Welk waddeneiland voor 1 dag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 21:19

Welk waddeneiland is nou leuk om 1 dag heen te gaan? We hebben 2 jonge kids (3 en 6). Terschelling zijn we al geweest dus graag 1 van de anderen.
Wat is een aanrader voor 1 dag? Planning is in februari dus misschien wel handig dat er dan ook wat winkels/bezienswaardigheden open zijn zodat we wat kunnen ondernemen.

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:21

Als je voor de winkels en bezienswaardigheden gaat zou ik Texel zeggen. Mijn minst favoriete. Ik ga zelf altijd voor het eilandgevoel, de zeelucht etc. Winkels enzo sla ik liever over. :+

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 21:33

Ja nouja voornamelijk ook zee voor ons idd en op de fiets het eiland rond, maar wel fijn als je ergens kunt aanleggen voor een hapje en drankje. Zo bedoel ik het meer. Staat er niet helemaal zo nee :))

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:36

Met een heel gezin zou ik zeggen Texel. De boot is er zo en het is het eiland met de grootste bevolking. Wel erg toeristisch op een manier waarop de rest dat totaal niet is. Maar als je van het westen (het strand) naar het oosten gaat, kom je in een totaal andere wereld, waar je nog het echte Texel en de echte Tesselaars vindt.

Als je in Twente woont is misschien Schiermonnikoog een goed idee. Waarschijnlijk is dat voor jullie korter reizen. Schier is wat overzichtelijker, dus dat kun je in één dag doen zoals dat bij Terschelling niet met goed fatsoen kan. Het heeft een mooi dorp en een nog mooiere natuur. Maar ja, erg kindgericht is het niet per se.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:24

Wel eens aan Borkum gedacht? Dan ga je vanaf de boot met een treintje naar het dorp. Dat vonden wij als kind altijd het leukste eiland.
Texel ben ik nog nooit geweest overigens ;)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:47

Ik zou zeggen: Ameland of Borkum. Met Borkum ben je in Duitsland, dus heb je gelijk een buitenlands gevoel. Ameland vind ik goed overzichtelijk en goed te doen in 1 dag, ook verschillende dorpjes. Schier is meer natuur, minder dorp.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:53

Waar je woont maakt ook nog uit, het autorijden richting de haven naar keuze kost ook veel tijd.
daarnaast is ook de vaartijd een punt. Ameland: bijna anderhalf uur, Texel: 20 minuten.

Als je jonge kinderen hebt zou ik zeker Texel kiezen. De schapenboerderij is leuk, in februari waarschijnlijk ook lammetjes om te knuffelen, of Ecomare. Dat een dagdeel, de rest fietsen en strand en dan is je dag alweer ruim om :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:55

Vlieland is mijn favo eiland voor één dag.

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:56

Nachtlampje schreef:
Waar je woont maakt ook nog uit, het autorijden richting de haven naar keuze kost ook veel tijd.
daarnaast is ook de vaartijd een punt. Ameland: bijna anderhalf uur, Texel: 20 minuten.

Als je jonge kinderen hebt zou ik zeker Texel kiezen. De schapenboerderij is leuk, in februari waarschijnlijk ook lammetjes om te knuffelen, of Ecomare. Dat een dagdeel, de rest fietsen en strand en dan is je dag alweer ruim om :)

Ik weet niet welk Ameland jij bedoelt maar als je dat eiland boven Nederland bedoelt is het maar 50 minuten per boot hoor. :))

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 16:38

Dank voor de tips tot nu toe. Wonen op de grens van Twente/Salland dus het maakt niet heel veel uit. Alles is wel redelijk te doen.
Borkum ken ik niet, ga ik eens opzoeken, dankjewel!

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 16:49

Snorlex schreef:
Vlieland is mijn favo eiland voor één dag.


Maar vlieland is wel bijna 2 uur varen

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:08

Vlieland is 1,5 uur varen idd. Of met de snelboot 40 minuten.
Trip met de Vliehors express vind ik dan heel erg leuk om te doen.

Schier vind ik zelf fantastisch, maar met jonge kinderen moeten die wel ook echt van natuur houden.

Texel kan ook, maar daar kun je zeker op 1 dag zo rondbrengen dat je helemaal niet door hebt dat je op een eiland zit.

Borkum ben ik nog niet geweest, maar wat ik begrepen heb van andere Schier en Vlieland liefhebbers, is het mega toeristisch en staan er vooral veel lelijke appartementengebouwen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:23

Schiermonnikoog is ook heerlijk voor een dagje! Niet te lang op de boot (45 min meende ik) en je kunt mooi een rondje eiland fietsen op een dag.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welk waddeneiland voor 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:47

Voor 1 dag zou ik voor Schier gaan.