IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:02

Toen ik hier een kleine twintig jaar heen emigreerde had ik niet gedacht dat dit eilandje nog eens aan massatoerisme ten prooi zou vallen...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:09

san0123 schreef:
Skessa, ik bedoel meer of je het van te voren ook ergens kunt zien.
De waarschuwingsborden heb ik al gezien, haha.
Maar hebben een lijst met dingen die we mogelijk willen bekijken, maar het is wel handig om te weten of die aan een 2WD of 4WD weg liggen!

We gaan waarschijnlijk eind april.


Hou er dan wel rekening mee dat veel wegen dan dicht zijn of slecht begaanbaar. Hoogland is sowieso nog dicht dan.

Kuggur schreef:
Toen ik hier een kleine twintig jaar heen emigreerde had ik niet gedacht dat dit eilandje nog eens aan massatoerisme ten prooi zou vallen...


Nuttige bijdrage. :+ Misschien is er ergens nog een onbewoond eilandje voor je te vinden Kuggur?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:19

Och, maak je geen zorgen, "mijn" hoekje is nog aardig rustig hoor (het land in een straal van een paar kilometer om de boerderij is van ons zelf), maar de attracties zijn in de loop van die twee decennia waanzinnig veranderd. In het hoogseizoen kun je bv bij geysir op de koppen lopen, en ik begrijp dat er dan wachtlijsten zijn voor de blue lagoon. Dat was ondenkbaar.

Ook is er een duidelijke stijging van (soms dodelijke) auto ongelukken waar toeristen slachtoffer van zijn, onder meer door het in de winter niet een goed besef te hebben van de ijslandse weersomstandigheden.

Daarom lees ik ook met wat verbijstering berichten in dit topic over mensen die willens en wetens met ongeschikte voertuigen onderweg gaan naar bv Landmannalaugur, je maakt je er bepaald niet populair mee bij de al overbelaste reddingsverenigingen als je door eigen domheid in de rivier blijft steken....

Google ook het laatste fiasco maar eens; "the coldest crossing". Paar slimme britse jongeren onderweg...

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:53

Wij hebben inmiddels de tickets geboekt, van 27 april tm 6 mei!
We hebben ook al een route gemaakt met dingen die we willen zien.

Vraag voor de kenners: we willen heen graag Landmannalaugar zien, maar ik zie wisselende berichten over de bereikbaarheid. Over het algemeen lees ik dat dit alleen in juli/ augustus te bekijken is?
Klopt dit? (dan weten we dat we hem in elk geval van ons lijstje kunnen strepen, haha).

Machie

Berichten: 16012
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:55

Wij gaan volgend jaar :)

Landmannalaugar is alleen 'open' van juni t/m september lees ik overal.

Ik ben net bezig alles uit te zoeken wat we allemaal willen zien. Ik heb er super veel zin in! Al vind ik het doodeng om mn honden uit te moeten besteden want die mee is geen optie :+

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:56

Ik denk idd ook dat je er in mei/april nog niet kan komen. Dan ligt er nog sneeuw enzo ook.

Machie

Berichten: 16012
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:57

Kuggur schreef:
Och, maak je geen zorgen, "mijn" hoekje is nog aardig rustig hoor (het land in een straal van een paar kilometer om de boerderij is van ons zelf), maar de attracties zijn in de loop van die twee decennia waanzinnig veranderd. In het hoogseizoen kun je bv bij geysir op de koppen lopen, en ik begrijp dat er dan wachtlijsten zijn voor de blue lagoon. Dat was ondenkbaar.

Ook is er een duidelijke stijging van (soms dodelijke) auto ongelukken waar toeristen slachtoffer van zijn, onder meer door het in de winter niet een goed besef te hebben van de ijslandse weersomstandigheden.

Daarom lees ik ook met wat verbijstering berichten in dit topic over mensen die willens en wetens met ongeschikte voertuigen onderweg gaan naar bv Landmannalaugur, je maakt je er bepaald niet populair mee bij de al overbelaste reddingsverenigingen als je door eigen domheid in de rivier blijft steken....

Google ook het laatste fiasco maar eens; "the coldest crossing". Paar slimme britse jongeren onderweg...


Ik snap je wel. Ik wil al sinds mn 15e naar Ijsland omdat het zo rustig is. Helaas hoor ik ook steeds meer mensen die naar Ijsland op vakantie gaan. Wij gaan volgend jaar, en ik denk in de herfst, september of oktober :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 03:19

Machie schreef:
Ik snap je wel. Ik wil al sinds mn 15e naar Ijsland omdat het zo rustig is. Helaas hoor ik ook steeds meer mensen die naar Ijsland op vakantie gaan. Wij gaan volgend jaar, en ik denk in de herfst, september of oktober :)

Je verwacht de ruige natuur in te trekken en over losse rotsen richting een waterval te lopen, maar op steeds meer plaatsen zijn ze bezig houten voetpaden over de rotsen te bouwen zodat je de waterval bijna zelfs per rolstoel kan bereiken. Ik had ook helemaal een rugzak mee met extra kleding voor slecht weer en snacks indien we honger zouden krijgen op een trektocht naar een waterval, maar bijna overal parkeer je op 50 meter afstand van de attractie.

De drukte is vooral het zuidelijke gedeelte rond die tijd (van Reykjavik tot Hofn), de rest is nog redelijk rustig omdat het buiten het bereik van de dagjesmensen is (grote bus vol met mensen die een stopover maken onderweg naar USA).

Machie

Berichten: 16012
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:30

Ik heb nog 1.5 jaar de tijd om te plannen ;) Wil heel veel maar niet alles kan in 10 dagen ;)

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:32

Leuk, een IJsland topic :)

Ik ga met een vriendinnetje dit jaar, binnenkort boeken! Wel georganiseerd i.v.m. tijd en andere omstandigheden.
Misschien in de toekomst nog zelf er heen :)

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:43

Ik lees ook steeds over ongelukken als gevolg van ongeschikte auto's. Zou zelf dolgraag eens gaan, maar dan wel met eigen auto (4 wd pick up) en dan met de boot. Maar dat zal wel heel duur zijn.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:15

Machie schreef:
Ik ben net bezig alles uit te zoeken wat we allemaal willen zien. Ik heb er super veel zin in! Al vind ik het doodeng om mn honden uit te moeten besteden want die mee is geen optie :+


Leuk hè! Ik heb zo ook een hele lijst gemaakt, het is als het ware mijn eigen reisgids! :D

@Mysa: wij zijn inderdaad ook van plan een 4WD te huren. In eerste instantie omdat het gewoon fijn en steady is, en ook omdat we geen zin hebben om achteraf te zeggen: 'hadden we maar.... dan hadden we dit of dat nog kunnen zien'.

En ik geloof dat ik Landmannalaugar maar moet skippen van mijn lijstje. Jammer, maar helaas.

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:36

mysa schreef:
Ik lees ook steeds over ongelukken als gevolg van ongeschikte auto's. Zou zelf dolgraag eens gaan, maar dan wel met eigen auto (4 wd pick up) en dan met de boot. Maar dat zal wel heel duur zijn.



Je kan ook een 4WD huren hoor.

Verder gewoon je gezond verstand gebruiken en niet als een idioot willen rijden. Houd je er ook aan als er staat dat je die weg alleen op mag met een 4WD en ga niet eigenwijs er toch op met je 2WD.

De wegen zijn ook gewoon slecht. Zitten behoorlijk wat gaten in de weg. De wegen zijn smaller als wij hier gewend zijn en vangrails kennen ze bijna niet.

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:34

Ik lees hier ook even mee.

Heb altijd al graag IJsland willen zien en het begint nu toch wel enorm te kriebelen. :D Nu voorzichtig aan plannen maken.

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:59

Ik zit nu te kijken om zelf een reis samen te stellen.
Afhankelijk van de prijs:
7 a 8 dagen
Zelf auto huren
Zelf hotel/b&b regelen
Tussen oktober en april (wil erg graag het noorderlicht zien)
Reykjavik zelf trekt het minste, vooral voor natuur. (geisers, Blue Lagoon, het lijkt me ook fantastisch om een ritje te paard te maken)

Zijn er mensen die hun eigen rondreis hebben gepland en tips en tricks hebben?
Ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen.

Kuggur, jij woont er. Wat gaaf! Wat is volgens jou nou echt mooi om te zien?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:03

In zo'n korte tijd zou ik niet het hele eiland rond gaan, veel te weinig tijd dat is echt zonde. Twee weken is daar eigenlijk al heel krap voor imo.
Hou er wel rekening mee dat er in die periode plekken niet of minder goed begaanbaar zijn en ook niet altijd overal alles open is qua B&B's en dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 13-02-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:04

Wat gaaf Roosch! Wij hebben dat vorig jaar gedaan.
8 dagen in September, huurauto en zelf alle overnachtingen geregeld.
Wij hebben alles geregeld via Expedia.
Prachtig weer gehad en ook het Noorderlicht gezien :))

Onze verslagen en reisplannen staan ergens in het topic van 2015.

Edit: Wij hebben alleen het zuiden gehad. En alle wegen waren vanwege het goede weer nog open!

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:07

Ik ga jouw reisverslag even opzoeken Skessa! Tof.

Ik weet dat het niet al te lang is maar zowel op financieel gebied als mijn werk kan ik niet langer uittrekken hiervoor.

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:17

Ben samen met Yv_ geweest. Je kan haar verslagje ook nog even lezen. Zie alleen dat ik daar niet eens fotos heb geplaatst :oo

Bij deze een paar:


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:22

Roosch schreef:
Ik ga jouw reisverslag even opzoeken Skessa! Tof.

Ik weet dat het niet al te lang is maar zowel op financieel gebied als mijn werk kan ik niet langer uittrekken hiervoor.


Om die reden zou ik een bepaald deel van het land uitkiezen en daar blijven, dan kun je tenminste wat zien en hoef je niet zo gehaast het land door te racen (dat lijkt mij niks iig).
Een week is echt enorm kort. Heb afgelopen jaar voor ik ging werken eerst nog even zelf een week rondgetrokken maar ben toen ook alleen maar naar een paar plekken aan de zuidkust geweest omdat ik die nog niet had gezien, moet er niet aan denken om het hele rondje te doen in 7 a 8 dagen.
Mijn eigen rondreis een paar jaar terug (op de fiets) duurde natuurlijk langer (je gaat sowieso wat minder hard :)) ) en zelfs toen had ik nog het gevoel dat er zoveel was wat ik nog niet had gezien.

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:28

Ik zit me nu even te oriënteren op het zuiden en het westen inderdaad, maar ik heb het gebrek dat ik heel slecht ben in kaartlezen. :') Mooie uitdaging dus.

Ik ben nu aan het oriënteren op de Golden Circle, rondom de periode eind november.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:29

IJsland staat ook nog op mijn lijstje. Hier thuis is de natuur ook prachtig mooi, maar IJsland trekt nog steeds.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:32

Haha gelukkig zijn de wegen daar niet zo complex zeker aangezien je toch het hoogland niet in kan rond die tijd :P Maar je mag me altijd pb'en hoor als je ergens niet uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:53

Roosch schreef:
Ik zit me nu even te oriënteren op het zuiden en het westen inderdaad, maar ik heb het gebrek dat ik heel slecht ben in kaartlezen. :') Mooie uitdaging dus.

Ik ben nu aan het oriënteren op de Golden Circle, rondom de periode eind november.


Ik zou je de golden circle inderdaad aanraden en het zuiden tot aan Jokulsarlon. Dat moet te doen zijn in 8 dagen zonder je teveel te moeten haasten.

Kaartlezen is niet nodig: met de app van maps.me kan je alle kaarten vantevoren downloaden, je telefoon op airplane-mode zetten (om onverwachte kosten te voorkomen) en je locatie laten bepalen via GPS (ipv internettorens). Of koop ter plekke een minimaal mobiel abonnement zodat je ook online het weer kan checken en de aurora-voorspellingen in de gaten te houden.

Verder is IJsland geen rocket-science. Er is "1 snelweg" die langs alle plekken gaat waar je heen wilt en elke bezienswaardigheid is op 50 meter afstand van de snelweg (bij wijze van spreken). Bijna iedereen maakt precies dezelfde rondrit dus je kunt rustig een blog online zoeken en alle tips op schrijven.

Ik ben er maar 2x uit eten geweest maar dit restaurant vond ik echt een aanrader:
http://www.tripadvisor.com/Restaurant_R ... egion.html

Verder hebt ik natuurlijk ook een blog met een beschrijving van de trip maar misschien is het wat moeilijk leesbaar:
http://stuckinthailand.com/iceland/iceland-trip-part-1

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:12

Bedankt voor de tips!! Je blog is inderdaad wel een uitdaging voor me maar die foto van het noorderlicht... gaaf!

Heb nu een heel leuk verblijf gevonden in Laugarvatn. Vanuit daar lijkt me de Golden Circle goed te doen. Mijn idee is om daar enkele nachten te verblijven en dan verder te reizen. Heb het even voorgesteld aan mijn reisgezelschap want dit lijkt me toch wel een gaaf plekje. (bij dit verblijf kun je ook paardrijden :)) )