IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:06

Fenrir schreef:
Vaxa schreef:

De ringweg in IJsland is 1340km, dus moet net te doen zijn op 10 dagen! Het noorden is te mooi om links te laten liggen :) En net zoals Irene2 zegt, Jokulsarlon mag je niet missen!


Als je alles er door heen rost misschien, vraag is alleen of je dat moet willen. Ik vind het persoonlijk enorm zonde.


Mwah, je hoeft dan nog geen 200 km per dag te rijden. Dat is ook geen wereldafstand ;)

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:12

Trek er een dag af voor je aankomst en je vertrek, afhankelijk van je vluchttijden. Dan heb je nog 8 dagen over. Ik zou niet elke dag in de auto willen zitten. Zonde van je tijd, je wil toch op meerdere plekken blijven, misschien meerdere dagen daar overnachten zodat je wandelingen kunt maken etc. Zoals ik zei dat is persoonlijk, misschien vind iemand anders het wel leuk om overal snel langs te racen maar ik vind het echt zonde van het land. Imo kun je dan beter bepaalde plekken uitkiezen en wat rustiger aan doen en later terug komen voor de rest dan zo snel mogelijk alles willen zien.

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:18

Nadeel is beetje dat ik 3 plekken heb die ik heel graag wil zien en die alle 3 niet bij elkaar in de buurt liggen :+
Ik weet niet of we uren willen wandelen. Ik ben bang dat ik dan alleen maar mn honden enorm ga missen :')

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:21

Veel mooie plekken zoals watervallen, op de standaard toeristische dingen na, zijn slecht te bereiken met de auto (zeker als je geen 4x4 hebt). IJsland staat wel gelijk aan veel wandelen wil je wat meer zien dan de standaard attracties naast de ringweg :P

Ik weet niet wanneer je gaat maar als je Snaefellsnes en een stuk in het zuiden wil zien zou je ook nog via het zuiden kunnen rijden, dan naar boven over de Kjölur (alleen open in de zomer) en dan via de ringweg terug.

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:37

Fenrir schreef:
Veel mooie plekken zoals watervallen, op de standaard toeristische dingen na, zijn slecht te bereiken met de auto (zeker als je geen 4x4 hebt). IJsland staat wel gelijk aan veel wandelen wil je wat meer zien dan de standaard attracties naast de ringweg :P

Ik weet niet wanneer je gaat maar als je Snaefellsnes en een stuk in het zuiden wil zien zou je ook nog via het zuiden kunnen rijden, dan naar boven over de Kjölur (alleen open in de zomer) en dan via de ringweg terug.


Ik denk mei 2017 :)
Maar ws zonder 4x4, die vind ik redelijk onbetaalbaar.. Ik wilde eigenlijk ook naar het natuurbad van Myvatn. Weer zo lekker de andere kant op hahaha

VaxaJarig

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:49

Fenrir schreef:
Als je alles er door heen rost misschien, vraag is alleen of je dat moet willen. Ik vind het persoonlijk enorm zonde.

Ja, klopt. Veel tijd om dan nog een dagwandeling te maken is er dan niet meer. Wij hebben er 23 dagen over gedaan om rond te geraken en dat had ook gerust nog langer mogen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:05

Machie schreef:
Fenrir schreef:
Veel mooie plekken zoals watervallen, op de standaard toeristische dingen na, zijn slecht te bereiken met de auto (zeker als je geen 4x4 hebt). IJsland staat wel gelijk aan veel wandelen wil je wat meer zien dan de standaard attracties naast de ringweg :P

Ik weet niet wanneer je gaat maar als je Snaefellsnes en een stuk in het zuiden wil zien zou je ook nog via het zuiden kunnen rijden, dan naar boven over de Kjölur (alleen open in de zomer) en dan via de ringweg terug.


Ik denk mei 2017 :)
Maar ws zonder 4x4, die vind ik redelijk onbetaalbaar.. Ik wilde eigenlijk ook naar het natuurbad van Myvatn. Weer zo lekker de andere kant op hahaha


Myvatn is zeker zeker zeker de moeite waard.
4x4 is wel echt een aanrader, vooral als je IJsland niet goed kent.

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:11

Bizzybijtje schreef:
Myvatn is zeker zeker zeker de moeite waard.
4x4 is wel echt een aanrader, vooral als je IJsland niet goed kent.


We zullen zien hoeveel geld we tegen die tijd hebben voor de vakantie ;)

Myvatn wil ik graag bezoeken, dan slaan we Blue Lagoon over ;)

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:14

Zeker doen. Myvatn is net zo mooi (misschien mooier!) en kost ongeveer de helft :))
Het bad is ook redelijk in de buurt van andere bezienswaardigheden die de moeite waard zijn.

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:27

Bizzybijtje schreef:
Zeker doen. Myvatn is net zo mooi (misschien mooier!) en kost ongeveer de helft :))
Het bad is ook redelijk in de buurt van andere bezienswaardigheden die de moeite waard zijn.


Dat las ik op internet ook :D Ik vind het wel leuk om niet direct de meest toeristische plekken op te zoeken. Ik hou niet zo heel erg van filewandelen om wat te kunnen bekijken ;) Dus we zoeken mooie plekken waar niet perse 1000 mensen gelijk met ons zijn :D
En idd, er zitten daar meer mooie plekken. Maarja, overal in Ijsland zijn mooie plekken -O-

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:51

Ja dat is een probleem.... :') Ik ga ook zeker nog een keer terug, hopelijk volgend jaar in de zomer.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:28

Hallo, ben ik weer :D

Ik wil misschien een trip naar Vestmannaeyjar doen als ik een paar dagen in Reykjavik zit, het is een lange trip maar zou te doen moeten zijn.
Verschillende reisorganisaties bieden dit een soort van 'all in' aan met bus, ferry, bustour op Heimaey, boottochtje en vulkaan bezoek. Is dat een aanrader of juist niet?

Een alternatief is dat ik het zelf uitpuzzel, iemand daar ervaring mee? Dan zou ik de bustour laten schieten en langs het Natural History Museum willen (dat doe ik altijd in elk land want ik ben nu eenmaal bioloog :+ ) en zelf wat meer kunnen rondwandelen. Enig idee hoe dat scheelt qua kosten?

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:42

Ik ben zelf met de bus vanuit Reykjavik gegaan, kaartje gekocht voor de ferry en op Heimaey in het hostel geslapen en zelf dingen op het eiland gedaan. Veel mensen doen een dagtrip maar vind dat eigenlijk een beetje zonde, het relaxte eraan is wel dat het daarom in de ochtend en avond vrij rustig is en je dan dus heerlijk zelf op onderzoek uit kunt gaan want de meeste toeristen zijn al weg :D
Was eigenlijk de bedoeling dat ik er 2 nachten zou blijven maar dat werden er 3 omdat ik er schijnbaar tijdens het jaarlijkse vissersfestival zat (wist ik ook niet) en de boot ging daarom zondagochtend niet - ze hielden er wss alvast rekening mee dat iedereen een kater zou hebben _O-
Dus ben een nachtje extra gebleven en mee gefeest, reuze gezellig :D Dat er feest was maakte het natuurlijk ook wel extra leuk :j

Hostel was trouwens erg netjes, aardige eigenaar ook. Kreeg nog korting van 'm dus dat was helemaal mooi meegenomen :P

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:18

Ik heb al een guesthouse in Reykjavik in mijn reissom (deal gesloten omdat ik een superdure paardrijtocht heb geboekt), daarom zat ik te denken aan één dag.
Hmm moeilijk want ik kan me voorstellen dat het 's morgens / 's avonds juist bijzonder is.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:23

Dan zou ik gewoon een dag gaan, ik vind het sowieso wel de moeite waard. Het is ook leuk op de boot, alle vogels (veel papegaaiduikers oa) en ik vond het ook erg mooi om de gletsjer(s) op IJsland te zien liggen vanaf het eiland/boot :j

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:41

Jeeej ik heb net tickets geboekt :D we gaan 18 dagen!
Nu nog alles in de planning gooien en leuke overnachtingsplekken zoeken.
En tja, tickets uitzoeken vind ik prachtig :')
Via skyscanner doorverwezen naar een website, maar die had hele negatieve reviews
Dus los de heenvlucht geboekt (Wow-air) en terug Icelandair. Allebei evenduur omdat je bij Wow nog bagage betaalt :')

en gunstige vliegtijden *\o/* 12.40 heen (had wat eerder gemogen op zich) en om 16.30 terug

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:07

Wat super zeg! Wanneer gaan jullie?

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:14

Eind augustus tot half september :)

Planning is eerst een paar dagen 4x4 te huren en een paar dagen binnenland in en dan gewoon de ringweg
Vriendin van mij is trouwens aan het solliciteren op IJsland voor de zomer dus haar ook opzoeken met wat geluk :D

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:17

Ik denk dat ik er redelijk uit ben haha. Denk dat we het zuiden en oosten pakken, tot aan Myvatn, dat gebied vind ik vooral heel erg mooi. En dan 10 dagen en alles zelf boeken zodat we wat meer tijd voor bepaalde stukken hebben. Slaan we het noorden over. Alleen even kijken hoe we het precies indelen want we zullen dan wel via dezelfde weg heen als terug gaan. Dus dat vergt wel even de nodige planning. Of we gaan voor toch 14 dagen en maken wel een rondje Ijsland.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:26

Help :') Hoe plannen jullie je route, na 10 punten heb ik het maximale via google maps bereikt... Ben nog flink aan het puzzelen hoor.
Ik heb hem nu zo https://goo.gl/maps/ckWHSza52Kz

Ik zit op ongeveer 8 dagen nu denk ik, ervanuit gaande dat we er 1 nacht blijven overal.. (maar straks kan ik nog uitbreiden en kiezen op welke plekken ik 2 nachten wil blijven.
Denk sowieso bij Myvatn, en ergens in het zuiden ook denk ik...

Edit: Google maps is net photoshop. Je kan ook met lagen werken :P
En ik moet nog even kijken wanneer we gaan paardrijden, ik zag ook dat je een game of thrones tour kon doen (maar dat kijk ik zelf niet, maar vriend wel)..

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:49

De Game of Thrones tour van Viking Tours (Akureyri) gaat ook langs Myvatn :j !
Is ook de moeite als je de serie niet kijkt

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:51

Bizzybijtje schreef:
De Game of Thrones tour van Viking Tours (Akureyri) gaat ook langs Myvatn :j !
Is ook de moeite als je de serie niet kijkt

Hmm maar we rijden dus zelf de ringweg en een stuk binnenland... Is het dan toegevoegde waarde? Is de Tour leuk georganiseerd?

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:19

Vind ik wel. Je krijgt heel veel meer informatie dan wanneer je in je uppie op pad gaat haha :D Maar het kost natuurlijk wel een stuk meer dan wanneer je zelfstandig gaat kijken.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:14

Hier ook de tickets geboekt voor eind Juni!! Twee weken paardrijden 8-) 8-)

Machie

Berichten: 16019
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:27

Ik moet nog bedenken hoe ik de route ga plannen :P
Denk ook gewoon via google maps ;)
Maar wij hebben nog een jaar en dat is maar goed ook. Ik ben nu eerst alles aan het sorteren wat me interessant lijkt, kan ik daarna gaan strepen wat moet en wat kan. We gaan 10 a 12 dagen, afhankelijk wat vluchttechnisch goed uitkomt ;)