Sprong in het diepe........ emigreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 10:43

lukka63 schreef:
rocymax schreef:
Net je topic gelezen en ik vind het een prachtig huis en tuin! Mooi hoor! Gaan jullie nu meteen al over?

Als het aan mij lag wel maar zo werkt het helaas niet.
In Duitsland werkt het kopen van een huis heel anders dan in Nederland.
De overdracht zal op de laatste dag van februari zijn.
De koop is wel al rond maar de betaling komt vlak voor de overdracht.
Het huis staat nu nog vol rommel.
De garage staat ook nog stamp en stamp vol.
We hebben afgelopen dinsdag de overnames besproken en de rest miet er nog uit.
Geloof me, dat is nog een flinke klus :')
Per 1 Maart hebben we de sleutel en kunnen we beginnen met de vloeren laten leggen. Daarna gaan we verhuizen *\o/*
Precies voor het voorjaar begint hopen we uitgepakt te zijn.
En dan lekker genieten van die goddelijke tuin


De kachel is een speksteenkachel,die kan jullie woonkamer prima warm houden.
Stoken gaat wel anders,je moet hem 2x per dag met flink vuur stoken,kachel slaat warmte op in de stenen die 24 uitstralen.
Het is geen kachel om voor de gezelligheid aan te hebben hij gaat pas warmte afgeven als hij regelmatig warm gestookt wordt.[/quote]



Twee keer per dag maar?
Dan zal het gebruik qua kosten vast meevallen.
We gaan hem voor gebruik eerst nog even door de schoorsteen man laten beoordelen.
We zullen er ergens in maart in gaan trekken en de kachel uit testen voor het volgende najaar.
Aan de andere kant van de muur zit een rooster, die blaast de warme lucht ook de hal in.
Er is een open trap naar boven dus daar zal het dan ook verwarmt raken uiteindelijk........ vermoed ik.
Daarnaast hebben we nog een paar zonnepanelen. Dus ik verwacht dat de kosten daar lager uit zullen pakken dan in mijn huidige tochtige huurhuisje.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:33

TS

Ja 2 x per dag circa 2a 3 uur per keer,hebben jaren een speksteenkachel gehad die die ons landhuis verwarmde.
Tegen die tijd stuur je maar pb.


Afbeelding

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:36

lukka63 schreef:
TS

Ja 2 x per dag circa 2a 3 uur per keer,hebben jaren een speksteenkachel gehad die die ons landhuis verwarmde.
Tegen die tijd stuur je maar pb.


[ [url=m/i3nwN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er toch wel erg gezellig uit hoor <3

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:40

quartel schreef:
lukka63 schreef:
TS

Ja 2 x per dag circa 2a 3 uur per keer,hebben jaren een speksteenkachel gehad die die ons landhuis verwarmde.
Tegen die tijd stuur je maar pb.


[ [url=m/i3nwN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er toch wel erg gezellig uit hoor <3


Is ook gezellig maar de ze kachels(komen uit Finland)en zijn gemaakt om doeltreffend een huis warm te stoken.
Dus thuis komen houtkachel aan en meteen warmte dat werkt niet bij een speksteenkachel.

Bij ons brandde hij in de avond tot een uur of 9, temperatuur boven(schoorsteen)en woonkamer was dan in de ochtend nog 19 graden in de winter,en de stenen waren dan nog lauw.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:49

mvermeulen1 schreef:
hagelslag schreef:
In duitsland is t verplicht dat de schoorsteenveger ook de cv installatie controleert qua waardes.
T ligt eraan wat voor model je hebt hoe vaak hij moet komen


Ja hier komt hij denk zo 3 tot 4 keer per jaar de schoorsteen vegen, eerste keer dat ik de beste man zag dacht ik dat het iemand was die rechtstreek vanuit de lokale carnavals vereniging was gelopen. Zwart pak, witte boord en met hoge hoed stond hij voor me deur :D


4x per jaar? Wij vinden 2x per jaar al overdreven aangezien we in het voorjaar / zomer niet stoken. Hij komt nu alleen nog de cv controleren aangezien wij geen houtkachel meer hebben. Hier lopen ze overigens niet in carnavalskleding.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 11:54

Dat klinkt toch wel als heul erg lekker!!!
Het is dus een zaak van goed timen en dan is je huis nooit meer koud.

Het is in mijn huidige woning 12 graden as we speak :brr:
Ik word toch erg blij van de gedachte dat de volgende winter wat warmer zal zijn want dit is nu best behoorlijk waardeloos

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:06

Wij hebben alleen een houtkachel, dat is onze enige verwarmings bron dus staat hij vaker aan dan bij een gemiddeld huishouden. Geen gas, geen stadsverwarming enz.

Ik vind het niet erg als hij regelmatig gecheckt wordt, beter dat, dan mocht er brand uitbreken achteraf gedoe met de verzekering want ja daar zijn ze hier wel goed in :D

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 12:11

Het is me wel opgevallen dat de Duitsers nogal van de verzekeringen zijn.
Aparte honden verzekering, aparte paarden verzekering......
Gelukkig gaan we komende week nog een keertje terug daar heen om ons daarin te laten begeleiden.
Er zitten toch dingen bij die we hier in Nederland toch niet op die manier kennen

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:34

Nog een dingetje om rekening mee te houden, Duitsers zijn doorgaans een stuk formeler dan dat wij Nederlanders gewend zijn. Herr en Frau ipv meteen met de voornaam aanspreken.
Niet dat ze minder hartelijk zijn, maar kijken soms wel eerst een beetje de kat uit de boom zeg maar...

Autoverzekering kon duurder zijn, wegenbelasting daarentegen een lachertje.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:43

Wat leuk! Heel veel succes!

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:47

quartel schreef:
Het is me wel opgevallen dat de Duitsers nogal van de verzekeringen zijn.
Aparte honden verzekering, aparte paarden verzekering......
Gelukkig gaan we komende week nog een keertje terug daar heen om ons daarin te laten begeleiden.
Er zitten toch dingen bij die we hier in Nederland toch niet op die manier kennen


Ohhh Jaa, en ze zijn in deze regio ook echt niet zo "Pünktlich" als men doet geloven ;)

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:25

mvermeulen1 schreef:
Wij hebben alleen een houtkachel, dat is onze enige verwarmings bron dus staat hij vaker aan dan bij een gemiddeld huishouden. Geen gas, geen stadsverwarming enz.

Ik vind het niet erg als hij regelmatig gecheckt wordt, beter dat, dan mocht er brand uitbreken achteraf gedoe met de verzekering want ja daar zijn ze hier wel goed in :D


Dat is zeker waar. Onze kachel, altijd prima onderhouden in Nederland, werd door de schoorsteenveger afgekeurd omdat er geen duits keurmerk op zat. Dat schijnt ook heel vaak te gebeuren.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:26

quartel schreef:
Het is me wel opgevallen dat de Duitsers nogal van de verzekeringen zijn.
Aparte honden verzekering, aparte paarden verzekering......
Gelukkig gaan we komende week nog een keertje terug daar heen om ons daarin te laten begeleiden.
Er zitten toch dingen bij die we hier in Nederland toch niet op die manier kennen


Ja, verzekeringen zijn ze gek op. Maar de verzekeringen voor de hond en paard zijn geen mega bedragen.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:30

Wat een gave stap, en eigenlijk ook heel jaloers op jullie! Zou graag die stap maken, die kant op. Is er een soort funda voor Duitse huizen? Ik lees hier iig mee om te genieten en ideeën op te doen!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 13:39

Muga schreef:
Wat een gave stap, en eigenlijk ook heel jaloers op jullie! Zou graag die stap maken, die kant op. Is er een soort funda voor Duitse huizen? Ik lees hier iig mee om te genieten en ideeën op te doen!

Er is inderdaad ook een funda voor woningen in Duitsland.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:29

quartel schreef:
Het is me wel opgevallen dat de Duitsers nogal van de verzekeringen zijn.
Aparte honden verzekering, aparte paarden verzekering......
Gelukkig gaan we komende week nog een keertje terug daar heen om ons daarin te laten begeleiden.
Er zitten toch dingen bij die we hier in Nederland toch niet op die manier kennen

Ik kan je aanraden naar een maatschappij als de LVM te gaan, die kunnen je van voor tot achter door alle verzekeringen meenemen en dan kun je kijken wat je nodig hebt of niet. Paardenverzekering is op praktisch alle stallen verplicht, maar ik betaal bijvoorbeeld een tientje per maand per paard en dan zijn ze voor 10 miljoen verzekerd, ook als er andere mee bezig zijn. Honden verzekering is iets van 5€ per maand per hond, dus ook de kosten niet. En het is gewoon zo dat Duitsers vrij snel zijn in het verhalen van kosten, dus zo'n simpele verzekering voorkomt gewoon een hele hoop gezeik :D

Super gaaf huis trouwens!
En dat van de Nachbarschaft, het is ook maar net waar je woont, ik woon in een wijk welke opgedeeld is in 2, soms 3 groepen en ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:04

Volgens mij moet je in Nederland ook de bon van de schoorsteenveger kunnen laten zien als je huis in de brand vliegt door een schoorsteenbrand.
In ons vorige huis een houtkachel en kregen van de schoorsteenveger een kaart en we stonden in hun systeem voor de verzekering.

De 2 huizen waarbij het nadrukkelijk vertelt werd, was het vooral dat de vrouwen samen iets moesten doen bij geboorte, trouwen etc. Al zou ik het willen, moet je mij echt niet hebben voor dat soort dingen.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 16:16

Het lijkt mij juist een leuke manier om de mensen om je heen te leren kennen dus ik knutsel wel braaf mee hoor.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:08

quartel schreef:
Het lijkt mij juist een leuke manier om de mensen om je heen te leren kennen dus ik knutsel wel braaf mee hoor.



Ja ach mensen leren kennen kan je ook op andere manieren, en hier bleef het niet bij knutselen, we moesten mee betalen aan knutsel materiaal, mee betalen aan bier en snaps die bij die knutseldagen veelvuldige gedronken worden (ik drink geen alcohol) en zo waren er nog meer dingen die gewoon raar waren, nog het meest vreemde... mee betalen aan de feestjes waar je voor was uitgenodigd. en dat waren bedragen die toch best aantikte, en het meebetalen is niet erg maar als je met zn tweeen net zoveel moet betalen als een gezin van 6 mensen wordt het toch wel iets anders.

wij kregen in elk geval het gevoel alsof we in de zeik werden genomen dus heb ik er uiteindelijk wat van gezegd en sindsdien worden we niet meer uitgenodigd.... lekker rustig.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:15

Dreamboy schreef:
quartel schreef:
Het is me wel opgevallen dat de Duitsers nogal van de verzekeringen zijn.
Aparte honden verzekering, aparte paarden verzekering......
Gelukkig gaan we komende week nog een keertje terug daar heen om ons daarin te laten begeleiden.
Er zitten toch dingen bij die we hier in Nederland toch niet op die manier kennen


Ja, verzekeringen zijn ze gek op. Maar de verzekeringen voor de hond en paard zijn geen mega bedragen.


Voor de dieren de verzekering vallen idd erg mee.

Wij hebben de paarden ook inschreven bij het Niedersächsische Tierseuchenkasse. Ik weet eigenlijk niet of dat ook moet als je ze niet aan huis heb staan maar misschien wel handig om even na te vragen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:20

mvermeulen1 schreef:
quartel schreef:
Het lijkt mij juist een leuke manier om de mensen om je heen te leren kennen dus ik knutsel wel braaf mee hoor.



Ja ach mensen leren kennen kan je ook op andere manieren, en hier bleef het niet bij knutselen, we moesten mee betalen aan knutsel materiaal, mee betalen aan bier en snaps die bij die knutseldagen veelvuldige gedronken worden (ik drink geen alcohol) en zo waren er nog meer dingen die gewoon raar waren, nog het meest vreemde... mee betalen aan de feestjes waar je voor was uitgenodigd. en dat waren bedragen die toch best aantikte, en het meebetalen is niet erg maar als je met zn tweeen net zoveel moet betalen als een gezin van 6 mensen wordt het toch wel iets anders.

wij kregen in elk geval het gevoel alsof we in de zeik werden genomen dus heb ik er uiteindelijk wat van gezegd en sindsdien worden we niet meer uitgenodigd.... lekker rustig.


Dat is hier bij ons absoluut niet. Wij betalen gewoon per persoon. En ja, de een eet of drinkt wat meer dan de ander en als je geen alochol drinkt is er frisdrank. En meebetaken aan knutselmateriaal, ja je doet dat toch met zijn allen? Is toch niet meer dan normaal?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:27

Citaat:

Dat is hier bij ons absoluut niet. Wij betalen gewoon per persoon. En ja, de een eet of drinkt wat meer dan de ander en als je geen alochol drinkt is er frisdrank. En meebetaken aan knutselmateriaal, ja je doet dat toch met zijn allen? Is toch niet meer dan normaal
Citaat:



Als het ook normaal werd verdeeld is het idd doodnormaal om mee te betalen. maar dat was hier niet het geval. Het was ook niet perse alleen dit, wat ik al schreef er waren nog meer dingen die gewoon niet leuk waren.

We leven absoluut niet in onmis met onze buren hoor, en er is er ook van onze kant geen irritatie meer op dit gebied dus prima zo.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 19:08

quartel schreef:
Het lijkt mij juist een leuke manier om de mensen om je heen te leren kennen dus ik knutsel wel braaf mee hoor.


Ja beter een goede buur dan een verre vriend.
En daar heb jij ervaring genoeg mee, met je vorige buurvrouw :')
Het is fijn als je met de buurt op goede voet staat, ook al is het dichtbij Nederland.
Het is toch anders en dan moet je een beetje integreren.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Sprong in het diepe........ emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:35

schoorsteenveger komt vanzelf aanwaaien 2x per jaar. (en als je er niet bent vind je een briefje op de deur met verzoek ff te bellen)
NSK hoeft allen de stalhouder ze te melden. Ook kippen, varkens, geiten etc moeten gemeld worden. En de honden moet je hier ook aanmelden bij gemeente. (hondenbelasting).

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 02:15

mika11 schreef:
quartel schreef:
Het lijkt mij juist een leuke manier om de mensen om je heen te leren kennen dus ik knutsel wel braaf mee hoor.


Ja beter een goede buur dan een verre vriend.
En daar heb jij ervaring genoeg mee, met je vorige buurvrouw :')
Het is fijn als je met de buurt op goede voet staat, ook al is het dichtbij Nederland.
Het is toch anders en dan moet je een beetje integreren.


Onze hele straat kan prima met elkaar en we bbq-en ook samen 1x pj. Maar dat is wat anders dan de deur plat lopen of verplicht feestjes samen verzorgen of anders scheef aangekeken worden. Het moet wel vrijblijvend blijven.

Wij hadden in ons vorige huis hele nare buren en ik vind het al heel prettig dat we gewoon goed contact hebben.

Maar zoals hier is het vooral ieder doet zijn ding, ieder laat elkaar in zijn waarde en niemand klaagt snel over een keer een beetje verbouw lawaai, een feestje en dat soort dingen. Echt leven en laten leven en in nood kan je wel bij de buren aanbellen.