Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 89 van de 115 [ 2870 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 115  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

 
Profiel   

Oeh nee, dan maar nat binnen, dat is dan jammer.

Sterkte daar op de berg, hier op de Berg is het vooral heel heel heel erg nat.

En ben ik heel erg blij met mijn grote tunnelkas, kunnen we toch nog wat doen vandaag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 19:51 



 
Profiel   

Haha die tunnelkas hebben wij gelukkig niet, dan kon ik hem een paar honderd km verderop weer opvissen denk ik :')

Dat krijg je wel op zo'n berg. Kei- en keiharde wind. Die komt over de berg heel hard naar beneden donderen en tja daar staat ons huis. We willen dit jaar dus veel planten zetten die een beetje de wind kunnen breken. Dat zal ook enorm schelen in de temperatuur in huis, al valt het nu enorm mee doordat het buiten ook (net) boven 0 is.

Anyway, ik heb net wat lekkers gebakken en het hele huis ruikt nu zooooooo lekker! Zo jammer dat ik er morgen eind van de middag pas aan mag komen, als de visite er is :')
Oefening in geduld, zullen we maar zeggen.
Oh en pluspunt van de dag, de gisteren geplantte knoflook is niet weggespoeld hihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 21:30 



 
Profiel   

Laurierkers? Dat wordt lekker vol en hoog, en blijft ook zo in de winter.

Nee die tunnelkas zal bij jou niet werken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-23 23:37 



 
Profiel   

Laurierkers is nog wel een goede, maar ik weet niet hoe die het doet op deze grond en hoogte.
Ik zat sowieso te denken aan hazelaar, die groeien hier ook in het wild dus die doen het sowieso. Plus dat we dan lekker hazelnoten kunnen oogsten :)

Het regent hier pijpenstelen! Echt bizar. Gisteren 37 mm gehad in 24 uur. Vanochtend moest ik om 7 uur beginnen met werken. Ik werk dan gelijk mijn document bij met het weer, zodat ik dat terug kan zien. Rond middernacht reset de regenmeter en begint hij weer bij 0. Je kunt per uur terugkijken wat er gebeurd is qua alles. Ik dacht vanochtend dat hij hem niet om middernacht had gereset. Want er stond al 40 mm op! Maar toen ik per uur terugkeek, zag ik dat hij wel degelijk gereset was. Dus. In de eerste 7 uur van vandaag al 40 mm aan regen gevallen. Bi-zar.
De beek van de pony's is nu een enorme kolkende waterval geworden. En we hebben er nieuwe beken en watervallen bij op plekken waar normaal helemaal geen water stroomt. Laten we zeggen dat ik erg blij ben dat 1. de pony's er nog niet lopen en 2. het geen vlak land is en het water dus gewoon weg kan stromen :')

De aanbouw is zeiknat. Het gat in het dak is natuurlijk een vrijbrief voor de regen, maar dat is niet alles. Over de hele aansluiting tussen aanbouw en het huis is het zeiknat, aan de voorste helft. De achterste helft staat de wind nu niet op en het is daar beter afgewerkt, daar lekt het zelden.
Verder de dakramen overal onder doorweekt, en we hebben weer wat nieuws. Het water komt via de muur binnen. Ik ben boven geweest om te checken of het niet via de balken kwam, maar het komt echt via de muur :oo
We hadden behandeling van die muur al in de planning en aan de buitenkant een nieuwe laag crepi want die bladdert enorm af. Dat het nodig is, is nu wel weer bewezen :+

Foto's volgen later vandaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 10:55 



 
Profiel   

Of misschien beter een geul graven achter je muur, draineren en je muur met speciaal plastic bekleden tot de hoogte van waar het water er door heen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 11:10 



 
Profiel   

Het komt er op hoogte doorheen, het is echt de slagregen die het veroorzaakt. Niet op grondhoogte, want er loopt inderdaad al een geul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 11:30 



 
Profiel   

Aha. Dan zou je nog kunnen kiezen om het aan de buitenkant te isoleren en betimmeren, met die platen die je daarvoor kunt kopen. Verlies je aan de binnenkant geen ruimte en is het gelijk waterdicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 12:17 



 
Profiel   

Wat een ellende dat alles zo lek is als een mandje.
Hier regent het ook heel veel en blijft ook de hele dag door. Geen minuut droog, lekker als we naar de paarden moeten.
Er wordt meer dan 90 mm voorspeld. En het waait ook nog eens heel erg hard. Vannacht werd ik wakker van gedrup op zolder en steeds rukwinden op het dak, hoop kabaal dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 14:11 



 
Profiel   

Ah jakkes dat is niks waard zeg, zo ellendig als alles verzopen is.

Hier ondanks de hoosregens en storm gister. Dit was vandaag. 12 graden zon en windstil en goddank alles droog nog.dat het zo kan verschillen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 19:40 



 
Profiel   

Zo dat ziet er heerlijk uit karuna!

Hier nog een paar foto's:
[ img ]
Arm verzopen kippenhok in aanbouw, haha

[ img ]

[ img ]
En hier het water wat door de muren naar binnen komt.
Lijkt nu net of het via de balken komt, maar dat is niet zo. Op stukken zonder balken was het ook. Wel allemaal aan dezelfde muur, die vol de regen en wind vangt. We hebben al een plan om het te gaan fixen, komt goed! En als het goed is kan zo'n beetje volgende week het kippenhok naar buiten dus dan is het daarvoor ook niet meer zo erg.

De visite net weer de deur uitgezet. Was echt heel gezellig! Altijd leuk een beetje contact in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 22:42 



 
Profiel   

Gisteren flink aan het werk geweest.
Met als resultaat:
[ img ]
De fundering en vloer van het kippenhok staan eindelijk op hun plek! Het viel niet mee, want de gaten aan de lage kant moesten wat verder uitgegraven worden. Dat leverde uit 1 gat een stuk rotsblok op wat wel minstens 100 kg woog. Het zou me niks verbazen als we oprecht een uur bezig zijn geweest om die eruit te krijgen, haha! Mooi stuk decoratie voor straks in de ren.
Nu kan het spul lekker even een paar dagen drogen en dan ga ik er maandag weer mee aan de gang. Muren erop, dakframe erop, dan de boel dichtmaken en stukje bij beetje afwerken, te beginnen aan de buitenkant om het zsm waterdicht te krijgen. Ik ben echt als een kind zo blij dat we deze stap eindelijk gezet hebben. Zo leuk!

En ik heb het derde heuvelbed in de moestuin gisteren ook nog even afgemaakt. De knoflook die ik al in de eerste heb geplant, komt ook al op! Zo gaaf om na 3 jaar eindelijk weer heerlijk in de tuin te rommelen.

Ik heb afgelopen week weidepalen gehaald zodat we het hek tussen ons erf en het weiland kunnen gaan plaatsen. Nu nog even een bestelling plaatsen bij Agradi voor de laatste dingen en dan kan ook die klus weer afgevinkt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 16:21 



 
Profiel   

Schiet goed op zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 16:24 



 
Profiel   

En inmiddels staat het kippenhok er alweer zo bij:
[ img ]

[ img ]

Zo zal hij even een paar dagen staan, want tja werk enzo en dus even geen tijd. Ik zou wel met de muren en het dak aan de gang kunnen, maar er wordt ook weer hardere wind voorspeld vanaf morgen dus dan kan ik hem beter even zo laten staan.

Ondertussen in de moestuin...
[ img ]
Zo blij!
Gisteren ook uien geplant en wortels gezaaid. En binnen beginnen steeds meer bakken met voorgezaaid spul te verschijnen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 08:13 



 
Profiel   

:wow: +:)+ Kippenpaleis is bijna klaar !
Een echte paalwoning voor kipjes :D
Ik zie nu Judith op haar buik onder het hok grabbelen om een paar eitjes te rapen :)) Sommige kipjes leggen graag onder een hok... :')

Spring is in the Cantal {:}

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:09 



 
Profiel   

Dat wordt een echte kippenvila, mooi hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:13 



 
Profiel   

Leuk dat het lekker opschiet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:39 



 
Profiel   

Ja hij is groot he? Maar goed ik wil er ook een stuk in af kunnen zetten voor het opkweken van kuikens zonder dat ze gelijk bij de rest in zitten.
En pandora, er komt natuurlijk gaas om het hok zodat ze er absoluut niet onder kunnen haha. Anders gaan ze er ook onder slapen ipv erin en noooo way dat ik dat laat gebeuren!

Net een setje hazelaars geleverd, dan kan ik er een paar aan de noordkant zetten zodat die als ze wat groter zijn de wind een beetje kunnen vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:55 



 
Profiel   

Bummer. Ik was al verlekkerd op foto's van Judith onder het hok }>

Mijn kipjes slapen nooit onder het hok, is enkel om eitjes te leggen... just saying ... O:) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:49 



 
Profiel   

Waterfiltertips gevraagd!
Het zou pas later aan de beurt zijn als we het stookhok op orde hebben en daar de boel zouden kunnen gaan installeren, maar omdat we nu meerdere keren per week en soms per dag de wc open moeten maken om het kraantje weer vrij te krijgen van merde, hebben we besloten nu maar vast een waterfilter te gaan plaatsen.
Dus 1 die de basis dingen filtert. Maar er zijn zooooooooooooveel filters beschikbaar, waar in de vrede moeten we beginnen?
Je hebt natuurlijk de filters die je bij de bouwmarkt kunt krijgen en vele gradaties daar weer van en boven.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:35 



 
Profiel   

Ik zag laatst bij een eco huisje in Frankrijk verschillende manden met daar gewoon doeken in waar het water op kwam, daarna een zandfilter en daarna een koolstof filter.

Als ik kijk naar mijn waterfilter in de keuken, volgens mij ongeveer hetzelfde als jij, gaat het ook van grof naar fijn. Kun je zoiets (in ieder geval tot je iets meer permanent heeft gevonden dat goed werkt) ergens tussen plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:43 



 
Profiel   

Zo te horen heb je in elk geval een deeltjes filter nodig om rommel in de leidingen te voorkomen. Dat is veel simpeler dan de collectie aan filters voor drinkbaar water. Sec nl werkt hiervoor een lap stof of een koffiefilter, het is nl eigenlijk een voorfilter die er voor zorgt dat de andere filters niet zo snel verstoppen dat ze nutteloos zijn en veel vaker vervangen moeten worden dan aantal liters dat ze hebben kunnen + er is dan geen voedingsbodem voor bacteriƫn, etc. om zowel te leven als bewerkingen als UV licht te blokkeren (bacteriƫn kunnen zich daar anders achter "verstoppen" en door die schoonmaak stations glippen om je ziek te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:54 



 
Profiel   

Ik heb 0.0 verstand van filters, maar als ik het hier zo lees, zou een oude panty perfect dienst kunnen doen.
Of zou dat te simpel gedacht zijn . :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:35 



 
Profiel   

Het moet inderdaad een voorfilter zijn.
Een panty gaat niet werken, dat is niet stevig genoeg vrees ik. De waterdruk is hier echt heel erg hoog ;)
Het moet vooral geen idioot groot systeem zijn, dus een aantal manden achter elkaar gaat niet werken. De ruimte is nu echt maar heel erg beperkt, denk aan ongeveer een halve m3.

Dank voor de tips, we nemen ze mee in de zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:39 



 
Profiel   

Een stuk vliegenhor schijnt steviger te zijn lees ik.
En ik kwam dit nog tegen
Citaat
"het oude t-shirt over een rol gaas welke uit de pvc-buis steekt", . Dit houd al het grove, maar ook het meeste fijnere spul al tegen.


Geen idee hoe je zoiets moet fabriceren, maar het schijnt te werken dus :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:56 



 
Profiel   

Zit er niets aan het begin van de slang die het water opzuigt? Daar zit vaak al een vrij grof filter op om het ergste zand etc tegen te houden.

En misschien zit het aanzuigpunt gewoon te dicht bij de bodem :Y) dan zuig je ook eerder zand etc mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 18:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 89 van de 115 [ 2870 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 115  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen