Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:56

oei sterkte met de gladheid, gelukkig is het nu goed afgelopen en heeft ze er niks aan overgehouden!
Wauw wat een gave foto zeg! Lijkt wel of iemand sneeuwpoppen heeft staan maken :')

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-23 10:49

Het gaat gelukkig al weer beter met de gladheid en ik strooi elke dag goed met zand (grind...dat spul uit de bakken hier bij de straat) en soms met wat hooi of Torv. Van het voorjaar maar wat ongelijke stukken glad maken in de paddock met een flinke laag zand. Op zich zijn alle hekken super veilig hoor, alleen dat stukje waar Nala uitgeleden is was dat net niet. Dit gaan we ook fixen zodra dat kan en in de tussentijd daar maar heel goed strooien. De paardjes liggen nu heel vaak in de stal :) en ik heb het exta zacht gemaakt met meer zaagsel en torvstro. Volgend jaar wil ik kijken of ik ze hoefschoenen om kan doen

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 16:10

kleine update hier :) Het voorjaar mag nu echt komen hoor ;) De paarden vervelen zich afentoe een beetje en ondanks ik nu afentoe kan trainen verzinnen ze altijd weer iets nieuws om te slopen....verschrikkelijk.

Maar lief zijn ze wel hoor! Ook de mensen die we hier ontmoeten. Wel schiet onze website niet op en ben ik gestart met een on-remote baantje en is mijn man druk aan het solliciteren voor een lokale baan.

We hebben inmiddels SFI en zijn 3 dagen per week druk bezig met de Zweedse taal onder de knie te krijgen. Dit gaat nu best wel snel zo met die Zweedse les en het is nog leuk ook.

Het hooi is veel sneller gegaan dan verwacht dus is nu bijna op. Wel hebben we morgen weer 3 nieuwe balen gelukkig en waarschijnlijk ook transport geregeld. Hier moeten we het wel mee gaan redden tot het voorjaar. }:0 Stelletje vreetzakken. Ik ga wel een beetje afwegen nu het hooi zodat ze redelijk slank het voorjaar in gaan.

Ook weer mooie plannen met de paddock en het schuurtje, maar eerst moet er maar weer eens geld verdiend worden. Plus hopelijk slopen ze niet nog meer.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 10:00

Een nieuwe update hier want er is weer zoveel gebeurd in de tussentijd!

Mijn man heeft een baan gevonden bij een lokale drukkerij (swedeprint.eu) en ik werk sinds begin van het jaar als spiritueel coach bij mediumchat wat ook erg goed bevalt. Verder is het financieel nog niet echt een vetpot, maar we redden ons wel. Ook hebben we inmiddels SFI kurs B gehaald en zijn we bezig in de boeken van Kurs C :) Dus ook het Zweeds spreken gaat steeds beter.

Met de opleiding van Dressuur Natuurlijk ben ik ook nog druk bezig, maar het tempo is wel wat te snel voor mij op dit moment. Dus ik doe er waarschijnlijk 1 jaar langer over, maar dat is ook niet erg. De paarden en wij durven inmiddels steeds meer en een boswandelingetje gaat bijna gebeuren. Ze lopen ontspannen mee nu buiten de paddock. Nala zeker, maar Otis is de grootste held op sokken en bouwt ook spanning op wat hij niet zo goed kan afvloeien. Hier werken we aan.

Verder slopen ze nog veel :( en ben ik telkens weer aan het bouwen aan andere landjes op andere plekken en we hebben zelfs een mooie plek bij de rivier tot onze beschikking gekregen. Maar ook hier moet eerst omheinig gezet worden plus het is 20 minuten lopen dus nog even trainen met de paarden.

Ik ben blij dat mijn dochter nu vakantie heeft zodat we met zijn tweeen kunnen wandelen.


Afbeelding Plekje bij de rivier met heeel veel gras

Afbeelding Paarden in de voortuin (Het is hier te lang droog geweest en gras groeide slecht dus tijdelijk weitje in de voortuin opgezet.

Afbeelding Midzomernacht gevierd :)

Afbeelding Plekje bij de rivier van de andere kant, er zit een klein boothuis als schuilstal, maar momenteel dus echt muggen...heel veel muggen en Nala en Otis worden daar helemaal lek geprikt. Waarschijnlijk gaan we ze hier in het najaar neerzetten.


Afbeelding
Momenteel lopen de paarden nu van 7 tot 3 op de weide en ze lopen zelf vaak naar de paddock voor rust/water/schuilstal dus ze vreten niet fulltime, daarna krijgen ze een eetbreak en dan gaan we rond 8 uur snackwandelen. Om 23 uur krijgen ze nog een beetje hooi en dan in de ochtend weer om 7 uur de wei op. Ze lijken nu aardig in model met deze werkwijze. Otis is wel een beetje dikker nu dus we houden ook in de gaten of er veel fructaan in het gras zit, doen aan strookbegrazing en aan eetbreaks ;) Zo is het te doen.

Ook ben ik begonnen met mestbriketten maken voor de winter! Straks hopelijk een hele schuur vol.

Nou ik hoop dat jullie het leuk vinden deze update te lezen! We wonen hier 1 augustus alweer bijna 1 jaar :) Zo leuk! En we gaan niet meer terug uiteraard.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:47

Een jaar alweer, wat gaat dat snel! Wat fijn dat jullie het zo naar de zin hebben, het ziet er echt prachtig uit. Ik vind dat meer ook geweldig!

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:24

Ik was het topic even kwijt maar wauw wat een leuke update!

Wat fijn dat jullie alles zo steeds meer op de rit hebben en het zo goed bevalt :D
En dat plekje bij de rivier... Wauw!! :wow: Echt heel gaaf!
Wel balen van de mugjes maar van het najaar is dat wel een fijne oplossing denk ik, kan het gras bij huis even rusten en groeien voor je de natte periode in gaat.

Wel balen van het slopen.. Dacht dat schwarzwalders en shetlander dat alleen deden :=

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 03:00

Het slopen komt denk nu deels door de muggenjeuk...laatst een hele zware schuifdeur van de stal eruit gejeukt. Ik probeer alle sprays en dingetjes hier, maar niks helpt perfect. Vooral Otis heeft erge last met zijn donkerbruine chocolade kleurtje. Nu met de regen gelukkig niet.

Ook merk ik nu er gras is dat het minder is omdat ze iets te doen hebben. Het is hier nu helaas alleen zeer nat en modderig vanwege storm Hans. Maar einde week gaat dat weer beter worden. De rivieren staan hoog maar we zitten er zelf net ver genoeg vandaan.

Verder hebben mijn man en ik nu een zomerbaan....Het bezorgen van ochtendkranten.....Het verdient leuk en is ook even nodig omdat we hooi en hout moeten gaan kopen voor de winter en ook zijn er mooie nieuwe plannen ontstaan voor een bedrijf wat met paarden/paardencoaching/natural horsemanship en paardenspullen te maken heeft :)

Het bezorgen van de ochtendkrant is wel ontzettend zwaar...02:30 op en we zijn echt de hele dag telkens kapot. Het went niet die tijden, maar goed hopelijk tijdelijk. Mijn man zijn baan bij de drukkerij is echt te onregelmatig dus die moet straks een andere fulltime baan zien te vinden. Wel heeft wat werkervaring in Zweden weer goede invloed op onze baankansen hier.


Onze website Apply Interactive heeft helaas vertraging wegens ernstige ziekte van onze programmeur en daar zijn we echt aan het kijken naar een oplossing en een andere manier om het toch in de lucht te krijgen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:25

Kim ik heb voor de paarden hier een brandnetelzalf gemaakt. Dit helpt om de jeuk te verzachten.
Gisteren hadden ze voor het eerst alle 4 veel last van de muggen en knutten. Ik gok dat de lokstof van de mosquito magnet op was, dus die heb ik vanmorgen bijgevuld.
Beau, de donkerste van de 4 zat helemaal onder de bulten.
Bij ons hebben de 2 bruine paarden het meeste last, die staan nu ook overdag met een vliegendeken helemaal ingepakt.

Als je het recept wilt voor de brandnetelzalf, dan hoor ik het wel.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 13:47

Ja ik ben wel benieuwd naar het recept van die brandnetelzalf :)
Bij ons hielp Sudo ook wel heel goed toen ze eenmaal bulten hadden. Ook tegen de vliegen die erop gingen zitten, die deden dat niet meer na de kwak sudo. Ook geef ik ze mariadistels en merk ik wel verschil. Ik heb wel het idee dat ze er nu beter tegen kunnen dan in de lente. En inderdaad de donkerste is het meest de pineut hier ook .
Nala niet zo

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:59

Kimddddd schreef:
Ja ik ben wel benieuwd naar het recept van die brandnetelzalf :)


Ik ook en met mij wel meerdere denk ik

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:24

In Zweden kun je CO apparaten kopen die je een muggen vrije zone geven van 2500m2

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 18:21

Ja dat weten we...Werkt op gas geloof ik. Voor nu even geen geld om in allerlei technische snufjes te investeren wat dat betreft. Schijnt iets van 1000 euro te kosten hier. Dat besteden we liever even aan andere dingen. Gelukkig is het nu redelijk te doen voor ze maar in juni was de jeuk echt op zijn hoogtepunt.

Hooi en hout heeft de prio en straks willen we nog een stuk van de ingestorte schuur fixen, de staldeuren en de stal schilderen. Maar alles op zijn tijd :)

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:40

En een eczeemdeken op doen? Met vliegenmasker met oren en voorplukuitsparing? Kan je bij de merrie nog een theedoek eraan maken met vier klipjes als uierbescherming. Dat scheelt zoveel jeuk, zowel van mugjes als van steekvliegen. Kost ook geld maar heel snel veel goedkoper dan allerlei sprays. Op de koker smeer ik earcream van Redhorse, koop ik in omdat het hier in niet verkrijgbaar is.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:54

Ja wij hebben een mosquito magnet, werkt inderdaad op een gasfles van 10 liter. Deze moet je maandelijks vervangen en lokstof. Hij werkt goed, maar is ongeveer 700 euro of op zonnepaneel 1500 euro.

https://www.deboonindetuin.nl/2021/06/b ... maken.html

Ik heb dit recept gebruikt voor de brandnetelzalf. Ik werk zelf met etherische oliën van doterra, dus daar heb ik een paar druppels lavendel en helichrysum van gebruikt.
De paarden reageren er positief op en ook bij onszelf is de jeuk meteen weg.
Mijn man gaat het nu ook bij zijn psoriasis proberen.

Volgende week is de weegbree zalf aan de beurt om te maken en uit te proberen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 02:48

Ik zal eens kijken voor dekens...ik moet zeggen nu met de hele regen maand hebben ze geen last gehad, maar als het zonnetje straks weer verschijnt....

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:14

Ja vliegendekens zijn in het grootste deel van Zweden echt nodig Kim. Er zijn hier zo veel meer insecten dan in NL, zeker dichtbij het bos stikt het van de knutten. Mijn merrie staat geloof ik misschien net 2-3 maanden per jaar zonder deken. 's winters een winterdeken, in het voorjaar kan ze twee maanden zonder en dan is het weer tijd voor de vliegendekens. Ze heeft verder geen exceem of schuurt niet, maar ze staat zo veel rustiger met een deken op. Ik heb er eentje met een buikflap en een hals. Ze heeft nu lekker een paar dagen zonder kunnen staan, maar vanochtend waren er toch al weer veel mugjes, dus vanavond of morgenochtend 'mag' ze weer ingepakt staan :n

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:29

Ik zie hier in Midden Zweden dat sinds 3 dagen de andere 2 ook meer last hadden, misschien juist wel van de bodem die nu vochtig blijft en toch redelijk warm / benauwd weer.
Ik ga volgend jaar voor hun ook een vliegendeken aanschaffen.

BianCatjee

Berichten: 3179
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:26

Wat balen zeg dat jullie in zweden zo'n last hebben van die vliegen/muggen/knutten.. Hier in Nederland vind ik het ook extremer als andere jaren, ze staan hier nog niet ingepakt maar dat is ivm veulen aan de voet, maar misschien dat ik voor volgend jaar toch een vliegendeken ga aanschaffen.

Ik gebruik van NAF de citronella wash. Officieel om te wassen (hoeft niet uitgespoeld) dus ik dacht (met een paard die de tuinslang eng vind) ik maak er zelf spray van, dus ik heb van die citronella wash in een spuitfles gedaan en aangevuld met water. Het helpt duidelijk maar helaas niet uren lang

De ochtendkrant heb ik hier in NL ook gelopen, leuke bijverdienste en je hebt de rest van de dag nog over. Maar jeetje 2.30 uur is wel errug vroeg :wow:

Hopelijk vind je man straks een andere leuke fulltime baan die wat meer regelmaat zal bieden

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 08:23

Inmiddels zijn we klaar met de ochtendkrant en heeft mijn man nu toch weer bijna fulltime werk bij de drukkerij en een opdracht voor maken van 3D animaties bij het CMM. Ik doe nog mijn werk op de chat van mediumchat en houdt me bezig met de paarden, opleiding en het opzetten van ons nieuwe project Horsaga.


De ponies zijn uit logeren geweest bij een andere weide omdat ons gras zo goed als op was. Ze zijn in totaal 4 weken uit logeren geweest en hebben op een gegeven moment zelf bepaald dat ze graag naar huis wilde en waren uitgebroken en liepen door het dorp. :roll:
Gelukkig zijn ze hier heel aardig en hebben de dorpsbewoners ze goed opgevangen en daarna hebben we ze gelijk in de ochtend weer terug verhuisd naar hun eigen paddock.
No place like home...Maar ook wel weer heerlijk om ze hier te hebben.

De muggen en vliegen zijn inmiddels weg. Dus dat is wel heel fijn. De winter is ook al begonnen en ik heb inmiddels wat hooi, maar het is hier behoorlijk schaars helaas. Toch waarschijnlijk nog iets erbij gevonden wat ze kunnen brengen. Voor nu geen haast want ik heb tot februari hooi, maar ik krijg er toch altijd een beetje stress van.

Verder zijn we druk bezig met ons nieuwe project Horsaga. Dit wordt super leuk! We gaan inspiratieweken aanbieden voor mensen die even weg willen in de natuur en willen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. We hebben al contacten met de herberg hier aan het einde van de straat hierover en de eerste week zal 17 mei zijn. Verder willen we met hetzelfde bedrijf een soort winkel opzetten voor paardenspulletjes en paddockparadise maar dan voor de zweedse markt. Een hoop plannen dus.

Deze week ook een gesprek met een soort van KVK om ons verder te adviseren en informeren.