[FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:26

Impulsief idee toch wel, maar geen seconde spijt. Daar gingen we dan, 16 dagen reizen door Europa! Spannend was het zeker wel, maar het enthousiasme won toch en van de adrenaline hadden we de avond ervoor ook niet veel geslapen ;) Met een rugzak van bijna 10 kilo, vol goede moed en met onwijs veel zin stapte we dan woensdagochtend 27 mei in de trein. Let the journey begin!
Het was voor ons beide de eerste keer dat we op deze manier reisde. Nog nooit zo lang van huis geweest, nog nooit wezen “backpacktravellen” en nog nooit met de trein op vakantie gegaan. (tevens de eerste keer dat ik zo weinig spullen meegenomen heb op vakantie ;) ) De treinritten waren lang, maar het was wel een leuke manier van reizen. Je ziet een hoop, en bent (in ons geval, beide geen rijbewijs) niet afhankelijk van andere en kan gaan en staan waar je wilt.

“Travelling. The only thing you buy that makes you richer.”

Afbeelding


Onze eerste stop was München. De eerste zoektocht naar ons eerste hostel. Al was het al een hele zoektocht de goede uitgang van het station te vinden, haha! Hier woonde de neef van de vriendin met wie ik op reis was. ‘s Avonds dus lekker uitgegaan en overdag een beetje zelf door de stad gedwaald. Niet iets heel bijzonders gedaan eigenlijk.

Afbeelding


Onze tweede stop was Ljubljana, wat een prachtige stad! Uren doorheen gewandeld langs de gracht en over de pleinen. Gezellige mensen, heerlijke terrasjes en ook prachtig weer! Ook hier niet echt iets speciaals gedaan, het was gewoon een erg mooie stad om doorheen te lopen en met het mooie weer hebben we een tijdje aan de gracht gezeten, en ‘s avond de meest gezellige cocktailbar van de stad bezocht ;)

Afbeelding

Afbeelding


De derde stad waar we geweest zijn was Budapest. Dit was tevens ook de plek waar we het langst geweest zijn, ruim 3 dagen. Ik denk dat dit wel een van de mooiste steden is die ik ooit heb gezien, misschien wel dè mooiste. Ons hostel was in Pest, op de 6e verdieping met uitzicht op de Basilica. Nee, dat was zeker geen probleem ;) De kamer zelf was ook werkelijk prachtig, net een appartement! Pest wat prachtig, maar Buda is zeker de mooiste helft! Eenmaal de overkant bereikt helemaal naar boven gegaan (naar the Royal Palace,) wat een prachtig uitzicht over de volledige stad gaf. Uiteraard ook het bekendste badhuis Széchenyi bezocht, naar de watershow op het Margaret eiland geweest en ‘s avonds uit geweest in 2 van de 8 beste clubs in Budapest.
Dit was genieten, ik had hier zo kunnen blijven.
Weet je wel? Van die landen waar je je zo rijk voelt met €100 8-) - Klik

Afbeelding

Afbeelding

Pest by night, vanuit een reuzenrad- Klik


En zo'n foto mag natuurlijk niet ontbreken, ik zeg wij reizen in stijl! :')
Comfortabel is anders, maak we hebben hartelijk gelachen tijdens onze trein"ritjes" :D
Afbeelding

Daarna door naar Wenen, en vanuit Wenen gelijk naar Bar Mittendorf waar we de zus van een vriendin van mij ontmoette bij wie we mochten overnachten. Zelf kende we haar niet, alleen via de app gesprongen. Maar we hebben het onwijs gezellig gehad en ze was enorm gastvrij! Ze traint paarden voor de Klassieke Dressuur. Als 2 paardenmeisjes is het dan natuurlijk ontzettend leuk om even op visite te gaan, en we zijn dan ook even bij één van haar trainingspaarden langs geweest :)
Heerlijk om precies op de helft van onze reis even bij te tanken bij iemand thuis, even geen hostel waar je met 12 man op een kamer ligt ;) Tot 12 uur ‘s nachts in de Therme doorgebracht, om vervolgens op te schuiven naar de bar tot een uur of 3. De dag erna heerlijk uitgeslapen, en de rest van de dag hoog in de bergen doorgebracht op een terras met prachtig uitzicht.

Afbeelding


De vijfde stop was Warschau. De stad zelf was wel mooi (al vond ik het de minst mooie/leuke stad waar we geweest zijn), maar ik zou niet snel weer terug gaan naar Polen. Vooral omdat de mensen er niet bepaald behulpzaam zijn, en het zelfs vertikken om Engels te praten, wat wel voor wat problemen op het station gezorgd heeft. Je mag er toch vanuit gaan dat iemand die bij het internationale locket werkt fatsoenlijk engels spreekt? Maatgoed, daar laten we niet onze hele dag door verpesten! Onze 10 kilo tas in het hostel gedropt en naar het oude deel van de stad gelopen. Midden op het plein stonden een aantal paarden met wagens, en dan komt weer dat paardenmeisje naar boven hihi. Hele mooie rit door de stad gemaakt, met toch wel erg bijzonder vervoer ;)
Verder hebben we hier gewoon rondgewandeld en wat dingen bezocht. "Rondgewandeld" mag je lezen als; Rond op-de-tweede-dag-zo-gigantisch-verdwalen-en-er-drie-uur-over-doen-om-je-hostel-weer-te-vinden Gewandeld :')

Afbeelding

Afbeelding


Daarna doorgereisd naar Praag. De enige stad dat we slechter weer gehad hebben. Maar 18 graden en wat regen. Maar wat we de hele vakantie nog niet gedaan hadden, en wat je als echte Hollanders toch wel moet doen: Fietsen! Even raar aangekeken door de vrouw van het fietsverhuur, die ons vervolgens lachend met de woorden “Only true hollanders go cycling in this weather” veel plezier wenste :) Dus daar gingen we, als twee kneusjes, op de fiets, in de regen, door Praag… Haha! Geen idee waar we naartoe gingen, en heel eerlijk gezegd nogsteeds geen idee waar we precies geweest zijn, maar gelachen hebben we zeker!

Afbeelding

Afbeelding


Onze zevende en tevens laatste stop was Berlijn. Dit was meer een soort tussenstop, omdat de trein van Praag naar Nederland gewoon echt te lang zou duren. Heerlijk uit eten geweest, en onze vakantie afgesloten met een literglas van ons favoriete drankje die echt symbool is gaan staan voor onze vakantie: Mojito! Cheers to the best holiday ever!

Afbeelding


We zijn zo ongeveer elke avond uit geweest, maar ook elke dag weer op pad. We hebben thuis dus behoorlijk mogen bijtanken en konden (en kunnen) nog even nagenieten van de meest geweldige vakantie ooit!
This heart of mine was made to travel this world. En ik zou het volgend jaar zo over doen. De meest prachtige plekken gezien en de leukste dingen meegemaakt. Een vakantie uit duizenden, om nooit te vergeten.
Afbeelding

The memories will last forever.


En eenmaal thuis? Opgehaald door ons hondje van het station, en dan stiekem toch wel heeel graag even door willen rijden naar m'n andere maatje! :D
Afbeelding

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:34

Ontzettend gaaf! Leuk om op deze manier zoveel steden te bezoeken!

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:48

Gaaf. Zo te zien heb je leuke steden aangedaan, leuke reis!
Je ervaringen met Polen herken ik niet. Ik vind de mensen daar wel erg behulpzaam en ze spreken goed en graag Engels. Op de wat meer toeristische plekken althans, in de dorpjes niet idd.

Anoniem

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:52

Wat gaaf zeg! Ziet er echt uit alsof jullie het naar je zin hebben gehad! Ik hou dit in gedachte :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:01

Ziet er gaaf uit! Mag ik weten hoe jullie je reis hebben aangepakt? Ik wil deze zomer gaan backpacken naar sziget(boedapest).

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:05

Leuk hoor...wel nationaal getreind zeg maar nooit internationaal...leuke herrineringen gemaakt.
Moet zeggen dat ik spontaan zin krijgt om ook te gaan citytrippen!

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:06

Ziet er super uit zeg! Wil ik ook nog wel eens doen.


Citaat:
Vooral omdat de mensen er niet bepaald behulpzaam zijn, en het zelfs vertikken om Engels te praten, wat wel voor wat problemen op het station gezorgd heeft. Je mag er toch vanuit gaan dat iemand die bij het internationale locket werkt fatsoenlijk engels spreekt?


Ik vind alleen dit stuk kortzichtig. Je weet niet of ze het vertikken of echt niet weten. In Polen is de scholing niet zo goed als in Nederland en zal het Engels vast ook nog niet super zijn, vooral bij oudere mensen. En als ze het al een beetje kunnen zijn ze misschien bang om het te praten. En daarbij kan je ook zeggen: Als je naar Polen gaat mag je er toch wel vanuit gaan dat je Pools spreekt? Niet te snel oordelen, je weet niet wat er achter schuilt.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 11-11-15 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:08

Gaaf verhaal met leuke foto's!

Wij hebben deze zomer bijna dezelfde reis gemaakt. Alleen Budapest overgeslagen omdat daar geen treinen reden ivm vluchtelingen, en Warschau paste niet meer in het schema. Dat hebben we toen maar aangevuld met Dresden, Salzburg, Verona, Tirano en Straatsburg. Met zoveel treinuren hadden wij wel overal zitplaatsen gereserveerd, anders had ik niet zoveel in 14 dagen willen bezoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:35

@Goof en @Heidy_Wilko wij hebben dat probleem in werkelijk elk restaurant, winkeltje of wat dan ook gehad. Het kwam op mij echt wel over alsof ze echt geen Engels wouden praten (of inderdaad niet konden). En nee, ik vind niet dat je van elke toerist kan verwachten dat ze Pools spreken. :) En het probleem was vooral echt een probleem op het station, ik denk dat ik er wel vanuit mag gaan dat ze bij een Internationaal Locket wel Engels spreken? ;) En waarom ik het misschien een beetje bot geformuleerd heb, is omdat we dus het Pools echt echt echt niet begrepen en het heel lang duurde, ze ineens wel Engels kon spreken... ;) Misschien een beetje 'alles over een kam scheren' en dat zal echt niet zo zijn! Maar dat Internationale Locket sloeg wel alles als je t mij vraagt... ;)
Ook zijn we alleen in de grote stad Warschau geweest, vrij toeristisch lijkt me. We vonden het gewoon heel jammer dat de meeste zo slecht Engels spraken, zorgde soms gewoon voor problemen die "voorkomen" hadden kunnen worden.

@Speedfiets_2 wij hebben gereisd met Interrail. (Je kan het beste even hun site opzoeken en de "spelregels" bekijken)
Van tevoren hebben we gekeken hoelang we weg wouden blijven (en konden, hebben beide een eigen paard) en waar we naartoe wouden. Daarna gaan plannen hoelang we waar bleven, en dus wanneer we 's ochtends weggingen, wanneer 's avonds en wanneer we een nachttrein namen. Op het moment van aankomst hebben we steeds gelijk op het station onze volgende trein gereserveerd.
Ons eerste Hostel (München) en ons laatste (Berlijn) hadden we van tevoren gereserveerd, omdat we na 19:00 aankwamen, de rest hebben we gewoon gezocht :D
Je mag altijd nog een pb'tje doen!

aNoa

Berichten: 273
Geregistreerd: 06-08-14
Woonplaats: Nooord Brabant :)

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:46

Zo super gaaf! Ooooit wil ik dit ook zo graag doen, het ziet er heel erg leuk uit :o

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:45

Jammer dat je het dan zo ervaren hebt, en op een internationaal loket is dat inderdaad wat raar.

Hoe hebben jullie die treinreizen geregeld?

Anoniem

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:21

Voordat we vertrokken hadden we al onze dagen per stad uigestippeld, en ook al een beetje de tijden dat de treinen gingen, alleen dat kon niet overal.
Hoe wij het gedaan hebben, even ene voorbeeldje! :)
Wij gingen van Nederland naar munchen en dan daarna van München naar Ljubljana. Zodra wij in Munchen aangekomen waren hebben wij als eerste onze volgende treinreis (in dit geval dus naar Ljubljana gereserveerd.
Wij reisde met Interrail, dus hadden al een internationaal ticket en hoefde alleen nog maar een plek te reserveren. :)
(Bij Interrail reizen koop je één ticket, die is een X aantal dagen geldig waarvan je een X aantal reisdagen hebt. Wij hadden ene ticket voor 21 dagen met 10 reisdagen. Ticket was dus 21 dagen geldig, waarvan we hem 10 dagen konden gebruiken. En op één reisdagen kon je ook in zoveel treinen/bussen/boten stappen als je wou! Voor een betere uitleg zou je even op de interrail site moeten kijken! :) T'is geen organisatie om op teug te vallen oid, maar je hebt gewoon één ticket die je overal voor kan gebruiken, ideaal! )

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:28

Dankje, ik zal eens rondkijken! Ik heb al wel het een en ander op het oog ;)

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 01:05

Wat gaaf zeg! Wat een leuke manier van reizen! :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:01

vet dit gaat zeker meegenomen worden in de vakantie plannen

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:25

Wat gaaf, ik hoop dit ook nog ooit te kunnen doen!

Afgelopen jaar ook naar Praag geweest, ik vond het echt een prachtige stad.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: [FOTO] Wanderlust. Met de trein en een rugtas door Europa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:06

Gave reis! Ljubljana zou ik ook graag een keer heen willen. Boedapest is inderdaad echt prachtig, ben er zelf voor de zomer 2 dagen geweest en dat was net iets te kort.
Als je nog een keer gaat, Bosnië is ook een geweldig land om te bezoeken. Vooral Sarajevo