Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:07

Ik neem wel altijd mijn felroze backpack mee. Lekker door de stad sjouwen met dat ding, ik heb toch schijt aan wat mensen van m'n uiterlijk vinden. Een rolkoffer maakt altijd en overal geluid achter je aan. Plus je bent groter, het is onhandig als het erg druk is en je snel een overstap wil halen en 80% van de mensen met zon ding rammen enkels. Niet echt comfortabel als voorbijganger.

Als extra tas heb ik een fannypack (haha ja :') ) en eventueel van die stoffen tasjes voor over je schouder. Dat vind ik prima voor een flesje water en wat voedsel.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:02

Ik vond het erg mee vallen een koffer mee in de trein en ermee door de stad lopen.

Ohhh ik wil in september een interrail reis maken voor z'n 10 dagen. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met plannen. Wat ik belangrijk vind is dat de temperatuur tussen z'n 20 en 25 graden is. Geen overvolle steden vol toerisme. En het liefst vanuit Nederland met de trein. Niet eerst nog met het vliegtuig moeten. Ik heb niet zoveel met kerken, musea of geschiedenis. Maar meer met mooie architectuur, gezellige straatjes, beetje winkelen. (Maar geen grote bekende ketens) Mensen kijken op het terras, relaxen op het strand/zwembad ed. In welke regio moet ik het zoeken? Als ik aan Barcelona denk dan denk ik alleen maar aan met 30+ graden door de stad lopen vol toeristen die allemaal foto's maken op hetzelfde plein bijvoorbeeld. :')

Een beetje natuur op de route vind ik ook erg leuk.
Ik zat dus eigenlijk aan een combinatie Frankrijk/Zwitserland te denken. Of is het handig om als leek het eerst bij èèn land te houden?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:23

Herfstblad schreef:
Ik vond het erg mee vallen een koffer mee in de trein en ermee door de stad lopen.

Ohhh ik wil in september een interrail reis maken voor z'n 10 dagen. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met plannen. Wat ik belangrijk vind is dat de temperatuur tussen z'n 20 en 25 graden is. Geen overvolle steden vol toerisme. En het liefst vanuit Nederland met de trein. Niet eerst nog met het vliegtuig moeten. Ik heb niet zoveel met kerken, musea of geschiedenis. Maar meer met mooie architectuur, gezellige straatjes, beetje winkelen. (Maar geen grote bekende ketens) Mensen kijken op het terras, relaxen op het strand/zwembad ed. In welke regio moet ik het zoeken? Als ik aan Barcelona denk dan denk ik alleen maar aan met 30+ graden door de stad lopen vol toeristen die allemaal foto's maken op hetzelfde plein bijvoorbeeld. :')

Een beetje natuur op de route vind ik ook erg leuk.
Ik zat dus eigenlijk aan een combinatie Frankrijk/Zwitserland te denken. Of is het handig om als leek het eerst bij èèn land te houden?


Nice voldoet wel aan je eisen maar is te warm voor je in september denk ik. Annecy zou je kunnen proberen als uitgangspunt, of dat hele Franse Alpengebied. Toscane kan ook, hangt van de herfst af hoe heet het dan is.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:37

Sheran schreef:
Herfstblad schreef:
Ik vond het erg mee vallen een koffer mee in de trein en ermee door de stad lopen.

Ohhh ik wil in september een interrail reis maken voor z'n 10 dagen. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met plannen. Wat ik belangrijk vind is dat de temperatuur tussen z'n 20 en 25 graden is. Geen overvolle steden vol toerisme. En het liefst vanuit Nederland met de trein. Niet eerst nog met het vliegtuig moeten. Ik heb niet zoveel met kerken, musea of geschiedenis. Maar meer met mooie architectuur, gezellige straatjes, beetje winkelen. (Maar geen grote bekende ketens) Mensen kijken op het terras, relaxen op het strand/zwembad ed. In welke regio moet ik het zoeken? Als ik aan Barcelona denk dan denk ik alleen maar aan met 30+ graden door de stad lopen vol toeristen die allemaal foto's maken op hetzelfde plein bijvoorbeeld. :')

Een beetje natuur op de route vind ik ook erg leuk.
Ik zat dus eigenlijk aan een combinatie Frankrijk/Zwitserland te denken. Of is het handig om als leek het eerst bij èèn land te houden?


Nice voldoet wel aan je eisen maar is te warm voor je in september denk ik. Annecy zou je kunnen proberen als uitgangspunt, of dat hele Franse Alpengebied. Toscane kan ook, hangt van de herfst af hoe heet het dan is.


Iets warmer opzich is nog niet heel erg. Wauw Annecy is echt wat ik heel leuk vindt! Ik heb de volgende steden nu bij elkaar gesprokkeld uit blogs ed.

Parijs
Dijon
Valence
Avignon
Marseille
Annecy.

Het is niet dat ik het allemaal moet afgaan, maar ga eerst alle leuke plekken opslaan. Grotere steden zijn niet zo moeilijk om te vinden. Maar ik zou het ook leuk vinden om het binnenland bijv in de Provence met een huur auto te ontdekken.

Gaan jullie trouwens van accommodatie naar accommodatie? Of onderweg nog uit de trein. Ik las dat dus in een blog. Maar dan zit je met je bagage?

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:26

Qua interrailen is Frankrijk niet het eerste land waar ik aan moet denken voor een beginner. Veel treinen moet je los voor reserveren, hierbij gaat het iig om alle lange afstand en hoge snelheidslijnen. Dat zijn de treinen die in de apps vaak worden gepland. De echte regionale treinen moet ik nog uitzoeken hoe het werkt in Frankrijk, maar ik heb begrepen via via dat je daar ook een reservering voor moet hebben (+-€1,50 per stuk). Voor deze zomer wil ik het nog uitzoeken. Mijn plan is namelijk om langzaam met het regionale vervoer via Frankrijk richting Portugal te reizen om daar een vriendin te bezoeken en onderweg te genieten van de Franse cultuur. Mocht je het wel gaan uitzoeken dan hou ik me zeker aanbevolen wat volgens jou de handige opties zijn.

Duitsland is volgens mij voor een beginnende treinreiziger een stuk toegankelijker en voldoet ook zeker aan de eisen van minder toeristische plekken en leuke dorpjes. Denk bijvoorbeeld aan de Rijnoevers en richting de Alpen. In Duitsland hoef je (vrijwel?) nergens verplicht te reserveren en de db app is een zeer handig hulpmiddel om met regionale treinen te reizen als je de drukte van de ice en ic wil mijden. Ik vond Zwitserland ook goed te doen, duidelijk voor welke treinen wel en niet gereserveerd hoeft te worden en de echt dure panorama treinen zijn makkelijk te omzeilen en de routes zijn ook te bereizen met de reguliere dienstregeling. Denk aan de Bernina Express en de Glacier Express. Wel zijn de accommodaties een heel stuk duurder dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Qua bagage heb ik op mijn interrailreis het overgrote deel mijn backpack meegenomen. Vaak ook bij de siteseeing, want ik was vaak maar 1 dag in dezelfde stad. Ik geniet persoonlijk namelijk het meest van lekker onderweg zijn. Ook wel bijvoorbeeld veel plekken waar ik dan tijdens een overstap even een uurtje ging wandelen. Ik zorg er dus voor dat m'n bagage zo minimaal mogelijk is en neem wat wasmiddel mee om spullen te kunnen wassen. Veel hostels hebben ook gewoon een wasmachine die je tegen een klein bedrag kan gebruiken. De leukste manier van reizen vind ik om echt het regionale vervoer op te zoeken en via die weg in een wat minder bekende stad uit te komen. Vaak keek ik dan onderweg waar ik een betaalbare slaapplek voor de volgende nacht kon vinden.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:02

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Ik moet zeggen ik kan ook weinig vinden over ervaringen van mensen in Frankrijk. Ik heb nog even dus ik kan mij nog goed in verdiepen welke route het beste is.

Ik zag ook een leuke route in Zweden. Maar ik kan ook simpel beginnen met België. En dan wellicht Parijs mee nemen als extra stukje Frankrijk.

Ik heb een hele mooie backpack van mijn Camino trip. Dus dat is wellicht een stuk handiger als je per dag een stad aan doet. Ik begrijp je wel wat je hebt qua onderweg zijn. Ik ben zelf 3 hele dagen in de regen in Berlijn geweest. Dat vond ik erg lang voor in mijn eentje.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:37

Oeeh voor Zweden zou ik echt de Inlandsbanan aanraden! Dat was echt heel tof. Lekker slow travel, waarbij je verschillende mensen ontmoet die een een dag later vaak op een andere plek weer tegenkomt. Verder vond ik het heerlijk kneuterig op een goede manier. Onderweg stop je bijvoorbeeld op een heel klein stationnetje om een flikka te krijgen. (Zweedse koffietradie met kaneelbroodje). Verder stopt de trein een aantal keer op echte siteseeing plekken en het voldoet helemaal aan je wens om authentieke dorpjes te zien. Ik heb het gecombineerd met een aantal wildkampeernachten maar op de meeste plekken waren ook genoeg normale overnachtingsmogelijkheden. Wel was het vrij druk, dus boeken van te voren is wel van belang denk ik.

Zweden vond ik ook toegankelijk en overzichtelijk qua reizen, ik heb niets gereserveerd, maar dat is wel nodig als je perse een bepaalde route wil reizen. De route met de nachttrein die vanaf Malmö naar Narvik gaat was druk en vol. Iig in 2022 kon ik daar geen plekje meer op reserveren, waardoor ik mijn route heb aangepast en langs de oostkust ben gereisd met het regionale vervoer.

Ik vond de mensen erg meedenkend en veel konden voldoende Engels om een kort gesprekje mee te voeren. Verder voelde het als een heel veilig land, veel mensen die alleen over straat lopen en het is rustig en overzichtelijk. In de regionale trein komt de conducteur bijvoorbeeld altijd langs om te vragen waar je eruit wil, zodat de trein zeker weten gaat stoppen op dat station.

Ja, ik herken dat wel, soms is het ergens gewoon niet fijn om voor langere tijd te zijn. Ik had dat in Oslo en Trondheim, het hielp waarschijnlijk niet dat het weer opeens vrij slecht werd en ik ziek werd/was. Maar ik kon toen slecht landen en dan ontmoet je weinig mensen, veel alleen, niet op je gemak en wil je gewoon weg. Daarom hou ik van flexibiliteit in m'n reis houden, als ik me dan ongemakkelijk voel of ergens op uitgekeken ben dan kan ik weg/door naar het volgende. In Bergen ben ik daarna 4 nachten op dezelfde plek geweest en dat was juist heel tof, dat was echt even wat ik nodig had qua sfeer en weer.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:26

Ik ben een aantal jaar terug met de trein/ov door (zuid) Frankrijk gereisd. Niet met interrail, gewoon losse tickets. Wij zijn toen eerst naar Brussel gegaan en vanaf daar de tgv naar Lyon genomen. Wij hebben redelijk op de bonnefooi gereisd, maar dat was geen succes. Wij wilden naar Nice, Marseille of Montpellier, maar het bleek vakantie te zijn in Frankrijk en dan zijn alle tgv's vol of heel duur. Uiteindelijk zijn we met de bus naar Nîmes gegaan. Daar wilden we een auto huren om naar de Camargue en de Cévennes te gaan. Ook dat was geen succes, want vakantie, dus moeilijk om een auto te vinden en we werden ook nog opgelicht :') Bovendien waren we er net het ene weekend in het jaar dat het rotweer was. Voor de Cévennes was code oranje afgegeven, dus die hebben we overgeslagen. In de Camargue was het bewolkt en miezerig met wind, maar in elk geval geen risico op een boom op je huurauto :')

Voor Frankrijk zou ik dus zeker aanraden om niet tijdens vakanties, feestdagen en weekenden met de trein te reizen. Dan zit namelijk alles vol. En hou het weer in de gaten :')
Voor lokale/ stoptreinen hoef je geen zitplaats te reserveren is mijn ervaring. Je mag gewoon gaan zitten waar je wil :)

Lyon vond ik een leuke stad. Veel kleine straatjes met restaurants en het is kennelijk de culinaire hoofdstad van Frankrijk. Je kunt er dus goed eten :D
Op een halfuurtje van Lyon ligt Perouges. Is een heel mooi middeleeuws stadje. Echt een aanrader, was een van de hoogtepunten van onze reis :j
Nîmes was aardig, maar niet heel bijzonder. Ook nog even uitgestapt in Avignon, dat zag er wel mooi uit.

Perouges
Afbeelding

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:33

Dankje voor je ervaring. Ik twijfel nu een beetje aan Frankrijk. Ik hoor hier en daar dat niet iedereen even veel van Frankrijk houdt (de mensen, het weer is niet altijd warm.) Maar goed. Ik ben alleen nog maar in Spanje (2 maanden op doorreis) en in Berlijn, Antwerpen en Wenen geweest. Dus ik kan begrijpen als je in meerdere landen bent geweest dat je bepaalde voorkeuren hebt. Ik heb dus nog een blanco idee bij Frankrijk haha.

Ik lees trouwens ook nog wel positieve verhalen hoor!

Mij lijkt interrailen vanuit het vliegtuig minder leuk. Maar als je bijvoorbeeld in Italië gaat interrailen en je hebt maar uiterlijk 11 dagen is dat het dan wel waard vanaf Nederland?

Ik hoorde ook trouwens dat interrailen veel te duur is als je het bij 1 land houdt? Dat het meer bedoeld is voor meerdere landen? Geen idee of dit klopt!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:56

Ik heb geinterraild in Frankrijk en de lange afstanden moet je inderdaad reserveren met vaak een toeslag, maar de regionale niet.
Dit jaar naar Zwitserland geweest met deze trein. Geen interrail, want Zwitserland heeft de Swiss Pass. Was ook echt een aanrader! Verder heeft Luxemburg gratis OV :')

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 10:30

Ik heb geinterraild door noorwegen/zweden/denemarken

En nu dan door zwitserland.
Ik vond de eu pas het alsnog wel waard in zwitserland omdat ik nu wel de vrijheid voelde om bijvoorbeeld toch oostenrijk, liechtenstein of frankrijk mee te pakken. uiteindelijk niet gedaan. En de reis via duitsland ook gecoverd was dan.

Ik vind alle landen waar ik ben geweest aan te raden om met de trein.

Er is ook een facebook groep over intterailen waar je heel veel tips kan vragen.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:25

Ik heb ook geinterraild door Scandinavië, dat is het zeker waard. Ov (eigenlijk alles) is daar duur :o Ik ben toen in meerdere treinen geweest die anders meer dan €100 hadden gekost.

In Frankrijk fluctueren de prijzen heel erg. Een enkeltje Lyon - Nice was een maand van tevoren €10. Maar toen we dat één - twee dagen van tevoren wilden boeken was het ineens €80, als er al plek was. Populaire treinen/tijden die je echt wil nemen zou ik dus wel ruim van tevoren reserveren. Met interrail heb je in elk geval niet die plotselinge hoge prijzen, alleen zitplaatsresevering, dat is niet zo duur. En je bent veel vrijer toch een andere trein/route te nemen, bijvoorbeeld als het op de plek waar je heen wilde ineens slecht weer is. Of als je spontaan ergens uit wil stappen.
Op de bonnefooi met het ov reizen zónder interrail pas is in Frankrijk in elk geval geen goed idee :+

In landen waar het ov heel goedkoop is (oost Europa) zou ik niet zo snel met interrail gaan.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:37

Grappig ook hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik vond Zweden geen leuk land. Het is wel mooi, maar de mensen vond ik onvriendelijk en onbehulpzaam, vooral in de grote steden. Ik heb meerdere keren gehad dat als ik een vraag stelde (aan mensen in uniform of achter een balie) dat dat werd beantwoord met gezucht en eye rolls en dat het antwoord zowat gesnauwd werd. Had ook een AirBnB in een voorstad van Stockholm waar ik me zelfs overdag niet veilig voelde. Vond dat geen leuke ervaring.
Finland vond ik uiteindelijk het leukste :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:18

Ik kom voor Zwitserland wel uit op Interrail, dat is toch het goedkoopst voor heen- en terug maar ook voor het reizen binnen Zwitserland lijkt de Swisspass niet echt goedkoper. En ik wil de flexibiliteit wel voor de route door Duitsland, die kun je wel goedkoper maken maar dan moet je wel ver vooruit en met treinbinding boeken. Daar heb ik sowieso geen zin in.

Daar krijg ik dan nog 2 of 3 dagen bij die ik binnen Zwitserland kan inzetten, daar vind ik vast iets leuks voor. Dan geef ik daarna wel een vermogen uit aan de bergbahnen, die zitten er helaas niet bij.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:53

Picopico en Sheran bedankt voor de verbetering en bevestiging dat de lokale treinen in Frankrijk niet een reservering nodig hebben. Hebben jullie aanraders voor een goede app waarmee je makkelijk routes met deze treinen kan plannen?

Picopico, ja ervaringen kunnen echt heel wisselend zijn en ik denk ook dat wij op best wel verschillende plekken zijn geweest. Ik ben met name in het binnenland van Zweden geweest bij wat kleinere stadjes/dorpen.

Herfstblad, in de zomer van 2022 was het mogelijk om zonder zitplaatsreserveringen met 14 uur vanaf Milaan weer thuis in Kampen te zijn. Dat is wel een heel intensieve reisdag, maar ik vond het zeker voor de terugweg prima. Dus dat is slechts 1 reisdag. Wellicht kan dit sneller als je wel wil reserveren. Ik zou dan wel de volgende dag nog vrij willen hebben zodat je ruimte hebt om bij te komen/bij vertraging nog een overnachting in te plannen.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 02:32

Wij hebben destijds voornamelijk via Ouigo (volgens mij) geboekt, maar daar stonden de lokale treinen niet in. Verder gewoon Google of via de kaartautomaat. Ik vond het ov daar niet bijzonder handig. Er zijn ook echt tig maatschappijen.
Op grotere stations zou ik trouwens ruim de tijd nemen. Paris Gare du Nord en Lyon Perrache zijn giga doolhoven.

Geen idee of mensen hier ook naar Spanje gaan, maar daarvoor zou ik als tip mee geven om ook ruim op tijd naar je trein te gaan. Bij hogesnelheidstreinen moet je namelijk net als op een vliegveld door van die poortjes en vervolgens langs een ticketcontrole en die gaat 5-10 minuten voor de vertrektijd al dicht. En dan laten ze je er echt niet meer in, ook al staat de trein er gewoon nog.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 07:07

Ik gebruikte de app van Duitsland db bahn. Die is best betrouwbaar ook voor andere landen. Verder VY voor noorwegen een bijvoorbeeld SBB voor Zwitserland.

In Zwitserland kreeg ik ook in elke stad automatisch via mijn verblijfplaats hostel een toeristenkaart dat ik gratis ov kon gebruiken in de regio. Dan hoefde ik interrail kaart niet te gebruiken die dag in die stad zelf.

Sommige hebben ook korting op bijvoorbeeld berg bahnen. Interrail pass heeft soms ook korting op bergbahnen.

Ik heb in Zwitserland alleen bij moeten betalen voor reservering glacier-express. En voor mount pilatus in Luzern. Maar beide vind ik de prijs wel meevallen door korting door interrail pas.

En in Lauterbrunnen zat de trein en gondel naar wengen of grindelwald er wel in. Maar laatste stukje gondel terug naar Lauterbrunnen niet en dat was dan 9 euro.

Via de fb groep kreeg ik ook veel tips wat wel en niet in de pas zat en ook minder toeristische opties met zelfde of zelfs mooier uitzicht. Zoals de treinreis chur-Arosa. Volledig in de pas en vind ik echt de mooiste treinrit die in heb gemaakt qua natuur en uitzichten. Ondanks dat het niet een hele bekende lijn is.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 07:46

Herfstblad schreef:
Ik vond het erg mee vallen een koffer mee in de trein en ermee door de stad lopen.

Ohhh ik wil in september een interrail reis maken voor z'n 10 dagen. Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met plannen. Wat ik belangrijk vind is dat de temperatuur tussen z'n 20 en 25 graden is. Geen overvolle steden vol toerisme. En het liefst vanuit Nederland met de trein. Niet eerst nog met het vliegtuig moeten. Ik heb niet zoveel met kerken, musea of geschiedenis. Maar meer met mooie architectuur, gezellige straatjes, beetje winkelen. (Maar geen grote bekende ketens) Mensen kijken op het terras, relaxen op het strand/zwembad ed. In welke regio moet ik het zoeken? Als ik aan Barcelona denk dan denk ik alleen maar aan met 30+ graden door de stad lopen vol toeristen die allemaal foto's maken op hetzelfde plein bijvoorbeeld. :')

Een beetje natuur op de route vind ik ook erg leuk.
Ik zat dus eigenlijk aan een combinatie Frankrijk/Zwitserland te denken. Of is het handig om als leek het eerst bij èèn land te houden?


Lugano is ook heel gezellig, met mooie architectuur en terrasjes, wandelen langs en zwemmen in het meer. Funicolare vanaf het centrum naar het station (zit in je treinticket) voor als je het naar boven lopen even niet ziet zitten. En heel makkelijk te bereiken vanuit NL -> ICE naar Basel en daar overstappen op de ICE naar Chiasso. Plus hele mooie route door Zwitzerland.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Interrailen 2022 - 2023 - 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 10:46

Als je Zwitserland aan wil doen @Herfstblad.
Dan kan ik Chur heel erg aanraden en dan slapen in het Bogentrakt hostel. Is in de oude gevangenis van chur maar hebben ook privé kamers.
Vanuit Chur kan je een hele mooie treinreis maken naar Arosa (zoals ik hierboven al noemde).
En vanuit Chur kan je ook makkelijk naar boven reizen richting zurich maar ook naar beneden om eventueel stukje italië mee te pakken.

Meerdere landen kan prima hoor voor 1e interrail trip.