Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 73 van de 115 [ 2870 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 115  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

 
Profiel   

Prairy schreef
palousa_boy schreef
Oehh ik ga ook maar aan een yt kanaal denk ik :Y)

Ik denk dat dat nog best kijkers zou kunnen opleveren. Ik word helemaal relaxt van mannen die dingen bouwen of doen, zonder dat er veel bij geluld wordt :') Of soms juist wel als er leuke uitleg gegeven wordt.

Wij kijken best veel bouw van houten huizen of zoiets filmpjes. Denk dat jullie boerderij echt wel potentie heeft.


Zo jammer dat deze man 75% van de tijd in z'n trekker doorbrengt. Niet echt heel zen zeg maar :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 18:59 



 
Profiel   

Je zou maar fan zijn van onze trekkers :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:10 



 
Profiel   

Ja ze zijn dan ook al bijna antiek :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 19:45 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Zo jammer dat deze man 75% van de tijd in z'n trekker doorbrengt. Niet echt heel zen zeg maar :')

Voor jou misschien niet, maar voor iemand die een ASMR filmpje zoekt misschien wel. Lekker rustgevend (meestal :+), camera voor, camera achterop en filmen wat er gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 22:36 



 
Profiel   

Eeeeeindelijk een plaatje gevonden wat op het dak de aanbouw past. Weer zo'n lekkere prehistorische maat ofzo. Maaaar ik heb er 1 gevonden en die is onderweg. Dus zeer binnenkort kunnen we eindelijk die doodenge schoorsteen van de houtcv verwijderen!

Morgen komen ze de nieuwe elektriciteitsmeter plaatsen. En nu nog even goed opletten dat ze de oude dan niet uitzetten/afsluiten want dan hebben we een probleem. Iets met electra wat op norm moet zijn en dat natuurlijk niet is ;) Ik heb met enedis contact gehad dus in theorie moet het goed gaan, maar goed ik wil het 100% zeker weten uiteraard.
Elektriciteit lijkt nu ook eindelijk goed te zijn gegaan. EDF wilde het contract niet officeel afronden voor de nieuwe meter geplaatst was, wat natuurlijk onzin is. Dus ik ben boos geworden en heb flink mijn best moeten doen, maar vanmiddag kreeg ik eindelijk een hele aardige begripvolle mevrouw aan de lijn die het voor me geregeld heeft. Dus als het goed is worden we ook van die kant niet afgesloten :')

En we zijn bezig om de laatste stukken af te breken aan de stookhok-aanbouw kant, om de muren echt kaal-kaal te krijgen. Pooooohhhh de lekkage in de hoek, waar ze zilveren isolatie voor gedaan hadden, is echt heel erg. Logisch ook want nu zonder folie kijk je gewoon tussen de muren door naar buiten... Het hout wat er zit, waar de punt van het dak van de aanbouw op steunt, is echt bizar verrot. Ongelooflijk hoe verrot zo'n hele dikke paal kan zijn. Ik zal het nog wel op beeld zetten :)

Verder hebben we eindelijk moed verzameld om even te gaan gluren in de kruipruimte onder het huis. Onder de keukendeur-stookhok zit een luik, dus met een goede zaklamp even gekeken hoe het er daar uit ziet. En dat viel mee! Vloer blijkt gewoon geïsoleerd van onderen met een 10 cm laag piepschuim. Niet dat je daar wat van voelt, want de vloer is oprecht 3 graden kouder dan op 1 m boven de vloer (afgelopen week gemeten). Maar goed dat lossen we wel op door de vloer ook bovenop het beton nog te isoleren, nu hebben ze het vloerzeil letterlijk direct op de betonnen vloer geplakt.
Leidingen etc zitten niet eens in de knoop oid, dus dat valt mee. Ook de kraan gevonden waar het bronwater het huis binnenkomt. En verrassing... Geen filter! :') Dus ook dat gaan we tzt aanpakken. Omleggen, in het stookhok binnen laten komen en een filter ertussen. Het water is behoorlijk schoon hoor, maar er zitten voornamelijk zandresten in en dat is toch handiger om het in een filter op te vangen dan overal in je leidingen op te laten hopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:07 



 
Profiel   

Hey goede stappen allemaal! Fijn dat het telkens blijft voortgaan en het allemaal mooier wordt.

Even een tip, maar je weet het vast wel, geen scheuren opvullen met pur-schuim, of andere uitzettende middelen of middelen die water op kunnen nemen en uit kunnen zetten. Het is eng hoeveel druk je kunt uitoefenen met zulk spul en hoeveel slecht dat doet aan een scheur die daardoor breder kan worden. Hebben wij ervaren in het vorige huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:17 



 
Profiel   

Neuh dat komt goed. Als de scheuren te erg zijn, vervangen we de boel gewoon :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:20 



 
Profiel   

Omdat je zei dat je in de hoek naar buiten kan kijken. Maar de hoek kun je denk ik toch niet vervangen?

Volgens mij zijn hier weer foto's nodig om het goed te begrijpen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:28 



 
Profiel   

Ah zo, check. Daar moeten we even beter voor kijken hoe en wat precies. Maar dat is geen scheur hoor, gewoon slecht "aan"gebouwd.
Beeldmateriaal komt nog, maar het is inmiddels donker dus die houden jullie nog tegoed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:42 



 
Profiel   

Hier hebben we ook (nog) geen filter op de leiding die uit de put komt. Dat willen we ooit wel doen als we dat stuk van het huis gaan aanpakken (nieuwe bijkeuken).
Bij ons zit het "gemeente water" op dezelfde leiding die het huis binnen komt, dat kan ik buiten omzetten voor als de pomp stuk is of als er geen stroom is (de dieren binnen willen toch ook gewoon blijven drinken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:33 



 
Profiel   

Tja het is water is zo schoon, ik maak me er ook niet druk om. Het drinkwater wat we koud drinken gaat wel eerst door de Berkey filter, de rest voor koken of koffie of thee komt gewoon uit de kraan. Geen kalkaanslag ook, ik heb nog nooit de waterkoker 2 maanden lang kunnen gebruiken zonder ook maar een beetje aanslag!
Gemeentewater komt uit een bron zo'n 300m naast die van ons, op dezelfde berg. Ik kan ze allebei vanuit huis zien haha. De leiding ligt er inmiddels, de meter weet ik niet of die er al op zit, maar hij is verder nog niet aangesloten. Dat dat ook tzt nog komen maar voorlopig hebben we water zat dus dat geeft geen haast. Bedoeling is dat we die ook gaan inzetten als back-up bij hele droge zomers zoals afgelopen jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:46 



 
Profiel   

Valt jullie water stil bij droogte? Wij hebben tot nu toe nog steeds voldoende water bij droogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 19:56 



 
Profiel   

Helder water wil helaas niet zeggen dat het gezond is. Wij hebben ons prachtige bronwater met geweldige smaak laten testen en het bleek ver ver ver over de norm te zitten van wat mag voor nitriet. Dus hebben we nu naast de filters die we al hadden, ook een nitrietding. We hebben ook gemeentewater. We kunnen ook omschakelen van het een naar het ander. Met de uitzonderlijke droogte van deze zomer konden we het huishouden en paarden en de tuinplanten en tomaten er nog wel van doen, maar bijvoorbeeld de vijver bijvullen omdat het sneller verdampte ging niet meer.

EDIT gemeentewater is bij ons ook uit de bron een paar honderd meter verderop

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:26 



 
Profiel   

Nee valt niet stil bij droogte normaal gesproken. Afgelopen zomer was de eerste keer in 40 jaar, zolang het huis staat, dat het een beetje krapjes werd. Maar hij heeft niet helemaal droog gestaan.

Klopt hoor Monique. De vorige bewoners zijn er fit bij gebleven en oud mee geworden dus erg giftig zal het dan in theorie niet zijn. Maar we gaan het wel binnenkort laten testen, ook in verband met de types filters die we er dan gelijk op kunnen zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:20 



 
Profiel   

Ja onze vorige bewoners is een zoon nu ver over de 90, een andere had oud kunnen worden maar heeft zichzelf verhangen, en hun moeder is 106 geworden, en dat allemaal met dit nitriet-water. Maar toch hebben we er een extra nitrietfilter ingebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:33 



 
Profiel   

Wauw! Dat zijn hele beste leeftijden.
Maar inderdaad, better safe than sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:39 



 
Profiel   

Ah waar kun je water laten testen? Ik heb namelijk bij de septic tank survey in de cave een waterbron gevonden, met een oeroude loodzware deksel maar een vrij nieuwe emmer met een vrij nieuw touw, wel een bron die recht onder de oorspronkelijke "aanrecht" zit die nog aanwezig is. Het zou gaaf zijn als ik dat water deels kan gebruiken voor meer dan planten of wc doorspoelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:57 



 
Profiel   

Hier hebben we het water ook niet getest. Wij hebben geen gemeente water. We drinken alleen water uit flessen. Maar we koken er wel mee en thee drinken ook. We halen wel eens gemeente water in het dorp, daar zit chloor in, niet lekker, daar koken we wel pasta bv in. En de honden drinken ervan.
We hebben trouwens wel een filter bij het opvangvat. Daar hangt dan een slang in, en zo krijgen we water in huis.
De vorige bewoners zijn ook heel oud geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 23:17 



 
Profiel   

Even googlen geeft aan dat nitraat in bronwater komt uit bv kunstmest, grote veehouderijen, rioolzuivering en septic tanks. Nu duurt het meestal decennia voordat die nitraat problemen ontstaan, het is iets waar bv drinkwater bedrijven redelijk recent over aan de bel trekken. Heel goed mogelijk dus dat de oude bewoners niet genoeg binnen hebben gekregen om er last van te krijgen omdat ze pas de laatste paar jaar er misschien mee te maken hadden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 23:32 



 
Profiel   

Dat hebben wij in ieder geval niet hier. Alleen extensieve veehouderij, dus heel veel land met weinig koeien. Bemesten gebeurd niet en bijvoorbeeld onkruidbestrijding ook niet met chemische middelen. Alleen dan nog wat bosbouw.
De vorige bewoners van ons huis woonden er al hun hele leven. Toen ze ver in de 80 waren zijn ze naar her dorp verhuisd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 00:53 



 
Profiel   

Dat is hier inderdaad ook. Extensief met eigenlijk alleen vleesvee, moeder-kalf bedrijven, geen afmesting van vleesvee. De berg is te steil om te bewerken, het is gewoon wildernis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:56 



 
Profiel   

Citaat
Morgen komen ze de nieuwe elektriciteitsmeter plaatsen


Ik zou investeren in olielampjes ipv elektriciteit ... O:)

Nee, grapje uiteraard. Ook een goeiemorgen :')

Maar ik hoorde wel dat de elektriciteitsbevoorrading in Frankrijk bijzonder belabberd is omdat 1/3 van de nucleaire voorzieningen al lang stil liggen en maar niet heropgestart geraken. Wat dan weer kan leiden tot regio's die afgeschakeld worden.
In Zwitserland schijnt het al verboden te zijn om elektrische auto's op te laden omdat ze vrezen voor een complete shutdown en die zitten op het franse systeem :=

Hier bij ons is het alle hens aan dek nu omdat ze vrezen voor tekorten tijdens de winters '24-'25-'26 als we 2 kerncentrales niet langer open kunnen houden want wij leveren natuurlijk ook stroom aan Frankrijk en dat zal nog een hele tijd nodig zijn zo blijkt nu. }>
Belgium to the rescue 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:20 



 
Profiel   

Er is ook veel paniekzaaierij rond dat thema eigenlijk.

Er zullen hier en daar wel wat storingen zijn maar volledige blackout is hoogstonwaarschijnlijk.

Enniwee, ik houdt me perfect aan de richtlijnen van de overheid.
Overheid zegt: verwarm niet meer dan 19°. Mijn huis: 15°, met een hele dag hout stoken halen we net de 18°. Iets met slechte isolatie :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:36 



 
Profiel   

Volledige blackout zal er niet komen, gewoon regio per regio.
Eerst Normandië en de Cantal ofzo ;) :D

Eerst 20 jaar lanterfanten en praktizeren over die kernenergie en vooral alles verkopen en uit handen geven aan een frans bedrijf en nu is er ineens paniek :')
Laat staan dat mensen ook nog meer elektrische auto's gaan kopen... oeps. Daar hadden ze efkes niet aan gedacht. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:45 



 
Profiel   

Dat is voor ons de reden om off grid te (kunnen) gaan voor elektra en liefst ook water. Verwarmen ook meer de zon en hout uiteindelijk, waar we ook terecht gaan komen.

En voor een deel zelfvoorzienend zijn qua groente en fruit, when oliebol hits the fan, kunnen we in ieder geval een tijdje vooruit.

En met een elektrische auto naar Frankrijk gaan is vooral ontzettend goed voor de bilspieren :)) :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 73 van de 115 [ 2870 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 115  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen