Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:46

Onze ski’s zijn onderweg.. alleen nog laten afstellen als ze hier zijn. Kanniewachten! Misschien lukt dat nog wel voor zondag _O-

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:05

Nieuwe skisokken altijd even wassen voordat je ze aandoet in je skischoenen :)

Ik heb goedkope thermokleding en die voldoet altijd prima. Ik heb het eigenlijk altijd te warm met skiën. Draag voortaan een thermoshirt + jas, geen truien of vesten meer, dat bevalt beter.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:19

Ik dacht altijd dat k de enige was haha. Ik heb meestal enkel een pully en jas aan das warm zat

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:36

germie schreef:
Ik heb thermokleding van de Lidl, bevalt prima. En heel duur van een duikmerk voor extra onder een droogpak onder het onderpak. Eigenlijk merk ik geen verschil in kwaliteit.


Dit vind ik toch wel een geruststellend bericht, dank je Germie :)
Ik ken niemand met echt duur thermospul, en vraag me dus wel altijd af of het nou echt fijner/beter is dan mijn setje van €30 van de Hema.

Ik heb ooit in een skigebied in een winkel gestaan en gekeken naar de super mooie thermoset op een paspop. 'Die ziet er mooi uit!' dacht ik. Prijskaartje: €250 :wow:
Nog eens goed gekeken... dat was de prijs voor alleen het shirt. De bijbehorende broek was nog eens €250.

Ik heb altijd een thermobroek aan, voornamelijk omdat ik de skibroek niet fijn vind aan mijn blote benen :o Daarnaast dan een thermoshirt, een pulli van gladde stof met lange mouwen, en dan m'n jas. Maar we zijn ook de afgelopen jaren altijd laat in het jaar geweest, en het was nooit vreselijk koud.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:47

Het werkt in mijn ogen allebei wel, echter merk ik wel verschil tussen pasvorm, vochtafvoer en comfort. Maar voor 90% van de tijd volstaat een 'goedkopere' variant prima. :j
Helemaal met de huidige omstandigheden. Het is al jaren niet meer zo koud als dat het vroeger was.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:14

Ik heb ook altijd alleen een thermoshirt onder mijn jas, warm zat als je een beetje door skiet! Alleen met winderig bewolkt weer soms wat fris in de lift. Ik heb ook altijd een rugzak bij me met een vest voor de zekerheid.

Hier overigens ook goedkope thermokleding, werkt voor mij voldoende en zolang dat zo is ga ik geen duurder spul kopen ;)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:23

Ik heb eigenlijk nooit een thermo aan. Meestal een legging onder mijn skibroek en dan een hemd en pulli en dat is echt warm zat.

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:28

Ik heb op warmere dagen geen thermobroek aan. Ik heb een skibroek met fleecevoering dan :+:

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:33

Ah ja dat is ook fijn lijkt me, dan plakt t niet zo.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:35

Ik heb op warme dagen geen thermo-legging aan maar gewoon een dunne sportlegging :) Dat geplak inderdaad... Vreselijk.

Dee_Es

Berichten: 3668
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:58

Ik lees nog gezellig mee hier al wordt het voor mij even geen wintersport ivm zwangerschap. Doet wel een beetje pijn hoor. Vanwege de corona maatregelen vorig jaar ook al niet kunnen gaan.

Ik zweer bij mijn wedze thermo ondergoed. Ik draag het met paardrijden en wandelen ook in de winter. Ik heb ook 1 setje van craft maar die vind ik veel minder fijn.

Mijn helm (moet vernieuwd worden maar dat doe ik wel als ik weer op vakantie kan) is van Roxy. Moet zeggen dat ik die heel comfortabel vind en dat die ook prima staat. De helm zit wat ruim maar heb er altijd een muts onder aan. In ieder geval wel altijd opletten dat je goggles een beetje aansluiten op je helm, naast dat het gewoon brain-freeze geeft is het ook geen gezicht imo.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:17

terug van mijn allereerste wintersport ervaring in Winterberg! Was heerlijk! Twee dagen geskied en hoewel het weer niet helemaal top was, wel verslaafd geraakt <3

Testen was daar ook nul issue, direct onderaan de piste ter plekke te boeken en dan nog geen kwartier later de uitslag. Dit heeft ons hooguit 10 minuten extra tijd per dag gekost. Daarmee kwamen wij overal binnen icm eigen qr code.

Nu hopen op volgend jaar een langere vakantie *\o/*

edit: n.a.v. bijlezen topic:
- We hadden 1 dag constant regen, en mijn skikleren hebben niet doorgelekt, bij een vriendin alleen de ellebogen
- 95% skied daar echt wel met helm :o Ik zag af en toe een snowboarder zonder, maar echt sporadisch

germie

Berichten: 26028
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:28

Ik heb dus bij de Lidl een helm besteld, de goedkoopste die ik kon vinden. Tevens een skibril die over een gewone bril gedragen zou kunnen worden. Ik ben benieuwd of het wat is, 15 jaar geleden was het beiden niets. Met een skibril zag je niets door je gewone bril en een helm was te zwaar.
Anders staan de spullen straks weer op marktplaats.

Straks weer verder met slijpen van mijn ski's.
Voor de binding van mijn langlaufski heb ik vhb tape besteld, dat moet volgende week komen. Is dat dan nog niet binnen, dan kan het ook met een vhb plakker voor een gopro en die op maat knippen.

germie

Berichten: 26028
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:47

Ski's zijn geslepen. De vloeibare wax is besteld. Ik heb geen waxstrijkijzer meer en die nu kopen wordt me een beetje te gek. Het geld is een keer op. Hier het klusje van mijn oude ski's. Op zich weinig werk er aan, is altijd goed bijgehouden.
Afbeelding

Er geldt een vast ruimbagagetarief voor een wintersportuitrusting bestaande uit schoenen, ski's of snowboard en stokken. De wintersportuitrusting mag maximaal 20 kg wegen en de schoenen dienen apart verpakt te worden.

Dit is wat de luchtvaartmaatschappij schrijft over een skiuitrusting. Er staat niet dat je maar 1 paar mee mag nemen. Dus ik ben eens gaan wegen.
Mijn oude ski's wegen met schoenen zonder tas en stokken 10kg. Mijn nieuwere en fijnere zijn 12.5kg voor ski's en schoenen zonder tas en stokken. Mijn langlaufski's wegen 2kg zonder schoenen en stokken. Dus ik kan eigenlijk mijn nieuwste en fijnste ski's meenemen, samen met de langlaufski's en zit dan nog onder de 20kg. Ik had verwacht dat ik de oudste ski's mee moest nemen.
Ergens vind ik het best wel erg om voor 1 dag mijn alpineski's mee te nemen, maar een dag huren is 35 euro (zelfde prijs langlaufset als alpine), en langlaufen ga ik dus ook doen. Dus dan kan ik het beste die 20kg ook vol maken immers.

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 04:04

Wat betreft thermo kleding vind ik er toch wel echt verschil in zitten. Ik ben een enorme koukleum en heb het vaak hier in Nederland al koud.

Ik draag dan met skiën ook een merino wollen thermo shirt, met daar boven nog en ski pully of wollen trui. Daar overheen draag ik een jas gevoerd met dons, en dan een buff op mijn nek en verwarmde handschoenen.

Thermo broeken heb ik van The North Face en Icepeak.

De fijnste thermo shirts en sokken vind ik die van Smartwool. Mega goede kwaliteit, zweet niet en goed warm.

Heerlijk al die wintersport plaatjes die voorbij komen!

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:09

Wij hebben bijna 30cm verse sneeuw in Solden :D
Afbeelding

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:24

Liefhebber meldt zich!

Als alles goed gaat gaan we tijdens de krokus naar de Achensee :D

Omdat 900km met een kleintje van 6maand toch wat lang is, zouden wij graag overnachten zo tussen Stuttgart en Karlsruhe. Iemand tips?

Normaal ook het eerste jaar dat ik niets van uitrusting hoef te huren, heerlijk is dat.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:34

Geen tips! Wij hebben met kerst 750 km gereden met een kleintje van 7 weken, is heel goed gegaan. Dus mss valt het mee?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:45

Volgens mij weten we inmiddels wel dat je 20 kilo aan wintersportuitrusting mag meenemen Germie, je valt wat in herhaling :+

Ga je in de schoolvakantie Optiwolk of erbuiten? Wij rijden ook altijd in 1x door, ook toen ons zoontje nog een baby was reden we in 1x. Dat was ook 900km rijden. Ik vond het wel te doen. Maar mocht t schoolvakantie zijn en je moet via Munchen dan is t wellicht wel fijn om een stop te hebben.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:01

Het is inderdaad met de krokus en we rijden normaal Luxemburg -München - Stuttgart - karlsruhe -grens over in Tegernsee en dan nog uurtje binnendoor.
(We komen van Zeeland ongeveer).

We willen niet op zaterdag rijden want tja, files dan.
Voor de files vertrekken is dan 4u s ochtends en ik wil
Kleintje niet teveel uit ritme halen.

germie

Berichten: 26028
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:04

Wanneer is het krokus? 19 februari toch? En dan het zuiden van het land de 26ste?

Nooit bij stilgestaan dat ik kennelijk dan ook in de drukste periode ga. Dat vermijd ik meestal wegens te duur en te druk. Hopelijk valt het met de drukte mee dan.
Het gebied waar ik naartoe ga is overigens pas vanaf half februari geheel geopend. Dat heeft te maken met de lengte van de dagen en de hoeveelheid daglicht.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:19

Ja, eind februari begin maart voor ons.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:28

Zal wel meevallen daar Germie, dat is nou niet echt een populaire gezinsbestemming :+

Optiwolk dat klinkt als een zeer onlogische route :+
Wij rijden meestal na de spits pas weg, zo rond 10 uur, maar dat is als je via Munchen moet ook niet echt een optie. Dan is een overnachting misschien wel handig ja.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:38

Sorry, ik denk altijd dat München dichter ligt dat Stuttgart maar dat is helemaal niet zo

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:42

Haha nee je gaat Karlsruhe - Stuttgart - Munchen
Anders wordt t wel een hele lange reis