Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:33


ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:46

Morrie schreef:
voor wie nog met een caravan op pad gaat:
https://youtu.be/CJtmOPdWrlE

:=

Wat ik me dan afvraag: je voelt dat de boel gaat slingeren. Dan is toch je eerste reactie: van het gas af?

Ik heb eens met een combi gereden die bij 80km/h op de Belgische snelwegen in een cadans kwam die echt niet grappig was. Bleef ik onder de 70km/h, niks aan de hand.

Zeker de helft van dit soort ongelukken is te wijten aan stompzinnig rijgedrag!
Als je goed kijkt, kun je ook bij deze filmpjes van een behoorlijk aantal fragmenten zeggen: was daar, op dat punt, nog van het gas af gegaan, dan was er niks gebeurt!

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:51

mijn man zei: niet goed beladen.
Ik ben 1 x gaan slingeren met een Paradiso achter een VW Passat, zo'n 35 jaar geleden, toen reed ik de Brennerpas af, mijn vader zat naast me en zei heel rustig: gas erbij (terwijl ik al te hard reed, want ik had niet door dat het naar beneden ging) dat heb ik gedaan en toen hield het op.
Daarna mocht ik niet meer rijden van mijn vader, alleen op de vlakke weg in Nederland. Nu mag ik helemaal nooit meer rijden van mijn man, hij staat doodsangsten uit bij mij in de auto (dat is overigens wederzijds :') )

Maar.... er blijft dus helemaal niets van zo'n caravan over na een crash

rien10
Berichten: 14729
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:53

OMG. Dare zitten wel “juweeltjes” tussen zeg.
Bij sommige denk ik: hoe dan? Of: waarom?

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:56

Komt het niet ook doordat de aanhanger gigantisch groot is in vergelijking met de auto
Volgens mij mag je in Europa niet zulke enorme aanhangers met een auto trekken...

Of heb ik het mis

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:01

Ik heb wel blauw gelegen om de achtervolging op 7:15 _O-

rien10
Berichten: 14729
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:01

Neonlight schreef:
Ik heb wel blauw gelegen om de achtervolging op 7:15 _O-

Echt hè?

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:02

Morrie schreef:
mijn man zei: niet goed beladen.
Ik ben 1 x gaan slingeren met een Paradiso achter een VW Passat, zo'n 35 jaar geleden, toen reed ik de Brennerpas af, mijn vader zat naast me en zei heel rustig: gas erbij (terwijl ik al te hard reed, want ik had niet door dat het naar beneden ging) dat heb ik gedaan en toen hield het op.
Daarna mocht ik niet meer rijden van mijn vader, alleen op de vlakke weg in Nederland. Nu mag ik helemaal nooit meer rijden van mijn man, hij staat doodsangsten uit bij mij in de auto (dat is overigens wederzijds :') )

Maar.... er blijft dus helemaal niets van zo'n caravan over na een crash

Belading boeit niet. Dat wil zeggen, ook een volstrekt fout beladen caravan krijg ik op elke plek van bestemming. Hoe lang ik daarover ga doen en wat dat betekend voor het overige verkeer, gaan we het niet over hebben }>

Gas erbij werkt alleen als de auto echt overmaats is aan de aanhanger. Met de 600kg Eriba achter 2 ton Range Rover heb ik nooit ergens naar gekeken. Ding deed ook niks anders dan braaf achter de Range aan rollen.
Die combi hierboven was 1800kg Series III op 500kg auto-ambulance, ook achter een Range Rover maar dan een vroege, die iets lichter is. Als ik daar gas bij gegeven had, had ik dit waarschijnlijk niet meer kunnen typen.......

En nee, zo'n caravan is letterlijk een rijdend kaartenhuis.
Ooit kwam ik uit Limburg, over de A2, en het viel op dat er op de andere rijbaan maar sporadisch een auto reed. Dat bleef best een poos zo. Totdat ik wat rommel op de weg voor me zag liggen en een blik opzij leverde de restanten van een caravan, dwars over de A2. Vandaar dat het zo stil was..... er stond iets van 15km file achter :oo

Echwel schreef:
Komt het niet ook doordat de aanhanger gigantisch groot is in vergelijking met de auto
Volgens mij mag je in Europa niet zulke enorme aanhangers met een auto trekken...

Of heb ik het mis

Deels. Het mag wel, maar de eisen zijn hier anders, waardoor het in de praktijk eigenlijk niet voor komt.
Zo mag je in Europa maar 3500kg achter je auto hangen; ga je daar overheen, krijg je te maken met een encyclopedie aan regels waaraan de combi moet voldoen.

rien10
Berichten: 14729
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:07

Ik had tot voor kort een T@B. 750 kilo achter een Ford Mondeo. Daar reden we met een gerust gevoel 110 mee. Sleurden we over elke brug, heuvel of berg. De combinatie auto/aanhanger doet inderdaad veel met betrekking tot de snelheid die je kan rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:09

ikke schreef:
Morrie schreef:
voor wie nog met een caravan op pad gaat:
https://youtu.be/CJtmOPdWrlE

:=

Wat ik me dan afvraag: je voelt dat de boel gaat slingeren. Dan is toch je eerste reactie: van het gas af?

Ik heb eens met een combi gereden die bij 80km/h op de Belgische snelwegen in een cadans kwam die echt niet grappig was. Bleef ik onder de 70km/h, niks aan de hand.

Zeker de helft van dit soort ongelukken is te wijten aan stompzinnig rijgedrag!
Als je goed kijkt, kun je ook bij deze filmpjes van een behoorlijk aantal fragmenten zeggen: was daar, op dat punt, nog van het gas af gegaan, dan was er niks gebeurt!


En wat dacht je van verkeerd of veel te zwaar beladen, of nog erger, een combi van beiden. Daar begint het vaak al mee.

Black kelpie geniet van je vakantie!

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:15

ik heb een Volvo XC60 D5, die heeft het echt nergens over, je merkt niet eens dat er een flinke caravan achter hangt.

Ik heb met allerlei auto's en trailers gevuld met dikke Norikers rond gereden vroeger, maar gelukkig niets ergers gehad dan warmgelopen remmen van de trailer (vlakbij huis, dus na een telefoontje naar huis moest ik gewoon maar doorrijden :') )

Tegenwoordig zit ik ernaast met klamme handjes en samengeknepen billen en ben ik blij als ik op de plaats van bestemming ben -O-

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:02

Bedankt allemaal, ik heb er echt zoveel zin in :D :D

Barramundi schreef:
Ik zou geloof ik op de eerste dag alles opeten :')

Dit zeiden wij ook al tegen elkaar ja _O-

Wordt nog wel een uitdaging dan, er gaat meer dan 30.000 kcal aan eten mee :')

Oh ja, wat betreft het drinkwater. In principe kun je stromend water in die contreien gewoon zo drinken, dat is brandschoon. We hebben voor de zekerheid wel een waterfilter mee, en voor het eten/thee/koffie wordt het natuurlijk gewoon gekookt. We hebben beide een literfles mee.

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:06

black_kelpie schreef:
Bedankt allemaal, ik heb er echt zoveel zin in :D :D

Barramundi schreef:
Ik zou geloof ik op de eerste dag alles opeten :')

Dit zeiden wij ook al tegen elkaar ja _O-

Wordt nog wel een uitdaging dan, er gaat meer dan 30.000 kcal aan eten mee :')

Oh ja, wat betreft het drinkwater. In principe kun je stromend water in die contreien gewoon zo drinken, dat is brandschoon. We hebben voor de zekerheid wel een waterfilter mee, en voor het eten/thee/koffie wordt het natuurlijk gewoon gekookt. We hebben beide een literfles mee.

Toen je nog naar GB kon en wij er vaak kampeerden, hadden we altijd een paar van die "instantmaaltijden" bij ons.
Die eet je geen twee achter elkaar weg, echt niet! Dat je anderhalf redt na een dag vol inspanning, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar heel veel verder kom je niet. Dat spul vult als een malle :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:07

Morrie schreef:
ik heb een Volvo XC60 D5, die heeft het echt nergens over, je merkt niet eens dat er een flinke caravan achter hangt.

Ik heb met allerlei auto's en trailers gevuld met dikke Norikers rond gereden vroeger, maar gelukkig niets ergers gehad dan warmgelopen remmen van de trailer (vlakbij huis, dus na een telefoontje naar huis moest ik gewoon maar doorrijden :') )

Tegenwoordig zit ik ernaast met klamme handjes en samengeknepen billen en ben ik blij als ik op de plaats van bestemming ben -O-



Wij hebben een Lexus RX. Dat gaat ook super :j

Leuk Norikers. Mijn oom ( die helaas niet meer leeft) en tante waren de eersten die dat ras naar Nederland hebben gehaald.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:16

@suzan woonden die oom en tante soms on Lunteren?

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:38

ikke schreef:
Toen je nog naar GB kon en wij er vaak kampeerden, hadden we altijd een paar van die "instantmaaltijden" bij ons.
Die eet je geen twee achter elkaar weg, echt niet! Dat je anderhalf redt na een dag vol inspanning, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar heel veel verder kom je niet. Dat spul vult als een malle :j

De avondmaaltijden zijn 600 kcal per stuk, veel meer dan 1 zal er inderdaad niet in gaan :+

Vandaag nog een laatste testritje gemaakt met volledige bepakking, ik had er al wel een paar keer mee gelopen maar mijn vriend nog niet.

Afbeelding

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:40

Ahh heerlijk. En tof dat de hond ook mee gaat. Hoeveel liter backpacks hebben jullie?

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:42

Ik heb een 50/65 en mijn vriend een 65/85. We kunnen het allemaal aardig in de 50 en 65 liter krijgen, de extra ruimte gebruiken we bijna niet.

Anoniem

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:43

Ah top, dank je!

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:02

Ons eerste plekje gisteravond na 1100 km rijden, een hut zonder elektra of andere voorzieningen, maar dan hoefden we in ieder geval de tent niet op te zetten na die lange rit :+


Afbeelding


Vandaag weer 600 kilometer voor de boeg.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:12

Ziet er erg goed uit zo!! Heerlijk om zo in het bos te zitten. Goede reis vandaag!

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:23

Even de tenttapijten goed achterin de vouwwagen leggen. :D
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:25

Ik zou mezelf niet kunnen beheersen en het deurtje achter je dichtdoen _O-

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:32

Mijn man opperde al zoiets, scheelt weer ruimte in de auto. :j

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Kampeertopic, tips en tricks! Waar zijn die kampeerders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 18:12

Ik zou er pas op bestemming weer uit worden gelaten