Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 113 van de 114 [ 2845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 110, 111, 112, 113, 114  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Profiel   

Oeps toen was er weer een vloer weg, en heel wat kilos minder te houden voor de "mancave" balken en het tussenplafond in de garage die heel zwaar overbelast was tot bijna muur slopen aan toe. Daar lagen op sommige plekken de planken 7 dik op elkaar gestapeld. :oo er is weer aan duizenden kilos hout verwijderd. Alle draagbalken liggen er weer een stuk rechter bij

Alles gaat weer een tweede/derde/vierde leven tegemoed als parketplankje in een mooi gerestaureerd oud kasteel of landgoed

Fotos volgen nog.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 14:55 

Profiel   

Inmiddels druk bezig. Mijn papa heeft zich op het vegen en stofzuigen van de vloer onder het weggehaalde plafond gestort. Hij is echt zoveel fitter dan begin dit jaar :oo veel meer energie en hogere belastbaarheid. En hij neemt nu voldoende rust, :D dat is ook voor het eerst :')

Hier staat ook soep van eigen tuin (behalve peper zout ui en het vlees) op voor vanavond met stokbrood.

[ img ]

Het weggehaalde plafond

[ img ]

Mijn papa ijverig stofzuigen. Mijn longen kunnen helaas dat werk niet aan ook met mondkapje krijg ik het stevig benauwd. Oud stro, kilos stof en andere in te ademen meuk. Het ruikt al heel wat frisser weer. Hier komt een osb platen vloer te liggen zodat alles weer terug kan. Dat zal even duren maar de platen van de woonkamer kan ik er voor gebruiken. De mannen hebben met de vorige keer weggehaalde osb platen een tijdelijke vloer gelegd aan de andere kant.

[ img ]

En er zijn al heel wat bonen klaar voor invriezen dit keer. En er staat een enorme pan met tomaten te pruttelen. Dat wordt ingeweckte saus. :Y)

Wat fotos van vanmorgen de kluswerkzaamheden en een staaltje veilig werken :')

Deze enorme balken lagen los op de schuurvloer boven 8)7 waarom zou je dat willen?
[ img ]

Wat planken liggen klaar voor wegtillen, ik heb weer de schuurdeur moeten open schroeven vandaag :+
[ img ]

De tijdelijke losse osb vloer
[ img ]

En je ziet nu zowaar een dak ipv stapels en stapels planken in de garage op het tussenplafond
[ img ]

Veilig werken :)) %)
[ img ]

De wagen weer propvol hout

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 16:24 

Profiel   

Het dakraampje in de garage zie je nu pas voor het eerst, ik wist niet eens dat deze erin zat :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 17:10 

Profiel   

Dat ruimt lekker op :j Veiliger en ik vind het altijd een fijn idee dat er dan ook minder plek is voor beestjes om zich tussen te verstoppen. Heb je al in gedachten wat je uiteindelijk zou willen met de garage?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 18:04 

Profiel   

Nou dat is wel een goudmijntje aan hout dat er af komt zeg!

En paps stofzuigen in het kader van het ouwe vlees moet eerst op _O-

Altijd leuk om een raampje te ontdekken!
En spullen die je toch niet gaat gebruiken daar kan je maar beter vanaf zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 18:33 

Profiel   

Ongelooflijk war een verzameling er tevoorschijn kwam! En niet voor het eerst ook. Fijn dat je vader er weer is en ook nog kan helpen, dat zijn gouden momenten om te koesteren. En door de soepfoto heb ik nu trek…. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 19:16 

Profiel   

Soep was erg lekker :Y) en er is nog een ruime maaltijd voor 3 over. Die gaat vanavond nog de vriezer in :D

Over de garage hebben we ons staan verbazen, dat tussenplafond lag al stampend vol met alle soorten en maten oude planken, paaltjes, een fruitboom haak (heel handig) veel soorten plastic geen idee waarvoor). De balken waren al overbelast en vervolgens heeft de vorige bewoner er nog meer planken bijgelegd. 8)7

wat ik ermee wil. Eigenlijk niks. :+ Het dak is aan een kant niet echt best, achter is een asbest dak. En aan een kant is de muur ietwat gescheurd. Er ligt nu stookhout en een hele hoop aan zooi. Gereedschap, materialen. Oude schoolstoeltjes enz mocht deze instorten. Tjsa dan ruim ik de resten op (asbest laten weghalen door een bedrijf) en er een kleiner hokje neerzetten voor stookhout en motor en scooter en fiets.

Belangrijkste nu is dat alle geheel of deels vrijgemaakte draagbalken opgelucht zuchten en zich rechtstrekken. En is alles een stuk veiliger en stabieler geworden. En ook bevestigd door de vloermeneer die aannemer is en huizen bouwt ook.

De vloermeneer heeft vanavond de kachelpijp gedeeltes gebracht, deze liggen in de bus en gaat gv mee naar het bedrijf in de buurt. Ook heb ik hem het weggehaalde gedeelte laten zien voor een offerte wat het zou kosten als hij er een veilige vloer opmaakt. Desnoods duurt het een jaar. Geen idee wat daar de prijs van wordt. Ook gaat hij een offerte maken voor slaaphuis vloertje. Ook daar is het mocht het meevallen in prijs dan laat ik het hem liever doen. :+

Gv heeft motor gereden de hele dag, richting ballon d alsace en terug via een omweg. 300 km :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 21:01 

Profiel   

De kachels hangen en zijn nu even aan het inbranden. *\o/*

De isolatie mannen waren zo aardig om ook de andere op te hangen. <3 Die aan de isolatie kant moesten ze hoe dan ook doen ivm het gewicht van de kachel. Heel speciale dikke metalen schroeven waren er nodig.

Deze hing zo met schroeven die 80 kg per stuk aankunnen :oo

[ img ]

Deze was even een klusje. De plaatsing van het stopcontact zat zo dat hij wat hoger moest komen te hangen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 09:49 

Profiel   

karuna schreef
De kachels hangen en zijn nu even aan het inbranden. *\o/*

De isolatie mannen waren zo aardig om ook de andere op te hangen. <3 Die aan de isolatie kant moesten ze hoe dan ook doen ivm het gewicht van de kachel. Heel speciale dikke metalen schroeven waren er nodig.

Deze hing zo met schroeven die 80 kg per stuk aankunnen :oo

[ Afbeelding ]

Deze was even een klusje. De plaatsing van het stopcontact zat zo dat hij wat hoger moest komen te hangen.
[ Afbeelding ]

Electrische kachels ?
Heb je ook zonnepanelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:13 

Profiel   

Een paneel. Deze kachels zijn om vorstvrij te houden als ik er niet ben en als ik binnen slaap om het niet te koud te krijgen. Deze kachels hebben een steen binnenkant voor warmte opslag. Een soort electrische tegelkachel. De pelletkachel blijft hoofdverwarming maar nu zonder afvoerpijp nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:16 

Profiel   

karuna schreef
Een paneel. Deze kachels zijn om vorstvrij te houden als ik er niet ben en als ik binnen slaap om het niet te koud te krijgen. Deze kachels hebben een steen binnenkant voor warmte opslag. Een soort electrische tegelkachel. De pelletkachel blijft hoofdverwarming maar nu zonder afvoerpijp nog.

Ok kan je meten wat stroomverbruik is want bij vorst kan dat aardig aantikken hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:19 

Profiel   

Elektrische kachels geven wel een hoge stroom rekening. Hadden wij ook toen we nog veel elektrisch deden.
Wij hebben zo'n elektrische kachel met steen in de slaapkamer. De kou gaat er een beetje van, de temperatuur neemt met een paar graden toe, maar echt warm wordt het niet en het duurt erg lang voordat ie warm is.
Elektrische dekens zijn erg handig, hebben erg laag wattage, dus lage kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:21 

Profiel   

Dat is de reden dat ik het zeg,wij hadden zoiets in Hongarije was niet grappig de kosten.
Daarna deden we leidingen doorspuiten en leegmaken voor de wi ter.
Stuk goedkoper.
Buiten een airco is el verwarmen erg duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:24 

Profiel   

Wij verwarmen met de houtkachel en petroleum kachel. Dat valt nog mee, je ziet ook precies hoeveel petroleum je gebruikt. We hebben vorig jaar ook 14 jerrycans gekocht in de aanbieding. En daarna steeds nog goedkoper bij de Netto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 13:38 

Profiel   

Ik schrijf ook de pelletkachel blijft hoofdverwarming. Als ik afwezig ben zal de boel toch vorstvrij moeten blijven om alles heel en droog te houden. Behalve electrisch verwarmen is er geen enkele optie die veilig is en kan bij langere afwezigheid. En als ik s nachts binnenslaap jaagt de pelletkachel zo lang als kan de temperatuur op en wil ik gaan zorgen dat de twee electrische kachels het op bv 10 graden houden. De pelletkachel is lawaaierig en ook niet bepaald een heel goedkope stook optie. Een zak per dag als het kouder is.

Deze kachels zijn juist erg economisch in verbruik. De stenen warmen op en houden de warmte vast. Vanmorgen getest na kort aan dat ruim een uur na uitzetten de kachel nog warmte uitstraalt. In vergelijk met bijvoorbeeld een warmtepomp die continue staat te stampen en geluid maken zijn ze een stuk zuiniger en stiller in gebruik, deze kachels hoor je niet wat ook een keiharde eis was.

En mijn stroomvoorschot is ook berekend met electrische verwarming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 14:32 

Profiel   

karuna schreef
Ik schrijf ook de pelletkachel blijft hoofdverwarming. Als ik afwezig ben zal de boel toch vorstvrij moeten blijven om alles heel en droog te houden. Behalve electrisch verwarmen is er geen enkele optie die veilig is en kan bij langere afwezigheid. En als ik s nachts binnenslaap jaagt de pelletkachel zo lang als kan de temperatuur op en wil ik gaan zorgen dat de twee electrische kachels het op bv 10 graden houden. De pelletkachel is lawaaierig en ook niet bepaald een heel goedkope stook optie. Een zak per dag als het kouder is.

Deze kachels zijn juist erg economisch in verbruik. De stenen warmen op en houden de warmte vast. Vanmorgen getest na kort aan dat ruim een uur na uitzetten de kachel nog warmte uitstraalt. In vergelijk met bijvoorbeeld een warmtepomp die continue staat te stampen en geluid maken zijn ze een stuk zuiniger en stiller in gebruik, deze kachels hoor je niet wat ook een keiharde eis was.

En mijn stroomvoorschot is ook berekend met electrische verwarming.

Correctie er is niks zuiniger als een airco of warmtepomp, mits huis geïsoleerd is,onze warmtepomp hoorde je niet hoor.
Ons huis in Hongarije was na die hoge kosten voor stroom nooit verwarmd in de winter, leidingen leeg en doorblazen dat deden we in de herfst en dan kwamen we er pas weer in maart.Nooit een probleem gehad.
Daar kan het met gemak -10 zijn of erger.
Ik dacht ik waarschuw je even ik krijg de indruk dat je erg op je centjes moet letten.
Als je slimme meter hebt kan je met p1 meter verbruik meten en je weet meten is weten.
Hooguit bij strenge vorst wat meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 15:22 

Profiel   

Wij kwamen nooit in ons huis in de winter, maar vorstvrij houden was niet nodig. Terwijl het in de winter toch flink kon vriezen hoor. Zelfs op zolder geen vorst. We lieten wel altijd de boiler leeg lopen voor de zekerheid. En het water sloten we af en lieten alles leeg lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 16:14 

Profiel   

Mijn vader heeft ook gekozen voor radiatoren met steen, daar was hij enthousiast over, ook qua verbruik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-24 19:59 

Profiel   

Ik heb er ook veel goeds over gehoord en gelezen. Vandaar dat ik ze heb aangeschaft
Ik heb ook weinig keus. Vorige koudere periode dreigde schimmel.en vocht de woonkamer en keuken te versmeren. Nu is er wel eea geïsoleerd en gaten dichtgemaakt maar liever niet nog eens. Dat je wit uitgeslagen balken hebt.als.je terug komt. En mijn planten zullen er ook blij mee zijn denk ik..5 tot 7 graden is voldoende. Dan maar een hogere rekening. Mijn spullen aan gort is duurder en dierbare boeken die kapot kunnen en niet te vervangen zijn.

Water gaat er altijd af als ik weg ga. Ook in de zomer

De dag gister was Regen bakker kachels werden gedaan ontbeten en liggen en omgedraaid en tegen 1500. In beweging gekomen. Kortom allemaal lui.

Boodschappen gedaan sushi gekocht voor mij en gv en voor mijn vader wat anders. Toen was de regen over en en route richting de grand Ballon. We staan nu in Bains.les.Bains. een hotel staat hier te koop. Mooie plafonds 26.500 euro. Staat wel al een tijdje leeg. De link volgt wel nog. Vandaag door naar de ballon en morgen vroeg weer naar huis. Morgenmiddag moet de motor voor apk zaterdag nog wat kleine dingen doen.

Gisteren los gegaan in de supermarkt :+ we ontdekten de alcoholvrije hoek. Eerst gisteravond getoast met Cassis champagne mjam. En mee zijn ook diverse mocktails. Eens zien hoe die smaken. Gin tonic mojito gember nogiets en iets met grapefruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-24 08:19 

Profiel   

Hooi!!

hoe was het bakken met eendenei gegaan?? :D

En Tjonge!! wat heb je alweer veel geoogst zeg super! *\o/*

:wave:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 00:21 

Profiel   

De fotos hangen voorlopig. Nu kan ik tenminste bij de trapkast om die leeg te maken en weer te vullen

[ img ]
[ img ]

Het was nogal even een klusje. Visdraad zou kunnen werken. Maar de fotos hebben een soort messcherp opangpunt. -O- Gelukkig vond ik de schaduwdoek haken. Die passen precies.

Ik kwam er nu achter dat er een extra bij zat :+ het openlucht museum vond im mooi, maar mijn geld was niet toereikend. Die is er kennelijk toch bijgestopt.

En de electricien kwam even langs om te zien waar het extra stroom moest komen, komende week had hij geen tijd jammer genoeg. Tenzij er ergens opeens een gaatje is. Maar dat is geen ramp. Gelukkig kan hij de eerstvolgende keer dat ik terug ben het wel doen. Het is hooguit een uur werk. Lange stroomdraad, gaatje in de pur maken, kabel en mantel daardoorheen. Buiten vastschroeven en klaar. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 15:40 

Profiel   

Het ziet er sfeervol uit zo met de fotolijsten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 16:58 

Profiel   

Rare dagen geweest en ik ben nu weer alleen. Gv en mijn papa zijn vertrokken en dit keer valt het zwaar. -O- Vooral omdat mijn knie flink last geeft %)

Voor vandaag stond op de planning appelmoes maken van mijn appels. Dat was een kilo of 2. De restjes kijken of er nog sap uit wil komen. En de overgebleven paar boontjes plukken en verwerken.

Maar :') het gaat ietje anders lopen. :+

De paar boontjes :oo ja de weegschaal was genuld voor plukken :') _O- en ik kan er geen slijten aan de buren.

[ img ]

En surprise een krat met ruim 10 kilo appels van de achterburen :oo en vanmiddag gaan we pruimen plukken bij een verlaten boomgaard. :+

[ img ]

Kortom ietsje meer te verwerken. Gelukkig hadden we van de week maar weer weckpotten gekocht :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-24 12:19 

Profiel   

6 kilo pruimen, ze zijn wel lekker zoet. Ik weet wat ik te doen heb komende dagen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-24 17:28 

Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En ik ga rustig door. :P morgen extra potten kopen. Ik ben er alweer bijna doorheen :')het is een soort confiture/compotmix

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-24 19:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 113 van de 114 [ 2845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 110, 111, 112, 113, 114  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen