemark is erg leuk. Daar heb je de Lårdalstigen en die is niet sruk. Wel een pittige wandeling.
Als je wat zekerder van het weer wil zijn, het westen een beetje vermijden. Daar regent het nu eenmaal veel en moet je mazzel hebben met het weer.
Skageflå is ook heel leuk en niet al te druk (in Geirangerfjord)
Jammer dat de ut.no site niet in het engels is. Daar staan heel veel wandelingen op.
Accomodatie op aparte plekken : inatur.no
Weet niet of dat wat is : je ziet steeds meer auto's met een daktent.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 23:09

Ik heb de tent in de auto, past maar net maar op de een of andere manier lijkt een daktent mij gevaarlijk omdat ik regelmatig slaapdronken moet plassen :') onze tent heeft ook een voortent wat toch wel ideaal is als het regent dat je kunt koken.

Ik ga je plekjes opzoeken, het enige waarvan ik echt weet dat ik erheen wil is rondom de plaats Juvet omdat ex machina daar is opgenomen. Lijkt ook wel goed haalbaar qua waar het ligt en er zijn campings in de buurt. De rest staat nog allemaal open.

Een site met hikes/plekken in het Engels zou inderdaad heel handig zijn :D edit ik zie dat de website door Google wordt vertaald

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:34

Ik ben afgelopen zomer ook in Noorwegen geweest en ik vond het fenomenaal mooi! Bergen vond ik een mooie en gezellige stad en er zijn veel mooie hikes te doen rondom de stad. Verder heb ik erg genoten van mijn toeristische dagje op de boot door een fjord naar Flam en met de trein weer terug, veel mensen, maar wel echt mooie uitzichten. Ik denk eigenlijk dat het overal rondom de fjorden erg mooi is, dus dat je je zeker niet vast hoeft te pinnen aan toeristische plekken.
Waar ik me wel echt op vergist heb is de prijs die je betaald voor eten. Die prijzen die eerder in het topic genoemd worden zijn absoluut waar. Dus zorg dat je genoeg geld hebt. Verder vond ik Noorwegen erg ruig, mijn conditie was duidelijk niet goed genoeg om echt lekker te hiken/wandelen. Daarnaast had ik al flink wat gewandeld met mijn tas in Zweden waardoor ik flink last had van mijn achillespees.
Dit was wel heel jammer op veel momenten, want de echt gave plekken kom je hikend. Nu was ik met de trein, dus met de auto is dit misschien anders. Maar als je de mogelijkheid hebt om je conditie op te krikken naar gemakkelijk 20 km wandelen en om vast wat te trainen op hoogtemeters, dan zou ik dat zeker doen. (Geen idee hoe je conditie is, maar ik schat zo even in dat de gemiddelde Nederlander het behoorlijk zwaar heeft in de bergen van Noorwegen.)

Verder keek ik wel vaak in de app All Trails voor wandelingen. Ik deed gemiddeld genomen dubbel zo lang over een route als wat er voor stond, maar het waren wel altijd fijne duidelijke routes.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:47

Hehe Femek, ik moet altijd zo lachen waneer Nederlanders zeggen dat ze willen fietsen in Noorwegen. Is wel echt andere koek.

Het uiteten cultuur is er wel, maar vindt je meer in de grote steden zoals Bergen, Oslo, Stavanger, kristiansand of Trondheim. Hier kunt je ook goed shoppen maar aangezien Noorse mensen kwaliteit op prijs stelt, is het ook veel duurder door product kosten.

Bier kost misschien 150kr maar dan heb je ten minste een half liter ;)

Ik hou echt van Hardangerfjorden, strynefjellet en Flåm. Ben zelf niet zo fan van Oslo, maar dat komt omdat ik kom uit een kleine stad dicht bij Bergen. Als je daar heen gaat, breng je regenjas :)

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:23

Hahah ja fietsen in Noorwegen lijkt me echt vreselijk.. Dan kan je echt beter naar Zweden, daar zijn ook wel bergen, maar toch een stuk minder stijg en ruig. Maar goed, ik ben dus ook niet echt het sportieve type :')

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 08:41

Gelukkig drinken we geen alcohol dat zal wel al schelen. Het was/is de twijfel tussen Canada en Noorwegen maar alsnog zou Noorwegen dan stukken goedkoper zijn omdat de boot goedkoper is dan vliegen, we dan kunnen (wild) kamperen en je kunt natuurlijk voor een paar dagen boodschappen van huis meenemen en niet of bijna niet uit eten gaan.

Ik ben trouwens helemaal niet van het fietsen :') met zo'n electrische step ofzo lijkt me wel wat voor een dag maar dat zal waarschijnlijk alleen in een dorp/stad zijn? (werd eerder in het topic genoemd)

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:52

Ja, denk dat je dat alleen in de grote steden vindt. Let wel op dat je de niet mag gebruiken na een bepaalde tijdstip omdat er te veel ongelukjes gebeurden waneer mensen dronken waren. Weet alleen niet of het 22.00 of 23.00 uur is.

shaddy82

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:40

Afgelopen augustus ook voor het eerst naar Noorwegen geweest en wij vonden het echt een fantastisch mooi land !
Het is inderdaad niet goedkoop, maar wij vonden het wel echt het geld waard :)

Wij hebben deze reis gedaan https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/no ... reis/frida

Hiervan vonden wij de reis vanaf Lillehammer (leuke, gezellige stad voor als je toch een stad wilt bezoeken) richting Kaupanger via de Sognefjellet Scenic Route (Jotunheimen <3 ) er echt qua omgeving boven uit steken en ook de omgeving van Kaupanger (Jostedalen en de fjorden ) was waanzinnig mooi
Daarna via de Hardangervidda naar Vradal, dat was ook erg mooi !

Qua weer hebben wij zo'n beetje alle temperaturen tussen net boven het vriespunt en ruim 30 graden gehad :')
Bij Lillehammer 's nachts net boven het vriespunt en overdag 15 tot 20 graden, bij aankomst regenachtig en verder vooral zon gehad, in Kaupanger 's nachts een graad of 8 en overdag 15 tot 18 graden, af en toe wat regen en verder bewolkt en onderweg naar Vradal werd het zonnig en 30 graden
Hieronder een kleine impressie

Wandeling naar de top van de Nevelfjellet (omgeving Lillehammer)

Afbeelding

Sognefjellet Scenic Route

Afbeelding

Nigardsbreen gletsjer meer

Afbeelding

Hardangervidda

Afbeelding

Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:42

Haha, ik kwam in de trein een paar Nederlanders tegen die op fietsvakantie waren. Moet er niet aan denken :')

Ik kreeg de indruk dat de Noren vooral 's middags warm eten. Toen ik een keer om half 6 wat wilde eten bij een restaurant, was het eten op en zat er bijna niemand meer (eerder was het juist druk). En op kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt staat ook meestal "middagsretten". Dus als je uiteten wilt, raad ik aan dat voor de lunch te doen.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:54

Ja, komt omdat Nooren mestaal andere uren werken.

Mestaal werk je 07-15.00 of 08.00-16.00
Dan ga je snel naar huis om te eten en dan doe je vaak sport activiteiten of zo voordat je een broodje pak rond 20.00. Dus de eetgewoonten zijn een beetje anders :)

Let dus ook op dat winkels behalve supermarkten vaak eerder sluiten dan je gewend ben. Zondag is ook mestaal alles dicht.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:11

Picopico schreef:
Haha, ik kwam in de trein een paar Nederlanders tegen die op fietsvakantie waren. Moet er niet aan denken :')

Ik kreeg de indruk dat de Noren vooral 's middags warm eten. Toen ik een keer om half 6 wat wilde eten bij een restaurant, was het eten op en zat er bijna niemand meer (eerder was het juist druk). En op kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt staat ook meestal "middagsretten". Dus als je uiteten wilt, raad ik aan dat voor de lunch te doen.


Fietsen in Noorwegen is zeker een uitdaging, weet ik uit ervaring, vooral in de winter op beijzelde wegen := .

Middag is het dinner in het Noors, vandaar dat het op de maaltijden staat.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:47

Wij zijn begin september op de motor door zuid Noorwegen gereden met een tent achterop. We hebben prachtig weer gehad, droog en volop zon :j

Kamperen deden we op campings, zonder stroom voor € 20 per nacht. Via de app NorCamp kan je campings opzoeken in de buurt, inclusief foto’s en reviews. Erg handig als je op de bonnefooi wilt rijden.

We hebben de Preikestolen beklommen, als je lekker vroeg bent en buiten het hoogseizoen bent, dan heb je de berg bijna voor jezelf zonder massa toerisme ;)
En we hadden mooi weer dus het uitzicht was fantastisch! Ook hebben we Bergen bezocht, leuke stad waar genoeg te doen is. Flåm viel erg tegen, veel toerisme en verder niet zoveel te doen voor ons.

Ook wij hebben alles vast gelegd via Polarsteps dus als je interesse hebt dan kan ik je de link toesturen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 23:13

Prachtig :D en linkje is zeker welkom