Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23919
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:40

loulou schreef:
Hoi allemaal,

ondanks de rode letters ga ik dit topic toch omhoog schoppen.

Wij gaan binnenkort naar Afrika *\o/*

We gaan een huis huren in Hoedspruid.

Nu is de vraag, nemen we een binnenlandse vlucht vanaf Johannesburg of gaan we met de auto (500km)
Wat zouden jullie aanraden?


Ik heb het altijd met de auto gedaan. Veel te leuk om het land te zien vind ik altijd.... en qua bagage zit je dan ook niet met de beperktere regels van binnenlandse vluchten.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 23:02

Wat leuk! Hoedspruit is het leukste plekjes op aarde <3
Wat zijn de plannen verder?

De weg vanaf Johannesburg is prima te doen! Huurauto's vanaf Hoedspruit zijn ook duurder dan vanuit Johannesburg geloof ik.
Als je de tijd hebt, lekker met de auto gaan. Kun je meteen lekker inkomen :D

manzano

Berichten: 23919
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 00:29

Dat van de prijzen van huurauto's was toen wij er waren idd zo.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:10

We hebben dit net bedacht, dus verder nog geen plannen :') Ik wil er al heel lang naar toe. Nu kwam een vakantiehuis wat ik volgende op Facebook vrij in onze vakantieperiode, dus besloten het gewoon te doen.

Uiteraard naar Kruger park, de rest moet ik nog even kijken. Hebben jullie nog tips? :D

Ik denk dat we dan inderdaad gewoon per auto gaan. aan beperkingen qua bagage voor binnenlandse vluchten had ik nog helemaal niet gedacht. Ik wil sowieso al mijn fotoapparatuur mee, dus sleep wel wat mee.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:37

Ik blijf die plaatsnamen in Afrika zo bijzonder vinden. Hoedspruit, hoe verzin je het.

Huurauto's zijn helaas overal sinds corona heel erg duur geworden. Dus prijzen van eerder gaan niet meer op helaas.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:59

De zuid Afrikaanse namen zijn zo leuk :D
In Kaapstad zit een wijk die heet Muizenberg. Grote mindfuck voor mij want ik heb vrienden in Breda die in de wijk Muizenberg wonen :')

Lekker spontaan Loulou, ik hou er van! Tips genoeg voor die omgeving :)
Wanneer ga je en waar hou je van? Wil je basic of heb je de luxe om enkele nachten veel geld neer te leggen voor de echte safari experience?
Ben heel benieuwd over welke accommodatie het gaat! :D

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:11

Nyaleti schreef:
De zuid Afrikaanse namen zijn zo leuk :D
In Kaapstad zit een wijk die heet Muizenberg. Grote mindfuck voor mij want ik heb vrienden in Breda die in de wijk Muizenberg wonen :')

Lekker spontaan Loulou, ik hou er van! Tips genoeg voor die omgeving :)
Wanneer ga je en waar hou je van? Wil je basic of heb je de luxe om enkele nachten veel geld neer te leggen voor de echte safari experience?
Ben heel benieuwd over welke accommodatie het gaat! :D

Maar ook Slangrivier, of Bloemfontein. Dat klinkt gewoon zo raar. <3
Maar het land met de mooiste plaatsnamen is het vast wel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:18

Bosbokrand is een van mijn favoriete namen. :))

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:21

Ik heb dat met Welkom en Katkop :))

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:36

Geweldige namen. :D

manzano

Berichten: 23919
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:24

germie schreef:
Ik blijf die plaatsnamen in Afrika zo bijzonder vinden. Hoedspruit, hoe verzin je het.

Huurauto's zijn helaas overal sinds corona heel erg duur geworden. Dus prijzen van eerder gaan niet meer op helaas.

Gaat om de verhouding... Op J'burg zijn ze nog altijd goedkoper/minder duur dan in Hoedspruit. Dat het niet dezelfde prijs is als voor corona is logisch.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:53

Ik heb familie in Yzerfontein. Ligt aan de west kust Zuid Afrika. Bij Langebaan in de buurt.
Zijn veel grappige namen in Zuid Afrika. Veel Nederlands ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:12

Veel Afrikaans vooral. :+

Overigens verschilt de naamgeving van plaatsnamen in Zuid Afrika (i.e. plaatsen noemen naar geografische karakteristieken, personen of gebeurtenissen) niet zoveel van plaatsnamen elders ter wereld. Zoals Queen Camel (dat niks met kamelen te maken heeft), Aberystwyth, Waterlandkerkje... :))

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:30

Sokje_6 schreef:
Ik heb dat met Welkom en Katkop :))

Avontuur vond ik ook een leuke

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:36

loulou schreef:
We hebben dit net bedacht, dus verder nog geen plannen :') Ik wil er al heel lang naar toe. Nu kwam een vakantiehuis wat ik volgende op Facebook vrij in onze vakantieperiode, dus besloten het gewoon te doen.

Uiteraard naar Kruger park, de rest moet ik nog even kijken. Hebben jullie nog tips? :D

De panoramaroute natuurlijk!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:49

Ik had het met Blyde river, die dacht ik rijmde op wide. Tot ik ook de Treurrivier zag.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 19:18

die namen :')

Wauw prachtig Dorine92! De panorama route staat inderdaad op ons lijstje :D

IlseL123
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-01-21
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:23

Ik zoek wat suggesties. Hopelijk kunnen jullie wat advies geven. :)

1. We zouden graag één (a twee) overnachting doen in een private game reserve die niet al te ver uit de route ligt (circa €300 per nacht).
We reizen als volgt: Johannesburg - graskop - krugerpark. Weten jullie een leuke plek om te verblijven?

2. We eindigen in het krugerpark bij de krokodilbrug. We hebben circa 3 a 4 dagen dagen om naar durban te reizen (of hebben we meer dagen nodig?). Hebben jullie leuke stops voor ons? St. Lucia staat in ieder geval op de lijst.

Alvast bedankt *\o/*

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:05

IlseL123 schreef:
Ik zoek wat suggesties. Hopelijk kunnen jullie wat advies geven. :)

1. We zouden graag één (a twee) overnachting doen in een private game reserve die niet al te ver uit de route ligt (circa €300 per nacht).
We reizen als volgt: Johannesburg - graskop - krugerpark. Weten jullie een leuke plek om te verblijven?

2. We eindigen in het krugerpark bij de krokodilbrug. We hebben circa 3 a 4 dagen dagen om naar durban te reizen (of hebben we meer dagen nodig?). Hebben jullie leuke stops voor ons? St. Lucia staat in ieder geval op de lijst.

Alvast bedankt *\o/*

Durban werd mij afgeraden omdat het daar gevaarlijk zou zijn. Nou was ik wel in mijn eentje, misschien dat dat uitmaakt.
Ik ben zelf via Pilanesberg nationaal park en via een private game reserve in de buurt van Vaalwater naar Kruger gereden. Volgens mij heette het Waterberg cottages

Ik vond zelf de Drakensbergen omgeving erg mooi. Paardgereden bij The Northern Horse. Was fantastisch ondanks het k.tweer

Afbeelding

Afbeelding

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:15

1. Wat voor iets zoek je? Wil je op een big 5 reservaat met de olifanten die uit je zwembad komen drinken en de leeuwen die liggen te pitten op je veranda? Of met small game bv een giraffe of zebra?
Wil je daar ook nog op safari, in een private reserve?

2. Kijk eens naar Manyoni. Dat is in de buurt van St Lucia en echt prachtig. Hele andere natuur dan in Kruger! Of Hluhluwe Imfolozi / isimangaliso, ook erg prachtig maar meer zoals Kruger dus verharde wegen en drukte.

Wij sliepen buiten Manyoni op echt zo'n leuke plek, de liefste gastvrouw ooit. Kan de naam opzoeken als je wilt :) ligt aan de rand van het park dus je ziet wel wildlife aan de overkant en hoort snachts de leeuwen brullen als je geluk hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:43

Nyaleti schreef:
1. Wat voor iets zoek je? Wil je op een big 5 reservaat met de olifanten die uit je zwembad komen drinken en de leeuwen die liggen te pitten op je veranda? Of met small game bv een giraffe of zebra?
Wil je daar ook nog op safari, in een private reserve?

2. Kijk eens naar Manyoni. Dat is in de buurt van St Lucia en echt prachtig. Hele andere natuur dan in Kruger! Of Hluhluwe Imfolozi / isimangaliso, ook erg prachtig maar meer zoals Kruger dus verharde wegen en drukte.

Wij sliepen buiten Manyoni op echt zo'n leuke plek, de liefste gastvrouw ooit. Kan de naam opzoeken als je wilt :) ligt aan de rand van het park dus je ziet wel wildlife aan de overkant en hoort snachts de leeuwen brullen als je geluk hebt.
Ja, asseblief!

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:34

Nog meer mensen die binnenkort naar Namibië gaan? Wij vertrekken volgende week zondag, zo’n zin in!

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 23:57

Sorry Mkango, zie het nu pas.

De lodge heet Msunduze River Lodge.
Ze hebben veel grond waar je veilig rond kan lopen (enkel wat antilopes) maar kijkt wel uit op een dry riverbed van Manyoni dus kans op vanalles!

Haar man is wildlife dierenarts Dr Mike Toft dus altijd mooie verhalen :) ze hebben ook een boma waar ze mogelijk zieke dieren hebben zitten.

Zo'n lieve vrouw, het was de eerste keer in de bush voor mijn ouders en ze heeft hun herinneringen onvergetelijk gemaakt door haar oneindige gastvrijheid en heerlijke kookkunsten. (En mij snachts uit bed getrommeld toen de Verreaux eagle owl baby er was <3 )

Onze Safaris waren bij banketstaaf Safaris. Ook een aanrader! Semi beginnend dus ook veel persoonlijker.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:12

Zijn hier fotografen aanwezig?

Wij gaan bijna en nu twijfel ik heel erg welke lenzen ik mee zal nemen.

Ik dacht zelf aan mijn 17-28, 28-75 en 200-600
mijn 70-200 wilde ik huis laten ivm ruimte/gewicht en risicospreiding.

Maar nu begin ik te twijfelen. Ga ik die missen denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:26

Kort antwoord: ja. :j Als ik iets zou moeten thuislaten, zou ik de 17-28 thuislaten en als je écht wilt kiezen tussen de 70-200 en de 200-600, zou ik die eerste meenemen (maar liever gewoon allebei :+ ). Een eventueel vergezicht kun je ook doen door een panorama te schieten, maar een 70-200 is voor mij wel echt onmisbaar. Heel veel zichtbare dieren zullen in die range zitten en je moet ook niet vergeten dat als er iets zit op een afstand waarop je je 600mm nodig hebt, je ook best wat last kan hebben van stof of andere viezigheid in de lucht die het beeld op grote afstand waziger kunnen maken en dat er vaak ook dusdanig veel planten voor het dier zitten, dat ze alweer helemaal zijn opgegaan in hun omgeving. Voor verreweg de meeste dieren zul je je 70-200 nodig hebben. :j

Thanks, Nyaleti! :D