Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-23 22:40

Volgende maand ga ik naar familie in Melbourne. Nu lees ik dat het visum gratis is. Ik kan de juiste link niet vinden.

Wie weet welke niet eindigt met een betaling?

Ik zit dan bij familie en ga uiteraard met ze mee op uitstapjes.
Verder heb ik nog geen plan hoe lang ik blijf en wat ik nog meer kan zien van Australië(budget)
Ik kan ook na een maand weer richting Azië om daar rond te trekken namelijk.

Wie vindt het leuk om mee te denken?

Ik ben helaas te oud voor een werkvisum en moet rond half juli weer in NL zijn :D
Wat ideetjes, binnenlandse uitstapjes naar Uluru, Sidney en Cairns, van Melbourne naar Vietnam vliegen en door Vietnam trekken en ook Laos.
Evt ook Maleisië, Thailand en Cambodja.
Ook gedacht aan Afrika en zelfs Zuid-Amerika. Het is allemaal zo mooi! {:}

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:25

Dit is de site van de Australische Ambassade in Nederland. Ik denk dat je daar wel goede info kunt vinden, ook over je visum.
https://netherlands.embassy.gov.au/

Ik ben zelf vijf weken in Australië geweest en vond het een fantastisch land. We zijn niet doorgereisd naar andere landen.

Edit: vrienden van mij hebben in Australië klusjes gedaan/gewerkt tegen ‘kost en inwoning’, maar ik weet niet of dit mag zonder werkvisum.
Ik meen me te herinneren dat je ook wel moet kunnen verantwoorden van welk geld je gaat leven in Australië. Maar ik weet niet meer of dit een eigen herinnering is, of van tv (Australian border security)

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:54

Ik heb onlangs het een en ander geregeld voor mijn vader die naar Hawaii ging. Ik heb veel gehad aan de website www.nederlandwereldwijd.nl en inderdaad de site van de (in dit geval Amerikaanse) ambassade.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:54


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 01:19

Wat heb je allemaal gezien ievie? Hoe was je route door het land?
Hawaii lijkt me ook geweldig ooit, moska!
Dank je Myrth, dit was wat ik zocht!

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 04:36

De link van xMyrth is de enige juiste. Alle andere websites zijn meestal via een zgn 'bureau' en die rekenen meestal overal geld voor.

Qua visum heb je 2 opties als toerist:
* eVisitor (651). Die is idd gratis en dan mag je max 3 mnd blijven per bezoek. Je kan het land uitgaan en weer terugkomen, zolang je telkens niet langer dan 3 mnd blijft.
* Tourist Stream (600). Die kost $ 150 en is voor als je langer dan 3 mnd aaneengesloten wilt blijven. Duurt ook vaak wat langer voor deze goedgekeurd worden.

Kom je op een enkele reis binnen, aangezien je nog geen vaste plannen hebt? Houd er dan rekening mee dat je wat vragen van immigratie kunt krijgen en wellicht moet bewijzen dat je voldoende financiele middelen hebt om jezelf te onderhouden. Jaren terug was dat 5.000 euro, maar ik weet niet of dat inmiddels gewijzigd is.

Wat Ievie zegt is idd waar. Op een toeristenvisum mag je beperkt vrijwilligerswerk doen tegen kost en inwoning, mits je hoofddoel vakantie is. Mocht je dit van plan zijn, zou ik er gewoon niets over zeggen. Zeker omdat je bij familie gaat verblijven, neem ik aan dat je een adres kunt invullen als je verblijfplaats en dan vragen ze meestal vrij weinig.

Tsja en verder qua tips en ideeen hangt het heel erg af van wat je leuk vindt? Hou je van steden, drukke stranden en hippe plaatsen of meer de ruige natuur, afgelegen dorpjes etc. Meer dan genoeg te zien en te doen hier :D Al is het op sommige plaatsen erg nat momenteel, maar dat kan tzt weer minder zijn natuurlijk.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:28

Veel plezier met de voorpret! Ik ben op het moment voor de tweede keer op een working holiday visa in AUS, ondertussen alweer vanaf september. Sinds die tijd woon/werk in Tasmanië en het is hier ZO mooi. Zeker op je lijstje zetten!

Als je vragen hebt, let me know!

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:54

Amalarab schreef:
Wat heb je allemaal gezien ievie? Hoe was je route door het land?
Hawaii lijkt me ook geweldig ooit, moska!
Dank je Myrth, dit was wat ik zocht!


Oeh, even uit mijn hoofd..
Wij zijn via Melbourne, Canberra, de Blue Mountains en Sydney gereisd en vervolgens langs de kustlijn naar boven tot aan Port Douglas (voorbij Cairns). We hadden een huurauto en zijn vervolgens teruggevlogen naar Melbourne.

Edit: ik reageer later uitgebreid.

Red_ottb
Berichten: 78
Geregistreerd: 07-12-22

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:01

Ik woon in Sydney. Mocht je vragen hebben dan kan ik wellicht helpen :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 12:03

Ooh, wat inspirerend allemaal!
Bedankt Barramundi, zo lastig om wijs te worden uit de sites. Ik heb nu nog een enkele reis inderdaad, ik wil voor vertrek nog een ticket boeken om te bewijzen dat ik echt wel weer weg ga. Ik vind wat je opnoemt allemaal leuk al zal ik waarschijnlijk de meeste tijd in Melbourne logeren. Ik zou wel uitstapjes willen doen om de highlights mee te pakken. Als dat lukt qua budget. Hostels en busreizen?
Wat geweldig Danuah! Tasmanië lijkt me ook super mooi. Keertje paardrijden ergens wil ik ook graag.
Thanks, red! Operahouse moet je gezien hebben natuurlijk…net als de Grand Canyon, Golden Gate bridge, Machu Picchu, Angkor Wat etc (vorig jaar heb ik dat gedaan)

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:40

Met een ticket het land weer uit, zou je bij immigratie geen problemen moeten ondervinden. Enige tip die ik kan geven: Zorg dat je het adres van je familie bij de hand hebt! Ik was het ooit eens vergeten te vragen en toen moest ik dus even meekomen voor verhoor :=

Tripjes vanuit Melbourne wat ik zo kan bedenken:
- Great Ocean Road & 12 Apostelen (waarvan er inmiddels geen 12 meer zijn). Stop vooral in Kenneth River om Koala's en allerlei vogels te zien.
- Philip Island met de pinguins, Motor GP track en mooie natuur.
- Echuca heeft een leuk historisch dorp met paddlesteamers etc. Check even of hier schade is van de recente overstromingen en of het open is.
- Grampians NP voor mooie wandelingen
- Bendigo heeft een rijke 'gold rush' geschiedenis. Wij hebben daar destijds een tour met een oude mijnwerker gedaan, erg leuk.
- Als het je ding is en je er in de juiste tijd bent: Formule 1 in Melbourne. Wij zijn in 2017 geweest en vonden het een supergave ervaring!
- De Victorian High Country schijnt ook prachtig te zijn. Zelf nooit geweest, maar het staat hoog op de lijst om te willen bezoeken.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:16

Ik heb paardgereden in de Blue mountains, dat was heel gaaf!

Wij zijn Oa naar Magnetic Island geweest, maar er zijn meer mooie eilanden. Zeker eentje bezoeken.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:38

Het Opera house is echt overrated en ik zou het nooit aanraden als een must-see. Sla heel Sydney liever over, Melbourne is tof zat en juist de natuur is wat Australië zo bijzonder maakt.
Barramundi geeft goede tips. Huur een auto, ga touren, pak zeker de Great Ocean Road mee (en zie onderweg koala's in de bomen en walvissen voor de kust).

In Melbourne zelf is de oude gevangenis trouwens nog wel tof om te bezoeken.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 11:10

Wauw, barramundi bedankt voor de goede tips!
Ievie, genoteerd! Goed idee om daar een rit te maken!
Oké, niet persé naar Sidney dus Goof. Ik hoorde dat de overnachtingen ook erg duur zijn, zelfs in hostels.
Heb net mijn rijbewijs verlengd en zal nog een internationaal rijbewijs aanvragen bij de anwb!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:27

Je kunt zoveel doen in Australië, ik denk idd dat de meeste mensen voor de natuur erheen reizen dus blijf vooral niet in de steden. Maar toch vond ik zowel Melbourne als Sydney wel echt ook mooie steden om te zien, Melbourne is dan weer een stuk groener. Maar het opera house met de brug ed in Sydney was voor mij ook echt indrukwekkend om te zien.

De great ocean road is idd erg mooi, en eigenlijk heel Barramundi’s post is allemaal redelijk rondom Melbourne dus een leuke trip van een paar dagen. Als je echt lang gaat is ms een oude auto kopen een optie?
In 2008 hebben we een roadtrip gemaakt van Sydney langs de kust tot (bijna) Adelaide, vervolgens omhoog de woestijn in via Renmark-Broken Hill-Dubbo terug naar Sydney in 6 weken, dat waren veel te veel kilometers voor die reistijd, maar als je dus wat langer de tijd hebt wel echt een hele leuke route met heel veel verschillende dingen te zien, ook al qua klimaat.
Als voorbereiding voor je reis is oa de Lonely Planet leuk, maar ook bv afleveringen van 3 op reis terugkijken. Naar aanleiding daarvan zijn we oa naar Point Hicks gereden, zo waanzinnig mooi! Wel een heel flink stuk onverharde weg om er te komen.
En verder ben ik ook verliefd op een plekje genaamd Eden. Bekend om de walvissen trek, maar die zitten er niet het hele jaar dus dan moet je in het goede seizoen gaan (overigens zijn er rondom Australië veel plekken bekend voor walvissen, soms ook in andere seizoenen)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 16:32

Een auto huren is idd wel wat prijzig, maar kopen vind ik ook wel wat. Maar even zoeken op busreizen!
Klinkt goed, boeflover!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-23 03:32

Ik ben inmiddels bezig met de reis naar Australië. Wat een eind! Maar vast de moeite waard.
Ik blijf wat in de buurt van Melbourne en mag een auto lenen.
Na 3 weken ga ik naar Tasmanië voor een week om een tour over het eiland te doen en dan weer terug naar Melbourne. Halverwege maart ga ik naar Vietnam. Zin in!

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 09:03

Gaaf! Goede reis nog een heel veel plezier!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 22:47

Dank je, ievie!
Ben er inmiddels! Prachtig hier en wat fijn om zo weer de zomer binnen te stappen na koud NL.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:56

Welkom Down Under!!
Waar in Melbourne verblijf je en heb je al wat van de stad kunnen zien?
Geniet van je tijd hier!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 06:18

Dank je Barramundi! Ik zit in Beaumaris bij familie. We zijn 2x naar het strand geweest voor een wandeling.
En naar mijn andere familie geweest een wijk verderop.
Ik heb vandaag al even links mogen rijden in een auto. Wel wennen! Ik ging even boodschappen doen. (bij de Aldi) :D
Vanavond uit eten, morgen weer en zondag naar Mornington oid. Jetlag is bijna over denk ik.
We kletsen honderduit en ik draai met het gezin mee, wandel met de hond enz..
Interessante overeenkomsten en verschillen!

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 09:56

Amalarab schreef:
Dank je, ievie!
Ben er inmiddels! Prachtig hier en wat fijn om zo weer de zomer binnen te stappen na koud NL.
[ [url=m/mH5dKG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HgONXs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vovAht.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/msrrQ9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom hier in Australië! Ik ben nu de Great Ocean Road aan het rijden, maar ben eind van het weekend weer terug in Melbourne. Mocht je in de buurt zijn; wie weet om wat te gaan drinken oid?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Op naar Australië! Maar heb nog wat vragen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:22

Heel veel plezier!!

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:29

Klinkt alsof je je draai helemaal gevonden hebt!! Mornington Peninsula is wel mooi geloof ik. Ben er zelf nooit geweest maar vrienden van ons hebben er een vakantie huis. Die zijn er altijd heel enthousiast over.
Veel plezier alvast!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 13:42

En inmiddels in de buurt van Yea, heb mijn eerste buitenrit gemaakt. Superblij!

Afbeelding

Afbeelding


Ben zondag bij Melbourne Arthurs Seat op geweest en gewandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn eerste kangoeroe gespot!

Afbeelding



En gister op de fiets naar Brighton met de kleurige beach boxes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie veel papegaaien

Afbeelding

En gister nadat we naar Yo-chi gingen voor ‘dessert’ deze mooie zonsondergang

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 14-02-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt