Forums » Algemeen » [BEU] Bokt Erop Uit |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
![]() |
Pagina 20 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 32 Volgende |
Plaats een nieuw onderwerp |
[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2 |
---|
Monique1963 | |
![]() |
SjonnieZ schreef Ik kom weer even binnen gevallen. Net bij gelezen. Je geeft ergens aan bewust niet meer op een berg te willen wonen om meerdere redenen. Ben wel benieuwd waarom jullie dat niet meer willen. Dat het er kouder is begrijp ik maar wat is jullie nog meer tegen gevallen? hebbie ff? Wil je de lange of de korte versie? Ik zal de korte versie doen. Ik moet er bij voorbaat bij zeggen dat we dom gekozen hadden qua berg. We hadden ons niet gerealiseerd dat een huis op het noorden op een berghelling op het noorden, gewoon betekent dat we geen zon hadden van oktober tot maart ongeveer. En zelfs op het donkerst van het jaar, hadden we bijna geen licht omdat de bomen op de bergen dat tegenhouden. Dus een huis op een zuidhelling kan heel anders zijn. Daarnaast is het meer dan vreselijk onpractisch. Je kunt nooit iets zo maar even wegzetten zonder na te denken, auto's rollen weg, nooit staat iets makkelijk recht en zo. Daarbij is het zwaar. Superzwaar. Wij moesten altijd omhoog over het erf, dus met kruiwagens etc is dat loodzwaar. Alles is gewoon zwaarder. Simpel een boodschappentas naar binnen brengen is al zwaarder. Het is gevaarlijker. Erwin heeft meerdere bloedstollende ongelukken gehad met materieel dan omvalt, waarvan het ergste nog was de tractor met aanhanger waar hij de berg mee afrolde! Het engeltje op zijn schouder zorgde ervoor dat hij precies tussen de wielen van de tractor terecht is gekomen nadat ze met zijn drietjes, dus Erwin, tractor en aanhanger meerdere keren omgerold waren. Je kunt je echt geen stuurfouten permiteren. Op hellingen heb je veel minder opbrengst van je land omdat de paarden tig zigzagpaadjes maken wat je dus allemaal verliest aan gras. Het is voor de dieren ook heftig zwaar. En wat we ook erg vonden tegenvallen, is dat als je op een berg zit in een vallei, je altijd tegen dezelfde vallei aan de overkant zit te kijken wat in ons geval bos was. In de winter een grauwe takkenmassa. Daar kun je ook geluk mee hebben natuurlijk, maar bijv nu kunnen we 75 km ver weg kijken en het landschap verandert continu en blijft heel aantrekkelijk. Vaak als je in de bergen zit, dan zijn er maar weinig wegen. Bij ons ook, je rijdt dus heel vaak hetzelfde, terwijl waar we nu wonen, kunnen we uit van allerlei mogelijkheden kiezen om thuis te komen. En dan natuurlijk het weer. Het regent veel vaker omdat wolken niet de berg over kunnen en dus eerst leegregenen. Maar alles hangt af van hoe je huis gesitueerd is. Wij wisten dat het niet op het zuiden lag natuurlijk, maar we hadden geen keus meer. We hadden een huis gezocht en zouden voor de voorlopige handtekening gaan, maar bij de voorlopige oplevering bleek dat er over veel dingen gelogen was en wij voelden ons enorm opgelicht. Dus dat kapten we af. (we hadden al heel veel spullen daar neer mogen zetten want ons huis in de Correze was verkocht, moesten we allemaal weer weghalen) Maar omdat ons huis verkocht was en wij er dus uit moesten, hadden we nog 6 weken om een ander huis te zoeken en te verhuizen. Dus we moesten een huis hebben dat al leegstond, dat voldoende hectare voor paarden had, veel schuren voor al Erwins motors en auto's (dat waren er toen nog veel meer dan nu) en er moest een atelier bij zitten voor mij en voor mijn dieren ook voldoende schuren en stallen en boxen. En het mocht niet aan een doorgaande weg liggen. We deden uiteraard veel consessies maar er was maar erg weinig binnen ons budget op dat moment. Dus dat huis in de bergen was eigenlijk het enige dat aan alles voldeed, behalve de zon, maar we dachten dat dat niet zo erg zou zijn. En verder wisten we alle ongemakken van op een berg wonen niet. Toen we er nét woonden vroegen de buren wat we ervan vonden. We spraken tegelijk, ik zei geen zon en Erwin zei te onpraktisch. Iedereen moest lachen, maar we hebben het na 2 jaar wonen te koop gezet. Een jaar later was het verkocht, nog een wonder, want wie wil nou een huis op het noorden in de bergen hebben ![]() |
Laatste bericht |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
O wat ik van Erwin moet zeggen is dat je op een scheef erf geen ladders tegen je huis kunt neerzetten. Supergevaarlijk en je moet altijd je ladder met blokken uitrichten.
|
![]() |
SjonnieZ | |
![]() |
Haha dank je voor deze zeer uitgebreide beknopte versie, ik heb er beeld bij. Als geboren in een familie met 2 linker handen zonder bijscholing, zou ik over dat klussen ook niet zo gauw nadenken.
Nauwelijks zon gaat idd vervelen op den duur. Geeft zo’n klam gevoel he. Maar goed dat jullie dat jullie nu wel in een fijn huis zitten. |
![]() |
Prairy | |
![]() |
Over die ladder zou ik ook nooit gedacht hebben, wel interessant.
Wij zijn dus in de winter ook gaan kijken, en kwamen bij een oude stal/boerderij die ook tegen de Noord kant van een heuvel lag, half er in. En ook steile grond. Daar hebben wij het dus op laten schieten, ik heb een schurfthekel aan omhoog lopen, en we konden ook mooi zien tot waar de zon kwam in de winter, daar was het namelijk wit van de rijp, aan het eind van de middag. Daar heb ik dus wel echt op gelet bij de volgende bezichtiging. En mede dankzij de verhalen van Mo, want anders had ik daar echt minder op gelet. |
![]() |
SjonnieZ | |
![]() |
Das het mooie van dit forum hè
Je leert enorm van dit soort topics/ gesprekken.. bewust of onbewust. Ik denk dat ik helemaal verliefd zou kunnen worden van een huisje op de berg… Nu weet ik in elk geval waar ik op moet letten / rekening mee moet houden. |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
SjonnieZ schreef Haha dank je voor deze zeer uitgebreide beknopte versie, ik heb er beeld bij. Als geboren in een familie met 2 linker handen zonder bijscholing, zou ik over dat klussen ook niet zo gauw nadenken. Nauwelijks zon gaat idd vervelen op den duur. Geeft zo’n klam gevoel he. Maar goed dat jullie dat jullie nu wel in een fijn huis zitten. Prairy schreef Over die ladder zou ik ook nooit gedacht hebben, wel interessant. Wij zijn dus in de winter ook gaan kijken, en kwamen bij een oude stal/boerderij die ook tegen de Noord kant van een heuvel lag, half er in. En ook steile grond. Daar hebben wij het dus op laten schieten, ik heb een schurfthekel aan omhoog lopen, en we konden ook mooi zien tot waar de zon kwam in de winter, daar was het namelijk wit van de rijp, aan het eind van de middag. Daar heb ik dus wel echt op gelet bij de volgende bezichtiging. En mede dankzij de verhalen van Mo, want anders had ik daar echt minder op gelet. @SjonnieZ, We hebben in dat huis net lang genoeg gewoond om het op te knappen en gelukkig met winst te kunnen verkopen, anders had het erg zuur geweest. En wij zijn wel klussers, maar dat van dat schuine wisten we echt niet. Hebben het op de harde manier moeten leren. Van die dingen... Maar fijn idd dat anderen weer kunnen leren van de ervaringen die gedeeld worden op dit forum. Mocht je ooit echt gaan kijken, pb me gerust, ik kan je nog wel wat ervaringen geven. @Prairy, het is idd erg goed om in de winter huizen te bezichtigen dan zie je rozengeur en maneschijn letterlijk op een andere manier. En schuin is echt erg onhandig. Wat leuk dat onze ervaringen jullie weer verder hebben kunnen helpen! |
![]() |
Tinka | |
![]() |
Bij jullie huis vond ik nog best veel rechte grond. Waar wij wonen is echt helemaal niets recht. We hebben wel genoeg zon in de winter trouwens. Maar wij gaan dus ook verhuizen vanwege de bergen. Prachtig uitzicht, maar zwaar met onderhoud, een stuk kouder en vaak veel wind.
|
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Tinka schreef Bij jullie huis vond ik nog best veel rechte grond. Waar wij wonen is echt helemaal niets recht. We hebben wel genoeg zon in de winter trouwens. Maar wij gaan dus ook verhuizen vanwege de bergen. Prachtig uitzicht, maar zwaar met onderhoud, een stuk kouder en vaak veel wind. Grappig ik vond jullie huurwei zeg maar, een heel stuk platter dan die van mij. Het schuine stuk van jullie zelf was idd ook steil, denk hetzelfde als bij ons. Ik had 1 stukje plat van 20 bij 7 ongeveer en daar kon ik trainen. Net als jullie, never again. Jullie zullen we opgelucht zijn bij je nieuwe huis dat je niet meer zulke steile grond hebt. |
![]() |
Tinka | |
![]() |
Bij ons is alleen dat stukje bij de caravan plat, denk 4x4 meter.
Onze huurwe6is juist ern stuk steiler dan de wei aan huis. Die gaat recht omhoog van 820 naar 950 meter. Er zijn wel een paar platte stukken, maar die zijn 3 meter breed dan. |
![]() |
Sintara | |
![]() |
Voor bij de paarden in de wei vind ik een beetje heuvel wel praktisch, helpt echt met water management als het van je land af kan lopen.
Nou is dat in Frankrijk wat minder een ding, maar wij hebben in de winter maandenlang elke dag regen gehad en dat wil je niet plat op je land opvangen ![]() |
![]() |
Tinka | |
![]() |
Dat is inderdaad wel fijn, onderin waar ze hooi krijgen wordt het altijd een sopzooi, maar bovenin blijft het altijd redelijk droog. Hoogstens een beetje nat maar geen wegzak blubber. Maar als je even naar boven moet lopen voor bosmaaieren is dat heel zwaar. De paarden zijn overigens binnen 1 minuut boven, wij doen daar hijgend en puffend minstens een half uur over.
|
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Tinka schreef Dat is inderdaad wel fijn, onderin waar ze hooi krijgen wordt het altijd een sopzooi, maar bovenin blijft het altijd redelijk droog. Hoogstens een beetje nat maar geen wegzak blubber. Maar als je even naar boven moet lopen voor bosmaaieren is dat heel zwaar. De paarden zijn overigens binnen 1 minuut boven, wij doen daar hijgend en puffend minstens een half uur over. Tinka schreef Bij ons is alleen dat stukje bij de caravan plat, denk 4x4 meter. Onze huurwe6is juist ern stuk steiler dan de wei aan huis. Die gaat recht omhoog van 820 naar 950 meter. Er zijn wel een paar platte stukken, maar die zijn 3 meter breed dan. hahaha ja dat, hier ook bij onze noordhelling, niet zo erg als het vroeger was of bij jullie, maar idd puf puf puf omhoog, komen ze lekker met zijn alle doordenderen naar boven, joehoe, wat is jullie probleem eigenlijk wij zijn er al ![]() En ik had bij jullie een platter idee achter waar de caravan stond, dat dat een redelijk platte wei was. Hahaha, dan had ik toch een paar m2 meer plat dan jullie. Gelukkig maar dat je lekker nu veel gemakkelijker gaat wonen. Sintara schreef Voor bij de paarden in de wei vind ik een beetje heuvel wel praktisch, helpt echt met water management als het van je land af kan lopen. Nou is dat in Frankrijk wat minder een ding, maar wij hebben in de winter maandenlang elke dag regen gehad en dat wil je niet plat op je land opvangen ![]() Idd een beetje afloop is fijn, Sintara, helemaal waar. We hebben wel mudmatten, maar dat wil ik overnieuw doen, geen doek onder gelegd, dom. Maar er is een verschil tussen beetje afloop en supersteil zoals in de Tarn en zo, waar Odette woon(t)(de) en waar wij tegenaan woonden. Echt dat is zo steil dat je dus met een voertuig gewoon om kan rollen! |
![]() |
Tinka | |
![]() |
Ja ik zou hier echt niet met een quad ofzo omhoog rijden. De buurman doet dat wel. Die woont hier al zijn hele leven. Maar die is toch ook al 2 keer omgeslagen en heeft zijn rug gebroken.
De paarden komen naar beneden om te eten, dan zien ze dat er verder niets te eten is, en sjezen ze zo in galop de berg op, voor je het weet staan ze weer boven. |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Zo heftig zeg dat hij zijn rug daarmee gebroken heeft. Ja, het is echt heel erg opletten met machines op hellingen, maar een stuurfout is zo gemaakt.
Ik vind het wel altijd prachtig om de kracht te zien die paarden zo maar even kunnen ontwikkelen. Vanmorgen zo lief om de lichaamstaal te lezen. Ik had Poupette weer gegund dat ze voorop mocht lopen en ze was weer zoooo happy en oortjes naar voren en briesen, ze was echt trots. Het is natuurlijk gek wat ik doe, dus Quarbonne vond het maar raar en zodra hij er langs kon, kwam hij erlangs stieren en voorop lopen. Maar eh, moet ik nu voorop? Moet ik beslissingen nemen? Dat doet Prisca toch altijd, help, en hoep zo weer naar achteren. Poupette meteen weer blij. Komen we bij een wijder stuk komen toch Callas en Quarbonne voorbij keten en echt je zag aan de houding van Poupette dat ze helemaal inkakte, ze was echt megateleurgesteld. Ze nam af in tempo en ging weer haar slofhouding doen, hoofd laag, slof, slof, slof, tot ik haar weer voorop nam op een smaller stuk en de rest achter haar moest blijven en dan trekken aan de lijn, zo van ik weet heus wel waar we heen gaan, follow me! Ik vind het zo prachtig om die emoties te zien. |
![]() |
Sintara | |
![]() |
Ja het kan ook zéker teveel heuvel zijn
![]() Die poupette toch, kleine prinses ![]() |
![]() |
senna21 | |
![]() |
Wat fijn dat je hebt ontdekt waar je de kleine een plezier mee doet. Het is zo'n aandoenlijke pony.
![]() .. nou ja under-pony |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
@Sintara, ja het is echt een lief prinsesje. Maar geen nufje of zo, ze is echt heel schattig.
@Senna, haha ja under-pony, letterlijk. Ze kan onder iedereen doorlopen, nou misschien niet Quarbonne maar de rest wel. En morgen zouden ze het materiaal voor de isolatie komen brengen. Sms'je, vrachtwagen kapot, volgende week is hij gerepareerd en woensdag wordt er nu geleverd. Tja. |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Voor hen die het interessant vinden, wij hebben op dit moment windstoten van 20km p/u. Dat is niet veel, stormt lekker, bomen waaien enorm in de toppen, maar je kunt gewoon verder alles doen buiten. Er is 1 boom afgebroken. Maar om ons heen hebben ze flinke storm met vlak bij de Pyreneeën 153km/u. Veel bomen om en 1500 woningen zonder stroom. Nou is dat niet zo erg, want de helft van de woningen in fr is maar bewoond, hahaha.
Maar wat ik vooral interessant vond te lezen, voor Frankrijkwoners/gangers misschien ook interessant, was dat zodra er dus zo'n storm is, op alle wegen de maximale snelheid met 20km/u verlaagd wordt en vrachtwagens mogen niet inhalen. Wist ik niet. Kan je weer een bekeuring schelen. https://actu.fr/occitanie/toulouse_3155 ... 02273.html |
![]() |
TinkerTreas | |
![]() |
Dat is inderdaad wel interessant om te weten
|
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
TinkerTreas schreef Dat is inderdaad wel interessant om te weten Ja inderdaad. Alleen hoe weet je nu of die wind gevaarlijk is. Ik denk dat het dan alerte orange moet zijn. Aha, ik vond een site vigilance metéo https://vigilance.meteofrance.fr/fr Dus een kaart met gebieden waar er iets aan de hand is. Als je met je muis op de kaart even blijft staan, popt er een lijstje naar boven met wat voor ellende je daar kunt verwachten hahaha. Dus als het hard waait kun je daarop kijken en als het oranje is dan is de maximum snelheid dus verlaagd naar 20km lager. |
![]() |
Tinka | |
![]() |
Weet je zeker dat het maar 20 km/u is, dat is zo weinig, dan gaan de bomen echt niet heen en weer. Dat voel je niet eens
Als ik op mijn app kijk geeft ie 65 km/u aan bij jullie. |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Tinka schreef Weet je zeker dat het maar 20 km/u is, dat is zo weinig, dan gaan de bomen echt niet heen en weer. Dat voel je niet eens Als ik op mijn app kijk geeft ie 65 km/u aan bij jullie. O dat zou beter kloppen met mijn gevoel ja. Erwin zei dat het 20 was. Hij zal wel verkeerd gekeken hebben. Op dit moment is de wind gaan liggen en regent het. |
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Zucht, ik zeg net tegen Erwin dat Odette zegt dat het bij ons 60km/u waait. Kijkt ie nog eens, oooooooh er staat 20m/s, (niet 20km/u) Duh, dat is ongeveer 75km/u
|
![]() |
Tinka | |
![]() |
Haha, ik dacht al. Dat zou beter kloppen ja. 20 km/u is niets, volgens mij net zo hard als dat je zelf blaast.
|
![]() |
Monique1963 | |
![]() |
Tinka schreef Haha, ik dacht al. Dat zou beter kloppen ja. 20 km/u is niets, volgens mij net zo hard als dat je zelf blaast. ![]() Of Erwin >> ![]() |
Omhoog |
![]() |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 20 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 32 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [BEU] Bokt Erop Uit |
Inloggen |