Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 14:37

Oh ik krijg de kriebels ervan, lijkt me echt heel eng :') Maar ook wel weer heeel gaaf, ga vooral door met foto's delen!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:14

Duikdag 3 stond in het teken van een vuilnisbult. Ja, serieus, de mensen die eigenaar zijn van deze cenote wonen letterlijk op een vuilnisbult. Maar voor de duikers hebben ze toch een paar tafels gebouwd en er is een paadje naar de ingang gemaakt. De cenote heet 'Dos Pisos', 2 verdiepingen. Bij onze ingang (1 of norte) snap je niet waarom het dos pisos heet, maar we maken de doorsteek naar een andere cenote, Dos Pisos 2 of Sur (zuid). Deze ingang of cenote ligt ergens in de middle of nowhere. Maar we gaan toch het water niet uit.
Als je dan vanuit de andere ingang weer terug zwemt, dan zie je waarom het 'Dos Pisos' heet, dan zie je 2 lagen in de grot. En dan blijkt dat wij door de ondiepe laag zwemmen. Waar de diepe laag naartoe gaat is voor een duik een andere keer. Als dat al deze reis wordt.
Maar we hebben een mooie duik in een mooie grot. Zelfs de ingang is mooi, maar helaas is alles er om 1 heen dus een afvalbult.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:42

Dan komen we al bij dag 4. Een dag waarbij het duiken enorm overpriced is. We hebben het besluit genomen om naar Zapote, oftewel 'Hells Bells' te gaan. En daar kom je alleen maar in met een gids. Voor corona hadden we het al willen doen, maar toen vonden we het te duur (200 euro voor slechts 2 duiken), maar ja, het blijft kriebelen.
Waarom ga je zo veel betalen voor 2 halve sportduikjes, en nog met gids ook? De reden is dat daar formaties te vinden zijn die uniek in de wereld zijn, ze zijn nergens anders te vinden.
Direct naast cenote Zapote zijn nog een paar cenotes met ook die klokken, maar daar zijn ze veel kleiner en verder is er in de wereld nergens zoiets te vinden als hier.
Het zijn ook geen formaties die in tijden van droogte gevormd zijn, maar ze groeien nog steeds!
Het exacte proces is niet helemaal duidelijk, maar ze groeien dus tussen de 28 en 33m. Net nog in het zoete water, boven de halocline en het zoute water, en echt pal boven de sulfide laag. Met heeft hier anaerobe bacterien gevonden die dus de bellen laten groeien. En de klokken groeien ook op hout, ze hebben ontdekt dat een dode boom ook die klokken gekregen heeft, maar nog maar kleintjes. De jongsten zijn nog maar 30 jaar oud en de oudsten al 1000-en jaren en zijn erg groot. Omdat het ook te maken heeft met een voedselaanbod zal geen enkele klok samensmelten met andere klokken en groeien ze allemaal individueel. Het zijn dus levende stenen feitelijk.
Er wordt ook gesproken over een redoxreactie.
De watersamenstelling is in deze cenote redelijk uniek, maar op andere plaatsen in de wereld met ongeveer dezelfde samenstelling komen deze nog steeds groeiende klokken NIET voor.
En tja, wij willen dat eens zien. Het voorstel van de duikschool waar we dit boeken is 1 duik in Zapote en dan 1 duik in cenote Maravilla wegens de fantastische lichtinval. We geven aan dat lichtinval ons niet interesseert, maar ze houden een beetje voet bij stuk.
Wij hebben zoiets van waarschijnlijk zijn we toch maar met 2 personen en de gids, dus dan halen we hem wel over voor 2 keer Zapote.

Zapote oftewel Hells Bells is eigenlijk een compleet park en vooral bedoeld voor zwemmers. We treffen hier de allergrootste toiletten aan die je ooit gezien hebt, elke toiletruimte is zo groot als een paardenstal en je kunt boven de muren uitkijken en je buren zien. Dus het doet ook denken aan stallen, haha.

De cenote zelf waar we in gaan duiken is een rond natuurlijk zwembad van 60m diep. Maar wij hoeven dus niet verder dan de sulfidelaag rond de 30m.
Afbeelding

Je kunt hier vanuit torens in het water springen tot wel 10m hoogte. Ik vind 5m al hoog zat, haha. Maar als duiker gaan we gewoon de trap gebruiken.
En helaas willen ze ook hier entreegeld voor je camera. Ik weet de 1000 pesos nog omlaag te praten naar 700, maar het blijft natuurlijk belachelijk. Echter, de camera in de auto laten liggen is ook niet veilig.
De duiken zelf zijn echt typische sportduiken, moeilijk doen over deco (waar je heel snel aan zit als je naar 30m gaat), een gids en een lijntje volgen en totaal niet moeilijk. Het zijn ook geen grotduiken, want je blijft in de daglichtzone (er zitten geen tunnels in deze cenote, het is gewoon een diep zinkgat).
Dus 2 keer 35 minuten duiken en je bent 200 euro armer. Ok, de lunch en het entreegeld voor de duiker is wel inbegrepen (voor de camera dus niet en dat komt er nog overheen). Ook wil de gids al om 3 uur terug zijn, dus het is behoorlijk haasten. Het is eigenlijk niet onze manier van duiken. Maar ja, anders kom je hier niet.
Wel weten we de beste man te overtuigen om niet nog naar een andere cenote te gaan (vindt hij wel makkelijk, de 2e cenote entreegeld bespaart hij dan en het kost geen extra tijd). Dus we doen 2 keer Zapote.
Eigenlijk is het een rondje zwemmen met een diameter van ongeveer 42m. En die zwem je op 1 duik een 3 keer rond.
Maar die klokken, ze zijn echt heel apart. We zijn even op mars ofzo.
Sommigen lijken wel wat op de hoef van een paard. Op 1 van de foto's zie je ook de mistlaag, als je daar in gaat zwemmen zie je werkelijk niets meer.

De dag is dus duur en een been there done that, maar we hebben nu wel wat unieks gezien.
Bedenkt wel dat als je geen grotduikbrevet hebt dat je elke dag voor 2 duiken tussen de 150 en 200 dollar kwijt bent. Dat zijn de normale prijzen hier. En dan zien ze het liefst nog een fooi ook. Wij hebben dat niet betaald, we zijn met een Duitse duikschool op pad geweest en Duitsers doen ook niet aan fooien, dus dan vragen ze er niet om.
Als je geen grotduiker bent en je wilt eens in cenotes kijken, dan is dit zeker wel 1 van de mooiere om kennis te maken met de bijzondere aspecten van de grotten in Mexico. En wij betaalden dus 200 euro en geen dollars omdat we 2 sets sidemount flessen wilden hebben i.p.v. 2 keer een enkele fles backmount. Dat scheelde zeg maar 10 euro, maar zo konden we wel met de normale configuratie duiken. Sommige duikscholen verbieden sidemount. Dan worden de duiken korter en het is sneller en makkelijker.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:27

Wat bijzonder zeg, heel indrukwekkend! Hoeveel dagen zijn jullie in totaal weggeweest? En is dit duiken zwaar, conditioneel gezien?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 20:56

Mloes schreef:
Wat bijzonder zeg, heel indrukwekkend! Hoeveel dagen zijn jullie in totaal weggeweest? En is dit duiken zwaar, conditioneel gezien?

We hadden 16 nachten en 14 duikdagen. Echt zwaar vind ik het duiken niet. Het is vaak niet zo ver lopen van de auto naar de waterkant. Het zijn wel vaak wat trappen, maar ook dat valt reuze mee. Die 3-4 uur in het water vind ik niet zwaar, sommigen wel. Maar 's avonds lagen we er wel tussen 9 en 10 in, en daarna was het om 4.30 weer ochtend, want de jetlag hebben we maar in stand gehouden. :P

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:35

Wat gaaf om een keer te zien hoe de cenotes er onder water uit zien, ik heb er alleen in gezwommen.

Was je niet bang om te verdwalen onder water? (Ik heb alleen plaatjes gekeken, mijn hoofd kan de tekst even niet verwerken, sorry als je er al iets over gezegd hebt)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:31

Die Hells Bells cenote is wel heel mooi en bijzonder.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 08:06

Prairy schreef:
Wat gaaf om een keer te zien hoe de cenotes er onder water uit zien, ik heb er alleen in gezwommen.

Was je niet bang om te verdwalen onder water? (Ik heb alleen plaatjes gekeken, mijn hoofd kan de tekst even niet verwerken, sorry als je er al iets over gezegd hebt)

Met grotduiken werk je met gidslijnen. Zonder zo'n lijn kom je er nooit meer uit, zelfs een ervaren grotduiker niet. Natuurlijk zal iemand die hier altijd duikt de stalactieten herkennen, maar ook die werken gewoon met gidslijnen. En ook bij kruisingen wordt door duikers zo'n gidslijn handmatig doorgegetrokken, en/of juist gemarkeerd. Het is notdone om een 'visable jump' te maken. Dat is een stuk lijn overslaan als je van de ene lijn naar de andere gaat, je markeert dus een stukje niet als jouw lijn.
Het gebeurt wel geregeld dat mensen dat doen en dat kost jaarlijks ook levens. Als je gewoon het 'safe line protocol' volgt, dan is grotduiken in principe veilig, het is dan dus zeker veiliger dan deelnemen aan het verkeer in Mexico.
Bij grotduiken werk je met grotere reservemarges aan gas dan bij sportduiken. Waar je bij sportduiken er met 50 bar uit komt is het hier vaak 70 mits je met 210 bar begint, en de 1/3 regel 1 keer toepast en niet herberekent.
In Mexico kun je eenvoudig je reservegas herberekenen. Dat doen wij ook. Maar je moet dan dus onthouden, markeren en opschrijven op welk punt je zoveel gas verbruikt hebt. Dan kom je terug en dan weet je van ik heb zoveel nog nodig tot de uitgang. Dus dat keer 2 voor een marge en zo kun je dan weer opnieuw een andere richting een stukje op. Hier gaat het wel eens mis, mensen die zich vergissen en zo een rekenfout maken. In Mexico zet ik na een kwartier vanaf de ingang een marker op de lijn en noteer in een boekje waarin je onder water kunt schrijven de druk. Als ik die marker op de terugweg weer tegenkom weet ik dat ik slechts 15 minuten van de ingang zit. Soms plaats ik er ook eentje na 30 minuten. Maar meestal doen we een herberekening op minder dan 15 minuten van de ingang.
Je moet het tussen de oren natuurlijk ook goed hebben zitten. 1 km een grot in betekent ook 1km terug voordat je weer boven water bent.
En je kunt ook materiaalpech krijgen. Als dat op 1km afstand in een grot gebeurt moet je dus wel rustig blijven om weer veilig zo'n grot uit te komen. Daar komt nog een volgend verslag over, want er is mij wat overkomen qua materiaalpech.

Die Hells Bells zijn inderdaad super mooi Kally. Maar de prijs blijft een struikelblok.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 15:33

De volgende dag zouden we gaan duiken in cenote Jailhouse. Dit was altijd een gaatje in de grond, een modderpoel. Groot was onze schrik toen we de cenote dit keer zagen:

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn bezig om ook hier een toeristenzwembad van te maken. Met palapa's, ligstoelen, alles. En dat is zo zonde. Want vaak als dit gebeurt zijn over een poosje de duikers niet meer welkom, want er wordt meer verdiend aan zwemmers.

Gelukkig zeiden duikers later dat het allemaal wel mee zal gaan vallen, want het water zal hier nooit helder worden, het blijft vies groen van de algen. Dat komt omdat Jailhouse alleen een plek heeft waar het water aan de oppervlakte komt, maar er zal nooit stroming zijn zodat het water helder blijft.
Dat hopen we dan maar. Want wat ze aanleggen ziet er mooi uit, maar is niet mooi voor duikers.

De ingang in deze grot is gelukkig gemarkeerd met een boeitje aan de oppervlakte. Want nu ze dus de poel uitgebaggerd hebben tot formaat enorm zwembad en het zicht in de poel werkelijk 0 is, wordt het lang zoeken naar een ingang. De gidslijn begint hier dus aan de oppervlakte.
Zodra we in de grot zijn voel je dat het water flink kouder is dan in de groene poel. Dit geeft ook aan dat het water in de poel niet ververst wordt. Normaal is de temperatuur gelijk. En alleen in het zoute water wordt het water 2 graden warmer.

Jailhouse is een iets dieper grot, en in deze grot bevindt zich ook een echte halocline. Dat betekent dat je dus onder de halocline in zout water zwemt. Het zoute water geeft alles een blauwe gloed. In het zoete water zijn de stalactieten helaas donker, zeg maar smerig, vol aanslag. Dit maakt ze lastig te fotograferen. Het licht wordt enorm geadsorbeerd. Het duiken zelf wordt er wat spooky achtig van. Ik vind niet dat het lelijk is, het is zeker wel apart, maar ja, als fotograaf is het een uitdaging.

Deze duik verloopt echter niet geheel zoals gepland. Nog voor we op een omkeerdruk zitten is er bij mij een automaat die plof zegt en daarna heb ik een freeflow. Oftewel, er is ergens een zitting of O-ring gebroken en daardoor verlies ik gas. Dus de kraan maar dicht en met de kraan open en dicht verlies ik niet veel gas meer. Ik schrijf in mijn boekje naar de anderen dat ik een probleem heb met een automaat, maar dat het geen ramp is. Een ander geeft aan net wel aan een omkeerdruk te zitten.
Dus we keren om en bij een andere jump kan ik de fles die niet fijn meer werkt weghangen en op de 2 anderen een nieuwe omkeerdruk berekenen. Zo duiken we nog een andere gang in en als we weer terugkomen bij de flessen die we weggelegd hebben kan ik weer verder op de fles met de freeflowende automaat. Door training en ervaring is dit niet meteen stress, ik weet dat ik zelfs in m'n andere 2 flessen nog genoeg gas heb om de uitgang te halen, maar probeer zo veel mogelijk gas op te maken uit de fles met het probleem om zo zo veel mogelijk voor echte problemen te sparen. We nemen ook nog gewoon de tijd voor wat foto's, want er is gas zat.
Ik merk wel dat ik wat minder vaak adem dan normaal en dat zie je terug bij de uitgang. Ik heb voor de terugweg minder gas verbruikt dan op de heenweg. En dat met een probleem.

Hierna begint de uitdaging om de automaat te repareren. Ik doe dat normaal gesproken zelf, maar heb dit keer bedacht eens geen reservematerialen mee te nemen. Al die jaren sleep ik reserve materialen mee en nooit heb ik het nodig. Daar heb ik nu wel spijt van. 2 flitsers werken al niet meer wegens kabelproblemen en nu dus een automaat waar ik niets meer mee kan.
Maar je zou verwachten dat een duikschool materiaal heeft om zoiets te onderzoeken en te repareren. Ik vermoed dat de hogedruk zitting van de eerste trap er uit ligt. Dus ik vraag om een middendruk meter. Die hebben ze niet. Een duikschool zonder zo'n basistooltje? Goed, dan moet ik het er op gokken dat het dat onderdeeltje is. Een reserve kitje met materialen is er wel, dus ik haal de eerste trap uit elkaar, zet er een nieuwe hoge druk zitting in en sleutel het weer in elkaar. En dan blijft de freeflow bestaan. Grrrr, het is dus niet de eerste trap. Dus daar de oude onderdelen weer in en dan de tweede trap uit elkaar. Ik weet dan ook welk onderdeeltje het is en dat is een heel klein zittinkje, een paddenstoeltje. Maar helaas, ze hebben niet de toel om bij dat paddenstoeltje te komen. Dus helaas. Ja, zeggen ze, huren kan wel a 15 dollar per dag. Nou nee, dan heb ik die 2e trap bij wijze van zelf betaald aan het einde van de vakantie. Dus ik vraag of ze rond willen bellen naar een andere duikschool waar ze een tweede trap op voorraad hebben, dan koop ik er wel 1. Want zelf verkopen ze ze niet. Dat lukt uiteindelijk en zo heb ik mijn automaat weer werkend.
Volgende keer gaan dus weer alle reservespullen mee.

Ik probeer foto's te uploaden van de duik, maar dat lukt niet. Dus dan maar alleen de boven water foto's.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mexico, grotduiken en pogingen tot oplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:51

Was dat toevallig bij Sandoz Caracol? Ziet er bekend uit.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 16:10

Prairy schreef:
Was dat toevallig bij Sandoz Caracol? Ziet er bekend uit.

Nee. Caracol mag je niet meer duiken helaas. Dat is dus al overgenomen door de zwemmers. In 2018 kon je nog zo duiken in Caracol.