Forums » Algemeen » [BEU] Bokt Erop Uit |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 114 van de 114 [ 2845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 110, 111, 112, 113, 114 |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende |
---|
speurneusc | |
die custa is een slowcooker met een low, high en warmhoud stand, daarmee kan je niet wecken wordt niet warm genoeg.
|
Laatste bericht |
Geplaatst: 15-09-24 20:48 |
karuna | |
Deze haalt 85 graden in de hoogste stand. En de pruimen moeten op 80 graden 30 minuten. En het is al tot jam gemaakt waar ik vroeger zelfs nooit naverhitte en de potten jam toch ruim een jaar zonder problemen te bewaren waren en daarna op. En nu dan een dubbele verhitting. Vorig jaar ook met de mirabellen gedaan zo en deze zijn een jaar later gewoon smakelijk vacuum en vrij van rare dingen.
Voor andere dingen zou ik deze ook nooit gebruiken. dit scheelt flink wat water en dingen tot 80 graden kan ik ermee doen is gebleken |
Geplaatst: 15-09-24 20:55 |
speurneusc | |
karuna schreef Deze haalt 85 graden in de hoogste stand. En de pruimen moeten op 80 graden 30 minuten. En het is al tot jam gemaakt waar ik vroeger zelfs nooit naverhitte en de potten jam toch ruim een jaar zonder problemen te bewaren waren en daarna op. En nu dan een dubbele verhitting. Vorig jaar ook met de mirabellen gedaan zo en deze zijn een jaar later gewoon smakelijk vacuum en vrij van rare dingen. Voor andere dingen zou ik deze ook nooit gebruiken. dit scheelt flink wat water en dingen tot 80 graden kan ik ermee doen is gebleken ok ja dan werkt dat met jam wel, maar idd niet met andere dingen. |
Geplaatst: 15-09-24 20:57 |
karuna | |
Voor andere dingen dan jam achtige substanties gebruik ik hem ook niet. maar dit scheelt zeker 5 liter water. Die wecker is zo enorm groot . Morgen voor de appelmoes gebruik ik die wel weer
|
Geplaatst: 15-09-24 21:01 |
mytgard | |
He wat slim om daar je slowcooker voor te gebruiken
Maar wat bof jij met je achterbuurman |
Geplaatst: 16-09-24 01:46 |
karuna | |
Ik ben er ook heel erg blij mee
Alle buiten klussen zijn weer klaar. Het gras is weer kort en de navettes zijn gezaaid. De tomaten die klaar waren zijn verwijderd en daarna de navettes gezaaid, ook in de grote buitenbak en in de volle grond. Even spreiden en kijken hoe deze zich houden. Twee soorten die tot eind december gezaaid konden worden. Grijzig weer vandaag en vanmiddag zou het gaan regenen. De kachel in de keuken brandt al even zodat het lekker warm is en de was snel droogt. Vanmiddag staat appelmoes op het programma en de boontjes klaarmaken voor invriezen. Ik moet even wachten tot de afwasmachine klaar is. Ik was vergeten het water aan te zetten. Dan doet ie het niet. Tot die tijd pootjes hoog. |
Geplaatst: 16-09-24 15:04 |
Tinka | |
Je bent er maar druk mee. Ik wil ook graag een moestuin in het nieuwe huis. Weet alleen niet of mijn rug dat houdt, bukken trek ik heel slecht. Er is wel al een heel groot perceel wat altijd al moestuin was. En heel veel fruitbomen.
|
Geplaatst: 16-09-24 16:01 |
karuna | |
Een van de redenen dat ik deels vanuit bak werk is dat als bukken lastig gaat ik daarop terug kan vallen. Op zich buk je weinig, met zaaien en planten en met oogsten. Verder alles met een langere steel aan onderhoud of ik ga zitten. De boontjes oogsten zijn daarom ook in delen gedaan omdat mijn lijf begon te piepen door het bukken. en het verwerken komt nu op een keer bij elkaar. Een aantal dagen even druk mee en daarna kan ik een tijd lang de kast open trekken voor voedsel. Dat scheelt weer in de portomonaie
Zo te lezen kun je met fruit wel al aan de slag. Altijd fijn oogst uit eigen tuin. |
Geplaatst: 16-09-24 16:04 |
tamary | |
Er zijn een aantal vaste planten die ook goed in een moestuin passen. Rabarber en asperge zijn bekende, maar ook kaukasische spinazie = klimmer (bladeren zijn eetbaar als spinazie), dus laat ze klimmen en je hoeft niet te bukken, zeebiet is vaste versie van snijbiet.
En verder ook dingen als stokbonen en andere klimplanten al dan niet in een verhoogde bak. bak smal genoeg maken om er makkelijk bij te kunnen en, of rand die breed genoeg is om op te zitten of krukje (en dus bredere paden). Voor meer vast en eetbaar kan je hier eens kijken : https://www.voedselbos.eu/ |
Geplaatst: 16-09-24 16:13 |
karuna | |
Rabarber heb ik een mega plant van staan. Ik lust het zelf niet maar gv en mijn papa zijn er gek op. Asperges ben ik nog naar opzoek. De groene versie bij voorkeur. De standaard witte gaat niet echt top met groen laten worden. Heel taai en hard. Ik heb ze wel eerder gehad in Lelystad een paar plantjes,
Die klimspinazie klinkt wel interessant, waar kan ik die vandaan halen? Volgend jaar neem ik ook bonen die klimmen. En maak ik die van dit jaar op. Al ben ik heel erg slecht in stokframes maken die ook blijven staan voor de tomaten moet ik daar ook mee gaan oefenen, |
Geplaatst: 16-09-24 16:17 |
Marcella | |
Kijk anders ook naar oergroentes.
|
Geplaatst: 16-09-24 16:58 |
tamary | |
Die spinazie komt hier vandaan :
https://kwekerijstekkers.nl/ Maar vreeken heeft ook zaden. Hier willen veel zaden niet kiemen voor mij of ze kiemen wel en komen niet veel verder daarna. Dus plantjes kopen maar, die blijven vaak wel in leven. |
Geplaatst: 16-09-24 17:04 |
karuna | |
Dank je wel. Ik ga me daar eens rustig in verdiepen.
Maar goed nieuws de pijpen van mijn kachel worden nu op dit moment aangepast. Het bedrijf naast het bedrijf van gv kon en wilde het doen en had nu ook meteen tijd als gv even mee hielp met assisteren. Wat een opluchting en wat zal dat schelen aan kosten. Dan heb ik niet een hele nieuwe set nodig van honderden euros, En mijn vertrekplanning is soort van bekend. Ik vertrek vrijdag en heb dan 2 dagen de tijd om 420 km af te leggen. Daar ga ik even rustig de tijd voor nemen in een soort mini vakantie. Gv gaat zaterdag met de motor mijn kant op en hebben we zondag een dagje pretpark. Dat is wel even fijn En de koffie die de bakker verkoopt is erg lekker |
Geplaatst: 17-09-24 10:00 |
karuna | |
Nog vergeten te melden hier, al mijn gordijnen hangen nu ook. De keuken en kamer even omgewisseld en het deur gordijn is er ook weer ipv de vitrage. Het moet nog even uitkreukelen. In de kamer is te zien welke al in gebruik was en welke nog in de verpakking zat
En flink wat appelmoes in de vriezer koelkast en mijn buik nog 4 kilo te gaan. De schilresten hebben ruim een liter appelsap opgeleverd |
Geplaatst: 18-09-24 08:36 |
karuna | |
Hier weer een bidsprinkhaan gered. Deze lag te spartelen in een laagje water. Arm ding. Hij/zij wilde.ook al niet van mijn hand af. Dit keer aan de achterzijde
|
Geplaatst: 18-09-24 11:21 |
TinkerTreas | |
Ik vind het schitterende dieren, maar ik krijg er ook altijd een beetje de kriebels van
Dus zo op mijn hand houden zou ik niet snel doen. |
Geplaatst: 18-09-24 19:17 |
karuna | |
Ze kunnen me niets doen. En ik ben gek op insecten, interessante beestjes zoveel variatie,
En goed nieuws, de kachelpijpen zijn klaar voor een bedrag waar ik de camper in de dure brandstofprijzen net voor kon voltanken. Mooi |
Geplaatst: 19-09-24 09:43 |
123321 | |
Wij laten de bonen (en tomaten en andere planten die graag een steuntje willen) tegen een stuk betongaas aan klimmen. Hoef ik de komende decennia nog niet te vervangen denk ik.
|
Geplaatst: 20-09-24 09:03 |
karuna | |
Ik moet even nadenken of dat handig is hier met de hoeveelheid wind. Dat gaas moettoch met stevige palen in de grond wil het niet wegwaaien.en ik moet ook rouleren kwa teelt. Maar ik heb nog een half jaar te gaan
Dit is voor het eerst hier. Het is zowaar droog en een aangename temperatuur voor een korte broek. En ook fijn even geen koude wind. Het was wel chaos onderweg. Eens zien of ik op mijn kont blijf zitten of mezelf tracteer op heel goede sushi vanavond waar ik een eindje voor moet lopen. Mijn knie is nog niet echt optimaal. Helaas de snelweg moeten nemen omdat koppelen nog best zeer deed Mijn hoofd is alleen nu een taal chaos. Ik ben de enige die met alle campereigenaren kan overleggen. Een mix van frans, belgisch frans, belgisch nederlands, veel engelsen en wat duitsers. Alle gesprekken tevolgen maar mijn hoofd geeft nu error Ook zowaar drukker als anders de plaats. Maar het zijn fijne ruime plekken met water en stroom Wel moeilijk om te zien. Rondom hondjes en oude dame heeft hier ook wat plasjes en hoopjes achtergelaten laatste dagen hakt het verlies er weer even stevig in |
Geplaatst: 20-09-24 15:52 |
karuna | |
Tjsa een ruime week verder en wat een chaos. Pfff de ontspannen dag pretpark liep uit door parkeergezeik in een dag met stress veel pijn door de dystrofie (zoveel pijn is echt heel lang geleden ), een beschadige camper waardoor we ook niet door konden zondag avond. Die zaterdag was een leuke middag met nog een mooie motorrit samen rondom de camperplaats, mooie huizen en riviertjes gezien
De maandag laatse stuk terug was een drama. Veel pijn, mijn zonnenbril zoek en heel veel files, omleidingen en afsluitingen waardoor ipv snelweg en niet hoeven koppelen ik vooral door smalle wegen heuvel op en af of dwars door steden heb moeten rijden. De dagen erna vooral op de bank doorgebracht volgestopt met pijnstilling en pootje hoog. de afspraak waarvoor ik was teruggekomen was onterecht verplaatst naar komende week. Afgelopen weekend heel voorzichtig weer op gang aan het komen. Vrijdag nog wat voor frankrijk gekocht. De tafel buiten voor is op maar wat ik in gedachte had wat er al stond is niet stormbestendig. Voor 80 euro klaar voor een tafel een heerlijke stoel en nog een klaptafel. De kachel pijp is goed lijkt het. Die kan de volgende keer mee en gemonteerd. En door omstandigheden moet ik iets gaan schuiven in de tuin. Rabarber verplaatsten, de twee grotere bessen iets opschuiven en een tweede rij frambozen maken. Ik ga daar worteldoek voor gebruiken en ook voor de bestaande rij. Na de laatste grasmaai beurt dit jaar even goed alles wat afdekken, dan hebben de planten minder last van hoog gras. Dan zal ik daarna een stukje heg moeten verwijderen (tijdelijk of blijvend) wat gaas weghalen (idem tijdelijk of blijvend) dan een caravan naar binnen schuiven de tuin in en of de boel weer terugzetten of een hek dat open kan waardoor er een ingang komt voor meer dan een kruiwagen. Ik moet/wil op de een of andere manier een plek gaan maken voor een redelijk nieuwe kleine caravan die me niet in de weg zit of uitzicht weg haalt. Zodat de eigenaar van de caravan een plekje krijgt om zich terug te trekken als daar behoefte aan is. Maar niet echt meer met een caravan kan rijden gezien de leeftijd. En de stalling stopt ermee waardoor de caravan voor april wegmoet daar. Als deze eigenaar komt te overlijden mag de caravan blijven staan en kan ik die eventueel gaan verhuren als ik dat zou willen. Of verkopen als ik dat niet zou willen. De eigenaar zal er niet veel zijn en alleen als ik er ben ook. Maar kleine moeite, ik wilde toch al een ingang maken mogelijk daar en het is een wat raar hoekje wat door stronken en wortels in de grond niet als moestuin gebruikt kan worden, dan is er een nuttige bestemming voor en zou ik er ooit als ik zou willen en de financiele nood is er misschien wat minimale inkomsten kunnen maken. |
Omhoog |
Geplaatst: 30-09-24 13:48 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 114 van de 114 [ 2845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 110, 111, 112, 113, 114 |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [BEU] Bokt Erop Uit |
Inloggen |