Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:58

Hier regent het al de hele dag, vorige week zat ik in mijn korte broek buiten. Deze week sneeuw bij gevallen op de berg, tot aan het dal kun je niet meer skiën. Helaas nu boven ook wat regen zag ik op de Webcams. De paasvakantie begint morgen dus ik hoop dat het nog even gaat. Daarna gaat de boel dicht, hoop dan nog een keertje naar de gletsjer te gaan voordat het seizoen echt ten einde is over een maand.

Zondag heb ik nog met verse sneeuw geskied


Afbeelding

Tot onder gaat zeker niet meer, onderweg is daar ook al meer dan de helft bruin

Afbeelding

Uitzicht op Zell am See vanuit de gondel. Kun je goed zien hoe hoog er alleen nog echte sneeuw ligt op de bergen in de verte.


Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:20

Gisteren ben ik voor het eerst naar Fieberbrunn geskied, leuk om een keer ergens anders te skiën.
Ik wou eigenlijk de hele Saalbach ronde skiën maar dat wou niet meer omdat veel liften al gesloten zijn.
Pistes lagen er nog goed bij, zeker voor de tijd van het jaar!
Het sneeuwde eerst nog een klein beetje en er lag een vers laagje.
Heerlijk geskied, zeker de moeite waard en ik vond het uitzicht prachtig.
Er zijn nu naar mijn idee qua toeristen vooral Duitsers en Belgen, Nederlanders heb ik niet gehoord.
Het zijn nu echt de laatste dagen...


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:17

Ik moet bekennen dat ik de hele winter maar 1x op de ski's gestaan heb. Op de babywei met mijn neefje van 2 ;-) Erg he? Dan woon je in een skigebied en dan ga je niet. Paardrijden blijft toch het belangrijkste :D

Maar ik heb deze winter wel het langlaufen uitgeprobeerd en ik moet zeggen, dat was wel heerlijk om te doen. Niet in die sleufjes, maar wat ze skating noemen, dus dat is goed voor de conditie. Hier wordt sowieso veel gelanglauft ook en met de tourenski gelopen.

De piste voor ons huis ligt er nog goed bij, maar ik ben bang dat het wel echt over is. De grote skibergen van Schladming zie ik ook vanuit huis, maar daat is het onderste stuk groen, met witte strepen.... is het niet meer zeg maar ;-)

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:24

opisop_shop schreef:
Gisteren ben ik voor het eerst naar Fieberbrunn geskied, leuk om een keer ergens anders te skiën.
Ik wou eigenlijk de hele Saalbach ronde skiën maar dat wou niet meer omdat veel liften al gesloten zijn.
Pistes lagen er nog goed bij, zeker voor de tijd van het jaar!
Het sneeuwde eerst nog een klein beetje en er lag een vers laagje.
Heerlijk geskied, zeker de moeite waard en ik vond het uitzicht prachtig.
Er zijn nu naar mijn idee qua toeristen vooral Duitsers en Belgen, Nederlanders heb ik niet gehoord.
Het zijn nu echt de laatste dagen...


[ [url=m/dufYRj.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/3josNY.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/pG8NEX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lekker hoor, het ziet er nog erg winters uit daar! In ons dorp was het vorige week helemaal wit, maar inmiddels is het weer helemaal groen :') Bovenin ziet het er nog redelijk goed uit, en bijna alles is nog open.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:35

Mooie fotos nog even

Wij hebben het ook echt opgegeven. Geen poging meer doen om de sneeuw op te zoeken.

Deze week had nog gekund. Goede sneeuw mooie temperaturen maar volgende week is het drama kwa temperatuur. Ik ben wel benieuwd wat ze doen met de mensen die nog eind april hebben geboekt. Ik geloof dat er dan nog ergens een dutch week is. :')

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:10

In het dal zag het er naast de piste zo uit, ook prachtig maar niet meer winters :+
Boven nog mooi wit overal inderdaad

Afbeelding

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:17

karuna schreef:
Mooie fotos nog even

Wij hebben het ook echt opgegeven. Geen poging meer doen om de sneeuw op te zoeken.

Deze week had nog gekund. Goede sneeuw mooie temperaturen maar volgende week is het drama kwa temperatuur. Ik ben wel benieuwd wat ze doen met de mensen die nog eind april hebben geboekt. Ik geloof dat er dan nog ergens een dutch week is. :')



Hier zijn de weersverwachtingen goed. Komende week blijft het vriezen in de nacht en overdag rond de 5 a 6 graden. En er komt nog verse sneeuw. Dus qua skiën prima weer.

Maar ik hoef niet meer :') Het was hier al 3 weken echt lente dus ik ben in de lente stemming. Ik heb de tent al dicht, geen gasten meer tot de zomer. Grote schoonmaak, beetje muren witten enz. En veel paardrijden en af en toe een paar dagen naar Italië.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:36

opisop_shop schreef:
In het dal zag het er naast de piste zo uit, ook prachtig maar niet meer winters :+
Boven nog mooi wit overal inderdaad

[ [url=m/Q2zDrb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook echt al groen gewoon :')

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 14:38

Wij zijn 3 weken terug naar winterberg geweest. Ik vond het echt mooier dan ik vooraf gedacht had. Lekker rustig en we hebben in de ochtend lekker een paar afdalingen kunnen maken.

Voordeel is wel dat ik nu maar 1x gevallen ben. In Oostenrijk lig ik om de haverklap op m'n kont :')

Afbeelding

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:46

Geboekt voor volgend jaar! Ortisei- italie. We gaan met hele fam-10 personen vandaar zo vroeg

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:57

Ik zoek een leuke plek voor winter 2024 voor 4 volwassenen en een baby van 10maanden, liefst een groter gebied waar je ook kunt wandelen. Heeft iemand hier tips? Ervaringen met bijvoorbeeld Westendorf qua locatie?

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:17

Nikki_ schreef:
Ik zoek een leuke plek voor winter 2024 voor 4 volwassenen en een baby van 10maanden, liefst een groter gebied waar je ook kunt wandelen. Heeft iemand hier tips? Ervaringen met bijvoorbeeld Westendorf qua locatie?


Dan zeg ik ook dolomieten- er wordt veel gewandeld op de bergen tussen de skipistes dooren zo kom je ook bij alle tentjes op de bergen- ook overal door paarden/haflingers getrokken sleeën

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:44

Dolomieten is wel een goede, maar paasei wat duur altijd.

In Valloire kun je je prima vermaken, er zijn ook wandelroutes, ook in het skigebied. Het is ook een sfeervol dorp, ik heb gemerkt hoe leuk dat was. We hebben elke dag wel even een wandeling door het dorp gemaakt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:07

Vandaag denk ik mijn laatste skidagje gehad, op de kitzsteinhorn gletsjer.
60 dagen geskied
1163 kilometer afgelegd
224,604 hoogtemeters langsgezoefd
Ik zeg, een geslaagde eerste winter hier *\o/* *\o/*


Zijn er nog mensen die naar de sneeuw gaan?
Afbeelding

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:47

Dolomieten is echt een geweldig gebied, ben al even niet meer in Oostenrijk of Frankrijk geweest dus kan het qua kosten niet vergelijken.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:50

Ik vond het eigenlijk op de pistes meevallen, de de accommodaties zijn denk idd duurder

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:10

Hoi iedereen, ik was al eerder eens binnen gevallen omdat ik voor het eerst kennis had gemaakt met snowboarden, maar dat was toen weer stilgevallen… Tot nu, aangezien ik me bedacht dat dit misschien de ideale periode was om te starten met lessen (= rustig op de indoorpiste en de lessen zijn goedkoper dan in de meer populaire seizoenen).

Ik ga dus weer meelezen, maar wou ook nog even een vraag in de groep gooien.
Laarzen huren is niet zo heel erg duur, maar nu had ik toch enkele boots gezien met een mooie korting. Enige nadeel: er is zoveel keuze en ik heb zo weinig kennis! De boots die ik gezien had, hadden bijvoorbeeld mid-flex (6 of 7/10) wat voor zover ik begrijp geen goeie keuze is voor een beginner? Of ze hebben een systeem waarbij je de scheen en de voet niet apart kan vastmaken, waarvan ik dan lees dat dat slecht is omdat het los komt, maar waarom wordt het dan gemaakt? :')
Ik weet dat het het beste is om naar een speciaalzaak te gaan, maar ik ben vooral budgettair gelokt door de afprijzingen. (Voor wie wil kan ik in pb wel zeggen naar welke boots ik dan in het specifiek kijk, weet niet of dat hier op z’n plek is.)
Dus meningen zijn welkom, doen, niet doen, eventueel doorverwijzingen naar nuttige info (als ik zoek op ‘beste laarzen voor beginners’ zijn de pagina’s die naar boven komen toch vaak artikels met de ene affiliate link na de andere, waarbij ik me dan de vraag stel over de waarde van de info…)… Shoot, please :D

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:06

Over het algemeen wordt een gemiddelde flex fijn gevonden door " beginners". Maar het voornaamste is dat het fijn moet zitten. In lichte squat houding mag je net de voorkant voelen. Recht op staand moet je de voorkant duidelijk voelen. Met op en neer bewegen moet je hak op de zool blijven.
Passen is enige juiste manier om fijne schoenen te vinden.
Ik ben naar stijver gegaan toen ik beter ging boarden; Meer stabiliteit bij hogere snelheid. Maar als je meer richting park wil is flexibeler fijner.

Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:09

Ik zou zelf als beginner nog geen boots kopen. Er gaat wanneer je leert zóveel veranderen aan je techniek en houding; wat nu lekker zit kan je een week later in de weg zitten. Ik zou twee seizoenen wachten totdat je stevig in je schoenen staat (haha). Die kortingen komen ieder jaar weer terug. :j

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:11

smurffie schreef:
Over het algemeen wordt een gemiddelde flex fijn gevonden door " beginners". Maar het voornaamste is dat het fijn moet zitten. In lichte squat houding mag je net de voorkant voelen. Recht op staand moet je de voorkant duidelijk voelen. Met op en neer bewegen moet je hak op de zool blijven.
Passen is enige juiste manier om fijne schoenen te vinden.
Ik ben naar stijver gegaan toen ik beter ging boarden; Meer stabiliteit bij hogere snelheid. Maar als je meer richting park wil is flexibeler fijner.

Bedankt! Ik heb vandaag de Ride Lasso geprobeerd. En wat je zegt inderdaad, van mijn grootste voet (halve maat groter) zit de teen met gestrekte knieën tegen de voorkant, in snowboardhouding niet (kan nog een klein beetje wiebelen). Verder voelt hij wel aansluitend, misschien moet ik ook de boa’s niet zo hard aandraaien? Wanneer is het vast genoeg, eigenlijk? Morgen pas ik er nog twee andere, de Ride Jackson en de Rome bodega. Benieuwd hoe die voelen.


Soepblik schreef:
Ik zou zelf als beginner nog geen boots kopen. Er gaat wanneer je leert zóveel veranderen aan je techniek en houding; wat nu lekker zit kan je een week later in de weg zitten. Ik zou twee seizoenen wachten totdat je stevig in je schoenen staat (haha). Die kortingen komen ieder jaar weer terug. :j


Oh okay, zit ook wel wat in! Ik heb nogal graag eigen spullen… Maar zo had ik het nog niet bekeken.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:47

Ik heb wel meteen schoenen gekocht, want met huren was ik in verhouding veel meer kwijt. Maar ik heb wel even moeten zoeken tot ik de juiste schoen had. Ik kreeg steeds kramp onder m'n voet. Ik moest na iedere 500 meter boarden 5 minuten zitten tot de pijn weg was. Zelfs nog les genomen om m'n techniek te checken.

Toen las ik op internet dat je tijdens het passen op een snowboard moet gaan staan. Als je een remmende beweging maakt mogen je tenen niet de bovenkant raken. Daarna heb ik schoenen gekocht waarbij m'n tenen mooi vrij bleven en het probleem was opeens zo goed als weg.

Verder heb ik niet gekeken naar stijfheid etc. Volgens mij merk ik dat verschil niet eens en dat soort details gaan volgens mij pas echt meespelen als je wedstrijden board. Ik vond m'n schoenen mooi, ze zaten lekker en ze hebben een fijn systeem qua vast maken

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:19

capopjekop schreef:
Ik heb wel meteen schoenen gekocht, want met huren was ik in verhouding veel meer kwijt. Maar ik heb wel even moeten zoeken tot ik de juiste schoen had. Ik kreeg steeds kramp onder m'n voet. Ik moest na iedere 500 meter boarden 5 minuten zitten tot de pijn weg was. Zelfs nog les genomen om m'n techniek te checken.


Daar ben ik wel bezorgd over, dat wat ik koop uiteindelijk toch te krap/te groot zou zijn.
Gisteren de boots van Rome gepast, maar die waren te klein, daar zat ik zelfs in lichte squat mee tegen de voorkant. En bij de Ride Jackson had ik het gevoel dat ik mijn hiel niet voldoende ‘in’ de laars kon zetten. De Lasso heeft een aparte boa om je hiel in de laars te spannen en ik denk dat dat het verschil was dat ik voelde.

De huurlaarzen die ik bij Snowworld kreeg gisteren waren Burton progression laarzen, maar die voelden echt heel ruim rondom mijn voet. Waarschijnlijk omdat de liner z’n beste tijd gehad heeft? Of is dat normaal?
De Ride Lasso’s die momenteel volgens mij goed zitten, zijn wel veel strakker. Dus begin te twijfelen of die dan weer niet te strak zijn.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:21

Maar je merkt tijdens het boarden toch snel genoeg of het fijn zit? Ik zou gewoon tijdens je lessen verschillende schoenen proberen en dan uiteindelijk de schoen die het fijnst zit kopen

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:24

Maar als ik ze test kan ik ze toch niet terugbrengen?

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:24

Je huurt nu toch schoenen? Dan kun je toch later hetzelfde merk en type kopen als je lesschoenen