Kilimanjaro trekking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 15:48

Berdien schreef:
Zeg je nou dat je je niet zou schamen als je een tour op een olifant zou doen? Je weet wat er met die arme dieren gebeurt om ze zo ver te krijgen? -O- Onvoorstelbaar :n

IK ZAL HET DAN WEL EVEN VERDUIDELIJKEN. Ik heb het gedaan toen het nog normaal was. En heb verder geen interesse om het nogmaals te doen. Een been there done that, in een tijd dat het normaal was. Maar ik schaam me er niet voor dat ik op een olifant gezeten heb, DUS ZO MOET JE DE 'SCHAAMTE' LEZEN. In 2003 deed niemand er moeilijk over. Sterker nog, het zat gewoon in elk reisprogramma naar Thailand. Iedereen deed het toen en je hoorde niets over wreedheden. Dat kwam pas later. Inmiddels is het geloof ik uit bijna elk programma verdwenen en ik was inderdaad wat verbaasd dat het nog aangeboden wordt in Nepal.
Als ik nu op safari ga, dan ga ik gewoon met een jeep hoor. Dus don't worry. Ik las het net vandaag dat het daar kan. Ik heb het dus al eens gedaan, en het was niet iets wat direct nogmaals moet, zo bijzonder vond ik het niet. Dus je hoeft niet bang te zijn dat ik specifiek om een olifantenrit vraag. Maar ik las het toevallig en dus moest ik het even noemen. Er staat nergens dat ik het nogmaals ga doen.
Voordat ik deze zomer op een kameel kroop heb ik eerst gevraagd hoe de dieren gehouden werden. Want als me dat niet aanstond was ik er niet op gestapt.

Maar Tanzania trekt me gewoon meer dan ebc. Die safari's daar lijken 'puurder'. Maar zijn wel veel duurder.

Het is verder jammer dat er hier mensen zijn die 0,0 bijdragen, maar wel commentaar hebben. En het zijn altijd dezelfden. Die zijn er gewoon om iemand zwart te maken, maar die persoon kent me niet eens echt. Er wordt op 1 slak, 1 zinnetje zout gelegd terwijl ik helemaal nog niets geboekt heb en het niet eens gaat over de Kili waar het allemaal mee begon. Want die staat op m'n bucketlist.

Het is dus:
conditie: check
route: check
safariplan: check
Kleding: check (heb bijna alles wat nodig is inmiddels gekocht)
Geld: eh dat wordt sparen en kan wel eens de spelbreker zijn.
De Afrikaanse olifant heb ik nog niet gezien overigens, de Aziatische wel.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:57

germie schreef:
Vliegschaamte? Wat is dat? Ik vind dat echt zo'n onzin. Dus nee, geen last van ;) Vliegen is alleen behoorlijk prijzig volgens mij. En ik zie dat ze zelfs nog safaris op de rug van een olifant aanbieden, ook daar schaam ik me niet voor, maar ik vraag me wel af hoe veel wild je dan nog gaat zien omdat die olifant best wel hobbelt. En niet blijft staan als jij wilt blijven staan, iets wat een auto wel kan.
.


Oke, laat maar -O-

Olifanten zijn wilde dieren, alle interacties met olifanten (dus vooral rijden, maar ook allerlei "rescues" "sanctuaries" en hoe ze zichzelf wel en niet noemen waar je een wild olifantje mag knuffelen) gaan daardoor gepaard met dierenleed en enorme mishandeling.

---------------------------------------------------------------------------
Voor wie dit topic toevallig om andere redenen dan leedvermaak leest, Chitwan safari outfitter uit mijn link doet trouwens niets met olifanten (behalve wilde exemplaren proberen te kijken uiteraard ;) ), bewust daarop uitgekozen en heel blij mee :)

Ik wil n.a.v. dit topic echt iets van "ethisch op reis" ofzo topic starten, over alle mensenuitbuiting en dierenleed die zich achter al die onvergetelijke vakantieervaringen kunnen schuilen en hoe men zulke schandalige praktijken kan vermijden en toch wel iets bijzonders meemaken, want soms is het zelfs voor de meest bewuste reizigers best lastig.

Dat TS er gewoon schijt aan heeft zolang haar bucket list klopt, daar gaat helaas niets aan veranderen. Wel een mooit voorbeeld waarom toerisme op Kilimanjaro (en eigenlijk alle toerisme in hoge bergen) zo problematisch is.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 16:53

JIJ LIEGT NU ENORM. Ik heb daar absoluut GEEN SCHIUJT aan. Maar dat maak je er van. En je zult nu vast een binnenpretje hebben, samen met anderen die dit lekker lezen, maar helemaal niet weten wie ik ben. Ik heb nergens gezegd dat ik nu nog op een olifant ga zitten, heb het wel gedaan en toen was het nog normaal omdat te doen. Ik zie alleen dat ze het aanbieden en heb het al eens gedaan. En stel me er wel wat bij voor ja, dat mag, daar is niets mis mee. Maar als ik een safari doe, dan stap ik mooi in een jeep, want die stopt tenminste als het nodig is om foto's te maken. Ik heb sowieso nog niets geboekt. Ethisch op reis doe ik altijd. Ook als het de Kili wordt, ik betaal ook netjes de fooi, zoek een (vanuit hier ogende) nette organisator uit, enz.
Dus ethisch reizen, ja, dat doe ik absoluut. En sta zeker niet achter uitbuiting.
Maar ik vroeg naar de Kili, voor Nepal zal ik wel een ander topic openen. Want dit gaat over de Kili en dat wil ik graag zo houden. Zonder uitbuiting, zonder mij zwart te maken, want ik ben echt wel een goed mens. Ik hou van de bergen, ik hou van reizen, ik doe het altijd netjes, ruim mijn rommel op en laat me niet gebruiken, maar ga een ander ook niet uitbuiten. Dus ethisch op reis, zeker.

Maar de focus in dit topic blijft nog even bij de Kili liggen. Want daar gaat het mij om in dit topic. Ik zal een andere starten voor Nepal. Kijken of daar nuttige tips komen.

Avalanche

Berichten: 16159
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:53

germie schreef:
JIJ LIEGT NU ENORM. Ik heb daar absoluut GEEN SCHIUJT aan.


germie schreef:
Vliegschaamte? Wat is dat? Ik vind dat echt zo'n onzin. Dus nee, geen last van


germie schreef:
En ik zie dat ze zelfs nog safaris op de rug van een olifant aanbieden, ook daar schaam ik me niet voor, maar ik vraag me wel af hoe veel wild je dan nog gaat zien omdat die olifant best wel hobbelt. En niet blijft staan als jij wilt blijven staan, iets wat een auto wel kan.

Dit komt niet direct over alsof de impact van je acties je interesseert.

En heb je weleens bedacht dat mensen soms ook die dingen zeggen, niet om jou te pesten, maar omdat zij wel geven om die olifanten, om de schade die vliegen aanricht aan de natuur?
En omdat ze willen helpen met keuzes maken?

Wat volgens mij het doel was van dit topic :)

En verder: ga eens gewoon proberen te genieten...... ik lees hier dingen als dat de berg overrated is, en ik ben echt in shock. Hoe kun je zoiets magnifieks nu als overrated zien?
germie schreef:
Ik heb het dus al eens gedaan, en het was niet iets wat direct nogmaals moet, zo bijzonder vond ik het niet.

Dit....... wanneer geniet jij nu eens? Sta je gewoon te genieten van het wonder dat onze prachtige planeet is, de natuur? Wanneer is de laatste keer dat je 's ochtends vroeg genoot van de mist over de velden en de zon die opkwam?
Kan zo maar, dicht bij huis.

Of gewoon een wandeling maken vlakbij je huis, en genieten van de omgeving, van wat je ziet en eens ziet hoe móói het allemaal is........
Je posts komen op mij over, alsof je overal recht op hebt. Alsof, als dingen niet lopen zo je wilt, jou iets afgenomen wordt.
Wanneer ga je het leven eens zien als een geschenk? En al die ervaringen als toekomstige herinneringen, waar je in je hoofd naar terug komt wanneer je maar wilt?

Je wordt er een dankbaar mens van, echt, en ik gun je dat. Die verwondering.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 20:17

En nu beweer je weer dat ik niet geniet van een al gemaakte olifantenrit in 2003. Het was leuk, maar het was niet heel bijzonder. Dat kan, dat mag, het wil niet zeggen dat je ergens spijt van hebt.
Zo heb ik in augustus op een kameel gereden. EN overnacht in een ECO resort, dus met 38 graden in een tent geslapen zonder airco. Dat was enerzijds afzien en anderzijds genieten. Maar er zijn altijd wel wat dingen die leuk zijn, maar niet heel bijzonder. Dat mag immers.

Ik verwonder me echt wel. En ik ben echt wel dankbaar. Maar ook realistisch, niet alles is een wow, super de duper ervaring. En zo zie ik het. Het low budget wandelen van afgelopen weekend was een meevaller, had het toch minder verwacht.
Dus zo zie ik het. Niet alles wat een been there done that is, is meteen negatief. Maar het is ook niet altijd voor herhaling vatbaar.

Avalanche

Berichten: 16159
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 20:32

Niemand zegt dat het niet mag.

Maar leer dingen zien als een geschenk, niet iets waar je recht op hebt. Dát is het punt.
Ik vind de toon zo negatief, zo zeurderig, en zo verwend. En zo gespeend van enige empathie.

Mensen hebben zoveel moeite voor je gedaan in dit topic, maar het eerste oprechte bedankje moet nog komen.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 20:59

Ik weet niet wat zeurderig is, maar je mag hier niet zeggen dat je iets 'been there done that' gedaan hebt. Want dat is gewoon zo bij sommige dingen. Met duiken vinden velen Elphinstone een fantastisch rif. Nou, ik heb er 2 duiken op gemaakt en vond het maar matig, en ook echt het geld niet waard. Daarentegen zit ik graag in grotten en dat doet ook niet iedereen. En dat vind ik gaaf.
En ja, ik heb best wel wat reizen gemaakt die tegen gevallen zijn. Wintersport in Königsleiten bijvoorbeeld, een complete mislukking omdat de reisorganisatie zich niet hield aan wat beloofd was in Slovenië, dus ik ben wel kritisch geworden. Er zijn ook reizen geweest waar je weinig van verwacht die dan weer enorm positief uitgevallen zijn, zoals Egypte of Israël.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110760
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:04

Ik heb het idee dat het punt je echt volledig ontgaat.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:18

Nee hoor, ik vraag hier naar adviezen voor de Kili, dat is het topic. En dat het dan even tijdelijk op ebc komt prima. Maar om dan te veroordelen dat ik niet dankbaar ben omdat ik ooit eens in het jaar kruik op een olifant gereden heb en dat niet heel bijzonder vond, sorry, maar dat slaat echt nergens op.
En daar gaat het mij om.
Ik ben absoluut met mens en dier begaan, maakt soms zelfs keuzes om eens een eco village te proberen, maar iets wat 20 jaar geleden normaal was hoef je niet ineens met schaamte op terug te kijken vind ik. Het wil ook echt niet zeggen dat je het nogmaals gaat doen. Maar dan heet dat ineens ondankbaar? Beetje raar. Iets kan gewoon leuk zijn, maar niet bijzonder. Ik heb best wel vaker reizen gemaakt die leuk waren, maar niet bijzonder.

Maar hier gaat het over de beklimming van de Kilimanjaro, dit omdat ik toch wel van bergen hou. Daar ben ik naar aan het kijken en dan gecombineerd met een safari en het liefst ook nog de optie om naar Zanzibar te gaan. Dat alles tegenwoordig massaal is in Tanzania is bekend. Je kunt alleen kijken naar de organisatie, of die niet aan uitbuiting doet. En dat probeer je te voorkomen. Wegens duiken op Zanzibar wil ik wel met veel kilo's vliegen, maar die gaan niet de berg op.

Avalanche

Berichten: 16159
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:20

Cayenne schreef:
Ik heb het idee dat het punt je echt volledig ontgaat.


Ik ook.

manzano

Berichten: 23984
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:22

Avalanche schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb het idee dat het punt je echt volledig ontgaat.


Ik ook.


Dat geldt voor het halve topic. Heel veel ik, ik, ik en op bepaalde kritische vragen of quotes van eigen berichten wordt gewoon niet op gereageerd of om heen gepraat.

Avalanche

Berichten: 16159
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 21:41

Ik zal het nog een keer proberen.

Als ik met mijn peetzoon van 5 een reisje met de trein maak kan ik denken: been there, done that. wat waar is, ik werk namelijk met treinen. Maar voor dat jochie is het heel anders wat. En als dat kereltje dan bovenin wil zitten, en foto's wil maken met mijn telefoon, van heel gewone dingen, zoals bruggen en koeien, en ik zie dat jochie stralen, dan is dat wonder er zo ineens weer.
En dan is die heel gewone brug ineens heel bijzonder, omdat hij er zo van geniet..... en dan zit het mooie van het leven in zulke kleine dingen.

Of ik sta 's ochtends op, ik ga naar de stal, en ik word geroepen door dat zwarte monster van mij, en voor ik hem kan voeren heb ik een heel zachte fluwelen neus in mijn gezicht. Of die momenten dat je er zo eens bij gaat zitten, en paard vindt dat zo gezellig, dat hij steeds even een kus moet geven.

En tuurlijk zijn die wedstrijden leuk, of het moment waarop je grote mijlpalen bereikt. Maar ik zou al die dingen zo opgeven voor dat kusje, voor die wandeling, voor het moment dat je uit pure liefde onder de slobber wordt gesmeerd. Voor samen selfies maken met mijn petekind en gekke bekken trekken :D Wat dát geluk, die dankbaarheid die ik dan voel...... en ik kan het honderd keer wel doen, en elke keer is het alsof ik er nog meer van geniet.

En soms gaan dingen niet door, en dat vind ik soms echt heel rot. En dat mag, je mag je rot voelen, en dan moet je je bedenken dat het een geschenk was waar je in de eerste plaats al nooit recht op had. En dan je zegeningen tellen en verbaasd zijn hoeveel het er eigenlijk zijn.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 21:55

Ja, IK stel een vraag, en IK moet een reis betalen. Gek he. En als er dingen verkeerd gelezen worden, dan corrigeer IK dat. Ook niet raar. Ik praat nergens omheen overigens.
Ik ben een liefhebber van bergen, maar eigenlijk is dat niet eens nodig om naar de Kili te gaan. Ik heb nooit gezegd dat een reis mislukt is als je de big5 niet ziet, dat wordt door anderen er van gemaakt. Als je iets gewoontjes of simpel vindt is het niet goed, maar een ander mag wel zeggen dat de top van de Kili bereiken geen prestatie of niets bijzonders is. Je mag het zeggen, maar je hoeft niet voor een ander de lol van iets te verpesten. Ik zit in de voorpret periode, maar heb nog niet geboekt, dus heb ook niet te veel voorpret nog, want als het niet door kan gaan wil ik ook niet teleurgesteld zijn. De dragers moet je verplicht inhuren, en die zal ik dan ook hun fooi geven. De safari wil ik lowbudget, want het is al duur genoeg en je ziet toch dezelfde dieren, of je nu in een lodge zit of in een tent 's nachts.
Base camp is een 2e optie, maar staat iets lager op het lijstje. Echter, is flink goedkoper. Dat de Kili volgens sommigen overrated is, dat wil ik best geloven. Dat zet je even aan het denken, maar uiteindelijk is degene die boekt degene die bepaalt of je gaat of niet, dat is immers ook degene die betaalt. Een onderwatersafari behoort ook altijd nog tot de opties mocht de Kili niet doorgaan. Er werd door anderen aan MIJN conditie getwijfeld, maar ik heb inmiddels meerdere testen gedaan en weet dat ik fit genoeg ben. Afgelopen weekend nog flinke afstanden gewandeld en daarbij ook hoogtemeters gemaakt. Maar als ik niet fit genoeg ben, dan heb ik alleen mezelf er mee. Aan hoogteziekte kun je niets doen, dat is dan pech. Dus de top niet halen zal bij mij niet door niet fit zijn komen, maar dan hooguit door pech. Diamox zal zeker meegenomen worden.
Ik neig naar starten vanuit Arusha, maar sluit Moshi ook niet geheel uit. Ik weet niet waarom, maar Arusha lijkt me ergens een mooiere stad, al is niet iedereen het daar mee eens. Maar dat hou je toch, want anders had iedereen dezelfde blauwe auto.

Als er naar Zanzibar gegaan wordt, dan gaat de onderwatercamera mee. Dat is een onderdeel van mijn duikuitrusting wat niet te huren is. Ik kan een trimvest, automaten, pak, vinnen e.d. allemaal huren, maar een masker op sterkte en mijn onderwatercamera met armen en flitsers en poorten niet. Zonder dat is een duikvakantie al mislukt. Ik wil gewoon vastleggen wat ik zie en dat ook in goede kwaliteit doen. Ik heb meer met fotografie dan met videografie, dus voor fotografie voldoet een simpele gopro niet. Ik neem dan wel maar 2 lenzen mee, de fisheye en de macrolens. De 12-50mm zoomlens laat ik thuis en ik wil ook wel overwegen om de snoot en de diopter thuis te laten. Dat mensen denken dat je zonder zoiets kunt reizen, ja, dat mag, maar niet iedereen kan dat. Op de Kili heb ik genoeg aan een 12-200mm lens. Voor de safari heb ik ook nog een 75-300mm nodig en misschien zelfs nog wel een teleconverter, die moet ik dan nog aanschaffen.

De meeste kleding voor de Kili is inmiddels aangeschaft. Als er door pech door antibiotica na een hondenbeet geen peesonsteking was opgetreden was ik er al geweest hoogstwaarschijnlijk. Nu gaat een deel van de centjes eerst op aan een andere vakantie die ik door corona steeds heb moeten uitstellen.
Sparen voor een reis naar Afrika, of Nepal of whatever moet ik sowieso. Maar hierdoor schuift logischerwijs de kili ook naar achteren. Ik hoop dat uitstel geen afstel wordt.
Maar als je dan iemand spreekt die de Kili eigenlijk niet leuk vond, tja, dan ga je wel even nadenken natuurlijk. Het gaat niet om weinig geld. En daarna kan ik de beslissing nemen of ik wil gaan.
Ik reis liever niet alleen, maar het blijkt wel om heel lastig te zijn om een (onbekende) medereiziger te vinden. In mijn vriendenkring wil niemand zich wagen aan zulke lange tochten. Door de stijgende energieprijzen maak ik me ook wel wat zorgen of ik het nog wel kan betalen straks. Ik merk het echt namelijk.

Maar ik ga nu nog een trainingsrondje wandelen van 5km. Wel koud, rond het vriespunt, maar goed, dat zijn ook de temperaturen daar. Het enige verschil is dat ik straks in een redelijk warm bed kan kruipen. Om geld te besparen wordt het bij mij in huis niet warmer meer dan 14 graden. Daarmee hoop ik nog wel te kunnen reizen in de toekomst. Er worden echter ook zegeningen afgenomen hierdoor.

Een been there done that is niet meteen dat je ergens spijt van hebt. En dat een ander het wel bijzonder kan vinden, dat mag. HEt is zoals ik al zei best saai als iedereen in dezelfde blauwe auto wil rijden. Als een ander van iets geniet, dan kan ik er misschien ook wel van genieten, maar niet alles zal je interesse krijgen. In jouw voorbeeld, geniet je nog net zo als een volwassene zo rondkijkt als die het al 100 keer gedaan heeft? Vast niet. Je geniet vooral omdat het kind geniet en dan ga je meegenieten. Maar het blijft een niet zo bijzondere treinrit. Het mooie zit daar niet in de rit zelf, maar in de reactie van het kind.
Ik ben gestopt met wedstrijden rijden, dus ik geniet zeker wel van mijn paard. Gisteren was ik even kort op stal omdat er vlas gebracht werd en mijn merrie kwam zeker even een aai halen. Ook al wordt ze inmiddels wat ouder, je merkt het nog niet met rijden e.d. en ik hoop ook dat ze echt nog heel lang fit blijft. Als de oude merrie zal overlijden zal ik dat zeker jammer vinden, ook al is het niet mijn paard, ik ben er wel aan gehecht. Maar dat staat los van reizen en is totaal offtopic.
Niet elke reis is even leuk of bijzonder, maar wat een ander leuk vindt hoef ik niet leuk te vinden en andersom. En bepaalde doelen stellen draagt zeker bij aan geluk. Dan heb je voorpret, dan werk je ergens voor. Net als ik straks trots ben dat ik ondanks die hondenbeet toch nog de 200 duiken gemaakt heb dit jaar. Dat is dan mijn prestatie. Een ander vindt het misschien niets, maar dat geeft niet. Ze doen het me ook niet na.
Dus als ik wel naar de Kili ga, dan is het mijn keuze, en dan kan het tegenvallen of meevallen. En ook daar zal ik heus wel aan m'n paard denken. Ik kreeg ook afgelopen weekend appjes van m'n bijrijder terwijl ik er niet was.
Maar hoe ik een reis ervaar of wil ervaren is mijn keuze, een ander kan en mag dat anders doen. Echter, de Kili schrijf ik zeker nog niet af als bucketlistreis. En mocht ik het niet doen, dan zal de kleding op een ander moment echt wel gebruikt worden, deels is het inmiddels al in gebruik genomen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:06

Ik vind het topic omtrent de Kili interessant omdat die ergens ook op mijn wishlist stond. Maar als ik hier lees hoe massaal het is, daar bedank ik voor. Om die reden doe ik ook de EBC niet via de alom gekende commerciële route, en hebben wij Nepal eerder gekozen als bestemming dan Afrika met de Big Five. We wilden beide, maar die Big Five gaan iets langer nog rondlopen in een reservaat (hopen we) dan dat Nepal een basic hike land blijft. Want net zoals IJsland zit dat bijvoorbeeld immens in de lift, Lapland in de winter is eveneens zo'n "standaardreisje" aan het worden wat iedereen even doet. Dat pure, de ervaring, dat ongerepte. Daar doen wij het voor. Dat is in Afrika (helaas) al veel meer gecommercialiseerd en dat maakt die reis voor ons een "leuk als het zou kunnen" trip, en niet meer "die willen we absoluut doen" ervaring.

Daardoor ga ik eind 2023 naar Antarctica :D

Maar goed. De Kili. Dankzij jouw topic van mijn "must see must do" geschrapt. Wat ik wel zou adviseren: bespaar alsjeblieft niet op de fooien van de sherpa's. Bespaar dan op je bagage, vliegtickets, verblijf, maaltijden of eender wat, maar NIET op dat. En zeker niet als je het hen persoonlijk in de hand wil/kan/mag stoppen. Die fooi is voor hen een zeer welkome inkomst maar tegelijk ook een blijk van waardering. In Nepal hadden we een richtlijn gekregen. Omdat onze ervaring zo goed was heeft quasi iedereen na afloop van zijn opdracht 50% tot 100% extra gehad. Je geeft die fooi als je afscheid neemt namelijk. Je weet dus dat ze elke pas extra gezet hebben uit service en niet omdat ze de dag ervoor hebben gemerkt dat er bij die en die geld te rapen valt.

Dus ga alsjeblieft niet kijken naar de goedkoopste sherpa's. Kans bestaat dat dat evengoed de beste van de hele meute kunnen zijn.

Avalanche

Berichten: 16159
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:12

Ik geef het op.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 22:28

Varekaj schreef:
Ik vind het topic omtrent de Kili interessant omdat die ergens ook op mijn wishlist stond. Maar als ik hier lees hoe massaal het is, daar bedank ik voor. Om die reden doe ik ook de EBC niet via de alom gekende commerciële route, en hebben wij Nepal eerder gekozen als bestemming dan Afrika met de Big Five. We wilden beide, maar die Big Five gaan iets langer nog rondlopen in een reservaat (hopen we) dan dat Nepal een basic hike land blijft. Want net zoals IJsland zit dat bijvoorbeeld immens in de lift, Lapland in de winter is eveneens zo'n "standaardreisje" aan het worden wat iedereen even doet. Dat pure, de ervaring, dat ongerepte. Daar doen wij het voor. Dat is in Afrika (helaas) al veel meer gecommercialiseerd en dat maakt die reis voor ons een "leuk als het zou kunnen" trip, en niet meer "die willen we absoluut doen" ervaring.

Daardoor ga ik eind 2023 naar Antarctica :D

Maar goed. De Kili. Dankzij jouw topic van mijn "must see must do" geschrapt. Wat ik wel zou adviseren: bespaar alsjeblieft niet op de fooien van de sherpa's. Bespaar dan op je bagage, vliegtickets, verblijf, maaltijden of eender wat, maar NIET op dat. En zeker niet als je het hen persoonlijk in de hand wil/kan/mag stoppen. Die fooi is voor hen een zeer welkome inkomst maar tegelijk ook een blijk van waardering. In Nepal hadden we een richtlijn gekregen. Omdat onze ervaring zo goed was heeft quasi iedereen na afloop van zijn opdracht 50% tot 100% extra gehad. Je geeft die fooi als je afscheid neemt namelijk. Je weet dus dat ze elke pas extra gezet hebben uit service en niet omdat ze de dag ervoor hebben gemerkt dat er bij die en die geld te rapen valt.

Dus ga alsjeblieft niet kijken naar de goedkoopste sherpa's. Kans bestaat dat dat evengoed de beste van de hele meute kunnen zijn.

Antactica zou ik ook nog wel willen doen, maar is nog weer een stuk duurder dan Tanzania. Maar daar duiken lijkt me echt geweldig. En zo kan ik ook niet naar Truuk Lagoon, dat geld heb ik gewoon niet en zal er ook niet komen. Dat is nog wat duurder geloof ik.
Maar je punt m.b.t. ebc snap ik dus, want dat is ook wat ik hoorde afgelopen weekend. En daarom wil ik ook nu toch naar Nepal kijken. Ook omdat het gewoon prijstechnisch echt VEEL goedkoper is, het scheelt zo 1500 euro voor 3 weken. Ik denk wel dat de safari daar minder mooi is en ebc ook wel wat wegens wat lager als wandelaar (scheelt 300m), maar landschappelijk is ebc wel weer mooier. En je krijgt ook nog meer luxe voor je geld want je slaapt wel in echte bedden i.p.v. in tenten. Is hoogte belangrijk? Ja en nee. Net als met duiken hou ik wel van diepte af en toe, en zo ook van hoogte. Het is niet het belangrijkste, maar als Nepal bergen tot 3000m had, dan ging ik niet. Dan zou ik het houden bij de cultuur en de safari.
Finland ben ik net voor de meute aan geweest. Als ik kijk wat de reis die ik gemaakt heb nu moet kosten en dat je die niet eens meer alleen kunt boeken, dan schrik ik wel.
Ik vind het ook jammer dat er weinig is voor de soloreiziger. Ik heb graag af en toe wat aanspraak. Hoeft niet eens altijd te zijn, maar samen een kamer delen scheelt enorm in de kosten.
Ik hou rekening met fooien ja.

De Malediven staan hier ook nog op de wishlist, evenals Cuba en de Dominicaanse republiek voor grotduiken en de Filippijnen voor wrakken en grotten. Er is nog genoeg te ontdekken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:38

Nepal is wel toegankelijk als solo. Een bed... Telt een houten pak met een afgeleefd matras ook, waar de ramen niet dicht kunnen omdat er gras tussenin groeit, en de groene schimmel/mos langs de muur naar beneden kruipt? Dat was in onze logeerplek tijdens de hike de "luxe" variant. En enkel ijskoud water om te douchen.

Na de hike en vlak voor terugkeer naar huis hebben we wel 2 nachten in een superluxe hotel geslapen, inclusief verwarmd zwembad. Kostte nog maar een fractie van wat je in Europa zou betalen.

Reken echter wel goed door voor de vluchten, dat was toch ook €2000/persoon.
Via Parijs was dan nog €700/persoon goedkoper voor heen-terug, alleen de reisuren zijn op het laatste aangepast en waren een crime. Maar daar zat covid wel voor veel tussen.

Je kan bijvoorbeeld vanaf Rotterdam met de Thalys naar Amsterdam en Brussel. Het kan zeker lonen om je vluchtprijzen te vergelijken en ook de kostprijs van die treintickets. Wij reden voor €100/persoon heen en terug van Brussel naar Parijs met de TGV. Stukken goedkoper dan met de auto gebracht worden, je zit lekker relax, kan slapen onderweg als je wil, geen parkeergedoe ook en van niemand afhankelijk. Zo kan het zeer lonend zijn om dus te bekijken vanaf waar je vertrekt. En eventueel zelfs terugkeren op een andere luchthaven.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 09:19

Nepal kan voor onder de 1000, net gekeken. Tanzania is zelfs wat duurder, dat kan niets goedkoper als je via een omweg gaat.
Als ik vanaf Parijs moet vliegen, dan rij ik er met de auto naartoe. De trein naar een vliegveld vind ik eigenlijk helemaal niets. Ik heb dat jaren gedaan naar Schiphol, maar nu staat mijn auto daar gewoon geparkeerd. Het is bovendien met 2 personen nog goedkoper ook. Alleen is de trein wel goedkoper, want de brandstofkosten zijn alleen gelijk aan de treinkosten, maar de 90 euro parkeergeld moet je nog meerekenen. Maar met 2 man is gewoon de auto pakken al goedkoper. Ook gedaan naar Brussel dit jaar. Het grootste probleem met de trein is dat ik nog een stuk met de bus moet en dat sluit nooit op elkaar aan. En heel vaak kun je gewoon niet op het juiste moment op Schiphol zijn. Er rijden geen treinen in de nacht van Groningen naar beneden. Ik ben ook al vanaf Dusseldorf gevlogen en zelfs Frankfurt wel eens in overweging genomen.

Er zijn tegenwoordig in veel theehuizen warme douches, wel tegen betaling. Nou, dan betaal ik graag die paar euro. Met koud water douche ik me niet. Dan blijft het bij even snel wassen en opfrissen. Ik sta echt niet onder een koude douche. Best apart, want ik zwem wel eens in de winter, maar ook dan blijft m'n hoofd droog. Maar Nepal is altijd nog luxer dan een tentje op een bevroren grond vol stenen waar je niet eens horizontaal ligt. Voor de Kili neem ik een stuk isolatiemateriaal mee, dat gaat dan onder het matje wat door de maatschappij aangeleverd wordt. Want kou trekt door de matjes en dat wil ik dan voorkomen. Het weeg niets, is alleen volume, en tevens bescherming van mijn cameraspullen dan.

Tanzania heeft ook amper tijdverschil, dat is weer een grote plus. Geen jetlag dus. Naar Mexico is die altijd behoorlijk, en dan moet ik na thuiskomst altijd 3 weken bij komen. Niet dat ik daarom ergens niet naartoe ga hoor. Maar ik weet gewoon dat ik die 2 weken in het land zelf indirect mezelf uit weet te putten wat bij thuiskomst een klap oplevert.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:58

Doe je wel cookies verwijderen en vluchten zoeken via een anonieme browser Germie? Ik vind namelijk binnen een paar minuten een vlucht voor 600 euro.

Afbeelding

Dat gaat natuurlijk niet in het hoogseizoen, maar als je flexibel bent met je data hoef je echt geen 1000 euro of meer te betalen voor een vlucht :)

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 11:01

Ik moet helaas wel in het hoogseizoen. En je moet goed kijken. Soms ga je over een land waar ze willen dat je nog steeds getest bent, en dat kan ik niet. Dus zo'n combinatie valt ook af. Wanneer ik wil gaan is het wel gewoon 1200-1500, via een omweg kan het voor 900, maar dan ben ik volledig kapot als ik aankom. 10 uur op een vliegveld wachten als layover vind ik ook niet fijn. Ook moet je opletten als je met 2 maatschappijen vliegt, want soms mag je maar op 1 stuk die 46kg bagage meenemen.

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:24

germie schreef:
Ik moet helaas wel in het hoogseizoen. En je moet goed kijken. Soms ga je over een land waar ze willen dat je nog steeds getest bent, en dat kan ik niet. Dus zo'n combinatie valt ook af. Wanneer ik wil gaan is het wel gewoon 1200-1500, via een omweg kan het voor 900, maar dan ben ik volledig kapot als ik aankom. 10 uur op een vliegveld wachten als layover vind ik ook niet fijn. Ook moet je opletten als je met 2 maatschappijen vliegt, want soms mag je maar op 1 stuk die 46kg bagage meenemen.


Tja, voor luxe betaal je....

10 uur lay-over, zeker als dat in de avond/ nacht is, klein therm-a-rest matje mee (as je gelijk een goede koopt óók perfect voor de Kili) en een klein slaapzakje mee en gewoon je matje+ slaapzak uitrollen in het vliegveld. Zeker als je achter de security blijft, is dat veilig. Dan kan je best een aantal uur slapen/ rusten.

Of je boekt een kamer in het airport hotel, welke meeste vliegvelden wel hebben.

Goedkoop is soms wat meer aanmodderen dan duurdere tickets die een korte lay-over hebben of rechtstreeks zijn.

Je zal voor jezelf moeten bepalen wat voor jou het belangrijkste is: zo goedkoop mogelijk vliegen met "hobbels" of relaxed vliegen en meer betalen...

Ik heb meerdere nachten al doorgebracht op een vliegveld, gaat meestal prima.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 12:35

Ik heb wel eens meer dan 10 uur ergens op een vliegveld doorgebracht, maar ik kan dan echt niet slapen. Dus ik kom oververmoeid aan. Dat is het nadeel. Ik weet dat het dan goedkoper is, maar ik kan niet oververmoeid aan de Kili beginnen. Slaapzak neem ik niet mee, dat lukt ook niet in de handbagage, die zit al vol met cameraspullen.

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:08

germie schreef:
Ik heb wel eens meer dan 10 uur ergens op een vliegveld doorgebracht, maar ik kan dan echt niet slapen. Dus ik kom oververmoeid aan. Dat is het nadeel. Ik weet dat het dan goedkoper is, maar ik kan niet oververmoeid aan de Kili beginnen. Slaapzak neem ik niet mee, dat lukt ook niet in de handbagage, die zit al vol met cameraspullen.


Tja, dan niet.

Is een goedkope vlucht met lange layover en dag of 2 eerder vliegen en 2 nachten hotel ter plaatse uiteindelijk niet goedkoper dan een dure vlucht rechtstreeks/ met korte overstap?

Als je genoeg vakantie dagen hebt kan je dat nog overwegen. Dan heb je 1 of 2 dagen extra om uit te rusten voordat je de Kili op gaat.

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 13:14

Die dagen zijn wel een probleem, dus ik kies dan voor in 1 dag er naartoe, en dan door. Dus niet 2 dagen voor het reizen uittrekken. Overigens, een hotel daar is niet zo duur, in Arusha 35 euro inclusief een zwembad. In Moshi is het beduidend duurder en zit je op 75 voor hetzelfde en dat zijn prijzen die ik ook in Nederland niet zomaar betaal per nacht. Mede daarom trekt Arusha mij ook veel meer.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:22

Die 10 uur layover is dat de vlucht via Nairobi waarbij je laat in de avond in Nairobi bent?
Die neem ik als ik naar Tanzania vlieg en boek dan een hotel op het vliegveld.
Je moet dan wel een transit visa voor Kenia hebben.
Je kan je ruimbagage laten door labelen in Amsterdam zodat je die niet mee hoeft te sjouwen.
Wat toilet spullen en schone kleding in de handbagage en dan kan je iig een goede nacht slapen.
In de ochtend nog ontbijten in het hotel en 5 minuten met de shuttlebus naar het vliegveld.
De vlucht naar Kili airport is maar kort dus je bent in de ochtend al in Tanzania.
Dit bevalt mij altijd prima. Beter dan de directe vlucht naar Kili Airport waarbij je laat in de avond aankomt.

Wat je op safari ziet is ook in Tanzania heel erg afhankelijk van locatie en tijd van het jaar.
De kosten ook.
You get what you pay for...