Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:43

Super leuk om je updates te lezen. Ik wil komend jaar de stap wagen en naar Zweden emigreren met mijn gezin. Ik ben zelf geboren in Zweden en heb nog altijd een persoonsnummer en spreek de taal vloeiend, maar toch voelt het spannend. Mijn man werkt volledig uit huis en kan zijn werk meenemen, maar voor onze kinderen (1,4 en 9) gaat er natuurlijk veel veranderen. En een plek zoeken, het land is zo groot!! Hoe koos jij een plek?

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 15:17

Ah wat super! en ook handig dat je nog een persoonsnummer hebt en Zweeds spreekt. Dat scheelt ook voor het vinden van een baan. Ik hoorde dat de mensen ook met een kleine parttime baan voor het hele gezin al snel een persoonsnummer krijgen. Onze plek is een grote zwerftocht geweest en heeft denk ik ongeveer maar 4 maanden geduurd. Maar we zijn wel in die 4 maanden heel vaak naar Zweden gegaan...Ook soms voor een weekend. Gekkenhuis achteraf. Eerst hebben we een huis bekeken in het Zuiden en bijna verkocht, maar dat was nogal een krot dus gelukkig ging het niet door en strandde het bij de onderhandelingen. Daarna zijn we wat hoger in het land gaan kijken in Varmland en we zagen daar best een leuk huis en wilde het kopen maar het was al verkocht. Achteraf gelukkig want ook deze was bij een drukke weg. Daarna hebben we blind op een huis geboden wat gelukkig daarna niet door gegaan is.We zijn er later langs gereden en het was toch niet ons ding en bij een ontzettend drukke weg. Uiteindelijk hebben we in 1 week ontzettend veel woningen bekeken en hadden we 3 favorieten. 1 best leuke in het Zuiden maar die prijzen gingen sky high voor echt een oude woning met veel werk, 1 halverwege het land...ik was er niet helemaal voor maar mijn vriend was er gek van en dit huis in Appelbo waar ik meteen een Ja bij had en mijn vriend niet wegens buren en blaffende honden (die van de huurder waren van dit huis dus weg gingen) Dit plekje is zo stil maar toch niet afgelegen en heeft echt de rust die we zoeken. Ook de omgeving De Dalarna is super! De mensen zijn heel aardig hier en we wonen in een dorp van 250 mensen dus mensen maken ook snel contact. Voor de paarden was dit ook far out de beste plek om te zijn ! :) Wat ook nog een prettige bijkomstigheid is...hier in Vansbro kommuun is genoeg werkgelegenheid..niet het meest interessantste werk. Pizza inpakken of make up maar het is er wel mocht het nodig zijn. Ook zie ik hier enorm veel vacatures in de krant altijd.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 16:26

Klinkt alsof jullie al aardig jullie draai daar vinden.
Leuk om te lezen.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:49

Kimddddd schreef:
De ponies zijn hier echt blij relaxt en nieuwsgierig. Er loopt ook wel eens wild voorbij het hek zie ik nu aan de pootjes. Kleine hertjes enzo. Ook wandelen er veel mensen voorbij. Zo nu in het zonnetje in de sneeuw leg ik het hooi achterin de track zodat ze lekker kunnen zonnen. Snachts gaan ze in de nachtpaddock bij het houten hek. Het was afgelopen dagen iets te glad om buiten met ze te lopen maar ik denk dat als het weer mee zit deze week dat ik buiten de paddock ga proberen. Het lastige is dat ik niet in mijn eentje met 2 ponies kan lopen en dat mijn dochter laat thuis is telkens en ook in het weekend veel met vrienden afspreekt. Maar goed als de dagen weer langer worden. Ook probeer ik mijn man zo gek te krijgen om er straks 1 mee te nemen op een wandeling maar dan moet het eerst goed gaan met mijn dochter want hij heeft wat angst voor paarden. Hij is ooit als tiener meegelokt op een paardrijtrip op het strand door een paardenmeid en met nul ervaring en hij mocht op kleine jan (die heel groot was) en kleine Jan gooide hem eraf en ging zonder hem verder. -O-


Als het je leuk lijkt wil ik best met jou en de paarden wandelen! In ruil kan ik jullie straks meenemen op de sneeuwscooter hahaha

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 16:11

lifeofmarit dat lijkt me superleuk!!! en sneeuwscooter ook. We kunnen hier vanaf de weide zo het bos in. Nog een paar fotootjes omdat het zo leuk is.

@Nickolay Onze draai hebben we hier inderdaad al helemaal gevonden! :) en de kou daar zijn we langzaam gewend aan het raken. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:03

Wat mooi en wat fijn !

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 12:59

Afbeelding

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:33

Wauw! <3

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:02

MOOI!!!!!

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:10

Gelukkig Nieuwjaar ! Gisterochtend was ik wat in paniek want het was ineens spekglad op de weg en in de paddock. De paarden schuifelde door de paddock en gleden bijna uit. Bijna...want ze weten wel wat ze doen maar toch....ik probeerde een deel van de paddock af te zetten met schrikdraak maar hier was mijn kleine draak het niet mee eens dus het was binnen 5 minuten gesloopt ondanks de 12000 volt. Ik heb de torvstro gestrooid buiten op het ijs en het werd iets minder glad. Toch hield ik mijn hart vast voor 12 uur en het vuurwerk. Onterecht achteraf....de paarden zijn echt bijna bomproof....in de middag kwam er nog een crossmotor over het weiland gescheurd en ook zijn er regelmatig sneeuwscooters. Geen kik.... Ik was al met mijn telefoon met youtube met vuurwerkgeluiden naar buiten gegaan maar ook dit vonden ze niet boeiend. Om 12 uur werken er wat vuurpijlen afgestoken maar 5 minuten lat Ger was het alweer over. De paarden gaven geen kik. Gelukkig maar.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:03

Wat fijn dat het zo gegaan is!

ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:27

Gelukkig Nieuwjaar en gelukkig dat het goed is gegaan bij jullie

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 14:17

Er is weer een dikke laag sneeuw gevallen wat het voor nu weer wat minder glad maakt. De paardjes kunnen even lekker in de sneeuw liggen. Verder gaat het straks weer dooien dus krijgen we mogelijk weer die gladde zooi....nouja ik ben nu beter voorbereid en heb wat sneeuw geschoven aan het begin van de paddock bij het hooi en het water zodat dat in ieder geval goed gaat. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook hadden we gedoe met het sluiten van de hekken maar dat is met wat vaseline opgelost en de boel vriest nu niet meer vast.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:58

Mooie lieve paardjes en zeer leuke foto's zo samen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:18

Ja zijn echt lieverds! kan niet wachten om zaterdag met de opleiding instructeur natural horsemanship van dressuur natuurlijk te beginne!

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:37

Kimddddd schreef:
Ja zijn echt lieverds! kan niet wachten om zaterdag met de opleiding instructeur natural horsemanship van dressuur natuurlijk te beginne!


Wat leuk dat je die opleiding gaat doen. Ik zat er ook aan te denken, maar is nu niet het juiste tijdstip.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:03

Ik hou jullie wel op de hoogte van de vorderingen dan kan je ook een beetje kijken of je de volgende lichting mee kan doen. Wat wel jammer is qua timing is dat ik heel veel grondwerk oefeningen nu niet kan doen wegens de gladheid. Het is niet anders! Ben de sneeuw al wel een beetje zat hoor ;)

Trouwens mochten jullie benieuwd zijn naar filmpjes van de paarden....mijn instagram is salabimk
Misschien dat ik uiteindelijk een aparte instagram ga maken voor de paardjes maar nu zit alles nog bij elkaar.

SeaSide

Berichten: 2327
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:39

Blijft leuk je updates te zien en lezen, succes met de opleiding kim!

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 17:36

dankjewel seaside! Je hebt me geinspireerd en hier in Zweden is er nog niet zoiets. Ik ben nog wel onzeker van mijn paardenkunsten maar goed daarvoor doe ik een opleiding. Ook het rijden ga ik weer oppakken...eerst met manegelessen en dan op mijn eigen ponies. Het afvallen gaat supergoed! en zelfs mijn nieuwe broeken zakken alweer af. Nu druk bezig met papierenhandel. Ik had al een boerderij registratie en nu dan de bankid voor het e/registratie systeem en nu kunnen die chipnummers niet worden toegevoegd dus moeten de paarden weer bij een Zweedse ponyclub worden geregistreerd. Wat een gedoe allemaal. Ik kwam wel een schattige babyfoto van Otis tegen in het paspoort. Je zou niet denken dat het m is want hij is veel lichter als veulen. Maar het kolletje en de puppyogen heeft hij nog steeds Afbeelding

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 15:56

Even een kleine update! Ik heb inmiddels een on-remote baantje gevonden zodat ik wat dingen kan aanschaffen waaronder een zadel voor Nala en Otis en ik wil nog wat verbeteringen in de stal en op het terrein maken. Ook betaal ik daar nu mijn opleiding mee.

Het is nu helaas wel weer spekglad.

Hierdoor is er vanochtend/vannacht een klein ongelukje met Nala gebeurd. Ze is perongeluk de bosjes in gegleden en heeft daar een schriklint om haar been gekregen. Ik zag haar vanochtend staan en ze durfde niet meer te bewegen. Gelukkig maar....Ik heb het lint weg kunnen knippen en gelukkig behalve een paar weggeknipte beenharen geen wondje of pijn. Maar weet niet hoe lang ze daar heeft gestaan. Er was wel best veel hooi over vanochtend. Omdat de grond bevroren is kunnen we het nu niet fatsoenlijk afzetten helaas. Ik verlang nu echt naar het voorjaar zodat we weer wat kunnen bouwen. Ook wil ik graag een roundpen maken en natuurlijk de weide helemaal omheinen.

Nu het zo glad is maken de paarden eindelijk gebruik van de stal om te slapen. Ik heb wat extra houtkrullen gekocht om het bedje nog zachter te maken.

Wel hebben we vorig weekend een leuk uitje gehad naar Malung Salen met vrienden. Dat was erg leuk! We zijn bovenop de berg geweest waar we een enorm apart landschap troffen.

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:53

Dat is schrikken. Hopelijk valt het mee met Nala!
Jeetje wat prachtig je foto!

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 17:27

Ze lijkt ok te zijn...loopt `normaal ´ gezien er normaal te lopen valt met die gladheid. Mijn man moest wel even helpen met Nala vast houden voor het preciezie werk (Het zat behoorlijk strak) , maar hij is bang van paarden wat het er natuurlijk niet makkelijker op maakte, maar ik moest echt even in alle rust het lint eraf kunnen knippen. Nala bleef eigenlijk wel rustig maar als ik met de schaar te dicht op haar vacht kwam wilde ze wel haar been terug. Gelukkig kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar. Scheelde al dat ik zo'n kromme schaar had voor manen enzo. Eind van de week komt de sneeuw weer dus dan is de gladheid weer even weg en kan er weer gesprint worden en hopelijk ook geoefend voor mijn opleiding van dressuur natuurlijk. Wel alle theorie en filmpjes gekeken dat is ook wel weer fijn

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:57

Fijn hoor. Blij voor je.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 19:06

Jeetje wat schrikken. Gelukkig viel het mee. Hopelijk is het snel wat minder glad bij jullie

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 22:32

Wat naar. -O-

Maar zorg dat je strooit met ijsgrind (zorgt er straks in het voorjaar ook voor dat het veel sneller weg gaat, want het wordt warm door de zon) of zet ze op broddar voordat er een verongelukt. Officieel ben je ook verplicht om een veilige omgeving te creëren waar ze lopen en LS is momenteel vrij actief aan het controleren. :x