Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 22 [ 531 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 22  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kilimanjaro trekking

 
Profiel   

MarijeR schreef
Ik reis regelmatig in die regio met binnenlandse vluchten en vaak is incl handbagage 15kg bagage toegestaan.
Zelf reis ik met veel camera gear maar dan worden er freight seats bij geboekt en komen we op 35kg per persoon.
Kost wel wat uiteraard want dan kunnen er ook minder mensen in het vliegtuigje mee.

Dat is dus nu net niet aan de orde als je van Arusha naar Zanzibar wilt. Wel bijvoorbeeld in Nepal ofzo. Maar hier niet. Dus die eerste 23kg is sowieso geen issue.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 18:14 



 
Profiel   

Dit weekend 4 dagen achter elkaar gewandeld en nog geklommen met speleotechnieken. Vrijdag 7.5km, zaterdag 20.5, zondag 18 km en vandaag 8km. Dus de conditie is er. De voet is nog niet geheel goed, maar ik weet wel dat ik nu morgen ook wel weer zou kunnen wandelen als het moet. Beenspieren ietsjes stijf, maar dat mag ook.
Nu ben ik alleen dit weekend aan het twijfelen gebracht, heb iemand gesproken die op de kili geweest is en die vond het absoluut het geld niet waard. Te massaal, file wandelen, overrated, enz. En ik ben aan het sparen er voor, maar dit zet je wel even weer aan het twijfelen omdat je voor 1700 euro wat de trek kost ook hele andere dingen kunt doen.
Of moet ik toch voor de 5 daagse gaan? Dit is echt goedkoper, maar ook wat saaier en lager slagingspercentage.
Ook zijn de gasprijzen en alles wat nog meer duurder geworden is voor mij nu wel een onzeker punt geworden of ik straks alles nog wel kan betalen. Het is niet dat ik even zo het geld bij elkaar heb. Ik spaar wel rustig verder, want feitelijk weet ik dat ik morgen kan boeken en kan gaan. Die test is nu gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 23:48 



 
Profiel   

Kan de bokker die op Zanzibar woont je niet helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 00:00 



 
Profiel   

Tanzania heeft wel meer dure dingen waarvan je achteraf denkt, waarom was dat zo duur? :')

Als je twijfelt, waarom laat je Zanzibar dan niet? Scheelt mogelijk ook weer een hoop gesjouw met dure spullen en het bespaard een hoop geld.

Overrated zou ik het niet noemen.. hoe kun je zoiets nou overrated noemen? Alsof je elke week op de top van een hoge berg staat :=
Druk? Tja ligt er aan wanneer je gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 00:08 



 
Profiel   

Nyaleti schreef
Tanzania heeft wel meer dure dingen waarvan je achteraf denkt, waarom was dat zo duur? :')

Als je twijfelt, waarom laat je Zanzibar dan niet? Scheelt mogelijk ook weer een hoop gesjouw met dure spullen en het bespaard een hoop geld.

Overrated zou ik het niet noemen.. hoe kun je zoiets nou overrated noemen? Alsof je elke week op de top van een hoge berg staat :=
Druk? Tja ligt er aan wanneer je gaat.

Ik ben er niet geweest he. Dus of het druk is of niet weet ik niet. Ik kan alleen in bepaalde maanden, en dat zijn niet de low season maanden daar. Ik moet afgaan op wat anderen zeggen.

Op dit moment gaan er 2 dingen door mij heen:
Zanzibar laten zitten, of juist de Kili laten schieten. Maar van beiden krijg ik mogelijk weer spijt.
Ik spaar zeker rustig door. Maar dat iemand er dus niets aan vond heeft me wel aan het denken gezet. En prijstechnisch twijfel ik nu ook wat of ik niet gewoon de kortste route moet gaan nemen. Maar ik heb geen idee, net zoals niemand het van te voren weet, of je gevoelig bent voor hoogteziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 08:22 



 
Profiel   

Overrated?? Dat ligt er denk ik aan wat iemand zelf voor waarde er aan hangt. Ik vind die hele Kilimanjaro sowieso niet interessant en als iemand er geweest is denk ik ook niet wow....
Maar als iemand wild is van berg beklimmen zal dat vast heel anders zijn. Dat geldt toch voor alles denk ik? De vraag is waarom je er zélf heen wil gaan en wat je er wil ervaren. ALS je dan toch gaat zou ik niet om 200/300 euro (geen idee om hoeveel het gaat) een mindere tocht doen met minder kans op de top etc. Als je dan gaat dan zou ik het ook goed doen. Je komt er niet nog een keer meestal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 09:33 



 
Profiel   

Tja, het is de enige van de 7 summits die bewandelbaar is. Dus is het bij uitstek de berg waar het toerisme hoogtij viert. Ja het is druk, vooral met mensen die werkelijk geen idee hebben wat ze gaan beleven op 6000 meter. De kortste route is daarmee het ergste. Die is het goedkoopste en (mede daardoor) het drukste. Maar 60% komt nooit boven via die route, hoogteziekte is een groot probleem oa vanwege de prominente van de berg. Wil je het rustig(er) hebben dan moet je de langere routes nemen. Of een minder bekende berg uitkiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:15 



 
Profiel   

Ik lees al een tijdje mee omdat me dit heel gaaf lijkt (maar ik er bij lange na fysiek nog niet aan toe ben, weet ook niet of dat ooit zo ver komt).

Maar germie, als ik dit lees....
manzano schreef
Overrated?? Dat ligt er denk ik aan wat iemand zelf voor waarde er aan hangt. Ik vind die hele Kilimanjaro sowieso niet interessant en als iemand er geweest is denk ik ook niet wow....
Maar als iemand wild is van berg beklimmen zal dat vast heel anders zijn. Dat geldt toch voor alles denk ik? De vraag is waarom je er zélf heen wil gaan en wat je er wil ervaren. ALS je dan toch gaat zou ik niet om 200/300 euro (geen idee om hoeveel het gaat) een mindere tocht doen met minder kans op de top etc. Als je dan gaat dan zou ik het ook goed doen. Je komt er niet nog een keer meestal.

... waarom wil je dan uberhaupt gaan? Klinkt als heel veel moeite, alles is ingewikkeld, voor iets wat je toch maar zo-zo vindt. Kun je dan niet beter je geld stoppen in nog een duiktrip ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:20 



 
Profiel   

Welke van de routes wil je nu uit kiezen dan?

Hier staat een heel interessant stuk over de verschillende routes:
https://bookatrekking.com/nl/blog/kilim ... beklimmen/

Ik zou dus nooit uit zuinigheid voor de goedkoopste gaan, dat is dus de minste kans om boven te komen en de drukste als ik het goed lees. Waarom zou je daar voor kiezen?

Snap ook niet dat je gelijk kijkt naar goedkoper of niet meer, alleen door 1 ervaring van iemand.
Ik vind eten bij Jonnie Boer ook te duur en overrated, maar daar kan een ander wel compleet anders over denken toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:22 



 
Profiel   

@manzano voor echte diehard bergmensen is het juist nog veel minder boeiend, Kili wordt gezien als toeristenroute voor rijkelui en geen bergsportprestatie. Zeker zoals het er nu aan toe gaat, met de facto verbod op alpine-stijl beklimmingen.

Erg grof gezegd misschien, maar IMO zou het stuk beter zijn, vooral voor de dragers, maar ook het millieu etc. als iedereen die niets met bergen heeft en het niet op eigen kraacht aan kan maar wel over het beklimmen van dé hoogste berg van Afrika wil opscheppen lekker thuis blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:38 



 
Profiel   

Het slagingspercentage op de 5 daagse route is 65%, dus niet slechts 40%. Echter, ik wil dan hoe dan ook bovenop staan. Ik zal me dan ook door niets laten tegenhouden. Als zij zouden vinden dat ik niet verder kan, maar ik vind van wel, dan ga ik verder. Dat besluit staat vast. Maar ik lees dat het eerder andersom is, dat zij vinden dat je het kunt, maar dat mensen zelf stoppen. Maar de aanbieders beloven allemaal dat je op de top komt, dus daarmee verwacht ik wel dat het gaat lukken. Bij Machame of Lemosho beloven ze dat, 98-99% haalt de top. En bij de kortere routes is het minder. Dat zeggen ze ook. De werkelijke cijfers voor de coca-cola route zijn 65%. Dat vind ik ook echt te laag. Het niet halen heeft niets met training te maken, maar volledig met geluk of pech. Vroeger had ik op 3200 meter totaal geen last van hoogte. Nu? Je weet het niet.
1dag korter is zo'n 300 dollar goedkoper, maar ook 1 dag minder fooi. Ik zit ook nog steeds met die fooien, het is een soort must, maar ik vind de bedragen wel hoog, want dat tikt ook aan. En een dag korter is ook dan weer minder fooi. Dus daarmee wordt de besparing nog meer.
De kortste route van 5 dagen zie ik niet zitten. Een trektocht naar EBC is overigens echt veeeel goedkoper dan welke route dan ook naar de top van de Kili. Alleen daar heb je geen safarimogelijkheden. De incatrail in Peru is ook nog iets wat me wel mooi lijkt.

Ik heb 2 trektochten die ik nog eens wil doen en dat is dus ebc en de kili, waarbij de kili absoluut hoger staat dan ebc, vooral wegens de safarimogelijkheden.
@leeslampje, ik schrijf niet dat ik de kili niet interessant vind he. Dat is een ander. Alleen ik hoor wel van mensen dat het nogal overrated is, dus dat ze achteraf zeggen dat het tegen gevallen is. Als ik op de top gestaan heb zal ik zeker oprecht trots zijn, en wat een ander dan denkt vind ik niet zo belangrijk. Bij een ander denk ik ook niet van wow, dus zoiets doen is puur iets voor jezelf. Iemand die er al geweest is, leuk, maar ik heb dan ook niet zoiets van wow. Maar wil wel graag de verhalen horen. De hoogte maakt het uitdagend, niet de afstanden die afgelegd worden. Mount Meru is om die reden eigenlijk totaal niet interessant voor mij, dan kan ik net zo goed in Europa ergens gaan wandelen. Dus en geld en een vakantiedag besparen klinkt best aantrekkelijk.

Duiktrips blijven zeker interessant. Maar 1 groot nadeel van 99% van de duikscholen is dat ze niet ingericht zijn op echt ervaren duikers, ze snappen niet dat soloduiken absoluut veilig is en denken dat iedereen een gids nodig heeft. En tja, ik vind met een gids duiken gewoon meestal niets. In Egypte weer een paar duiken met gids gedaan en tja, het was het rondje om de kerk om het zo maar te zeggen. Duur, overrated, te kort, en vooral mededuikers die je duik verpesten doordat ze te diep gaan of te veel gas verbruiken. En als je dan klaagt, dan zeggen ze wel sorry (van te voren dingen aangegeven die niet waargemaakt werden), maar niet even geld teruggeven. We zeggen nu achteraf dat we echt die 30 euro niet hadden moeten betalen, we hebben er spijt van daar niet over gezeurd te hebben, want voor een sorry koop je gewoon niets. En het was hen van te voren bekend dat het niet zo zou gaan als wel beloofd. Bij de Fury Shoals hadden we wel een goede gids overigens, maar we waren de enige 2 duikers daar. En dus was het van ja, ga jullie gang maar, ik blijf er wel bij hangen. Veel duikvakanties zijn gemaakt voor onervaren duikers, en velen denken dat ze met 50 duiken al heel ervaren zijn. Dat merk je ook bij duikscholen, ingericht op massa, niet voor duikers met veel meer kennis en ervaring. Ze kijken altijd raar op als je 2600+ duiken opgeeft in het buitenland en een paar instructeurspasjes laat zien die ze vermoedelijk voor het eerst in handen hebben omdat er maar heel weinig duikers op de wereld daar brevetten voor hebben. En voor bepaalde expedities ben ik gewoon niet rijk genoeg helaas. 6000 dollar uitgeven voor 1 bijzondere duik doe ik in geen 6000 jaar, dat geld heb ik simpelweg niet.
Safari en Zanzibar is dus een combinatie van 2 dingen die ik leuk vind of nog eens wil doen. Het duiken op Zanzibar is niet meteen heel bijzonder, maar als ik daar ben wil ik absoluut daar duiken. Ik heb daar al contact gehad met een kleine duikschool (1 gids in dienst en dan kan ik wat regelen qua wensen.

Overigens, ik HEB WEL WAT MET BERGEN. WANT JE MOET ZEKER NIET ELKE WANDELAAR OVER 1 KAM SCHEREN. Ik BEN ALTIJD AL EEN LIEFHBBER VAN BERGEN GEWEEST.
En rijk ben ik niet. Dus ook dat gaat niet voor mij op. Opscheppen zit ook niet in mij, maar je mag soms best trots op iets zijn, ook al vindt een ander het niets.


Laatst bijgewerkt door germie op 06-12-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:41 



 
Profiel   

germie schreef
Echter, ik wil dan hoe dan ook bovenop staan. Ik zal me dan ook door niets laten tegenhouden. Als zij zouden vinden dat ik niet verder kan, maar ik vind van wel, dan ga ik verder. Dat besluit staat vast.


Knip in je quote gedaan, maar als je er zo instaat, blijf lekker thuis.

Door deze egoistische instelling breng je niet alleen jezelf in gevaar (succes daarmee) maar ook de mensen die mee 'moeten' om jouw ego naar boven te begeleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:51 



 
Profiel   

Nee, ik heb het al aangepast. Zij zorgen dat je op de top komt, het is meestal dus dat jij wilt stoppen, maar de organisatie vindt dat je door kunt gaan. Tja, ik wil er gewoon staan dan. Dat is ook logisch. Ik breng niemand in gevaar, dat kan niet bij een wandeltocht. Want je hangt niet aan een touw, de wandeltocht is een individuele tocht, dat is geen teamsport. Alleen teamspirit kan helpen als je het zwaar hebt. Maar je moet het zelf doen. Een ander takelt je niet omhoog. Zo zie ik het. De afstanden zijn eigenlijk gering per dag, maar de hoogte maakt het zwaar. En daar kun je dus niet op trainen. Ik heb genoeg basisconditie weet ik nu. Maar of ik op 5000m nog functioneer weet ik niet. Dat weet niemand van te voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 10:58 



 
Profiel   

Fly_high schreef
@manzano voor echte diehard bergmensen is het juist nog veel minder boeiend, Kili wordt gezien als toeristenroute voor rijkelui en geen bergsportprestatie. Zeker zoals het er nu aan toe gaat, met de facto verbod op alpine-stijl beklimmingen.

Erg grof gezegd misschien, maar IMO zou het stuk beter zijn, vooral voor de dragers, maar ook het millieu etc. als iedereen die niets met bergen heeft en het niet op eigen kraacht aan kan maar wel over het beklimmen van dé hoogste berg van Afrika wil opscheppen lekker thuis blijft.

Iedereen moet op eigen kracht omhoog. Niemand tilt je de berg op. Dus die mensen komen er al niet.
Ik ben niet rijk, dus dat gaat voor mij niet op. En ik heb juist veel met bergen, want anders had deze tocht nooit op mijn lijstje gestaan.
Het is duur en ja, Amerikanen zien het inderdaad als feestje omdat ze het wel kunnen betalen. Maar niet iedereen heeft hetzelfde budget en dezelfde motivatie. Wat de reden ook is, het maakt mij niet uit, wil je gaan, dan mag je gaan. Ik lees ook niets over opscheppen. Ik lees alleen dat mensen trots zijn op de prestatie. En dat mag. Het is sowieso niet niets. Ik denk echter ook niet wow als iemand zegt op de Kili gestaan te hebben, maar ik gun het iemand wel. En als ik er op gestaan heb, dan ben ik ook trots. Dat heeft niets met opscheppen te maken. En trots mag je dan zijn.
Maar een prestatie van een ander downgraden vind ik ook wel weer grof. Het maakt mij met duiken ook niet uit of iemand voor het eerst net 15m diep geweest is. Als iemand er trots op is, dan vier ik het mee. Want het kan gewoon voor iemand wel een prestatie zijn, terwijl jij het met 6 vingers in de neus doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:02 



 
Profiel   

Ik sla aan op dat stukje "Als zij zouden vinden dat ik niet verder kan, maar ik vind van wel, dan ga ik verder". Doe dat op hoogte alsjeblieft niet. Als je last hebt van acute hoogteziekte kan het je beoordelingsvermogen aantasten en nog hoger gaan kan dodelijk zijn. Vertrouw in zo'n geval op de ervaring van de mensen die dagelijks met toeristen op die berg lopen: als zij zeggen je moet nú naar beneden, doe je dat. Dit gaat om een medisch probleem, niet om wie de meeste doorzettingsvermogen heeft om ellendig te zijn (als je van ellende houdt kun je beter alpinist worden als je het mij vraagt :') , en dat mag dus niet op de Kili :+ ).

En verder wat betreft de keuze: je kunt het nog zo veel wikken en wegen met anderen of kijken wat iemand er van vindt, maar je zult uiteindelijk zelf moeten kiezen wat jij wilt. Het gaat erom of jij het leuk vindt om deze reis te maken, of dat je liever wat anders gaat doen met de tijd/geld die het kost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:04 



 
Profiel   

Ik denk dat je eerst moet bedenken waarom het op je wish-list stond.
Was het daar gewooon omdat het zo‘n must see is zoals de eifeltoren en de Jungfrau of omdat het echt een aantrekkingskracht heeft op je.

Mij trekt het persoonlijk niet specifiek. Ik weet niet of je behalve de eile lucht bewust merkt of een berg hoger is dan andere bergen. Een trekking vind ik leuk, maar liever op een rustige plek. Daarnaast heb ik een lage bloeddruk wat vast niet handig is op die hoogte in korte tijd.
Voor andere is het echt iets wat ze overwonnen willen hebben en dat snap ik ook echt wel. Het is vadt en zeker een fantasische ervaring.
Zo heeft ieder zijn eigen wensen. Mij trekt vooral het hoogland in Chilie en dan voor langere tijd (ooit komt dat er misschien van).
Zo vind ik de Autralische kust weinig boeiend (geef mij maar binnenkand) maar voor jou is dat waarschijnlijk omgekeerd.
Is het jouw wens om de kili op te gaan of is het enkel per omgeluk op de to-do lijst gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:05 



 
Profiel   

Voor EBC geldt hetzelfde. Overly crowded en als je er echt iets aan wilt hebben dan doe je er goed aan om de lange route te nemen. Vanaf EBC is Everest namelijk niet te zien, dus wil je een mooi uitzicht hebben, dan zullen je een naburige berg (heuvel in dat landschap) op moeten. Overigens EBC zelf kom je niet, dat is voorbehouden aan de echte klimmers. Je komt op het voormalige EBC uit, niet het echt kamp.

Aansluitend kun je naar het nationale park in het zuiden en kun je op Safari. Je komt daar ook van alles aan wild tegen (krokodillen, neushoorns, olifanten, apen, herten, 20 soorten ijsvogels alleen al). Keuze genoeg!

Maar voor niets gaat de zon op… alles kost geld en hoe bekender en populairder des te kostbaarder en des te mooier zijn de verhalen en beloften van outfitters. (En ja, als je hoogteziekte krijgt dan ga je gewoon naar beneden. Geen enkele outfitter wil een dode op zijn geweten hebben. Dan moet je echt solo gaan, dan kun je doen wat je wilt. Met een groep ga je gewoon naar beneden, ze zijn verantwoordelijk voor jouw veiligheid, maar ook voor het succes van de anderen. De zwakste schakel gaat terug. Maar hoogteziekte is geen kwestie van door willen zetten met een beetje hoofdpijn, uiteindelijk is dat levensbedreigend.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:16 



 
Profiel   

germie schreef
Elanor schreef
Ik heb zelf geen beklimming gedaan, maar een reisgenoot van mij heeft ervoor gekozen om niet de Kili maar Mount Meru te beklimmen. Minder toeristisch en vooral: op de Kili kom je geen wildlife tegen, op Mount Meru wel. Misschien ook nog leuk om in je overweging mee te nemen! :)

Ja, maar die berg als enige berg ga ik niet doen. De reden is dat de Kilimanjaro mensen wat zegt en die andere berg van slechts 4600 meter niet. En de big 5 spot je daar helaas ook niet. Als dat kon, dan was dat een optie.
Maar het gaat me dus om de Kilimanjaro. Gewoon om daarna te kunnen zeggen dat je er geweest bent.


Ik zou er gewoon nog eens over nadenken.
En dat je andere mensen niet in gevaar kan brengen met een wandeling is echt heel kortzichtig. Als jij daar zit met hoogteziekte en weet ik het wat voor nare ellende dan zijn zij wel degene die jou naar beneden moeten zien te krijgen. Gevaar zit hem niet alleen in "naar beneden vallen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:21 



 
Profiel   

Ja, ik moet de keuze maken. En ik ga het liefst niet alleen. Als iemand zei van ik wil ook, dan had ik het waarschijnlijk al geboekt. Maar ook dan zit er wel een limiet op wanneer, want ik moet eerst sparen. Ik was van plan om het afgelopen september te doen, maar toen kwam die hondenbeet (ik was dus daar voor al er mee bezig). En dan moet je eerst wat anders plannen. Ook nu zit ik nog steeds met een hielspoor helaas. En die wil niet weg. Ik hoop niet dat ik daar m'n leven lang last van hou, want lange wandelingen maakte ik altijd al af en toe en dat wil ik echt blijven doen. Afgelopen weekend was zeker een test en die test is geslaagd. Pijnvrij was het niet helaas, maar ook niet dat ik zeg van dit gaat echt niet. De afstanden voor de kili hebben we afgelegd, want nooit hoef je een dag 20km te lopen. De langste dag is de top en dat is 17km, waarvan 5 omhoog en de rest omlaag en als je langzaam bent mag je ook hoger overnachten zodat het maar 12km die dag is en dan pak je die 5 er een dag later bij. Je hebt daar wel meer hoogtemeters, maar wat er aan trappen te lopen was dit weekend hebben we gedaan. En naast het traplopen ook nog in grotten gekropen (dus op de knietjes door holtes), ook nog volledig verticaal geklommen, allemaal dingen die kracht kosten en bijdragen aan conditie.

Waarom de kili? Omdat het de hoogste berg is waar je wandelend naar toe kunt. De Stok Kangri is zelfs nog wat hoger, net boven de 6000 en is ook een optie i.p.v. de Kili, maar daar haal je zo vaak de top niet wegens het weer. En is dit jaar nog gesloten helaas. En tja, je kunt pech hebben met het weer, maar het is in Ladakh toch wel wat vaker het geval.
Een trekking in de alpen kun je elk moment maken en heb ik wel eens gedaan. Leuk, absoluut, zeker nog wel eens voor herhaling vatbaar, maar dan ga ik liever op duikvakantie.
EBC ziet er ook mooi uit, maar je ziet altijd foto's dat het zonnig is, en als het druilerig en mistig is, dan is het waarschijnlijk heel erg saai om 12 dagen te trekken.
De kili is net als ebc wel toevallig op mijn wishlist gekomen. Het stond er altijd al op, maar ergens is het nu wat naar voren geschoven. DIt omdat ik ook graag eens een safari wil doen. Ik ben behalve in EGypte nog niet op het Afrikaanse continent geweest. Dus dat speelt ook mee en dan kijk je wat je daar kunt doen.
En ja, het is wel iets wat je overwonnen wilt hebben. Anders ga je niet en neem je genoegen met iets als de Triglav (is met via ferrata te bereiken, dus ook feitelijk door ieder fit persoon te doen). De triglav is echter iets wat je gewoon vandaag kunt bedenken en morgen kunt gaan doen zeg maar omdat het op 1 dag rijden vanaf hier ligt. Het is ook slechts een 2 daagse klim, sommigen doen de top zelfs in 1 dag heen en weer. Dan pak je nog even de meren mee en je hebt een trek van een paar dagen in Europa, maar het voelt toch meer gewoontjes op 1 of andere manier. Terwijl het niet stom of saai is. En ook iets wat ik vast nog wel eens ga doen. Dus niets negatiefs over dat, maar als geld geen rol zou spelen, dan ga ik echt eerder naar de Kili dan naar de Triglav (waar ik al geweest ben, maar dat was met een georganiseerde reis en omdat anderen in de groep de materialen niet voor elkaar hadden kon ik ook niet naar de top, dus de Triglav is dan iets wat ik zelf regel en dat kan ook eenvoudig).
Ik weet dat 12000 mensen per jaar uit Nederland naar de Kili gaan, dus heel speciaal is het dan ook niet meer.

De safarimogelijkheden in Nepal zijn beperkt. Geen tijgers en leeuwen, dus geen big5. Als je de 12 daagse neemt naar ebc, dan krijg je de everest wel te zien. EBC is alleen een grote steen, dat weet ik, dus niet heel bijzonder. En je kunt er ook nog bijna met de auto komen als je wilt vanuit Tibet. Dan wandel je gewoon in 1 dag even heen en weer. Landschappelijk is de ebc trek denk ik mooier dan de kili, maar ja, niet echt safari dus. En geen duikmogelijkheden om de vakantie af te sluiten. Want 3 weken niet duiken en dan toch aan het einde van het jaar op 200 duiken komen is wel lastig. Normaal maak je in een vakantie van 3 weken makkelijk 30-40 duiken. Nu moet je die elders in het jaar 'inhalen'. Als instructeur moet je officieel 20 duiken van elke soort waar je instructeur in bent per jaar maken, dus geen 200, maar ik zou dan wel 20 funduiken in een grot moeten maken, 20 trimixduiken, enz. En hoewel er geen echte controle op is (en dus velen het niet doen, maar ik vind het wel een must om een goede instructeur te zijn) doe ik het wel. En die duiken kan ik ook alleen in het buitenland maken. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Zelfs in coronatijd toen we amper konden reizen heb ik wel die 20 duiken van elke soort op het gebied van technisch duiken weten te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:25 



 
Profiel   

Germie, in welke landen ben jij allemaal al geweest?
En zat je daar in de toeristen stad in een all-inclusive bij wijze van?
Ben je gewend aan een andere mentaliteit?

Ik denk namelijk dat de Tanzaniaanse mentaliteit jou nog wel eens tegen kan gaan staan en een hele hoop frustraties gaat geven.

Als er iets is wat niet mee zit of je hebt een opmerking dan spreken ze ineens geen Engels meer of vertellen ze je dat ze het zometeen wel regelen. Maar zometeen = nooit.
Mensen maken zich daar niet zo druk en gaan niet tot het gaatje voor een gast.
Je geeft mij erg de indruk, niet alleen in dit topic maar je posts in het algemeen, dat jij je niet wilt aanpassen en mensen zich maar aan jou moeten aanpassen. Dat doen ze daar niet uit mijn ervaring. Het is vaak een beetje halve bak en daar moet je je aan aan kunnen passen anders wordt het een reis vol frustratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:35 



 
Profiel   

Wildlife op mount meru is er ook niet echt meer heb ik al gehoord. En tja, die top is me gewoon te laag voor wat het kost. Dat voelt niet als een prestatie, dat is dan meer een trek zoals je ook in de Alpen kunt doen. Leuk, absoluut, bijzonder, nee, wishlist, nee ook niet. Van het geld wat de Meru kost ga ik liever op safari. Dat is een keuze die je ook mag maken immers.

Ik ben al in vrij veel landen geweest, en pas je me juist altijd extreem aan. Ik ben echt heel sociaal. Socialer dan veel anderen. En door respect te hebben ben ik ook al eens op een crematie in Laos geweest bijvoorbeeld. Maar behalve in EGypte (dit jaar voor het eerst) ben ik nooit in Afrika geweest, dat wil ik dus nog eens.
Ik zit nooit all inclusive, dat staat ook nog eens op mijn wensenlijst om dat eens te proberen (maar wel met mogelijkheid tot ergens onbeperkt duiken bijvoorbeeld, want ik verveel me dood met alleen een zwembad dus moet een resort zeker wel af kunnen). Ik ben juist enorm gewend aan een andere mentaliteit. Ik ben voor Tanzania niet voor niets begonnen om een paar woordjes Swahili te leren. En ook al gaat dat het ene oor in en het andere oor weer uit omdat het nergens bekend klinkt, ik probeer het wel een beetje te onthouden. Luxe hoeft van mij juist totaal niet. Ik heb zelfs wel eens bij locals overnacht, ook geen probleem. Ik denk, of sterker nog, ik weet het wel zeker, dat je een totaal verkeerde indruk van me hebt dan. Maar het is wel zo dat ik wel weet wat ik wil en bij mij is afspraak ook afspraak. Er kan iets tussen komen of een onvoorzienigheid zijn, dat is prima, maar ja zeggen en niet doen is puur bedrog. En dat hoef je in geen enkel land ter wereld te accepteren. Bedrog heb je overal, dat weet ik, maar dat goed praten is echt de omgekeerde wereld. Maar als ik iets boek en het is zoals beloofd, maar je moet her en der wat aanpassen, prima, dan ben ik niet moeilijk. Ik ben ook met eten niet moeilijk, ik wil wat Swahili leren om toch wat te weten te komen over de cultuur, ik wil dan weten wie mijn dragers zijn, enz.

Maar sinds wanneer is het belangrijk waarom iemand iets graag eens wil doen? In mijn ogen doet de reden er niet toe. Men wil wat en dan doet men het of niet. Ik hik nog wat tegen het geld aan. Anders ging ik nu boeken. Of sterker nog, zonder hielpijn was ik er al geweest, maar heb nu wat anders eerst gepland. Maar wat mijn of jouw argument is om iets wel of niet te doen is irrelevant. Als ik de Kili heel belangrijk vind en jij niet, prima, daar verandert de wereld niet door. Het is een keuze. Waarom willen sommigen een schimmel als paard en anderen absoluut niet? Er is geen goede of foute keuze. Er is hooguit een teleurstelling na afloop mogelijk, of een beter dan verwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:42 



 
Profiel   

@manzano, dat precies, voor elke roekeloze toerist die wat stoms met wandelen in de bergen aanmoddert zijn er heel veel reddingsteams die hun leven in gevaar moeten brengen. Zeker op zo'n hoge berg waar je niet zo 123 ff met een helikopter lang kan vliegen. En dat kost ook nog een flink pak geld uiteraard :+

germie schreef
Fly_high schreef
@manzano voor echte diehard bergmensen is het juist nog veel minder boeiend, Kili wordt gezien als toeristenroute voor rijkelui en geen bergsportprestatie. Zeker zoals het er nu aan toe gaat, met de facto verbod op alpine-stijl beklimmingen.

Erg grof gezegd misschien, maar IMO zou het stuk beter zijn, vooral voor de dragers, maar ook het millieu etc. als iedereen die niets met bergen heeft en het niet op eigen kraacht aan kan maar wel over het beklimmen van dé hoogste berg van Afrika wil opscheppen lekker thuis blijft.

Iedereen moet op eigen kracht omhoog. Niemand tilt je de berg op. Dus die mensen komen er al niet.
Ik ben niet rijk, dus dat gaat voor mij niet op. En ik heb juist veel met bergen, want anders had deze tocht nooit op mijn lijstje gestaan.
Het is duur en ja, Amerikanen zien het inderdaad als feestje omdat ze het wel kunnen betalen. Maar niet iedereen heeft hetzelfde budget en dezelfde motivatie. Wat de reden ook is, het maakt mij niet uit, wil je gaan, dan mag je gaan. Ik lees ook niets over opscheppen. Ik lees alleen dat mensen trots zijn op de prestatie. En dat mag. Het is sowieso niet niets. Ik denk echter ook niet wow als iemand zegt op de Kili gestaan te hebben, maar ik gun het iemand wel. En als ik er op gestaan heb, dan ben ik ook trots. Dat heeft niets met opscheppen te maken. En trots mag je dan zijn.
Maar een prestatie van een ander downgraden vind ik ook wel weer grof. Het maakt mij met duiken ook niet uit of iemand voor het eerst net 15m diep geweest is. Als iemand er trots op is, dan vier ik het mee. Want het kan gewoon voor iemand wel een prestatie zijn, terwijl jij het met 6 vingers in de neus doet.


Op eigen kracht = alpine-stijl, met je eigen spullen en geen horde dragers die zelfs een eettafel voor je meenemen.

Het is zeker niet niets, maar door het meest voorkomende formaat (minstens 5dragers per toerist etc.) is het eigenlijk veel minder belastend dan een veel minder uitdagende berg op eigen kracht beklimmen. Waar je zo op neer lijkt te kijken. Uiteraard mag iedereen op zijn/haar eigen prestaties trots zijn, ook al is het 15m duiken of voor het eerst zelfstandig rondje draven of stukje wandelen ergens in Nederland, maar zodra er uitbuiting van anderen bij komt te kijken wordt het nogal controversieel. En dat is bij alle toeristische trektochten het risico, en bij Kili al helemaal extreem.

Ik vind je hele instelling persoonlijk echt niet kunnen, als je solo de berg op wilt en je eigen risico's nemen, ook al val je er dood bij neer voordat je de top bereikt, dan moet je eerst een berg uitzoeken waar het zo kan en mag en vooral geen evacuatie noch andere hulp verwachten mocht het misgaan. Want mensen die je in het geval van een ongeluk naar beneden meenemen, die brengen zo hun eigen leven ook in gevaar en dat zouden ze niet moeten doen puur omdat jij er zo eigenwijs in bent om te kunnen zeggen een bekende berg te hebben beklommen.

En ook al meen je liefhebber te zijn, die liefde voor de bergsport spat er niet bepaald van af :') het is allemaal saai en gewoontjes en hoeft niet, tenzij je garantie hebt om een top af te vinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:00 



 
Profiel   

Bij de Kili heb je het over 3 dragers per persoon, dat is verplicht volgens de aanbieders. Dus minder of geen gaat niet. Je mag niet zelf naar boven. Er is dus een vorm van werkgelegenheid gecreeerd door de overheid daar.
Je kent me niet, en eigenlijk komt het nogal beledigend en denigrerend over, want een bergliefhebber ben ik zeker. Maar ik zit het allerliefste onder de grond. Daarna in de bergen. Ik hoef echter niet direct langs een verticale wand te overnachten, want voor sommigen is dat pas bergliefhebber zijn. Skiën vind ik bijvoorbeeld ook leuk. En veel grotten liggen in bergachtig gebied. Ik ben juist van de bergen in de grotten gekomen. Via Ferrata ook wel gedaan. Alles is weer even geleden, maar ben het weer wat aan het oppakken. Maar ik schaar mezelf absoluut onder de bergliefhebbers, al ben ik geen beklimmer zoals sommigen zijn. Dan ga ik liever op exploratie onder de grond.
Uitbuiting? Dat hoeft dus niet als je de juiste organisatie kiest en gewoon betaalt. Feitelijk is dan een sherpa die je naar de top van een Everest helpt ook een vorm van uitbuiting dan. Maar ook ik word uitgebuit als ik een beginner meeneem in een grot? Tja, zo zie ik het niet direct. Het wordt pas wat anders als je er niet voor wilt betalen en wel het gebruik er van wilt hebben. Ik weet van mensonterende omstandigheden op de Kili, dat kun je echt uitbuiting noemen, ik sluit m'n ogen er niet voor. Maar bij het wegen van wat een drager mag tillen ben je gewoon bij. En zorgen dat je je eigen dragers ook leert kennen is ook iets wat ik normaal vind. Dat velen dat niet doen, daar kan ik niets aan doen, maar ik schaar me niet onder de mensen die uitbuiting goedkeuren. Ook zal ik gewoon de min of meer verplichte fooi geven. Gelukkig ben ik niet eigenwijs, als ik wat doe is het goed voorbereid, en heb ik ook wel een verzekering voor mocht het misgaan. En als ik niet fit genoeg zou zijn zou ik er niet aan beginnen, maar die test is dus nu geweest. Ik mis nu nog de centjes omdat ik eerst nog wat anders heb staan wat ook geld kost en nog wat onderhoud aan m'n huis moet doen.
Ik schrijf nergens dat je een top af moet vinken, maar het is natuurlijk gewoon een feit dat in Europa een bergtocht maken een stuk gewoner, eenvoudiger, simpeler is dan naar de Kili gaan. Geen vliegtuig nodig, veel kun je zonder gids doen, veel meer mensen doen het dan die 12.000 die de Kili per jaar op gaan vanuit Nederland, dus tja. Een bergtocht in Europa zie ik niet als bucketlistdingetje, dat is iets wat ik al gedaan heb en echt nog wel eens zal doen. Maar nee, het is geen bucketlist. Daarmee is het niet meteen een niet hoeven, maar iets wat eerder tussendoor kan. Dus wel even wat anders dan wat jij er van maakt. Er hangt ook een heel ander kostenplaatje aan. De Alpen, maar ook Slovenie, allemaal rij je er met de auto naartoe. Vorig jaar ben ik in Bosnie geweest, ook in de bergen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:56 



 
Profiel   

germie schreef
Ja, ik moet de keuze maken. En ik ga het liefst niet alleen. Als iemand zei van ik wil ook, dan had ik het waarschijnlijk al geboekt. Maar ook dan zit er wel een limiet op wanneer, want ik moet eerst sparen. Ik was van plan om het afgelopen september te doen, maar toen kwam die hondenbeet (ik was dus daar voor al er mee bezig). En dan moet je eerst wat anders plannen. Ook nu zit ik nog steeds met een hielspoor helaas. En die wil niet weg. Ik hoop niet dat ik daar m'n leven lang last van hou, want lange wandelingen maakte ik altijd al af en toe en dat wil ik echt blijven doen. Afgelopen weekend was zeker een test en die test is geslaagd. Pijnvrij was het niet helaas, maar ook niet dat ik zeg van dit gaat echt niet. De afstanden voor de kili hebben we afgelegd, want nooit hoef je een dag 20km te lopen. De langste dag is de top en dat is 17km, waarvan 5 omhoog en de rest omlaag en als je langzaam bent mag je ook hoger overnachten zodat het maar 12km die dag is en dan pak je die 5 er een dag later bij. Je hebt daar wel meer hoogtemeters, maar wat er aan trappen te lopen was dit weekend hebben we gedaan. En naast het traplopen ook nog in grotten gekropen (dus op de knietjes door holtes), ook nog volledig verticaal geklommen, allemaal dingen die kracht kosten en bijdragen aan conditie.

Waarom de kili? Omdat het de hoogste berg is waar je wandelend naar toe kunt. De Stok Kangri is zelfs nog wat hoger, net boven de 6000 en is ook een optie i.p.v. de Kili, maar daar haal je zo vaak de top niet wegens het weer. En is dit jaar nog gesloten helaas. En tja, je kunt pech hebben met het weer, maar het is in Ladakh toch wel wat vaker het geval.
Een trekking in de alpen kun je elk moment maken en heb ik wel eens gedaan. Leuk, absoluut, zeker nog wel eens voor herhaling vatbaar, maar dan ga ik liever op duikvakantie.
EBC ziet er ook mooi uit, maar je ziet altijd foto's dat het zonnig is, en als het druilerig en mistig is, dan is het waarschijnlijk heel erg saai om 12 dagen te trekken.
De kili is net als ebc wel toevallig op mijn wishlist gekomen. Het stond er altijd al op, maar ergens is het nu wat naar voren geschoven. DIt omdat ik ook graag eens een safari wil doen. Ik ben behalve in EGypte nog niet op het Afrikaanse continent geweest. Dus dat speelt ook mee en dan kijk je wat je daar kunt doen.
En ja, het is wel iets wat je overwonnen wilt hebben. Anders ga je niet en neem je genoegen met iets als de Triglav (is met via ferrata te bereiken, dus ook feitelijk door ieder fit persoon te doen). De triglav is echter iets wat je gewoon vandaag kunt bedenken en morgen kunt gaan doen zeg maar omdat het op 1 dag rijden vanaf hier ligt. Het is ook slechts een 2 daagse klim, sommigen doen de top zelfs in 1 dag heen en weer. Dan pak je nog even de meren mee en je hebt een trek van een paar dagen in Europa, maar het voelt toch meer gewoontjes op 1 of andere manier. Terwijl het niet stom of saai is. En ook iets wat ik vast nog wel eens ga doen. Dus niets negatiefs over dat, maar als geld geen rol zou spelen, dan ga ik echt eerder naar de Kili dan naar de Triglav (waar ik al geweest ben, maar dat was met een georganiseerde reis en omdat anderen in de groep de materialen niet voor elkaar hadden kon ik ook niet naar de top, dus de Triglav is dan iets wat ik zelf regel en dat kan ook eenvoudig).
Ik weet dat 12000 mensen per jaar uit Nederland naar de Kili gaan, dus heel speciaal is het dan ook niet meer.

De safarimogelijkheden in Nepal zijn beperkt. Geen tijgers en leeuwen, dus geen big5. Als je de 12 daagse neemt naar ebc, dan krijg je de everest wel te zien. EBC is alleen een grote steen, dat weet ik, dus niet heel bijzonder. En je kunt er ook nog bijna met de auto komen als je wilt vanuit Tibet. Dan wandel je gewoon in 1 dag even heen en weer. Landschappelijk is de ebc trek denk ik mooier dan de kili, maar ja, niet echt safari dus. En geen duikmogelijkheden om de vakantie af te sluiten. Want 3 weken niet duiken en dan toch aan het einde van het jaar op 200 duiken komen is wel lastig. Normaal maak je in een vakantie van 3 weken makkelijk 30-40 duiken. Nu moet je die elders in het jaar 'inhalen'. Als instructeur moet je officieel 20 duiken van elke soort waar je instructeur in bent per jaar maken, dus geen 200, maar ik zou dan wel 20 funduiken in een grot moeten maken, 20 trimixduiken, enz. En hoewel er geen echte controle op is (en dus velen het niet doen, maar ik vind het wel een must om een goede instructeur te zijn) doe ik het wel. En die duiken kan ik ook alleen in het buitenland maken. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Zelfs in coronatijd toen we amper konden reizen heb ik wel die 20 duiken van elke soort op het gebied van technisch duiken weten te maken.


Even inbreken, maar tijgers horen niet tot de big 5 en zitten ook niet in Afrika.
Die vind je juist in Nepal (al zijn ze lastig te vinden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 16:41 



 
Profiel   

Nou ja, de big 5 wil ik zien. De rest is mooi meegenomen, maar minder interessant. Dus leeuwen ja. Zebra's zie je daar sowieso wel, is ook geen big 5. Vogels zijn leuk, maar ik ben geen vogelaar. Maar Nepal is niet echt de plek voor een safari. Er is wel wat, maar dan kun je net zo goed lemuren op Zanzibar gaan bekijken vind ik. Tanzania staat bekend om de beste safaris. Dus tja.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 17:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 22 [ 531 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 22  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen