IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 19:39

Tja, dat is en blijft een lastige...

Ik ben inmiddels 3x geweest in 1,5 jaar, 3x met hele veranderende weersomstandigheden en 3x met 4x4...
Ik heb gehad dat het eind oktober prachtig was, je zeker tot Jokulsarlon kon met een 2wd, maar ook in mei dat de weg was afgezet.. Ik zou zelf maar het zekere voor het onzekere nemen.
De natuur is grillig en daar wil je geen slachtoffer van zijn!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:08

Afgelopen mei was de weg richting Jokulsarlon gewoon dicht ;)
Wij hadden toen geen 4x4 maar wel een auto met winterbanden en spikes. Daar waren we in de sneeuw enorm blij mee maar nog liever hadden we daar een 4x4 gehad.
In november zou ik een 4x4 willen.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:10

Hoe haalbaar is het om vanuit Reykjavic de bus te nemen en bijvoorbeeld lopend naar bepaalde bezienswaardigheden te gaan?

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:03

Ik kom hier ook eens mee lezen, gaan eind april/begin mei volgens jaar naar IJsland op huwelijksreis.

Is het goed te doen om zelf een rondreis te plannen qua auto/hotels/uitstapjes of makkelijker via een reisbureau re laten doen?

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:57

haike schreef:
Ik kom hier ook eens mee lezen, gaan eind april/begin mei volgens jaar naar IJsland op huwelijksreis.

Is het goed te doen om zelf een rondreis te plannen qua auto/hotels/uitstapjes of makkelijker via een reisbureau re laten doen?


Ik heb zelf onze planning gemaakt. Ik had een fijn boekje met super veel informatie en aan de hand daar van een planning gemaakt en overnachtingen geregeld.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:29

haike schreef:
Ik kom hier ook eens mee lezen, gaan eind april/begin mei volgens jaar naar IJsland op huwelijksreis.

Is het goed te doen om zelf een rondreis te plannen qua auto/hotels/uitstapjes of makkelijker via een reisbureau re laten doen?


heeee, ik waarschijnlijk ook. Gezellig haha

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:09

Ik heb alles ook zelf gepland. Wij wilden de golden circle/zuiden doen. Dan heb je al een route met trekpleisters die je kunt bezoeken. Auto + overnachtingen erbij zoeken en klaar ben je!

Wij hadden daar ons reguliere internetbundel en dus Google maps die ons overal "heenbracht".

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 07:55

Ik zou ook sowieso gaan en dit topic even checken, staan wel veel tips in en naast de trekpleisters ook iets minder bekende dingen.

Internetbundel hangt denk ik van je provider af, ik had geen reguliere bundel. Wel thuis al de kaarten als offline gebied gedownload dus ook met Google maps gereden

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:00

Maps here / Here we Go is ook een prima optie om offline te kunnen navigeren.

Voor wandelen bij gebrek aan analoge kaart kan TopoGPS handig zijn, Maar helaas wel internet voor nodig.

Tegenwoordig heb je heen aparte internetbundel meer nodig. Je Nederlandse internetbundel is ook gewoon bruikbaar in IJsland zonder extra kosten.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:54

Ligt eraan welke provider toch? IJsland valt buiten de vrijr data regeling van de EU maar bij ee T-Mobile Unlimited abonnement kan je wel je data gebruiken in IJsland

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:13

Ik heb begin van de maand gewoon mijn internetbundel kunnen gebruiken, dit is bij Simyo. Ik kreeg ook gewoon een SMS van welkom in IJsland je kan hier gewoon je bundel gebruiken etc.

Wij hebben ook vaak google maps gebruikt als navigatie maar eigenlijk alleen in Reykjavik. De rest van de wegen zijn makkelijk en er staan altijd borden.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:21

Mijn data van t-mobile is voor EU + IJsland (en noorwegen?). Ik had een aparte bundel voor buitenland, maar dat is na het stopzetten van extra roaming kosten omgezet naar veel meer data voor NL én EU + IJsland. Volgens mij is dat misscchien wel voor meer providers zo dat IJsland onder "EU" valt wbt roaming.

Ik navigeer met een fysieke kaart :P VInd ik echt heerlijk! En je kan er ook leuk op aangeven waar je geweest bent.

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:42

Sinds juni vallen alle EU landen en IJsland óók onder de reguliere internetbundel, net als een aantal andere landen die niet onder de EU vallen (Zwitserland en Noorwegen bijvoorbeeld ook). Waarbij je dus geen extra kosten maakt als je roaming aanzet. Ik vond het ideaal voor onderweg. Als je snel even wat wilde opzoeken en voor de navigatie.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:59

Zou even je provider checken, Noorwegen valt er bij mij wel in, Zwitserland weer niet :).

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:23


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:13

Mijn plan voor 4 dagen IJsland is gemaakt!
Lekker een stopover.
Dag 1: via Reyakjanesbaer (100 crater park oa) langs de zuidkust richting Vik, met nog een paar dingen die ik daar nog niet gezien had (waterval net ten noorden van seljalandsfoss, en het vliegtuig op solheimasandur) en als ik nog makkelijk tijd heb wat andere hoogtepunten die ik al bezocht heb (skogafoss etc).
Dag 2: Fjadrárgljúfur en wat andere dingen dingen die ik al gezien heb lekker op m'n gemak (zwarte strand, dyrholaey)
Dag 3: van Vik naar Reykjavik. In Reykjavik nog naar Grótta en misschien Höfdi house
Dag 4: met een vriendin Golden Circle + Bruarfoss of naar Glymur. Hangt ook van het weer af.
En dan slapen in Keflavik om de volgende ochtend terug naar Nederland te vliegen.
En ik heb toch een 4x4 genomen.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:51

Voor Glymur moet er toch een balk over het water liggen? Ligt die er het hele jaar? Wij zijn er vorig jaar in de zomer geweest. Mss met sneeuw/ijs/regen wel beetje glibberig daar, maar dat is op alle rotsen overal zo. :=

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:06

Oeh nice JewEmm!
Je gaat dus dezelfde aantal dagen als wij dus dat is wel handig voor ons qua planning en indeling voor inspiratie.
Wij zitten er nu toch over te denken om een auto te huren omdat ik heb gelezen dat het toch duurder kan zijn om overal een tour voor te boeken terwijl entree voor heel veel bezienswaardigheden gratis is. Kan iemand dat bevestigen?
Hoeveel zijn jullie kwijt voor een 4x4? Als ik op Sunnycars kijk, vallen me de kosten behoorlijk mee.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:12

265 voor 4 dagen een suzuki vitara!
Maar dit wordt wel al mijn 4e keer Niniane, dus ik heb al een hoop dingen (meerdere keren) gezien die ik nu kan overslaan. En ik kom vanuit Amerika, dus ik ben er al om 06.00, terwijl je vanuit Nederland er echt niet zo vroeg bent. Van het voorjaar ben ik op de eerste dag naar Selfoss gereden.
Tours zijn inderdaad vaak duur. Wat voor mij ook een reden is om geen tour te doen, is de beperkte vrijheid die je hebt. Je kan niet even wat langer op een plek blijven, want de bus vertrekt weer. Aan de andere kant, bij een dagtour naar Jokulsarlon bijvoorbeeld hoef je zelf niet te rijden. En volgens mij zit daar ook varen op het meer in begrepen. Ik heb in elk geval nog nooit een tour gedaan in IJsland. Altijd alles zelf gepland. De enige tour die ik wél heb gedaan was een lift van een local die ons wel een dag wilde meenemen op snaefellsnes! Maar dat was dus spontaan.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:16

Geloof dat wij iets van 700 euro kwijt waren voor onze Toyota Land Cruiser twee weken terug. :j

Overigens wel een leuk beestje en was woensdag ophalen en zondag inleveren.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:24

700 euro is weer iets minder gunstig voor ons budget. :D

Hmm nee klopt ik denk dat wij pas op zijn vroegst rond het middaguur in Reykjavik zijn bij de meest gunstige vliegtijden. Dus dan valt er vaak al wel 1 dag af wat betreft een auto nodig hebben.
We hebben vorig jaar in Schotland ook een dagtour van 600km door de Highlands gedaan omdat we allebei nog nooit aan de andere kant van de weg hadden gereden en je met een tour op belangrijkste plekken komt die je zelf misschien niet zou halen qua tijd of niet vanaf zou weten, maar ook omdat Edinburgh qua stad al vullend is voor een paar dagen. En voor een keer is dat prima, maar het was best een vermoeiende dag en inderdaad, je stopt snel op een plek en dan ga je de wagen weer in om naar de volgende stop te gaan. Je hebt niet echt de tijd om te verkennen.

We willen bijvoorbeeld heel graag het Noorderlicht gaan opzoeken, maar stel je hebt een tour geboekt en het is die avond/nacht ontzettend bewolkt en je ziet geen bal, dan sta je daar. 50 euro armer en nog geen Noorderlicht terwijl met een eigen auto op die manier je eigen naadje kan naaien.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:13

Zo hebben wij het ook gedaan. Hadden echt veel mazzel voor het Noorderlicht!

Wij waren met 5 personen en dan was 700 euro nog best te doen voor 5 dagen. :)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:17

Noorderlicht is inderdaad mazzel hebben. Wij hadden een auto en toen we zagen dat de activiteit hoog was en er een gat in de wolken kwam hebben we de wagen gepakt en zijn we de stad (Akureyri) uitgereden. Een paar dagen ervoor in Vik waren we te moe, maar toen waren andere mensen in het hostel ook met de auto weggegaan om een paar km verderop te kijken, waar geen bewolking meer was. Wat dat betreft is een eigen wagen echt ideaal!

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:21

Wij zaten die dag met KP 6+ in Kirkjubaejarklaustur en achter hotel was een berg met waterval en konden we met een hoofdlampje/zaklampje de trap naar boven nemen waar we een heel mooi uitzicht hadden. <3 Uiteraard wel rood licht anders is je nachtzicht weer meteen verdwenen.

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:21

Heb wel echt weinig verstand van dit soort zaken, maar is 700 euro niet behoorlijk aan de prijs? Of komt dit door het type auto en/of het aantal personen waarmee je in de auto zit? Als ik kijk op Sunnycars, dan kom ik bij lange na niet aan dat bedrag, tenzij je echt een hele een flinke bak huurt uiteraard.