Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 07:57

De duistere kant van zuid-Afrika. We weten allemaal dat Zuid-Afrika allesbehalve een veilig land is. En toch mits wat opletten verloopt de reis voor de meeste bezoekers veilig en hou je steeds prettigere herinneringen aan dit land. Ik ben altijd extreem voorzichtig. Maar ik ben ook degene om te zeggen dat als je maar een beetje oplet, het er echt veilig is om te reizen.

Twee dagen geleden helaas een Duitse toerist vermoord richting Numbi gate van kruger. De route is al jaren onveilig maar niettemin vind je deze waarschuwingen voornamelijk op Facebook, niet op officiële sanparks websites. Ondanks veel patrouilles is dit toch gebeurd.

Ik vind het zo verdrietig. Een land met zoveel potentieel maar waar nog zoveel moet gebeuren. Een land met twee gezichten…

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:53

Ik had het ook gezien, zo verdrietig

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:04

Wat erg…

Als ik terugdenk aan wat ik en twee vriendinnen in Zuid Afrika gedaan hebben, toen we 19 waren en op rondreis waren in onze huurauto… :=

Bij vreemde mannen in de auto na het stappen naar een andere club, in het donker rondscheuren, over straat in het donker met ons drie met de nodige drankjes op. Toen zijn we trouwens denk ik wel 3/4 keer achtervolgd maar wij gingen dan altijd rennen, en lachen… is totaal niet grappig, was altijd wel gelukkig dicht bij het hotel. Kleine greep :o zou het nooit meer doen. Hebben ons eigenlijk heel soms onveilig gevoeld terwijl wij dingen gedaan hebben die ik nu in Nederland nog niet zou doen _O-

Auto zien crashen tegen een koe die tegen een vangrail aan vloog, mensen wilde bij ons in de auto, toch maar niet gedaan. Protesten tegen gekomen, man sprong voor onze auto, schreeuwen etc. Wij dachten dat hij ons ging overvallen, hij was zo kwaad! Maar hij wilde dat wij niet rechtdoor gingen omdat we dan recht in protesten kwamen, toen we het raam op een kiertje deden. Toch nog soms wel een beetje verstand gehad :P

Wij waren in Stellenbosch ook vergeten om een wijntour te reserveren en ze waren vol. Wij hebben toen van een Uber chauffeur een hele tour gekregen, bleef overal wachten. Hebben hem daarna uitgenodigd om bij onze borrelplank te komen en toen vertelde hij ook over een stel dat vermoord was, waarbij eerst het meisje verkracht werd voor de jongen zijn ogen. Dat maakt wel impact.

Zou het nu allemaal echt nooit meer zo doen maar de herinneringen zijn top.
Wil eigenlijk hiermee laten zien dat zelfs met de randjes opzoeken je het gewoon red. Ik denk dat het echt pech hebben is.. het is echt zo’n mooi land en kan niet wachten tot ik weer terug kan! Maar dan wel met meer verstand.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:47

Vreselijk zeg van die tourist, wat een mooie vakantie had moeten worden... :n

En wat een verhalen sureido! Zeker wat de uber chauffeur je vertelde, vreselijk :( Het is een prachtig land, maar ik wou dat het veiliger was. Ik voel me goed waar ik zit hier in Gansbaai en ik ben ontzettend blij dat ik hier mag wonen omringd door de meest fantastische natuur. Het heeft z'n voor en nadelen en ik mis de algemene veiligheid van Nederland wel. Ik ben altijd op m'n hoede. Maar ga ook makkelijk in m'n eentje met mn paard op pad. Echter niet meer over straat in m'n eentje als het gaat schemeren.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:52

Jeetje wat heftig van die toerist. Bah! Moet je inderdaad maar weten van die route. Ik had het nog niet eerder gelezen eigenlijk.
Wij zijn op klaarlichte dag gewapend overvallen in Kaapstad. Ook echt domme pech. Maar was aan het begin van de vakantie en dat verpest het wel echt (en het is heel onhandig als je nog 5 weken gaat roadtrippen dat je dan je rijbewijs niet meer hebt enzo).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 17:28

Ja dat heeft toen een enorme impact gehad op mijn eerste reis erheen manzano. En ik vind downtown Kaapstad in het weekend nog steeds doodeng.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:30

Zat net even te lezen over die Duitse toerist en besefte me dat wij die weg ook een aantal keer hebben gereden. Had echt geen idee.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 17:31

Ja wij slaan hem dus bewust over. Het laatste jaar is het er continue ellende.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:46

Dat Kaapstad niet echt veilig is wist ik wel, maar die route?

Hoe zit het dan in Tanzania? En dan vooral Moshi en Arusha, kun je in die steden als vrouw overdag alleen over straat? De aanbieders van trekkings zeggen van wel, maar via fb schreef iemand me in een privebericht dat het echt niet kan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 21:50

Tanzania weet ik niet.

Het ene land is het andere niet. Mijn regels zijn wel overal buiten Europa:

1 walk with purpose —> geef de indruk dat je weet waar je heen gaat
2 Follow the crowds —> geen afgelegen steegjes in en blijf waar mogelijk in groep
3 follow your gut and stay aware —> wees je bewust van je omgeving en als het niet goed voelt, niet verder gaan
4 after dark = danger
5 ask around —> lees je in en vraag de locals en neem geen onnodige risico’s.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:03

poes schreef:
Tanzania weet ik niet.

Het ene land is het andere niet. Mijn regels zijn wel overal buiten Europa:

1 walk with purpose —> geef de indruk dat je weet waar je heen gaat
2 Follow the crowds —> geen afgelegen steegjes in en blijf waar mogelijk in groep
3 follow your gut and stay aware —> wees je bewust van je omgeving en als het niet goed voelt, niet verder gaan
4 after dark = danger
5 ask around —> lees je in en vraag de locals en neem geen onnodige risico’s.

Klopt, het gaat mij ook om overdag. Ik vrees dat het niet uit eten gaan wordt buiten het hotel. Maar als je zelfs geen rondje kunt wandelen overdag, dan weet ik niet of ik er wel zin in heb.

Sommige 'let op situaties' kom je ook tegen binnen Europa. Als je vanuit Slovenie Oostenrijk binnenrijdt zie je veel vage figuren op parkeerplaatsen. Het laatste tankstation in Frankrijk voor de Belgische grens richting Lille en Kortrijk is ook eentje waar ik liever niet stop, ben daar al eens aangesproken wat overduidelijk een poging tot afleiden en diefstal was, maar ik had ze door. Negeer wijzende mensen in Hongarije in de Romadorpen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 22:09

Ik denk dat het in sommige plekken prima kan hoor. Maar vraag het altijd goed na.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:26

Moshi en Arusha zijn prima. Veel vriendelijke mensen.
Ik voelde me er niet heel erg op mijn gemak als blanke jongedame maar meer omdat mensen naar me riepen ipv echt naar me toe kwamen en intimideerden bijvoorbeeld.
Het kan goed helpen om je bedekt te kleden.

Wel een gevalletje: let op waar je heen gaat. Niet de verlaten steegjes in lopen.
Dar es salaam vond ik echt niet leuk en voelde me al ongemakkelijk als ik 3 deuren moest zijn.

Wat erg van de toerist Poes.. was het nog niet tegen gekomen. Dit 'hoort' helaas ook echt bij Zuid Afrika. ;(

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:24

Dat is het enige dat mijn nog beetje tegen houd aan afrika :=
Ik vind zo iets echt heel spannend. En wij zouden ook graag naar Zimbabwe gaan en dan hoor je ook nee dat is gevaarlijk terwijl ze daar zeggen nee Afrika is gevaarlijk.
Waar doe je dan goed aan haha.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 12:33

Als je oplet is de kans dat je iets heel erg overkomt klein (maar nooit onbestaand). Wij letten dus op bovenstaande punten en we zorgen ervoor dat we niets bij hebben wat we echt niet kunnen missen en vervangen. En we hebben een reisverzekering.
Het gaat nog steeds veel vaker goed dan fout gelukkig.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:39

Ja daarom. Zou me zeker niet laten tegenhouden hoor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:05

poes schreef:
Als je oplet is de kans dat je iets heel erg overkomt klein (maar nooit onbestaand). Wij letten dus op bovenstaande punten en we zorgen ervoor dat we niets bij hebben wat we echt niet kunnen missen en vervangen. En we hebben een reisverzekering.
Het gaat nog steeds veel vaker goed dan fout gelukkig.

precies dit. Er kan altijd ets mis gaan, maar met wat basismaatregelen kom je echt een heel eind.


@maj0, ik vond zimbabwe erg prettig om te reizen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:28

Nyaleti schreef:
Moshi en Arusha zijn prima. Veel vriendelijke mensen.
Ik voelde me er niet heel erg op mijn gemak als blanke jongedame maar meer omdat mensen naar me riepen ipv echt naar me toe kwamen en intimideerden bijvoorbeeld.
Het kan goed helpen om je bedekt te kleden.

Wel een gevalletje: let op waar je heen gaat. Niet de verlaten steegjes in lopen.
Dar es salaam vond ik echt niet leuk en voelde me al ongemakkelijk als ik 3 deuren moest zijn.

Wat erg van de toerist Poes.. was het nog niet tegen gekomen. Dit 'hoort' helaas ook echt bij Zuid Afrika. ;(

En vond of vind je andere landen in Afrika dan fijner? Gewoon even nieuwsgierig omdat jij kunt vergelijken.

Mijn plan is niet om naar Dar es Salaam te gaan. Misschien nog Zanzibar, maar het is goedkoper om terug naar huis te vliegen en dan vanaf SChiphol weer naar Zanzibar te gaan. Best absurd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft veiligheid, vond ik het in Zambia, Namibie en Botswana echt wel veilig. In Kaapstad gingen we wel uit eten rondom het hotel, maar liepen we in een rechte weg er naartoe en terug. Flink de pas erin wel. In Kenia gaan we niet in de avonden meer naar buiten. Overdag komen we wel overal, in de komende dagen ook in de grootste sloppenwijk van Nairobi.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 22:01

In Kaapstad nemen wij na donker gewoon een Uber. Ook voor 400 meter tenzij we echt in kloofstreet eten en slapen of zo.
Idem in plettenbergh toen we er waren. In het hoogseizoen had het prima gekund maar nu was het zo dood.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 23:18

Jeetje Sakura, het ziet er echt gort droog uit ja. Bah. Wanneer hoort daar weer regen te vallen?
Die 4e foto, zijn dat nou allemaal karkassen? (Is dat een woord?)


germie schreef:
Nyaleti schreef:
Moshi en Arusha zijn prima. Veel vriendelijke mensen.
Ik voelde me er niet heel erg op mijn gemak als blanke jongedame maar meer omdat mensen naar me riepen ipv echt naar me toe kwamen en intimideerden bijvoorbeeld.
Het kan goed helpen om je bedekt te kleden.

Wel een gevalletje: let op waar je heen gaat. Niet de verlaten steegjes in lopen.
Dar es salaam vond ik echt niet leuk en voelde me al ongemakkelijk als ik 3 deuren moest zijn.

Wat erg van de toerist Poes.. was het nog niet tegen gekomen. Dit 'hoort' helaas ook echt bij Zuid Afrika. ;(

En vond of vind je andere landen in Afrika dan fijner? Gewoon even nieuwsgierig omdat jij kunt vergelijken.

Mijn plan is niet om naar Dar es Salaam te gaan. Misschien nog Zanzibar, maar het is goedkoper om terug naar huis te vliegen en dan vanaf SChiphol weer naar Zanzibar te gaan. Best absurd.



Ja, ik vond Tanzania wat overweldigend op dat vlak. Maar ik had er ook moeite mee dat het overal zo ontzettend druk was op straat.
Meer dronken mannen die in groepjes hangen en dus wat roepen. Maar door de drukte wel ook het gevoel van "sociale controle".
Daar ben ik ook helemaal niet aardig als je me tegen komt :+ beetje arrogant kijken, stug doorlopen en iedereen negeren. En ik vraag het liefst de weg oid aan iemand in een winkel. Die kan ook niet opdringen om met me mee te lopen :+



Namibië ben ik vooral in de woestijn geweest, daar komt geen kip behalve toeristen :')

In Hoedspruit, ZA nooit onveilig gevoeld, maar dat kan ook komen doordat ik het daar beter ken. In die omgeving zou ik het dan weer enger vinden om alleen in de auto op pad te moeten.

Grappig Poes, ik voelde me super veilig in Plet! Ik kreeg van Gansbaai de kriebels omdat het daar té rustig was op straat.

In Kaapstad pak ik voor alles een Uber als ik de weg niet weet of het donker is. Toen ik er met m'n ouders was en ik ze goed had gewaarschuwd over de Citybowl, vonden ze het wat overdreven allemaal. Zij hadden er geen onveilig gevoel bij terwijl ik daar echt 2x over m'n schouder kijk.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 23:30

Toen ik in Kaapstad woonde, inmiddels 5 jaar geleden, was het allemaal nog niet zo onveilig. Ik liep gerust vanaf Kloofstreet naar huis in Loopstreet, ging in mn eentje Loop/Long in 's avonds etc. De laatste tijd schiijnt het een stuk gevaarlijker te zijn helaas.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:04

Ja vier karkassen op één foto, zelfs niet aangegeten. Ook een aantal dieren verzopen in het moeras. Of aan het verzuipen, maar daar kon ik geen foto van maken. Vreselijk is dat zeg.

Mis deze nog, net dood en wel met gieren:
Afbeelding

Eigenlijk zou er nu water moeten vallen, maar dat ziet er voor deze maand nog slecht uit. Ook in een aantal noordelijke parken gaat het slecht. Vooral ook met de grevy zebra. Heel triest om te zien allemaal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 11:18

Oef wat een ellende. De laatste keer was de Bush in zuid Afrika zo groen en vol. Het stikte van de dikke dieren. Een pak fijner dan iets bezoeken in tijden van droogte.

Ja plet was zo verlaten toen we er waren. Overdag ging het nog wel rond de hoofdstraat maar verder was het vrij grimmig. Heel sneu.

Moet zeggen dat ik dat wel in veel plekken heb gehad deze keer. Na Corona zijn de toeristen nog niet terug, of toch niet op dat moment.

Kaapstad hoor ik locals veel dat het zo veilig is maar die pakken echt overal de auto voor en wonen in rijke veilige locaties, sja.

Maar goed we hebben deze keer echt helemaal niets gek voorgehad. We hebben telkens ingelezen en locals gevraagd en het was allemaal prima. Maar je moet je er wel bewust van zijn dat het niet is zoals hier.

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:32

Hoorde inderdaad van mijn schoonzusje (die komt uit Zimbabwe) dat de regen ook steeds langer op zich laat wachten.
Hopelijk gaat het snel regenen dit is echt verschrikkelijk om te zien