[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:50

Niet als het uit een eventuele overbelasting zou komen.
Of wanneer je met een hoefzweer zit, of een straal die tijdelijk te gevoelig is voor stukjes rots / steen :(:)

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:53

De dierenarts die er gisteren was heeft overlegd met haar paarden collega. Zij denkt geen hoefbevangenheid en geen abces. Waarschijnlijk toch de straal, bandletsel niet uit te sluiten. Ze wou vrijdag langs komen, maar dan moet ik naar het ziekenhuis voor een scan. We kijken het nog even aan. Hij moet rust houden op een paddock, maar die heb ik natuurlijk niet. Kan wel een stukje afzetten aan huis, maar als hij daar bijvoorbeeld staat zonder de hele kudde, alleen met zijn moeder ofzo, dan gaat ie vannde stress rond rennen ben ik bang.
Hij liep vandaag trouwens al weer een stuk beter, nog niet 100 %, maar vrij normaal al weer.
Het is vandaag echt lekker weer. Dit was in het zonnetje

Afbeelding
Zaterdag komen er mensen voor Bentley kijken, ik hoop dat ie dan weer goed loopt. En als hij niet verkocht wordt gaan de 14e zijn ballen eraf.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 18:07

Nog wat foto's van vandaag

De 3 zwartjes bij elkaar

Afbeelding

En de hele kudde


Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:23

Jeetje nu al 31 graden. Het was hier ook ineens weer warm nadat het gisteren nog vroor.

Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee voor de kleine meneer.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:36

Dat was wel vol in de zon, denk dat het verder een graad of 20 was. Maar het was lekker weer om in een T-shirt te lopen

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 08:49

Hoe is het nu met Bentley?

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 20:49

Goed, hij loopt al weer bijna helemaal normaal.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 15:32

Bentley is zo goed als verkocht, donderdag komt er iemand uit België voor hem. Als hij door de dierenarts keuring komt en zijn karakter goed is koopt ze hem. Hij loopt gelukkig weer helemaal goed. We hadden bedacht hem toch maar vast te scheiden van zijn moeder. Dus vanmorgen op pad. Pathos en Bentley uit de wei gehaald. Vlug hek dicht, toen gingen de merries in paniek rond rennen. En ik denk dat Mercy Angie door het draad had gedrukt. In ieder geval was Angie dus bijna de afgrond in gestort. Gelukkig werd ze nog tegen gehouden door een boomstronk, en is ze weer op de kant gekomen. Anders had ze het denk ik niet overleefd en al haar botten gebroken. Dat stomme beest moet ook niet daar in het hoekje gaan staan. Voor zover ik kan zien heeft ze niets. Alleen een prikpaaltje gebroken, zelfs de draad was nog heel terwijl ze daar wel achter bleef haken. Omheining is weer gerepareerd.

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet niet zo goed hoe diep het is op de foto maar best diep dus.
Pathos en Bentley staan nu aan huis, Pathos gedraagt zich als een drama queen en is de hele tijd aan het rond rennen, en hij stookt Bentley dan op. En ze zijn de hele tijd aan het hinniken naar elkaar. Hopelijk zijn ze morgen wat rustiger.
Dinsdag komt de eigenaar van de ranch helpen met trainen van de trailer enzo. En ook even de stralen fatsoeneren.
Hoop gedoe en stress dus allemaal. En dan ook nog regen, modder en wind.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:47

Jemig wat een schrik met je merrie! Heftig. Ja, scheiden doet lijden zeggen ze wel eens. Ik zie het hier al met onze vier als ik even met Prisca weg ben. Ik kan de andere dan niet in het land laten staan, dan blijven ze rennen, dus sluit ik ze op. Ik hoop voor jou dat hij kalmeert met ome Pathos. En spannende tijden of hij dan door de keuring komt. Fijn dat je hulp krijgt om te oefenen met laden. Hoop voor je dat het allemaal doorgaat en goed gaat. 4 in de kudde is alweer een stuk behapbaarder dan 5. Succes!

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-23 16:50

Ja Rory heeft geen haast om te verkopen, dat is geen hengst. En als we dan met 2 gaan rijden, blijven er 2 achter, ook wel handig.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:52

Tinka schreef:
Ja Rory heeft geen haast om te verkopen, dat is geen hengst. En als we dan met 2 gaan rijden, blijven er 2 achter, ook wel handig.


Dat is zeker een overweging waard dat laatste. En ze lijkt me erg lief.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:14

Oei wat een schrik! Gelukkig is het goed afgelopen.
Hopelijk kalmeren ze allemaal snel.
Fijn dat Bentley waarschijnlijk verkocht is.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:19

Ach jee wat een stress.....het is ook wel erg heftig zo ineens, ze zijn amper zonder elkaar geweest denk ik....? Hopelijk kalmeert de boel en komt hij zonder kleerscheuren door de keuring.

Wel lüllig dat dan juist Pathos voor extra onrust zorgt in plaats van voor een "kalm maar jochie".... maarja die wil natuurlijk ook gewoon bij de kudde staan :(:)

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 12:22

In Nederland was Pathos toch een stuk makkelijker, die heeft een periode zelfs alleen gestaan. En ging ook alleen de trailer op, naar de hoefsmid en kliniek bv. Hier in Frankrijk hangt hij heel erg aan de merries.
Ik had ze net even op stal gezet, dacht kunnen ze even rustig eten. Pathos was weer heel hysterisch aan het doen. Bentley raakte daar wel iets door opgestookt, maar was toch een stuk rustiger.

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:00

Gaat Bentley na de keuring dan meteen weg,lange reis voor de boeg dan.
Hopelijk gedragen de paarden zich verder.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 18:07

Ik ben bezig uit te zoeken hoe het zit met Franse koopcontracten voor paarden. De koopster had het contract van haar vorige paard gestuurd, daar wordt ik helemaal niet wijs van.
Zelf een ander contact op internet gevonden. Is wat duidelijker, maar er zijn dus bepaalde wetten waar zo'n verkoop onder valt. 1 is dat de verkoop ontbonden kan worden bij bepaalde aandoeningen, binnen bepaalde tijd. Maar of er nou nog meer dingen zijn kom ik nog niet uit.
De paarden zijn gelukkig wel wat rustiger, hinniken nog wel, maar minder.

Afbeelding

Afbeelding

Rory heeft kale plekjes rond haar mond en neus, nu hebben Bentley en Angie er ook wat last van. DA dacht irritatie door een plant in de wei oid.
Misschien dat iemand van jullie het herkent?

Afbeelding

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 18:07

lukka63 schreef:
Gaat Bentley na de keuring dan meteen weg,lange reis voor de boeg dan.
Hopelijk gedragen de paarden zich verder.

Hij gaat 2 dagen later weg, en heeft onderweg nog een tussenstop.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:20

Kan het van Rory schurft zijn?

En van het contract, kan je d.a. je er niet bij helpen?

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:10

De rust is weer gekeerd onder de paarden, ze hinniken nog maar af en toe.
Vanmorgen lagen ze samen te slapen.

Afbeelding

Nu zijn ze lekker samen grasjes aan het eten.

Afbeelding

Nog wat foto's van de tuin en omgeving, veel mooie bloemen nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:26

Tinka schreef:
Ik ben bezig uit te zoeken hoe het zit met Franse koopcontracten voor paarden. De koopster had het contract van haar vorige paard gestuurd, daar wordt ik helemaal niet wijs van.
Zelf een ander contact op internet gevonden. Is wat duidelijker, maar er zijn dus bepaalde wetten waar zo'n verkoop onder valt. 1 is dat de verkoop ontbonden kan worden bij bepaalde aandoeningen, binnen bepaalde tijd. Maar of er nou nog meer dingen zijn kom ik nog niet uit.
De paarden zijn gelukkig wel wat rustiger, hinniken nog wel, maar minder.

[ [url=m/zbEcth.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7fLGIV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rory heeft kale plekjes rond haar mond en neus, nu hebben Bentley en Angie er ook wat last van. DA dacht irritatie door een plant in de wei oid.
Misschien dat iemand van jullie het herkent?

[ [url=m/2LK5L7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien kun je eens informeren bij het IFCE voor die contracten. Zie hier: https://equipedia.ifce.fr/bibliotheque/ ... ulaire.pdf

Zijn al jullie paarden al geregistreerd bij het IFCE / SIRE?

P.S. bij ons in de Franche Comté is de natuur nog niet zo "wakker" als bij jullie, maar de narcissen bloeien volop!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:38

Oh wat bloeit alles mooi. Aan de andere kant van het land is het meeste idd nog in soort van halve slaap. De bloembollen gaan wel al de goede kant op.

Die plekjes doen me denken aan een schimmelinfectie trouwens.

Wanneer gaat alles rondkomen met de kleine man? Of heb ik daar overheen gelezen?

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 12:30

Alle paarden zijn geregistreerd bij de IFCE, ik had daar ook al een contract gevonden die mij wel geschikt leek.
Ze komen donderdag avond aan, en die ochtend komt de dierenarts voor de keuring.
Ze gaan dan zaterdag richting België.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:42

Wat spannend joh dat het dan echt gaat gebeuren met die kleine man. Wel fijn dat ze zich nu neergelegd hebben bij de situatie. En mooie blommen. Hier ook, heerlijk, echt lente!

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:46

Prachtig die bloemen,hier nu ook volop zon prachtige tijd allrs loopt uit.
Net op tijd verkocht voor dat hij ontdekt dat hij hengst is,denk ik.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 17:44

De paarden trainer/rancheigenaar is vanmiddag hier geweest samen met zijn vriendin voor de trailer training van Bentley.
In het begin was hij erg lastig, snapte het ook niet. Ging een paar keer flink steigeren. Is ook 3 keer omgeklapt, vond het maar eng. Maar uiteindelijk snapte hij wat de bedoeling was en stapte hij zo de trailer op. Duurde 1 uur totaal, begreep van hun dat dat nog vrij snel was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding