Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:58

Ik ben jaloers op de mensen die in Zuid-Amerika zijn geweest!
Zelf heb ik ook de wereldreis kriebels... Ik heb al heel lang mijn droomreis: Brazilië, Argentinie, Antarctica, maar aangezien dit echt en ontzettend dure reis wordt (en niet te voorkomen, Antarctica is gewoon echt heel duur) moet ik daar eerst nog flink voor sparen.
Aangezien ik bijna terugkeer naar Nederland na ruim een half jaar Zuid-Afrika, en ik ben aangestoken met het Africa virus, wil ik hier nog heel graag een keer terugkomen. Ik wil dan graag een grote reis maken door Malawi, Madagaskar, Mauritius, Mozambique, Botswana en Namibie.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:25

Als je op Facebook op wout of the world zoekt, zie je allerlei handige tips en filmpjes over een wereldreis. Ook heel veel budgettips.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 11:40

Dankje! Ik volg hem inderdaad! :)

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:47

Babeth schreef:
Heel langzaam reizen, her en der werken voor een maand of 3. Heel minimalistisch, couchsurfen, wildkamperen, liften etc. Ook werk ik momenteel online. Ik besteed ongeveer 200 euro per maand maximaal. Soms heb ik maanden waarin ik hooguit 50 euro per maand besteed, voornamelijk in goedkope landen. Boek je tickets niet van te voren, je kunt vaak goedkopere tickets krijgen dichterbij de datum. En het geeft je meer flexibiliteit.

Het is inderdaad maar net hoe duur je het zelf maakt. Hier ook eens drie maanden gereisd voor echt een minimalistisch bedrag, veel via workaway en couchsurfen. (dit was uiteraard geen wereldreis, I wish :7 )

Mag ik trouwens aan jou vragen Babeth, wat voor werk kun jij doen online, en zou je een schatting kunnen geven van hoeveel je gespaard had van te voren? :)

@TS Ik heb verder geen tips voor je, maar blijf wel even volgen!

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:16

Zuid-Amerika is heel erg mooi!! En dan heb ik nog maar een heel klein stukje er van gezien :j Ben zelf in Argentinië (noorden), Bolivia en Peru geweest. En in Brazilië bij de watervallen en in Rio de Janeiro. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld en heb ook nog wel een aantal weken alleen gereisd. Genoeg backpackers daar, prima internet en goede reismogelijkheden. Ik ga zeker nog een keer terug voor Patagonië, Colombia en waarschijnlijk nog wel meer landen :D (alleen dan is het wel handig om iets meer Spaans te kunnen spreken dan ik nu doe..)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 07:46

Ik schop het topic weer omhoog, met een goede reden. ;)

Soms lopen dingen anders dan verwacht en gepland. Vanaf 1 oktober 2017 (ja, over 7 weken) vertrek ik op wereldreis. Het globale plan is nu: China, Myanmar, India, Sri Lanka, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland, en dan via Fiji/Paaseiland oversteken naar Zuid-Amerika.

Ik heb er sowieso een jaar voor, maar kan verlengen of verkorten waar nodig.

Voor de mensen die mij willen volgen: via m'n Instagram en Facebook account ga ik updates plaatsen, mocht je willen meekijken, stuur me een PB zodat ik je de link kan geven.

Paard, auto, trailer, zadel, en heel veel kleding en andere overige spullen zijn verkocht. Deze week de laatste belangrijke dingen in verhuisdozen stoppen en in de opslag zetten...

Mijn leven bestaat momenteel uit 10 verhuisdozen :D

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:16

Wat ontzettend gaaf! Heel erg veel plezier en wie weet kom je net als ik, nooit meer terug en blijf je reizen hihi

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:17

WoW wat leuk zeg! Heb je veel voorbereid?

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:37

Wat vet! En jeetje wat heb je dat allemaal ineens snel gedaan :oo Toch maar ineens de knoop doorgehakt?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 10:22

Ja, snel he?

In eerste instantie uitgeloot voor de studie die ik wilde doen (in tweede instantie niet, maar ik had m'n beslissing al genomen om te vertrekken). Van de week m'n paard verkocht, nu dus bezig met de rest.

Vandaag een 'computerdagje' waarbij ik allerlei instanties moet mailen en bellen over m'n vertrek.

Enorm snel gegaan dus! :D

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:45

Wat onwijs gaaf! Heel jaloers, wie weet ga ik dit ook ooit met mijn vriend doen :D ik ga je volgen!

Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:30

Wat ontzettend gaaf! Ik en een vriendin hebben ook plannen om over 2 jaar op wereldreis te gaan, dus ik ga je zeker volgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:34

Zo gaaf! Fijn dat je toch ook wel snel de knoop kon doorhakken, dat scheelt vaak veel :)) Ik wil een rondje wereld doen als ik ben afgestudeerd over 2 jaar, klinkt heel ver weg maar het sparen moet nog gebeuren := Mijn plan is om te beginnen in Azië, een tijdje te werken in Australië of NZ, dan door te vliegen naar Zuid Amerika om daar weer een tijdje door te trekken en dan vervolgens in Canada of ergens in Zuid Amerika nog een tijdje werken. Daarna zijn er nog een paar 'losse' plekken die ik graag wil zien dus het is wel fijn om daar even wat geld voor te sparen. Ik ga in februari eerst een half jaar studeren in Zuid Afrika en wil daar eigenlijk na afloop een beetje vakantie aan vast plakken, misschien Madagaskar of Mauritius..

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 22:12

Superleuk, alle PB's om mij te volgen! Ik voel me vereerd! :)

Inmiddels begint de route concretere vormen aan te nemen, het plan so far:

Amsterdam - Sri Lanka
Sri Lanka voor 25 tot 30 dagen
Sri Lanka - Malediven
Malediven voor 7 tot 10 dagen
Malediven - Kuala Lumpur
Kuala Lumpur voor 3 tot 4 dagen
Kuala Lumpur - Indonesie
Indonesie (Bali en Lombok of Java) voor 25 tot 30 dagen
Indonesie - Bangkok, Thailand
Bangkok, Thailand voor 4 tot 5 dagen
Thailand - Myanmar per bus en trein reizen
Myanmar voor 20 tot 25 dagen
Myanmar - Hanoi, Vietnam
Vietnam voor 22 dagen (samen met m'n vriend)
Hanoi, Vietnam - Ho Chi Minh city, Vietnam over land

En vanaf Ho Chi Minh ben ik nu aan het bekijken of het handig is om via Oceanie of via Europa naar Zuid- en Midden-Amerika te komen. Dus wordt vervolgd! :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:10

Gaat je vriend maar een deel van de reis mee? :o (ik zou dat echt niet kunnen := )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 00:10

Ik overweeg om het ook zo te doen := meeste alleen en stukje met mijn man :j

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 07:06

M'n vriend gaat inderdaad maar 3-4 weken mee van de totaal 8 tot 10 maanden... Het was überhaupt niet echt de planning een vriend te hebben :D, we kennen elkaar pas een aantal maanden. Het zal vast momenten lastig worden, maar hij gunt het me heel erg en ik wil graag deze ervaring alleen opdoen. Het is al zo lang zo'n grote droom, en dat begrijpt hij. ;)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 14:28

Het aftellen is begonnen *\o/*

Mijn reisverzekering en andere zaken zijn geregeld.

Alleen nog een internationaal rijbewijs, vaccinaties en malariapillen en een groot afscheidsfeestje, en dan ben ik klaar om te gaan! :D

M'n ticket gaat 30 september naar Colombo! :)

Jungles

Berichten: 344
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:09

Gaaf! Gefeliciteerd! Ik volg je topic al een tijdje en vind het echt super dat je deze stap zet! En dan ook nog helemaal alleen! Ik ben benieuwd naar je ervaringen. En mag ik zo brutaal zijn om te vragen met welk budget je deze wereldreis zal moeten doen? Mag ook per PB als je dat te privé vindt :)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:29

Oh wat een leuk topic, en wat ontzettend gaaf dat je binnenkort al vertrekt, TS! Ik stuur je ook een pb, ik volg graag mee!

Hier staat een wereldreis ook op de planning, maar dan met de zeilboot. Het lijkt me echt geweldig om zo veel verschillende gebieden te zien <3

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:40

Wow! Supergaaf dat je nu bijna vertrekt :) heb je nu dan ook al heel je budget bij elkaar gespaard?

Mijn man en ik hebben nu ook net de knoop doorgehakt om te gaan sparen om een jaar te reizen. Wij blijven waarschijnlijk alleen in Europa, want we gaan of met onze oude volkswagenbus of met een oude brandweerbus :) maar misschien gaan we ook wel naar China rijden, wie weet!

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:02

Wat onwijs gaaf dat je dit gaat doen. Ik stuur je even een pb om je te kunnen gaan volgen op instagram.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:30

Onwijs gaaf! Heel veel plezier! :D

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:36

Wat onwijs gaaf zeg! Ziet eruit als een erg mooie reis! Ik ben dit jaar in Indonesië geweest en heb wel wat tips voor Indonesie:

Ik zie dat je Bali en Lombok of Java wil doen, ik zou Java en Lombok doen en Bali overslaan. Ik vind Bali echt mega overrated, duur en platgewalst door het massatoerisme. Wij hebben achteraf spijt dat we naar Bali zijn gegaan en hadden liever naar Lombok gegaan. Als je toch graag een kleiner eiland bezoekt ga dan naar de Gili-eilanden in plaats van Bali.

Mocht je toch echt echt echt graag naar Bali willen, blijf dan ver weg van de zuidkust en van Ubud en ga naar het Noorden.

Java is prachtig en er loopt een goede spoorverbinding van Jakarta (west) naar Soerabaja (oost). De trein is heel goed te doen in je eentje en niet duur. Zeker het stuk rond Bandung in de bergen is echt de moeite waard. Bandung zelf is ook een gave stad om te stoppen, omdat het heel anders is dan het (veel rijkere) Jogjakarta. Het is een bergstad en de theeplantages en vulkanen (en warme vulkanische bronnen) rond deze stad zijn nog totaal on-ontdekt door het toerisme.

Jogjakarta is wel ontdekt door het toerisme en terecht, het is er prachtig. De Prambaran en Borobodur tempels en de Bromo vulkaan zijn echte mustsees, ondanks dat het er erg druk kan zijn met toeristen.

Malang ligt in het oosten van Java, de appelstad. Deze stad is rijk geworden door de plantage en verkoop van appels, die oorspronkelijk uit NL zijn geïmporteerd. Je ziet in deze stad veel Nederlandse invloeden. Mocht je een nachtje in een hotel overwegen, ga dan naar Tugu Malang.

Dit is BY FAR het mooiste en gaafste hotel waar ik ooit heb geslapen (en ik ben stewardess dus ik slaap in veeeeel hotels). Het hotel is uit de koloniale tijd en is tevens een museum. Het is niet per se heel luxe, maar het is gewoon een beleving om tussen de museumstukken te slapen en tijdens je ontbijt midden in een museum te zitten.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:40

Wauw wat ontzettend tof! Ook wel leuk dat het nu toch sneller komt dan je eigenlijk gepland had..

Ik ga je topic volgen!
Zelf in de planning om over een jaar of 2 naar Australië te gaan (dochtertje is 1,5 en zoontje 3) dus dat vergt een iets andere planning dan wanneer je alleen bent (Ben zelf 10 jaar geleden al 6 weken in Australië geweest en vond het fantastisch!)